2019-12-20, 00:04
Medlem
Jag håller på att bli galen. Jag flyttade nyss och försöker sätta upp min server hemma men jag lyckas inte få kontakt den utanför lokala nätverket.

Jag ringde till Bredband2 idag som är min ISP för att felsöka. De sa att "om du vill sätta upp server måste du ha en publik IP-adress, och vi måste ha ditt godkänande för det."

Vadå "publik IP-adress"? Jag har ju redan en sån. Det går inte att prata över internet utan en publik IP-adress.

Snackar de ur arslet eller har jag missuppfattat något? Någon annan som haft problem med fjärråtkomst med Bredband2?
Citera
2019-12-20, 00:08
Medlem
Du har en privat IP-adress hos dem. Be om en publik så löser det sig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
Citera
2019-12-20, 00:09
Medlem
Kan du surfa så har du en publik IP-adress.

Andra servrar måste ju liksom veta vart datan ska skickas.

Googlar du på "katter" så skickar ju liksom inte Goofle ut sökresultaten till alla datorer i hela världen. Sökresultaten skickas till din dator – via en IP-adress.

---

Sen så finns det väl teoretiskt sätt kanske en möjlighet att din operatör desperat skickar all data överallt till att de kommer åt hej vilt. Typ som en soldat som desperat och idiotiskt snurrar runt, blundar och skjuter överallt, i hopp om att träffa något alls. Men då tvivlar jag på att deras nät ens hade gått att använda.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-12-20 kl. 00:13.
Citera
2019-12-20, 00:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossmyr
Jag håller på att bli galen. Jag flyttade nyss och försöker sätta upp min server hemma men jag lyckas inte få kontakt den utanför lokala nätverket.

Jag ringde till Bredband2 idag som är min ISP för att felsöka. De sa att "om du vill sätta upp server måste du ha en publik IP-adress, och vi måste ha ditt godkänande för det."

Vadå "publik IP-adress"? Jag har ju redan en sån. Det går inte att prata över internet utan en publik IP-adress.

Snackar de ur arslet eller har jag missuppfattat något? Någon annan som haft problem med fjärråtkomst med Bredband2?

Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Kan du surfa så har du en publik IP-adress.

Andra servrar måste ju liksom veta vart datan ska skickas.

Googlar du på "katter" så skickar ju liksom inte Goofle ut sökresultaten till alla datorer i hela världen. Sökresultaten skickas till din dator – via en IP-adress.

---

Sen så finns det väl teoretiskt sätt kanske en möjlighet att din operatör desperat skickar all data överallt till att de kommer åt hej vilt. Typ som en soldat som snurrar runt och blundar och skjuter överallt i hopp om att träffa något. Men då tvivlar jag på att deras nät ens hade gått att använda.

Menar ni att VPN är en omöjlighet?
Citera
2019-12-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Du har en privat IP-adress hos dem. Be om en publik så löser det sig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Tack! Kollade på https://www.youtube.com/watch?v=9tzy_6itUYM förklarar exakt mitt problem.

Varför i helvete kallar dem det "publik IP-adress"? Public IP address är ju en grej redan som .-fuckYUO-. skrev.
Citera
2019-12-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Haha ah, ja så lär det ju vara. Tänkte jag faktiskt inte på😂

Men VPN:en använder sig väl av en publik IP, men det är ju sant att datan skickas däremellan skickas vidare till andra IP-adresser.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-12-20 kl. 00:21.
Citera
2019-12-20, 00:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Haha ah, ja så lär det ju vara. Tänkte jag faktiskt inte på😂

Men VPN:en använder sig väl av en publik IP, men det är ju sant att datan skickas däremellan skickas vidare till andra publika IP-adresser

Det måste finnas en publik IP-adress, men den måste inte vara din. Det är en egen publik adress det är frågan om här.
Citera
2019-12-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Verkar som att vissa inte förstår vad en publik respektive privat adress är.

Trådskaparen har en egen privat address internt men externt delar han den publika adressen. Därför kan han inte få någon trafik till sig själv som initierars utifrån eftersom routern inte vet till vilken intern adress trafiken ska skickas till. Om han själv initierar (tex surfning) trafiken inifrån håller routern reda på varifrån anropet kommer och skickar tillbaka svaret.

Nej VPN är ingen omöjlighet. Har man OVPN så finns två olika möjligheter så man kan köra VPN men ändå få trafik tillbaka. Den ena gör att man får olika externa adresser utåt varje gång man startar om deras klient. Den andra gör att man får en statisk extern adress som inte ändras och som gör anrop utifrån betydligt enklare men man är helt exponerad utåt så man får se till att ha brandväggen aktiverad.
Citera
2019-12-20, 19:19
Medlem
Sen är det så att om du ska få en publik ip-adress så "äger" (läs de är tilldelade den) din ISP den adressen och "skit" på den drabbar dem. Så de vill såklart ha ett godkännande av dig att du är ansvarig för det som distribueras på den.
Citera
2019-12-20, 21:55
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Sen är det så att om du ska få en publik ip-adress så "äger" (läs de är tilldelade den) din ISP den adressen och "skit" på den drabbar dem. Så de vill såklart ha ett godkännande av dig att du är ansvarig för det som distribueras på den.

Om Ts är bakom cg-nat så "'äger" Bredband2 den ip-adressen på precis samma vis och är lika ansvariga för sin trafik.
Citera
2019-12-21, 02:45
Medlem
PeterNosters avatar
Om du har en WAN-adress i detta område:
100.64.0.0/10 (100.64.0.0 – 100.127.255.255)

...så har du Carrier-grade NAT.

Den adressen är inte synlig på internet för den är inte publik.
Din ISP har kopplat dig via deras router. du får en CG-NAT adress från den routern och den routern får en publik adress. Detta görs för att det är ont om IPv4-adresser.

Här syns ISPens publika adress, inte din:
https://whatismyipaddress.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in