2019-12-19, 11:35
Medlem
Megatroners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
Betyg säger inte nödvändigtvis ett skit om talang (och om de HAR talang...varför gör de då en grej av att rita fula krumelurer på elskåp istället för att göra ett snyggt beställningsjobb eller liknande?). Utbildning säger inget om intelligens och garanterar inte att eleven i fråga kan någonting. Betänk att Annie Lööf är utbildad jurist...

Fula krumelurer är din åsikt, kanske har dom och andra en annan åsikt. Är det ok i din värld att ha olika åsikter?

Tänk om deras mål inte är att tjäna pegar på sitt målande utan något helt annat och vad deras drivkraft är kan endast dom anklagade svara på.
Citera
2019-12-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatroner
Jag vet inte vem som står bakom tagsen. Så vitt jag förstår så fungerar det svenska rättsväsendet på så sätt att så länge du inte är dömd för något så anses du oskyldig till det du är anklagad för.

Jag tycker det är intressant ur ett filosofiskt perspektiv när ordet förstört används. Tågets körpåverkan är inte förstörd. En färg har målats på en annan färg utan ägarens tillåtelse men vad är förstört? Den påmålade graffitifärgen går att tvätta bort och vips är grundfärgen tillbaka. Det jag tänker påverkar mest är ifall fönsterrutorna är täckta med färg. Då blir det svårt för resenären att titta ut och det kanske den värdesätter högt. Om en ser på tunnelbanan i innerstan så spelar det inte så mycket roll då den ändå kör i mörka tunnlar.

Hur ser du på brott som inte innefattar enorma summor som 140 miljoner. Jag tänker på personskador tex våldtäkt, misshandel. Vad tycker du straffen för sådant ska vara?

Jag har väl också alltid varit av den uppfattningen att ”vafan det är bara färg” men när jag läste i någon artikel om detta fall så gavs exemplet att även säkerhetsskyltar etc målas över, vilket kan ställa till det för räddningstjänsten i fall av olycka. Nu pekades det inte på något specifikt fall där det hänt men ah, jag köper nog fan den anledningen ändå. Tågen måste av säkerhetsskäl tas ur trafik och jääävlar va många det drabbar då.
Citera
2019-12-19, 14:36
Medlem
Snuten har antagligen redan tagit deras telefoner och gjort husis.
Tippar på att dom blir släppta.
Tror inte dom kan störa utredningen nåt vidare nu, om dom inte har tänkt å köra panels 😊
Citera
2019-12-19, 15:06
Medlem
tangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehairdontcare
"än så länge är de oskyldiga" haha, jo tjena.
Det där var så töntigt skrivet. Det är dom två som står bakom tagsen, eller ska du köra en fuling med mig nu och säga att det är massa folk som skriver samma sak, som om det var ett crew. Som snorungar brukar ha som förklaring.

Och ja, de borde få händerna avhuggna. Redan vid skador för 1mill borde dom få det.
Men nu har dom ju förstört för 140mill.. Då borde armarna och även benen avlägsnas.

Ni klottrare är fan patetiska vuxenbebisar.
"dom har ju inte mördat eller våldtagit, buhuhu free grabbarna".
Det handlar om 140 fucking miljoner.

O du har koll på vad dom skrev?? Kanske körde typ crew namn om du inte vet så bara gå någon annan stans... Kan det varit COS ALL MSN VIM HSK HGK MOA. Eller något annat.
Känns som familjeliv har ett forum som du kanske skall hänga på.....
Citera
2019-12-19, 16:33
Medlem
Det är för övrigt den här "stjärnan" som är en av de häktade (Asher):

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLlAd5/bilden-som-gav-honom-fangelse

Verkar vara duktig på en sak: bli dömd till fängelsestraff med jämna mellanrum. I övrigt ingen talang värd att nämna. Ingen behöver vara orolig för att världen skulle gå miste om något under tiden han sitter i bur.
Citera
2019-12-20, 01:00
Medlem
Citat:
Bäst hade varit att låta de sitta inlåsta så att de inte kan komma ut och göra mer skada. Hur mycket kan de tänkas få böta (förhoppningsvis miljonbelopp)? Dessa kostnader samhället lägger på att sanera skiten HADE KUNNAT LÄGGAS PÅ ANNAT.

Har svårt att tro dom kommer betala nånting. Ena snubben tydligen redan gjort flera voltor, kronis betar väl av på lönen i vanlig ordning när dom kommer ut men blir nog ingen större skillnad. Dom har säkert sen länge löst att inte stå som ägare. Inget nytt, råkade bara bli stort den här gången. Försöker skrämmas lite bara, inget kommer förändras. Ute målar man på, inte påverkat av detta iaf, dom kör på när dom släppt garanterat.
Citera
2019-12-20, 01:18
Medlem
Citat:
"Passion" för vandalisering. Skitbra argument. Det är bara tråkmånsar som är döda inombords som inte går runt och ritar fula krumelurer på andras egendom som sedan måste skrubbas väck och kosta samhället miljoner/miljarder.
En del av det hela som du inte verkar förstå är att tråden inte handlar om graffiti versus samhället i stort, det finns redan andra trådar för det.

