Citat:
Ursprungligen postat av
Fittahora
Jag kan komma på två sätt att avsluta denna limbo; ogiltigförklara riksrättsåtalet eller forcera åtalet till senaten.
Strategiskt tror jag att trumpadministrationen väljer att forcera fram riksrättsåtalet till senaten. För även om åtalet enligt min mening är ogiltigt och enkelt kan ogiltigförklaras av Högsta Domstolen (där Republikanerna har majoritet), ser jag inga större strategiska fördelar med detta (därmed inte sagt att man kan välja att ogiltigförklara åtalet i ett senare skede, då det ena inte utesluter det andra).
Om man går efter konstitutionens första artikel, tredje sektion, sjätte klausulen finns inga hinder för senaten att ta upp riksrättsåtalet utan att representanthuset gör en officiell överlämning:
The Senate shall have the sole Power to try all Impeachments.
Tump har blivit ställd inför riksrätt och är därmed åtalad, vilket ger senaten rätten att pröva åtalet. Eftersom Demokraterna inte längre kontrollerar Högsta Domstolen kommer domstolen med högsta sannolikhet att döma efter vad som står skrivet i konstitutionen och därmed auktorisera senatens prövning.
Jag tror inte att senaten kommer att lägga ner åtalet som uttalat, utan genomföra en korrekt rättegång. Det är början på döden för demokraterna och makteliten i Washington DC: