2019-12-18, 07:40
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Den ena matchen spelas i ens hemland. Ett land byggt på demokratiska värderingar. Framför sina egna fans. I en turnering, som visserligen har ett fånigt sponsornamn men som har en lång historia och tradition.

Den andra matchen spelas i en diktatur. I ett land där kvinnor diskrimineras. Där slavarbete förekommer. En plojturnering som ständigt läggs i diktaturer, qatar, Kina osv för att de korrumperade äckelgubbarna i FIFA ska tjäna ytterligare miljoner. Framför en massa shejker. Låtsasfans. Turister.

Vilket match betyder mest. Vilken match är viktigast. Vilken match satsar man mest på. Man skulle kunna tro att svaret är uppenbart men.....

Håller med, det är inget vidare.
Lyssnar på lite Liverpool podcast och då har man gamla spelare som mer eller mindre propagerar för landet.
Gary Mcallister sitter och pratar om hur himla fint och bra allting är och att allting är överdrivet och hur otroligt bra allting kommer bli med VM.
Rätt uppenbart att han får bra med pröjs.
Klopp vill inte uttala sig, han säger att han är fel person, vilket han såklart är, tror inte han är så nöjd med situationen heller.

Liverpool, får däng med 5-0 mot Villa även om siffrorna inte speglar matchen.
Men det visar verkligen vilken skillnad erfarenhet gör. Aston Villa gör 4 mål på 3 skott i första halvlek.
Citera
2019-12-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Tycker schemat är förjävligt ärligt talat, Liverpool blir lidande och det faktum att man gått till klubblags-VM blir någon sorts negativ grej istället för något positivt. Med det sagt så är det klart de satsar på klubblags-VM först, det är ju en ganska svår pokal att plocka hem sett till hur man kvalificerar sig. Liverpool vann CL förra året men det är inte säkert man vinner det igen närmsta 5 åren t.ex. så klart de vill vinna den.

Jag tycker klubben gör helt rätt som satsar på klubblags-VM. Liga-cupen har aldrig varit någon prioritet för klubbarna. En turnering där klubbarna låter spelare som normalt inte är i första elvan få chansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hmm.. Pep har kontrakt med City ut nästa säsong och Pep har troligen den bästa kontrakten av samtliga tränare i Europa, City ägaren har sniffat på honom sedan han var i Barcelona. van Bronckhorst blir enligt media sett på som City manager i framtiden men han är påväg till att bli ny tränare för New York City FC (som ägs av City ägaren), hursomhelst så tror jag inte att Pep kommer att lämna City förran om en 3-4 år.

Arteta som Arsenal boss med Alonso som assistent hade varit intressant, sägs även att Arteta kommer att plocka med sig en ungdomstränare från Man Citys akademi om han nu får jobbet (vilket han troligen gör).

Pep stannar i City 3-4 år till förefaller osannolikt. Nuvarande kontrakt går ut 2021. Vad jag läste någonstans har hans familj flyttat tillbaka till Spanien.
Citera
2019-12-18, 20:06
Medlem
Generalanderssons avatar
[quote=Pep stannar i City 3-4 år till förefaller osannolikt. Nuvarande kontrakt går ut 2021. Vad jag läste någonstans har hans familj flyttat tillbaka till Spanien.[/QUOTE]

Inte vet jag. Men Pep uttalade iaf för en 2-3 veckor sedan att hans ambition var att skapa sin egen historia med Man City och att det var ett långsiktigt projekt som han har med City.
Citera
2019-12-19, 09:47
Medlem
EnLitenFryss avatar
Minamino helt klar för Liverpool. 7.25m pund. Värderas enl Transfermarkt till 11.5m pund (de har alltid blygsammare värden än marknaden).

Tror detta är bra business. Så pass mycket rutin att han inte ska behöva 2-4 år på sig att börja leverera. Så pass ung att han har flera år kvar. Köpt under marknadsvärdet så rent ekonomiskt en plusaffär om man skickar honom om ett år. Sportsligt ett alternativ där framme när trion måste vila. Så pass blygsam prislapp och status att den här spelaren förstår att han inte kommer starta varje match.

Tippar Liverpool säljer Shaqiri i vinterfönstret nu, Minamino borde väl ta hans roll i truppen, och förhoppningsvis ger Klopp Minamino fler chanser än han gett Shaqiri.

.-----------------

Den andra Salzburg-spelaren det ryktas om är Haaland till United, för 76m pund.

