2019-12-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja sedan kan ens närmaste vänner bli arga på att någon gör polisanmälan mot en för att man i princip känt behov att freda sig själv.

Om Lena inte gjort polisanmälan kanske hon inte hade blivit ufryst ens av JG, om det nu stämmer.

JellyGray och SD var kanske båda fortsatta vänner med LW bakom ryggen på HD och andra, men med skillnaden att JG inte gick över tillåtna gränser i vänskapsrelationen?
Citera
2019-12-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns en del uttalanden i media. Redan i maj 2018 skall alltså SD ha sagt att han inte har något med saken att göra:
– Han förnekar all inblandning i hennes försvinnande och hennes död, säger mannens advokat Ingvar Backman.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgkkpM/gripen-man-fornekar-all-inblandning-i-mordet-pa-lena
Samma inställning verkar han sedan ha haft ett drygt år senare i augusti 2019, enligt en intervju med advokaten Ingvar Backman i radio P4:
- Han förnekar alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7287975

Ja, men vid det senaste uttalandet från advokaten citerades väl inget om förnekande?
Tids nog skulle vi få veta, men IB har lovat sin klient att inte prata om hans inställning. Fn, jag börjar tro att mördaren har erkänt. Det skulle förklara varför NA benämner SD som Hjärstamördaren?
Citera
2019-12-19, 23:37
Medlem
Citat:
Det finns en del uttalanden i media. Redan i maj 2018 skall alltså SD ha sagt att han inte har något med saken att göra:
– Han förnekar all inblandning i hennes försvinnande och hennes död, säger mannens advokat Ingvar Backman.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgkkpM/gripen-man-fornekar-all-inblandning-i-mordet-pa-lena
Samma inställning verkar han sedan ha haft ett drygt år senare i augusti 2019, enligt en intervju med advokaten Ingvar Backman i radio P4:
- Han förnekar alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7287975

*Ursprungligen postat av*Draifos

Nej, så har jag väl aldrig skrivit. Citera gärna*detinlägget då i så fall.

Sedan förstår jag inte riktigt på vilket sätt du menar att jag skulle "försvara" SD. Om det stämmer att han har haft en digital kontakt med LW på kvällen den 14/5 så kan det ju helt klart ha uppfattats som en besvärande omständighet för honom. Men om han säger att han har haft en sådan kontakt fast han inte har haft det, då är väl det minst lika skumt.

Vilka är de här 8 teorierna du hänvisar till?*
Mig veterligen har du inte nämnt eller räknat upp dessa tidigare.
Du kan ju inte bara slänga ur dig saker och lite löst hänvisa till andra skribenter.*
Så du kan väl försöka precisera vad du åsyftar?

Jag hjälper dig gärna, fyll i efter de nedanstående sifforna:*
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Citera
2019-12-19, 23:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Varför HD är avskriven som misstänkt tror jag beror på att SD har börjat prata och på så sätt fått HD av kroken,jag tror inte för en sekund att det krävs en månad till för att gå igenom FUP,utan jag vill tro att SD har en liten gnutta empati kvar för HD och väljer att lägga korten på bordet istället för att krascha HD och barnens liv för alltid,Nej jag tror han inser efter så lång tid i häktet att loppet är kört och satsar på ett erkännande för att kanske få till några förmildrande omständigheter och sedan så vet vi alla att en rättegång kan bli ganska stygg med två misstänkta som har varsin advokat och en åklagare som kommer att göra allt för att spela ut dom mot varandra och speciellt när SD och HD har varit gifta med varandra och LW som jokern

Jag önskar att du har rätt, men jag tvivlar starkt på ett erkännande efter så här lång tid.

Jag tror inte att det är för att SD har börjat berätta sanningen som HD blivit frikänd, utan för att det har visat sig att det inte finns någon teknisk bevisning som styrker misstankarna.

Nu gissar jag förstås, men jag tror att utredningen har ganska klart för sig vad som har hänt och detta är inte det SD har berättat. Han har ändrat sin historia lika många gånger som utredarna visat nya bevis. Så SDs sanning är nog inte mycket att hänga i julgranen.

Man kan verkligen önska att han erkände. Det är faktiskt ganska svårt att förstå hur man kan sitta och neka ett sådant brott i förhör. Men kan man mörda, då är man av annat virke kanske.

Edvin och Billy erkände inte heller innan rättegången. De satt igenom hela rättegången och försökte slingra sig ur sina brott. Båda hade hittepå personer som de skyllde brotten på.

Ett erkännande skulle underlätta livet för många tror jag. För alla drabbade inklusive hans egna barn.
Man önskar att han hade någon slags empati någonstans. Då skulle han nog kunna erkänna för att göra det rätta för någon annan skull.

Kanske kommer ett erkännande något gång i framtiden, liksom Edvin? Jag tror att han har erkänt brotten idag. Det är svåra brott att erkänna.

Fasaden är nog väldigt viktig.
Citera
2019-12-19, 23:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, men vid det senaste uttalandet från advokaten citerades väl inget om förnekande?
Tids nog skulle vi få veta, men IB har lovat sin klient att inte prata om hans inställning. Fn, jag börjar tro att mördaren har erkänt. Det skulle förklara varför NA benämner SD som Hjärstamördaren?
När skulle erkännandet skett i så fall, redan i augusti?

(Rubrik nedan från 30 aug)
https://www.na.se/logga-in/just-nu-misstankte-hjarstamordaren-haktad

En inte alltför vågad gissning är att han inte har erkänt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-12-19 kl. 23:58.
Citera
2019-12-19, 23:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Det kan säkert stämma. Som förväntat ingen spännande information från advokat Ingvar Backman, men enligt åklagare Åsa Hiding kommer vi nu alltså snart att få veta huruvida hon har för avsikt väcka åtal mot SD eller inte:
Senast redigerad av Draifos 2019-12-20 kl. 00:38.
Citera
2019-12-19, 23:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Freda sig själv.. j jösses det finns många ursäkter för att misshandla kvinnor.. du har talang.
Nej visst, LW hade det dåliga omdömet att anmäla en misshandel, klart att JG blev arg på henne...

