2019-12-19, 11:27
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Och som ett varnande exempel förstås, på vad som händer när man låter kommersiella intressen få oinskränkt makt.
Det här är intressant tycker jag. När politikerna är galna, vilket IMHO är i regel, så är det marknadens fel? Och lösningen är att ge sagda politiker mer makt?
Citera
2019-12-19, 11:37
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det är hur som helst spännande. Givetvis är det ytterst osannolikt att han skulle bli avsatt av senaten som ju tycker att så länge en president är republikan så är det omöjligt för honom att göra något olämpligt.

Men det är intressant hur många det är som är helt övertygade om att de vet vilka effekter det här kommer få, många "vet" att det garanterar Trumps omval samt att republikanerna tar över representanthuset och behåller senatsmajoriteten. Andra "vet" att det kommer skada Trump så väl som de republikaner som visar sig sakna ryggrad.
Halmgubbar.

Mätningarna i swingstaterna visar att impeachment är impopulär där. Då är det logiskt att anta att det gynnar Trump.

Även om man kollar på hela landet så verkar det gynna Trump eller vara 50/50%. Men notera att en del av mätningarna är All Adults vilket skadar Trump rejält.

https://www.realclearpolitics.com/epolls/other/public_approval_of_the_impeachment_and_removal_of_ president_trump-6957.html

Citat:
Jag tror att det är en Trump-skada som gör att man numera uttrycker sig så, med samma språk som karln själv alltså, där nyanser och rimlighet är förbjudet. Det här är ju som bekant den största häxjakten i amerikansk historia, faktiska häxjakter där oskyldiga avrättades är ingenting i jämförelse med det här. Och just språkpåverkan tror jag kommer bli hans främsta bidrag till historien. (Och som ett varnande exempel förstås, på vad som händer när man låter kommersiella intressen få oinskränkt makt. De har traditionellt haft extremt stor makt i landet, och det är något som också ökat stadigt med tiden, oavsett vilket parti presidenten kommit från. Förhoppningsvis kommer Trumps regim leda till att den här trenden vänder. Eller så kanske de går vidare in i ren fascism/anarkokapitalistisk dystopi.)
Och som ett varnande exempel förstås, på vad som händer när man låter kommersiella intressen få oinskränkt makt.
Ehhh... Va?
Citera
2019-12-19, 11:41
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det här är intressant tycker jag. När politikerna är galna, vilket IMHO är i regel, så är det marknadens fel? Och lösningen är att ge sagda politiker mer makt?

Har du helt missat vilka hans regering har bestått av? Det är ju huvudsakligen företagsledare, miljonärer och miljardärer osv. "Drain the swamp, into the white house".
Citera
2019-12-19, 11:44
Medlem
Trump är skyldig men kommer inte att dömas. Alldeles för många republikanska röster i senaten krävs för det.
Citera
2019-12-19, 12:11
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Jag kan komma på två sätt att avsluta denna limbo; ogiltigförklara riksrättsåtalet eller forcera åtalet till senaten.
Strategiskt tror jag att trumpadministrationen väljer att forcera fram riksrättsåtalet till senaten. För även om åtalet enligt min mening är ogiltigt och enkelt kan ogiltigförklaras av Högsta Domstolen (där Republikanerna har majoritet), ser jag inga större strategiska fördelar med detta (därmed inte sagt att man kan välja att ogiltigförklara åtalet i ett senare skede, då det ena inte utesluter det andra).

Om man går efter konstitutionens första artikel, tredje sektion, sjätte klausulen finns inga hinder för senaten att ta upp riksrättsåtalet utan att representanthuset gör en officiell överlämning:
The Senate shall have the sole Power to try all Impeachments.
Tump har blivit ställd inför riksrätt och är därmed åtalad, vilket ger senaten rätten att pröva åtalet. Eftersom Demokraterna inte längre kontrollerar Högsta Domstolen kommer domstolen med högsta sannolikhet att döma efter vad som står skrivet i konstitutionen och därmed auktorisera senatens prövning.

Jag tror inte att senaten kommer att lägga ner åtalet som uttalat, utan genomföra en korrekt rättegång. Det är början på döden för demokraterna och makteliten i Washington DC:
Citera
2019-12-19, 12:41
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Hur många har fått fängelsestraff i Trumpadministrationen nu? Sex stycken tror jag. Manafort fick väl 7,5 år va?
Fem stycken, än så länge: Manafort, Cohen, Stone, Gates och Papadopoulos. Giuliani under utredning.
Och utredningen mot Flynn pågår fortfarande, eftersom han har en tendens att ljuga och ändra sina historier...

Så eftersom hela administrationen är djupt kriminellt insyltad, man har helt enkelt inte kunnat skrapa fram några vittnen att bedyra Donalds "oskuld", så bekämpar nu bananrepublikanerna den konstituionella och rättsenliga prövningen:
https://www.washingtonpost.com/opinions/2019/10/24/why-is-gop-spin-growing-more-pathetic-lawless-because-trumps-defenses-are-collapsing/
Citat:
Why is GOP spin growing more pathetic and lawless? Because Trump’s defenses are collapsing.
https://www.nytimes.com/2019/12/04/us/politics/turley-impeachment.html
Citat:
Trump Blocked Key Impeachment Witnesses.
Party before country!