Som United-supporter hade jag varit livrädd för att det ska bli något av de ryktena. Haaland har en hygglig säsong i norska eliteserien, en vår i Österrike där han knappt fick spela, och en tok-formtoppad höst där allt gick in. Han spelar i ett lag som låter det bära eller brista offensivt och har fått bra utdelning, och ligan håller rätt låg nivå. United har redan fyra unga och lovande forwards i Rashford, Martial, James och inte minst Greenwood - får man in Haaland för den prislappen MÅSTE han få spela, mycket. Han förväntas leverera direkt med sådan prislapp. Haaland tror jag inte är the real deal heller - inte än i varje fall, kanske om något år. Sett stabbig ut i CL det jag sett.

I Uniteds skor hade jag hellre satsat på att få in lite rutin där framme. Cavani och Mertens sitter på utgående kontrakt. Båda 32, har en del mål i sig före pensionen. Har ingen aning om hur realistiska de värvningarna är, men tror båda ger United mer än ännu en ofärdig yngling med potential.

Å andra sidan kan det ju bli en trevlig jämförelseartikel nästa höst, om Minamino fyller en rotationsroll och gör en del poäng i ett Liverpool som fortsätter gå bra, medan United fortsätter sladda och Haaland gör 5 mål på 25 matcher och ser lika kylskåpsaktig ut som Lukaku medan Greenwood går på lån...
Citera
2019-12-19, 11:10
Medlem
Det Liverpool betalar för Minamino är småpengar inom dagens toppfotboll.
Även United vill värva från Salzburg. I detta fall Håland. Enligt uppgifter som jag inte vet stämmer, lär de få betala 10 gånger så mycket.
Citera
2019-12-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
medan Greenwood går på lån...
OGS har redan sagt att det inte finns en chans att Mason går på lån. Huruvida Hååland är ett alternativ eller ej vill jag låta vara osagt men tittar man på vilka positioner som det rör sig om och var spelare spelar så lär inte Greenwood konkurrera med speltid där.

Striker=Martial, backup: Rashford kanske Greenwood med.
Wingers=Rashford, James backup: Greenwood, Andreas, Chong, Gomez viss mån Lingard.
10a/Shadow=Pogba, Lingard, Mata, Andreas backup: Egentligen vem som helst av wingers och Angel Gomez.

Rashford är bäst på vänterkanten, James med. Så det som behövs mest är så klart en rejäl stabil defensiv spelfördelare och en naturlig högerwinger. Men det är tunt på den rena strikerrollen med och en skada på Martial har redan visat sig vara svår att täcka upp (när Rashford fick spela striker). Så Hååland skulle inte behöva leverera direkt för Martial är tänkt starter men självklart hade det blivit märkligt med ett 760m köp på bänken... Det är väl bara Real (Bale) och Barca (Dembele) som har råd med sådant
Citera
2019-12-19, 12:46
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
OGS har redan sagt att det inte finns en chans att Mason går på lån. Huruvida Hååland är ett alternativ eller ej vill jag låta vara osagt men tittar man på vilka positioner som det rör sig om och var spelare spelar så lär inte Greenwood konkurrera med speltid där.

Striker=Martial, backup: Rashford kanske Greenwood med.
Wingers=Rashford, James backup: Greenwood, Andreas, Chong, Gomez viss mån Lingard.
10a/Shadow=Pogba, Lingard, Mata, Andreas backup: Egentligen vem som helst av wingers och Angel Gomez.

Rashford är bäst på vänterkanten, James med. Så det som behövs mest är så klart en rejäl stabil defensiv spelfördelare och en naturlig högerwinger. Men det är tunt på den rena strikerrollen med och en skada på Martial har redan visat sig vara svår att täcka upp (när Rashford fick spela striker). Så Hååland skulle inte behöva leverera direkt för Martial är tänkt starter men självklart hade det blivit märkligt med ett 760m köp på bänken... Det är väl bara Real (Bale) och Barca (Dembele) som har råd med sådant

Köper du en spelare för 76m pund så ska den starta, som du säger. Man köper inte för den pengen för att se och lära. Liverpool fick en del kritik för att Fabinho matchades sparsamt i början, och han kostade väl runt 40-45. (den kritiken hade varit betydligt mer högljudd om Liverpool gått halvdant i ligan, nu förblev den ganska tyst eftersom Liverpool gick bra. Som alltid, vinner man, klagar få).

I mitt hypotetiska exempel skulle Greenwood gå på lån nånstans längre fram och inte i januari, eftersom mannen som kostade 76m måste få spela (vore pinsamt att låna ut honom och sen sälja för 15m, det vore mindre pinsamt att göra med Greenwood om utvecklingen uteblir).

Alla rykten om affären har många Andy Carroll-kännetecken. Desperat klubb, löjligt överpris, hygglig spelare som kan bli bra, prislappen kommer väga tungt på spelaren, är han bra nog för en klubb som vill vara storklubb osv.