Klart att SD spridde sin historia, ungefär som när han gick runt bland grannarna och berättade hur oskyldig han var.
Skillnaden är att grannarna inte trodde på honom, Medans hans sekt trodde på varje ord han sa, och säger.

Jo det finns gamla vänner som har tagit avstånd, de som bildat sig en uppfattning baserad på personlig kännedom, men de håller låg profil.

Jag skulle snarare säga att LW hade det dåliga omdömet att försöka tvinga sig kvar hos någon som just då inte önskade hennes sällskap. Det är på grund av det som knoggnuggningen inte är att se som misshandel. Jag antar att det snarare var avvisandet som sådant som smärtade för LW än knoggnuggningen. Sorgligt som fan är det.
Citera
2019-12-20, 00:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
*Ursprungligen postat av*Draifos

Nej, så har jag väl aldrig skrivit. Citera gärna*detinlägget då i så fall.

Sedan förstår jag inte riktigt på vilket sätt du menar att jag skulle "försvara" SD. Om det stämmer att han har haft en digital kontakt med LW på kvällen den 14/5 så kan det ju helt klart ha uppfattats som en besvärande omständighet för honom. Men om han säger att han har haft en sådan kontakt fast han inte har haft det, då är väl det minst lika skumt.

Vilka är de här 8 teorierna du hänvisar till?*
Mig veterligen har du inte nämnt eller räknat upp dessa tidigare.
Du kan ju inte bara slänga ur dig saker och lite löst hänvisa till andra skribenter.*
Så du kan väl försöka precisera vad du åsyftar?

Jag hjälper dig gärna, fyll i efter de nedanstående sifforna:*
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.

Kan du inte göra noter¹ istället för asterixer?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-20 kl. 00:06.
Citera
2019-12-20, 00:15
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag önskar att du har rätt, men jag tvivlar starkt på ett erkännande efter så här lång tid.

Jag tror inte att det är för att SD har börjat berätta sanningen som HD blivit frikänd, utan för att det har visat sig att det inte finns någon teknisk bevisning som styrker misstankarna.

Nu gissar jag förstås, men jag tror att utredningen har ganska klart för sig vad som har hänt och detta är inte det SD har berättat. Han har ändrat sin historia lika många gånger som utredarna visat nya bevis. Så SDs sanning är nog inte mycket att hänga i julgranen.

Man kan verkligen önska att han erkände. Det är faktiskt ganska svårt att förstå hur man kan sitta och neka ett sådant brott i förhör. Men kan man mörda, då är man av annat virke kanske.

Edvin och Billy erkände inte heller innan rättegången. De satt igenom hela rättegången och försökte slingra sig ur sina brott. Båda hade hittepå personer som de skyllde brotten på.

Ett erkännande skulle underlätta livet för många tror jag. För alla drabbade inklusive hans egna barn.
Man önskar att han hade någon slags empati någonstans. Då skulle han nog kunna erkänna för att göra det rätta för någon annan skull.

Kanske kommer ett erkännande något gång i framtiden, liksom Edvin? Jag tror att han har erkänt brotten idag. Det är svåra brott att erkänna.

Fasaden är nog väldigt viktig.

Du har nog rätt,det är väl mer en önskan från mej att jag i min enfald skulle tro att SD valt att lägga korten på bordet för att på så sätt ge HD och barnen ett avslut och att även SDs övriga släkt och vänner också kan få ett avslut,För jag är ganska så säker på att HD,barnen,föräldrar,syskon lider fem gånger så mycket än vad SD gör just nu
Citera
2019-12-20, 00:57
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Här hittade jag uppgiften om avspärrning av HDs lägenhet.

10/12-19:

Sedan vet jag ju inte om detta stämde. Zissela verkar själv undrande, men jag har inte sett något svar.

Jag hoppas att de får fira jul tillsammans i sitt hem.

Jag är inte säker på att min källa har rätt men hen påstod att båda bostäderna var avspärrade.
Citera
2019-12-20, 01:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag förstår precis hur du menar, men jag ställer mig ändå lite tveksam till att det här skulle vara rätt väg att gå. För det första så räcker det väl då inte med bara ett simpelt erkännande, utan SD måste väl i så fall helst också kunna lämna en historia som går någorlunda ihop med de objektiva fynd som polisen kan ha gjort på de aktuella platserna. Och helst skall väl SD:s version av händelseförloppet då också gå ihop med det som åklagaren nu redan har antytt i media. Det är alltså tveksamt om man skulle kunna få det här att gå ihop nu ens med SD:s egen goda vilja och fulla medverkan.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-20 kl. 01:19.
Citera
2019-12-20, 02:03
Medlem
Citat:
Jag förstår precis hur du menar, men jag ställer mig ändå lite tveksam till att det här skulle vara rätt väg att gå. För det första så räcker det väl då inte med bara ett simpelt erkännande, utan SD måste väl i så fall helst också kunna lämna en historia som går någorlunda ihop med de objektiva fynd som polisen kan ha gjort på de aktuella platserna. Och helst skall väl SD:s version av händelseförloppet då också gå ihop med det som åklagaren nu redan har antytt i media. Det är alltså tveksamt om man skulle kunna få det här att gå ihop nu ens med SD:s egen goda vilja och fulla medverkan.

Som vanligt stoppar du in en gardering och tvivel på ÅH på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in