Citat:
Ursprungligen postat av
nilsduck
Fattar inte. All forskning visar att låg affektivt bemötande är det som gäller. (Googla gärna) finns inte någon i handelsanställdas förbund, personal inom rättspsyk eller polis som får lära sig att agera så här. Det är helt förkastligt. Försöka slita av en mask av påtända stressade våldsmän är mot all forskning och bättre vetande. En farlig samhällsutveckling att man ska kalla folk som inte agerar med våld i sådana här situationer för fegisar som saknar civilkurage. Finns inte en normal människa inom branscher som möter människor i ibland i aggressiva situationer som rekommenderar att man ska göra som Kjäll gjorde. Som jag skrev han får bara situationen att eskalera som tur var så blev ingen mer skadad. Med tanke på vad våldsmännen var kapabla till.
Nice! Jag arbetar en hel del med konflikthantering och metoden (det är en metod) lågaffektivt (det är ETT sammanskrivet ord) bemötande fungerar i vissa situationer och i andra inte alls.
Hur jag vet? Det är en del av min profession så jag bedömer att jag har viss insikt i mina kommentarer. Underförstått - där jag arbetar så möter jag ibland personer som både vill och nyttjar våld. Beroende på läge så får man hantera det efter situationen. En sak är klar - ingen situation är den andra lik och alla som arbetat skarpt vet om detta. Lågaffektivt bemötande fungerar bra i vissa givna situationer och är helt förkastligt i andra. Du kan googla hur mycket du vill. Jag vet för jag arbetar i en sån miljö, sedan kan du fantisera ihop hur mycket du vill för att rättfärdiga ditt mesiga bemötande.
Så "All forskning visar att.." är förstås bara ditt sätt att försöka vinna poäng för din argumentation.
Mitt tips är att du googlar det själv och läser på innan du kommer med fler direkt felaktiga uttalanden.
Att du sedan hittar på hur det såg ut vid ingripandet och vem som gjorde var är endast töntigt.
Bemöt mig gärna lågaffektivt =)