Men för att härleda diskussionen till trådens ämne: En annan sak man bör förstå är att juridiskt sett så är det vid skrap på ytan kanske inte så stor skillnad på att panga en ruta och att måla graffiti. Däremot är graffitin ofta organiserad, oavsett om den benämns som det (likt i de åtalades fall) eller inte. Om man i enkla drag och bortsett från någon speciell ordning skall gissa hur det har gått till för personerna i fråga; sprayburkar skaffas, andra eventuella verktyg skaffas, objekt väljs ut, typ av målning väljs, resa till objekt, span på objekt, utförande av målningen, fotografering av målningen, bort från platsen och till annan plats för vidare fotografering, bilder uppladdade på Instagram och troligtvis i en blackbook. Av de 10+ saker jag nämnde så är en av dem kvalificerat för att kallas vandalism. Så när du förenklar det så mycket och ifrågasätter om de åtalade har passion för vandalism så blir det lite felande, eftersom allt runt omkring själva vandaliseringen också är en del av graffitin. Hade de endast gillat att spraya med färg hade de troligen, precis som du nämner, gjort det på den lagliga väggen. Av källor i tråden samt deras egna Instagram-konton kan man förstå att de två har ett väldigt tempo i det de utför - om det är stor passion eller ett rent maniskt beteende kan inte vi avgöra i en tråd, men att rakt upp och ner avfärda att de skulle drivas av en stor passion för det de gör är bara felaktigt.
Citera
2019-12-20, 01:51
Medlem
Citat:
Hur mycket kan de tänkas få böta (förhoppningsvis miljonbelopp)? Dessa kostnader samhället lägger på att sanera skiten HADE KUNNAT LÄGGAS PÅ ANNAT.
Jo, det hade det. Man kan minska saneringen oavsett hur mycket det målas.
Citera
2019-12-20, 02:13
Medlem
Citat:
All den planeringen för att måla något skitfult som ska saneras för enorma summor istället för att måla något snyggt på en laglig vägg/sin egen vägg/papper som eventuellt får stå kvar. Det handlar knappast om passion. Antingen så handlar det om "kicken", och då kunde de lika gärna pyssla med extremsport, eller så handlar det om att man vill synas. Pissmyror som inte kan få uppmärksamhet på bättre sätt utan måste "pinka revir" genom vandalisering...
Skitfult eller inte - här kommer subjektivitet in och där har du lika rätt som alla andra som tycker något i frågan. Troligtvis har de två åtalade även besökt lagliga väggar och kanske gör det då och då, likt de flesta som trots det fokuserar på att måla andra ytor först och främst. Men som jag skrev i mitt föregående inlägg så finns det en gemensam nämnare bland de flesta som väljer att måla olagligt - och den är att det som lockar och driver är just målandet ihop med allt det runt omkring. Att ”pinka revir” kan ses som en ovanlig och udda sak för många människor rent spontant, faktum är dock att mycket av det vi vet idag, gör idag, åstadkommit genom historien och fram till idag är tack vare pisset. Så revir-tänket är inte främmande för människan egentligen.

Vill du föra en rå diskussion om graffitins plats i samhället så citera mig i den avsedda och klistrade tråden i forumdelen - för det känns som att det glider mer och mer off-topic för varje inlägg.
Citera
2019-12-20, 18:26
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderFlummis
asså vafan är detta för diskussion hahahahaa

on topic: det känns som att dom borde blivit släppta nu men allt beror ju på framsteg i utredningen osv
Det enas Instagram är borttagen så iallafall en är ute.
Citera
2019-12-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderFlummis
asså vafan är detta för diskussion hahahahaa

on topic: det känns som att dom borde blivit släppta nu men allt beror ju på framsteg i utredningen osv

Vad är maxstraffet, mer/mindre än 2 år? Om 2 eller mer kan de väl sitta häktade till rättegång.

Edit:
”Sammanfattningsvis är straffsatsen för grov skadegörelse, om det nu rör sig om detta brott, fängelse i upp till fyra år.”
https://www.lawline.se/answers/9043
Senast redigerad av Unni.Drougge 2019-12-21 kl. 13:59.
Citera
2019-12-21, 21:45
Medlem
Blir väl lite skapliga böter, fängelse ett par månader aka fotboja.
Det rullar snart panels igen 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in