2019-12-19, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Det finns de som gör skillnad i världen och så finns det dom som inget gör, låter förfallet fortsätta.
Jag är vartfall uppväxt med att skydda kvinnor och barn och den som inte gör det är kräk, lägre än ohyran som begår dessa handlingar.
Din uppväxt torde vara långt ifrån min, men kom inte o raljera o förminska hur denna man handlade.

Här kan du läsa om en som gör verklig skillnad, helt orädd ger han sig rakt in med en tanke, rädda andra, förstår att denna tanke är helt och totalt främmande för dig.

A “HERO” SAS trooper who charged into battle and shot two terrorists, saving hundreds of innocent lives, is to be awarded one of the UK’s highest honours by the Queen

https://www.express.co.uk/news/uk/1204833/sas-soldier-medal-nairobi-kenya-jihadi-terror-attack-medal-of-honour-queen-uk
Flytta upp Zlatan-statyn till torget i Gislaved som minne av Kjäll. Borde inte vara speciellt svårt att byta ut huvet till dito Kjäll. Finns ju en insamling som bör täcka omkostnaderna. Win-win så slipper Malmö sina problem med vandaler som saboterar statyn. Förmodligen är sabotörerna negrer och araber.
Citera
2019-12-19, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag håller med dej. Det är en sak att inte själv ingripa men att anmärka på de som gör det är lågt.

Tänk scenariot din son håller på att bli rånad på 100kr med en kniv. Den son lämnar över 100 lappen och rånaren vänder sig om och är på väg därifrån. Då flyger en civilkurage gubbe på rånaren och drar av honom masken. Rånaren får panik hugger ihjäl gubben och din son.... skulle du då hylla gubben som en riktig smart man med civilkurage???
Citera
2019-12-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Näe.

3 an menar jag.
Citera
2019-12-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck
Tacksam? Kunde gått jävligt illa för fler än Kjäll. Tänk scenariot Masken av på idioten och Kjäll nedstucken. Våldsverkaren i fullständig panik efter tumultet och hugger ihjäl 3 till! Då hade nog dessa dödas anhöriga varit väldigt tacksamma mot Kjäll. Rånarna var ju faktiskt på väg att komma undan med noll kr och civilkurage de ska man visa i sådana här situationer.

Eskalera en sådan här situation så det slutar i mord är inte civilkurage utan efterblivet...,,,,

Ja, man ska vara jävligt tacksam. Du kommer förstå vad jag menar en dag. Det olyckliga för denna mannen, är att pacificeringen redan pågått för länge.

Tänk dig istället scenariot där några hade haft hans rygg, och hjälpt till att stampa ihjäl avskrädet. Det hade skickat riktigt brottsförebyggande signaler.
Citera
2019-12-19, 12:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, man ska vara jävligt tacksam. Du kommer förstå vad jag menar en dag. Det olyckliga för denna mannen, är att pacificeringen redan pågått för länge.

Tänk dig istället scenariot där några hade haft hans rygg, och hjälpt till att stampa ihjäl avskrädet. Det hade skickat riktigt brottsförebyggande signaler.

Ja, man börjar bli mordisk...
Citera
2019-12-19, 12:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tänk scenariot din son håller på att bli rånad på 100kr med en kniv. Den son lämnar över 100 lappen och rånaren vänder sig om och är på väg därifrån. Då flyger en civilkurage gubbe på rånaren och drar av honom masken. Rånaren får panik hugger ihjäl gubben och din son.... skulle du då hylla gubben som en riktig smart man med civilkurage???

Ja inte skulle jag göra ner honom, sida upp och sida ner.
Citera
2019-12-19, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja inte skulle jag göra ner honom, sida upp och sida ner.

Du måste skilja på civilkurage och att eskalera hotfulla situationer. Självklart ska man visa civilkurage när det behövs. Men man måste samtidigt agera förnuftig och enligt den forskning och arbetsmetoder som idag används av yrkesfolk i sådana här situationer.

Men praxis kan ju komma att ändras i framtiden dom metoder som använda idag kanske är fel, det vet jag inget om.

Tex poliser ska istället för att försöka lugna ner hotfulla situationer trigga igång dom ändå mer och snabbt få omkull våldsverkaren med alla till buds stående medel. Slita av dem huvor då de står med en kniv i högsta hugg istället för att lugna personen eller göra dom nöjda i en rånsituation och lämna över 100 lappen.

Så klart alla väljer själv hur man agerar. Jag är kanske feg men jag tror på andra typer av arbetsmetoder helt enkelt i sådana här situationer.
Citera
2019-12-19, 13:06
Medlem
Citat:

Seriöst???

