2019-12-11, 00:03
Medlem
Värdegrund
*skam
hen
Citera
2019-12-11, 00:21
Medlem
HuJintaos avatar
HEN är ett vidrigt ord som kan reta mig till vansinne. Det är ett trendigt framkrystat skitord som skitmänniskor använder sig av för att beskriva andra skitmänniskor.
Citera
2019-12-11, 02:52
Medlem
MorAnkas avatar
Eller hur?
Citera
2019-12-11, 06:00
Medlem
Bartman777s avatar
"Då får man skylla sig själv / skyll dig själv"

Så intetsägande kommentar.
Jag förstår verkligen inte vad personer som känner ett behov av att yttra den meningen vill med sitt uttalande.

Om jag går över en tröskel och råkar slå i tån t.ex. så kan en sådan kommentar komma.

Ja alltså, tror personen på fullaste allvar att jag skulle skylla på någon annan, eller vad fan vill den ha sagt? Det är klart som fan att jag inte tänkt skylla ifrån mig direkt.

"Det finns inga dåliga väder, det finns bara dåliga kläder"
Menar personer som ställer sig bakom detta att jag inte har rätt att tycka att det finns dåligt väder?

Om det är svinkallt, det blåser och regnar åt helvete, och det är pissblött på backen. Får jag då inte tycka att det är dåligt väder? Vädret blir inte bättre för att jag har vattentäta och varma kläder på mig direkt.

Ni som säger de här sakerna, håll käften nästa gång bara
Citera
2019-12-11, 07:09
Medlem
Något som retar mig något grymt är att folk har börjat säga själv när de menar ensam. Jag har hört helt galna meningar i radion som t ex jag är själv i studion. Det ska tydligen betyda att personen är i studion på egen hand. Ett annat exempel är Jag är inte själv i studion. När jag hörde den meningen trodde jag att han var någon annanstans än i studion. Vad han menade var att han inte var ensam i studion. Det fanns en person till där.

Vad jag förstår så har det skett en betydelseskiftning hos ensam till att betyda känna sig ensam medan pronominet själv har blivit ett adjektiv med betydelsen vara på egen hand. Användningen av ordet själv som ett adjektiv är riktigt dålig då den försvårar tydligheten i en mening.
Citera
2019-12-19, 11:15
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Något som retar mig något grymt är att folk har börjat säga själv när de menar ensam. Jag har hört helt galna meningar i radion som t ex jag är själv i studion. Det ska tydligen betyda att personen är i studion på egen hand. Ett annat exempel är Jag är inte själv i studion. När jag hörde den meningen trodde jag att han var någon annanstans än i studion. Vad han menade var att han inte var ensam i studion. Det fanns en person till där.

Vad jag förstår så har det skett en betydelseskiftning hos ensam till att betyda känna sig ensam medan pronominet själv har blivit ett adjektiv med betydelsen vara på egen hand. Användningen av ordet själv som ett adjektiv är riktigt dålig då den försvårar tydligheten i en mening.
Själv har en mer positiv klang. Därför föredrar folk det ordet.
Citera
2019-12-19, 11:37
Medlem
f30malmos avatar
Yesbox.
Citera
2019-12-19, 11:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad

Håller med, men NYTT är det inte. Det har förekommit i minst 25 år. Jag tror också att det handlar om att man vill dela på "vara ensam rent faktiskt" och "känna sig ensam", precis som man gör i många andra språk ("alone"/lonely" t.ex.).

Men samtidigt försvinner då den gamla betydelsen av ordet "själv", eller rättare sagt - det blir ambivalent om man inte känner till personen som det handlar om, och ur det sammanhanget kan förstå vilken betydelse som avses. Det är ju skillnad på att "gå själv" i den nya betydelsen och "gå själv" i den gamla betydelsen - vilken senare ju betyder, att personen har svårigheter med att gå själv (t.ex. på grund av fysiskt eller mentalt handikapp eller sjukdom), och att det är ovanligt att h*n gör det (går någonstans utan ledsagare, alltså).
Citera
2019-12-19, 11:52
Medlem
Hedersrelaterat eller hedersmord.

Är fan ingen heder i det.. varför kallas det ens så?
Citera
2019-12-19, 11:54
Medlem
Merwinnas avatar
Jag retar mig på uttryck som "vi här i Sverige", "här i Sverige är det normalt" och liknande, då de används för att påstå att hela svenska folket står bakom vissa politiskt korrekta värderingar. Och så är det ju inte. Exempel: "Vi här i Sverige har inga problem med homosexualitet", "här i Sverige är det helt normalt att tonåringar får sova över hos sin flickvän eller pojkvän"...
Citera
2019-12-19, 16:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Hedersrelaterat eller hedersmord.

Är fan ingen heder i det. varför kallas det ens så?
Jo, det är visst heder i det i Mellanöstern.
Citera
2019-12-19, 17:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jo, det är visst heder i det i Mellanöstern.

Det som reageras på är att heder är ett positivt laddat ord. Hade nog varit bättre att ge det ett mer träffande namn kopplat till sammanhanget: hederskulturmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in