Men vem vet, United-fansen får väl citera och håna mig längre fram när Haaland gör 20 baljor per säsong och bär dem likt Harry Kane burit Spurs. Om affären nu blir av.
Citera
2019-12-19, 13:03
Moderator
zanteras avatar
Är det någon som är ett frågetecken av våra offensiva alternativ känner jag spontant att det är Martial. Han kan göra riktigt bra matcher och ha ögonblick av genialitet men han kan ibland visa dåligt humör och kan försvinna helt ur matcher där det känns mest som han går runt och är sur. Rashford är kanske också lite ojämn men upplever mest att han haft sina svagare stunder som striker när han inte fått understöd, medans han brukar leverera riktigt bra från vänsterkanten. James gillar jag och Mason visar ju stor potential.
Citera
2019-12-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Alla rykten om affären har många Andy Carroll-kännetecken. Desperat klubb, löjligt överpris, hygglig spelare som kan bli bra, prislappen kommer väga tungt på spelaren, är han bra nog för en klubb som vill vara storklubb osv.

Men vem vet, United-fansen får väl citera och håna mig längre fram när Haaland gör 20 baljor per säsong och bär dem likt Harry Kane burit Spurs. Om affären nu blir av.
Nej framtiden är ibland inte lätt. Bara att kolla tillbaks på James Wilson som vräkte in mål i junior och reservlagen, började bra när han väl fick chansen (2 mål i debuten om jag inte minns fel) och målade ett par gånger - idag är det nog bara MU-fansen som minns honom.
Nu säger jag inte att Mason går samma öde till mötes, han kan likagärna göra en Rooney och bli klubbens främste målgörare någonsin.

Paniken just nu i United är mittfältet plus offensiva spetsen av centrala mittfältet. Fred & McTominay har ju helt otippat klickat bra men därutöver finns inte mycket att hurra för. Matic igår mot ett L2 lag tar i princip matchen igenom 4-5 tillslag på boll, de två gånger han INTE gör det blir det mål. Lingard-Mata-Andreas, jag gillar dem som lagspelare som inte gnäller i tid och otid men de är inte den offensiva kreatören som behövs för att luckra upp lag som parkerar bussen. Pogba SKULLE kunna vara det när och om han själv vill och inte tänker på Real (som typ precis när OGS tog över laget och Pogba visade för sommarfönstret hur bra han faktiskt kan vara).

Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Är det någon som är ett frågetecken av våra offensiva alternativ känner jag spontant att det är Martial. Han kan göra riktigt bra matcher och ha ögonblick av genialitet men han kan ibland visa dåligt humör och kan försvinna helt ur matcher där det känns mest som han går runt och är sur. Rashford är kanske också lite ojämn men upplever mest att han haft sina svagare stunder som striker när han inte fått understöd, medans han brukar leverera riktigt bra från vänsterkanten. James gillar jag och Mason visar ju stor potential.
Du sammanfattar det bättre än mig.. Det behövs en backup / alternativ till Martial. Sen om det skall vara Mason eller annan återstår att se.
Citera
2019-12-19, 14:10
Medlem
Vanstertrollets avatar
Arteta presenteras imorn och leder laget mot Everton på lördag. Hoppas på succé, förväntar mig ungefär ingen större uppgradering mot Emery/Ljungberg. Tycker åtminstone att man borde kunna få det här laget att spela betydligt bättre anfallsfotboll än vad man gör. Det är ju bara individuella prestationer i princip. Finns inga linjer i det offensiva spelet. Försvaret har jag inga förhoppningar om. Det är för dåliga spelare där helt enkelt.
Citera
2019-12-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Arteta presenteras imorn och leder laget mot Everton på lördag. Hoppas på succé, förväntar mig ungefär ingen större uppgradering mot Emery/Ljungberg. Tycker åtminstone att man borde kunna få det här laget att spela betydligt bättre anfallsfotboll än vad man gör. Det är ju bara individuella prestationer i princip. Finns inga linjer i det offensiva spelet. Försvaret har jag inga förhoppningar om. Det är för dåliga spelare där helt enkelt.
Har du koll på vad som händer med Ljungberg? Fortsätter han som ass eller sätter Arteta ihop ett eget team?
Citera
2019-12-19, 14:46
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Har du koll på vad som händer med Ljungberg? Fortsätter han som ass eller sätter Arteta ihop ett eget team?

Sägs att dom ska ett möte idag kring huruvida han är intresserad av att återgå till rollen som assisterande igen. Klubben har önskemål om det åtminstone. Läste någonting om att Arteta ska ta med sig någon från City också. Oklart vilken roll denne ska ha dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in