För varje sådant extremt osannolikt fall inträffar tusentals fall där "gubben" på ett eller annat sätt får stopp för rånarens vidare framfart och därmed besparar tusentals framtida offer liknande eller värre övergrepp.
Citera
2019-12-19, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ditalltpekar
Seriöst???

För varje sådant extremt osannolikt fall inträffar tusentals fall där "gubben" på ett eller annat sätt får stopp för rånarens vidare framfart och därmed besparar tusentals framtida offer liknande eller värre övergrepp.

Vidhåller fortfarande att all forskning alla rekommendationer från yrkesmän tex polis och personal inom ungdomsvård eller häktespersonal osv. Är låg affektivt bemötande i våldsamma situationer. Menar du på fullaste allvar att svenska staten och tex polismyndigheten skall gå ut med rekommendationen till våra medborgare. Att blir du utsatt för ett rån med kniv eller pistol. Då skall du inte lämna ifrån dig dina värdesaker och anmäla brottet. utan här goda medborgare gäller det att visa civilkurage. Lämna inte ifrån dig något eller försök inte lugna ner situationen. Utan visa kurage försök stoppa rånaren och slit av hen masken. Annars är du en fegis.
Citera
2019-12-19, 13:31
Avslutad
Jag ger mig här och drar sträck i debatten här. Ber om ursäkt för att inläggen handlat om Kjälls agerande. Tråden borde fokusera på att få fast svinen, verkar dock ont om uppslag på namn och teorier.

Visa tycker det är civilkurage och visa tycker det är osmart och farligt agerande av honom må så vara.

Nu hoppas vi på att svinen som gjorde detta åker dit.

Vila i frid.
Citera
2019-12-19, 13:46
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Du måste skilja på civilkurage och att eskalera hotfulla situationer. Självklart ska man visa civilkurage när det behövs. Men man måste samtidigt agera förnuftig och enligt den forskning och arbetsmetoder som idag används av yrkesfolk i sådana här situationer.

Men praxis kan ju komma att ändras i framtiden dom metoder som använda idag kanske är fel, det vet jag inget om.

Tex poliser ska istället för att försöka lugna ner hotfulla situationer trigga igång dom ändå mer och snabbt få omkull våldsverkaren med alla till buds stående medel. Slita av dem huvor då de står med en kniv i högsta hugg istället för att lugna personen eller göra dom nöjda i en rånsituation och lämna över 100 lappen.

Så klart alla väljer själv hur man agerar. Jag är kanske feg men jag tror på andra typer av arbetsmetoder helt enkelt i sådana här situationer.
Du är bara ett fegt jävla kräk! Tur att det finns folk med civilkurage som Kjell! Såna syltryggar som du behöver vi inte...
Citera
2019-12-19, 13:51
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Fattar inte. All forskning visar att låg affektivt bemötande är det som gäller. (Googla gärna) finns inte någon i handelsanställdas förbund, personal inom rättspsyk eller polis som får lära sig att agera så här. Det är helt förkastligt. Försöka slita av en mask av påtända stressade våldsmän är mot all forskning och bättre vetande. En farlig samhällsutveckling att man ska kalla folk som inte agerar med våld i sådana här situationer för fegisar som saknar civilkurage. Finns inte en normal människa inom branscher som möter människor i ibland i aggressiva situationer som rekommenderar att man ska göra som Kjäll gjorde. Som jag skrev han får bara situationen att eskalera som tur var så blev ingen mer skadad. Med tanke på vad våldsmännen var kapabla till.

Nice! Jag arbetar en hel del med konflikthantering och metoden (det är en metod) lågaffektivt (det är ETT sammanskrivet ord) bemötande fungerar i vissa situationer och i andra inte alls.

Hur jag vet? Det är en del av min profession så jag bedömer att jag har viss insikt i mina kommentarer. Underförstått - där jag arbetar så möter jag ibland personer som både vill och nyttjar våld. Beroende på läge så får man hantera det efter situationen. En sak är klar - ingen situation är den andra lik och alla som arbetat skarpt vet om detta. Lågaffektivt bemötande fungerar bra i vissa givna situationer och är helt förkastligt i andra. Du kan googla hur mycket du vill. Jag vet för jag arbetar i en sån miljö, sedan kan du fantisera ihop hur mycket du vill för att rättfärdiga ditt mesiga bemötande.

Så "All forskning visar att.." är förstås bara ditt sätt att försöka vinna poäng för din argumentation.

Mitt tips är att du googlar det själv och läser på innan du kommer med fler direkt felaktiga uttalanden.

Att du sedan hittar på hur det såg ut vid ingripandet och vem som gjorde var är endast töntigt.

Bemöt mig gärna lågaffektivt =)
Senast redigerad av bbwolf 2019-12-19 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in