Och eftersom de fundamentalisterna följeslagarna sväljer vilka lögner och dumheter som helst så är detta en pålitlig strategi för GOP, som fungerar väldigt väl på kulturkrigarpöbel; inte minst här i tråden:
https://www.theguardian.com/us-news/2019/dec/15/donald-trump-impeachment-defense-republicans-fox-news
Citat:
The lies have it: Republicans abandon truth in Trump impeachment defence
A bewildering array of fake news, warped facts and conspiracy theories have been propagated in the past week by conservative media, Republican politicians, White House officials and the president in his own defence.
Citera
2019-12-19, 12:47
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Strategiskt tror jag att trumpadministrationen väljer att forcera fram riksrättsåtalet till senaten. För även om åtalet enligt min mening är ogiltigt och enkelt kan ogiltigförklaras av Högsta Domstolen (där Republikanerna har majoritet), ser jag inga större strategiska fördelar med detta (därmed inte sagt att man kan välja att ogiltigförklara åtalet i ett senare skede, då det ena inte utesluter det andra).

Om man går efter konstitutionens första artikel, tredje sektion, sjätte klausulen finns inga hinder för senaten att ta upp riksrättsåtalet utan att representanthuset gör en officiell överlämning:
The Senate shall have the sole Power to try all Impeachments.
Tump har blivit ställd inför riksrätt och är därmed åtalad, vilket ger senaten rätten att pröva åtalet. Eftersom Demokraterna inte längre kontrollerar Högsta Domstolen kommer domstolen med högsta sannolikhet att döma efter vad som står skrivet i konstitutionen och därmed auktorisera senatens prövning.

Jag tror inte att senaten kommer att lägga ner åtalet som uttalat, utan genomföra en korrekt rättegång. Det är början på döden för demokraterna och makteliten i Washington DC:

Är ingen jurist, men det går väl att överhålla lagen även i fall senatet INTE får prova fallet? Man bryter endast lagen ifall något annat än senatet provar fallet.
Citera
2019-12-19, 12:59
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Ett riktigt demokratiskt lands högsta domstol borde vara opartisk. Många i denna tråd nämner att den är republikansk, och därmed kommer avsättningen av trumpen aldrig bli ett faktum. Hur demokratiskt är ett land vars högsta domstol är partisk?
Citera
2019-12-19, 13:02
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ett riktigt demokratiskt lands högsta domstol borde vara opartisk. Många i denna tråd nämner att den är republikansk, och därmed kommer avsätta det av trumpen aldrig bli ett faktum. Hur demokratiskt är ett land vars högsta domstol är partisk?
Det är vanligt. Sverige har likadant där det är regeringen som väljer domare till högsta domstolen.

Men det är inte högsta domstolen som kommer rösta om impeachment. Det är senaten, som just nu är under republikansk majoritet. Och där är det det amerikanska folket som har röstat.
Citera
2019-12-19, 13:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Med andra ord så gäller konstitutionen enligt Tulsi Gabbard inte så länge ett parti stödjer brott mot den. Det om något är ett hot mot checks and balances.
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ja, men i min mening får man göra en analys av just detta också. För om det finns stor oenighet, och om det endast kan genomdrivas partisansk, så kommer man ha legitimerat partisanska processer för att avsätta presidenter, och därmed kommer man underminera framtida presidenters möjlighet att motsätta sig kongressen och senatet i rena politiska frågor.

M.a.o. är det inte endast frågan om han är skyldig eller inte, men också frågan om vilken roll bipartisansk konsensus ska spela. Här skiljer jag på "skyldig" i meningen "erklärat skyldig" och "faktiskt skyldig" oberoende av vad senatet och kongressen anser. Tulsi menar att skyldighet i juridisk mening måste bestämmas bipartisanskt, då det annars underminerar det politiska systemet.

Så klart så uppstår problemet också ifall det finns bipartisansk enighet, men risken för missbruk är mindre efter som incitamentet för politiska motiv minskar inom presidentens politiska bakland.

Edit: Dock är jag med på vad du säger, och Tulsi röstade av taktiska skäl mer än annat. Eftersom: Skuldsfrågan avgörs i senatet, och utan bipartisansk enighet där, så har inte demokraterna supermajoritet. Så hon kunne rösta för med motivet att i senatet sätta frågan på bipartisansk prov. Men då kritiserar man hennes argument med att hennes röst för impeachment inte skulle hota någon politisk orden, efter som hotet skulle vara ifall ett partisansk senatutfall avsätter presidenten - och det KAN inte hända, såvida inte republikanerna drev frågan från början. I vilket fall impeachment i kongressen automatisk skulle vara bipartisansk sanktionerad, eftersom de har minoritet.

Edit2: Så vi är inte såååå oeniga. Vilket inte händer ofta.
Här utvecklar hon sitt resonemang (video):

Tulsi Gabbard
@TulsiGabbard
A house divided cannot stand. Sadly, our nation is terribly divided. My vote today is a vote for much needed reconciliation and hope that together we can heal our country to usher in a bright future for the American people, our country, and our nation. #Impeachment #TulsiGabbard
https://twitter.com/TulsiGabbard/status/1207547421745528833?s=20
Citera
2019-12-19, 13:18
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Tulsi Gabbard
@TulsiGabbard
A house divided cannot stand. Sadly, our nation is terribly divided. My vote today is a vote for much needed reconciliation and hope that together we can heal our country to usher in a bright future for the American people, our country, and our nation. #Impeachment #TulsiGabbard

Tulsi är lite som Corbyn. Hon tycker att Trump är bättre än neocons Dems, precis som Corbyn tyckte att Brexit var bättre än Neocon Remain. Precis som Corbyn tycker hon att the Will of the People ska respekteras. Precis som Corbyn pressas hon av sitt eget korrupta parti att kringgå the Will of the People. Precis som Corbyn beskrivs hon av ljugmedia som Putins agent.

Och så lämnar hon precis som Corbyn ett icke-svar. Hon är för och emot Impeachment GARBAGE som Corbyn var för och emot Bremain GARBAGE
Citera
2019-12-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Tulsi Gabbard
@TulsiGabbard

Hahahahah. Tulsis största problem är att hon inte kandiderar för Republikanerna. Denna retorik är dead on arrival hos demokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in