2019-12-19, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Du menar säkert väl men förstår inte att du på samma gång är en representant för den förklenade och passiva inställning som sakta men säkert bryter ner moral och etik samt civilkurage.

Jag är övertygad om att hans insats inte var att slita av dem masken utan det var en konsekvens av att han brottade ner en av förövarna.

K tänkte fånga en kriminell och hjälpa till med att stävja den kriminalitet och våldsspiral som många (inklusive dig) har synpunkter på och snyftar över vem som ska göra något åt det.

Så när någon faktiskt gör en insats då kommer en klen typ som du och snyftar över att han "riskerar även andras liv". Buhu.

Drick din mjölk, träna lite, skaffa dig en ryggrad och sträva efter att bli en bättre människa. Du tillför samhället någonting då - just nu, not so much.

Fattar inte. All forskning visar att låg affektivt bemötande är det som gäller. (Googla gärna) finns inte någon i handelsanställdas förbund, personal inom rättspsyk eller polis som får lära sig att agera så här. Det är helt förkastligt. Försöka slita av en mask av påtända stressade våldsmän är mot all forskning och bättre vetande. En farlig samhällsutveckling att man ska kalla folk som inte agerar med våld i sådana här situationer för fegisar som saknar civilkurage. Finns inte en normal människa inom branscher som möter människor i ibland i aggressiva situationer som rekommenderar att man ska göra som Kjäll gjorde. Som jag skrev han får bara situationen att eskalera som tur var så blev ingen mer skadad. Med tanke på vad våldsmännen var kapabla till.
Citera
2019-12-19, 10:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck
Kjäll gjorde helt enkelt generalfel, ni kan läsa på och gå kurser som folk inom rättspsyk och polis går. Så som Kjäll gjorde gör man helt enkelt inte.

Du kanske skulle läsa på om vad som håller samhällen ihop. Inte rättspsyk eller polis eller lågaffektivt bemötande, utan altruistiska bestraffare som Kjäll.

Citat:
Altruistic punishment means that individuals punish, although the punishment is costly for them and yields no material gain. We show that cooperation flourishes if altruistic punishment is possible, and breaks down if it is ruled out.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11805825
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-12-19 kl. 10:07.
Citera
2019-12-19, 10:19
Medlem
Kan hjälpa till med att dela upp moraliska handlingar i två kategorier:

Moralisk plikt: låg risk, hög skada om du inte agerar.

Moraliskt dygdig: Kan ha omrimligt hög risk för en väldigt liten moralisk vinst.

Skulle säga att detta var en moraliskt dygdig handling, ingenting man skulle rimligt kunna kräva av någon, men han såg något fel och ingrep.
Citera
2019-12-19, 10:21
Medlem
Ikväll på efterlyst tror jag vi får nyllena på mördarna.

Hasse aro go go!
Citera
2019-12-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ikväll på efterlyst tror jag vi får nyllena på mördarna.

Hasse aro go go!

Och på vilken kanal sänds då "Efterlyst" ikväll?
Citera
2019-12-19, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RandyMars
Kan hjälpa till med att dela upp moraliska handlingar i två kategorier:

Moralisk plikt: låg risk, hög skada om du inte agerar.

Moraliskt dygdig: Kan ha omrimligt hög risk för en väldigt liten moralisk vinst.

Skulle säga att detta var en moraliskt dygdig handling, ingenting man skulle rimligt kunna kräva av någon, men han såg något fel och ingrep.

Bra skrivet. Men folk i tråden verkar ju tycka det är ett samhälle i förfall om man inte har medborgare som kastar sig in med livet som insats i helt uppenbart livsfarliga situationer. Där vinsten av sin handling är minimal. Tänk hypotetiskt att vi har 1000 knivrån om året i Sverige och alla dessa människor som inte attackerar rånarna är fegisar utan civilkurage? Fan lägg av är ju fan inte frågan om civilkurage, man får ju fan inte vara efterbliven, utan välja sina strider och sitt sätt att möta våldsverkare.
Citera
2019-12-19, 11:19
Medlem
Citat:
Fattar inte. All forskning visar att låg affektivt bemötande är det som gäller. (Googla gärna) finns inte någon i handelsanställdas förbund, personal inom rättspsyk eller polis som får lära sig att agera så här. Det är helt förkastligt. Försöka slita av en mask av påtända stressade våldsmän är mot all forskning och bättre vetande. En farlig samhällsutveckling att man ska kalla folk som inte agerar med våld i sådana här situationer för fegisar som saknar civilkurage. Finns inte en normal människa inom branscher som möter människor i ibland i aggressiva situationer som rekommenderar att man ska göra som Kjäll gjorde. Som jag skrev han får bara situationen att eskalera som tur var så blev ingen mer skadad. Med tanke på vad våldsmännen var kapabla till.

När det gäller vad? Forskning visar att det finns risk för karies, vid ett högt sockerintag.

Vill du oskadliggöra, så är det våld i hög hastighet som är vinnaren. Är målet att ingen kommer till skada, och det anses acceptabelt att förövaren undkommer, ja då är din forskning relevant.

Jag vill inte kalla alla som inte ingriper för fegisar, men det är ett jävla uppvisande av otacksamhet, att sitta och raljera över att det finns de som gör det.
Citera
2019-12-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Och på vilken kanal sänds då "Efterlyst" ikväll?

5;an
Citera
2019-12-19, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
När det gäller vad? Forskning visar att det finns risk för karies, vid ett högt sockerintag.

Vill du oskadliggöra, så är det våld i hög hastighet som är vinnaren. Är målet att ingen kommer till skada, och det anses acceptabelt att förövaren undkommer, ja då är din forskning relevant.

Jag vill inte kalla alla som inte ingriper för fegisar, men det är ett jävla uppvisande av otacksamhet, att sitta och raljera över att det finns de som gör det.

Tacksam? Kunde gått jävligt illa för fler än Kjäll. Tänk scenariot Masken av på idioten och Kjäll nedstucken. Våldsverkaren i fullständig panik efter tumultet och hugger ihjäl 3 till! Då hade nog dessa dödas anhöriga varit väldigt tacksamma mot Kjäll. Rånarna var ju faktiskt på väg att komma undan med noll kr och civilkurage de ska man visa i sådana här situationer.

Eskalera en sådan här situation så det slutar i mord är inte civilkurage utan efterblivet...,,,,
Senast redigerad av nilsduck 2019-12-19 kl. 11:51.
Citera
2019-12-19, 11:47
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Det finns de som gör skillnad i världen och så finns det dom som inget gör, låter förfallet fortsätta.
Jag är vartfall uppväxt med att skydda kvinnor och barn och den som inte gör det är kräk, lägre än ohyran som begår dessa handlingar.
Din uppväxt torde vara långt ifrån min, men kom inte o raljera o förminska hur denna man handlade.

Här kan du läsa om en som gör verklig skillnad, helt orädd ger han sig rakt in med en tanke, rädda andra, förstår att denna tanke är helt och totalt främmande för dig.

A “HERO” SAS trooper who charged into battle and shot two terrorists, saving hundreds of innocent lives, is to be awarded one of the UK’s highest honours by the Queen

https://www.express.co.uk/news/uk/1204833/sas-soldier-medal-nairobi-kenya-jihadi-terror-attack-medal-of-honour-queen-uk
Citera
2019-12-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
5;an

Näe.
Citera
2019-12-19, 12:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix

Jag håller med dej. Det är en sak att inte själv ingripa men att anmärka på de som gör det är lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in