2019-12-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Vassleprotein-Whey/Body-Science-Whey-Protein-Hydrolysate.html?variantid=31619&gclid=EAIaIQobChM Ip4Kpt7nC5gIVQcKyCh1p7QkEEAQYAiABEgKNXfD_BwE

Menar du att alla Body Science Whey Isolate funkar lika bra jämfört med Whey 100%?
Citera
2019-12-19, 21:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har du något exempel? Sen ska jag ju som sagt tåla även denna då det är tillsatt laktasenzym, precis som tabletterna folk med intolerans tar för att kunna äta vanliga mjölkprodukter.
Det är samma enzym som är tillsatt laktosfri mjölk. Ett isolat är i princip fritt från laktos. Det du beställde innehåller en blandning, men som sagt, det har tillsatt samma enzym som finns tillsatt i laktosfri mjölk så det är inte laktosen som ställer till det.

Vad det kan vara är omöjligt att svara på. Kan bara varit slumpen dessutom.
Citera
2019-12-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är samma enzym som är tillsatt laktosfri mjölk. Ett isolat är i princip fritt från laktos. Det du beställde innehåller en blandning, men som sagt, det har tillsatt samma enzym som finns tillsatt i laktosfri mjölk så det är inte laktosen som ställer till det.

Vad det kan vara är omöjligt att svara på. Kan bara varit slumpen dessutom.

Precis, så rent krasst ska jag ju tåla denna produkter. Men om jag beställer någon smak från Whey Isolate så bör jag vara mer säker? Borde bara kunna skicka tillbaka denna och byta.

Om jag däremot läser på produktsidorna så står det:

Whey 100%: Laktasenzym tillsatt. Passar laktosintoleranta.

Whey Isolate: Extremt låg laktoshalt.

Dvs är den sistnämnda inte med något enzym och inte heller laktosfri. Sen är väl allt en fråga om hur känslig man är, så klart.
Senast redigerad av MZW 2019-12-19 kl. 21:58.
Citera
2019-12-19, 22:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Precis, så rent krasst ska jag ju tåla denna produkter. Men om jag beställer någon smak från Whey Isolate så bör jag vara mer säker? Borde bara kunna skicka tillbaka denna och byta.

Om jag däremot läser på produktsidorna så står det:

Whey 100%: Laktasenzym tillsatt. Passar laktosintoleranta.

Whey Isolate: Extremt låg laktoshalt.

Dvs är den sistnämnda inte med något enzym och inte heller laktosfri. Sen är väl allt en fråga om hur känslig man är, så klart.
Isolat brukar vara helt ren från laktos. Därav det högre priset. Det är en större process bakom tillverkningen och därav försvinner laktosen (kolhydraterna) och fettet. Så tvivlar på att det är laktosen i ditt fall. Om du kan skicka tillbaka eller ej kan jag inte svara på.
Citera
2019-12-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Isolat brukar vara helt ren från laktos. Därav det högre priset. Det är en större process bakom tillverkningen och därav försvinner laktosen (kolhydraterna) och fettet. Så tvivlar på att det är laktosen i ditt fall. Om du kan skicka tillbaka eller ej kan jag inte svara på.

Intressant. Får testa att beställa hem en Isolate, men märkligt att det inte lär vara laktosen som strular...
Citera
2019-12-19, 22:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Intressant. Får testa att beställa hem en Isolate, men märkligt att det inte lär vara laktosen som strular...
Ja, det gör du som du vill. Kan som sagt vara ren slump också för den är anpassad för laktosintoleranta.
Citera
2019-12-19, 22:25
Medlem
Sjograss avatar
Det känns ju som att ditt problem löses relativt enkelt genom att köpa ett växtbaserat protein istället?
Citera
2019-12-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Det känns ju som att ditt problem löses relativt enkelt genom att köpa ett växtbaserat protein istället?

Läst om det, men verkar smaka skräp enligt recensioner och dessutom vara av helt annan konsistens. Eller har du andra erfarenheter?
Citera
2019-12-19, 22:46
Medlem
Köper massor med olika protein från mm-sport. Min mage reagerar liksom din, på Whey-100. Jag får gaser som ibland kan ge lite magont innan de passerar ut. Jag får mycket mindre gaser på tex kasein eller iso-*. Numera brukar jag blanda de olika sorterna i burken jag har på köksbänken, så exakt vad jag får i mig av de olika varianterna vet jag inte.
Jag är inte det minsta laktoskänslig annars, så varför jag reagerar på Whey-100 vet jag inte. Rekommenderar dig att testa mm's kasein. Tjockar till sig mer än Whey och blir en ganska god pudding tillsammans med mjölk.
Citera
2019-12-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Köper massor med olika protein från mm-sport. Min mage reagerar liksom din, på Whey-100. Jag får gaser som ibland kan ge lite magont innan de passerar ut. Jag får mycket mindre gaser på tex kasein eller iso-*. Numera brukar jag blanda de olika sorterna i burken jag har på köksbänken, så exakt vad jag får i mig av de olika varianterna vet jag inte.
Jag är inte det minsta laktoskänslig annars, så varför jag reagerar på Whey-100 vet jag inte. Rekommenderar dig att testa mm's kasein. Tjockar till sig mer än Whey och blir en ganska god pudding tillsammans med mjölk.

Tack för input! Så Kasein, inte Isolate?
Citera
2019-12-19, 22:49
Medlem
Citat:
Har i dagarna fått hem en omgång med Whey 100% som jag har tänkt ska komplettera kosten.

Enligt hemsidan räknas det som låglaktos då dom tillsatt laktasenzym, vilket kändes bra då jag är laktosintolerant och finner det svårt att hitta bra produkter.

Hur som. Pulvret kom och jag valde att testa direkt med lite laktosfri mjölk till. Inom loppet av 2-3 min så känner jag att magen reagerar på det.

Varför?

Jag brukar slarva med laktosen ibland och exempelvis äta en chokladbit på helgen eller liknande. Korkat och brukar kännas i magen efteråt, men inte lika snabbt som nu. Ändå ska detta vara laktosfritt?

Någon som kan ha ett hum? Misstänker annars att det kan ha något med IBS att göra, men enligt sådana sidor så ska pulver som detta vara bra för känsliga magar. Fattar ingenting.

Är du av sjukvården konstaterad lida av laktosintolerans? Eller egen diagnos?
Reagerar magen inom 2-3 minuter så är det väl knappast laktosintolerans. Sånna symptom brukar inte dyka upp så snabbt.
Citera
2019-12-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är du av sjukvården konstaterad lida av laktosintolerans? Eller egen diagnos?
Reagerar magen inom 2-3 minuter så är det väl knappast laktosintolerans. Sånna symptom brukar inte dyka upp så snabbt.

Har fått diagnos av läkare.

Däremot så kan symptom som gaser etc komma väldigt snabbt om jag äter en vanlig vaniljglass eller dylikt. Ungefär som att man blir ”dålig” i magen inom kort efter kaffe.

Undrar dock om det kan vara något annat ämne i alltihop som kanske kickar igång IBS-symptom? Men vet inte alls.
Senast redigerad av MZW 2019-12-19 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in