2019-12-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Siffrorna kommer från SVT. Alltihop är lögn. Lögner falsarier från PK media som vanligt!

Kan vara så.
Att måla upp SD som "vinnare" är psykologi. Det ger folket hopp och lugnar ner dem.
I detta nu med långt kvar till valet är det ju dessutom "riskfritt" för sjuklövern hur siffrorna än ser ut.
Möjligtvis en blåslampa i baken att försöka "göra bättre".
Jag kanske har blivit bitter bortom räddning men jag har lika svårt att lita på opinionsinstituten som jag har att lita på Brå.
2019-12-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Chansen för ett nyval är nog minimal med dess siffror. Bara att rikta in sig på ordinarie val 2022.

Nog för att det knakar i fogarna hos Jöken. Centerpartiets flaggskepp nedläggningen av Arbetsförmedlingen kommer inte att bli av. Höghastighetståg som ingår i Jökens 73-programunkter spricker då L hoppar av. Sossarna ylar om bred majoritet och ett mandat mer är ingen bred majoritet.

Inget parti förutom SD skulle tjäna mandat på nyval. De andra partierna kommer att få släppa till mandat och förlora sina riksdagsplatser (hög lön och en massa förmåner).

Det är ju frågan. Hur många bakslag klarar Centern innan det här Jök-samarbetet faller samman. Eller är det bara stänga ute SD som är det viktiga för dom.
2019-12-19, 10:28
Bannlyst
Vänsterblivna förstår ingenting och i deras Facebook-grupper och Instagramkonton ökar nu hatet mot SD och kampen fortsätter.
I gruppen vänsterblivna det ingår också självklart alla dessa manshatandes feminister.
Denna mätning blir en skön julklapp till alla dom 😁
2019-12-19, 10:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Som jag tidigare skrivit så finns den framtida potentialen hos sossarna. De har fortfarande en bra bit över 20 procent, där min tro är att botten ligger just runt 20 procent. Det är bidragsmaskinerna, importerade som inhemska, och åldringarna som håller partiet under armarna så länge de upplever att S är garanten för deras överlevnad.

Nu stundar helgerna så jag misstänker att siffrorna i januari kommer att vara liknande de nu i december. Troligtvis kommer PK-samhället att sätta både julsupen och bubblet i halsen efter denna makalösa uppgång för SD. Snacka om förändrat politiskt klimat.

Ja men vissa inhemska bidragsmaskiner, kanske tom vissa invandrade som inte har ambitioner att ta hit fler släktingar, kan också vinnas över. Många inser att bidragskakan tar slut om för många måste dela på den. Många på bidrag ser hur "nyanlända" verkar ha mycket mer pengar än dem själva att röra sig med. Gamla går också att vinna över. 65 - 75 år är SDs största åldersgrupp i SCB. 35 % tycker SD har bästa invandringspolitiken. När den som lever på bidrag eller pension inser att största hotet mot deras bidrag/pension är invandrarna så ligger SD bra till som alternativ.

https://novus.se/wp-content/uploads/2019/11/novusrapportbstapartinovember.pdf
2019-12-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Sedan detta (Lite OT):

"En stor rörelse från ”soffan” följer också den internationella trenden kring alternativa partier som tydligt är anti etablissemang. Flödet från ”soffan” kan på kort sikt öka valdeltagandet, men det betyder inte att demokratin stärks. Tvärtom, lågt förtroende och polarisering och reaktiva politiker underminerar demokratin på lång sikt, även om valdeltagandet går upp. Först blir det ett ökat valdeltagande, sen kan det lätt övergå till att de som brukar rösta inte röstar. De tydligaste exemplen på detta är nog Brexit omröstningen och USAs presidentval."

Jaha Brexit och Presidentvalet i USA undergräver demokratin? Det polariserar? Snarare så att när hans sida förlorar i demokratiska val så är det fel väljare som röstar och odemokratiskt.

Jag tycker inte detta är applicerbart på Sverige, men om valet i princip enbart har två alternativ i varsin ytterkant och stora väljargrupper vill ha något mittemellan och därför inte röstar. Då kanske det går att hävda att polarisering undergräver demokratin. Håller med om att det var virrigt.
2019-12-19, 10:38
Medlem
HuJintaos avatar
Skitsamma att SD leder med så lite, det blir allt svårare för makten att negligera 1/4 av väljarunderlaget. Först hette det 10%, sen 87% ”röstar faktiskt inte så”, vad ska de kalla det nu? 75% håller faktiskt inte med...? Det låter rätt falskt och urholkat.

SD = Sveriges största parti med 1/4 väljare.
2019-12-19, 10:43
Medlem
KokaGrodas avatar
Nu ska vi komma ihåg att vi lever för länge, så det är vi själva som är orsaken till vårt förfall.
2019-12-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det är ju frågan. Hur många bakslag klarar Centern innan det här Jök-samarbetet faller samman. Eller är det bara stänga ute SD som är det viktiga för dom.
Tyvärr är det nog så att C har satt sig själva i en sits där man inte har någon väg tillbaka så det spelar ingen roll hur många bakslag man drabbas av. C fäller inte regeringen.

Chansen för nyval ligger nog snarare i att S inte klarar mer nedgång i opinionen och själva väljer att kasta in handduken. Jag gissar att smärtgränsen ligger vid 20 procent. Under det så kan det bli full panik. Men osvuret är bäst. De som känner Löfven säger att hans mest utpräglade karaktärsdrag är att ”avtal ska hållas”, och än så länge ser man inga tecken alls på att han överväger att spräcka Jöken och gå till nyval.
2019-12-19, 10:57
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Mats Knutson i SVT: "Läge för Löfvén att ersätta glöggfesten med ett krismöte"

Länka gärna nästa gång.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-lage-for-lofven-ett-ersatta-gloggfesten-med-ett-krismote
2019-12-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Tyvärr är det nog så att C har satt sig själva i en sits där man inte har någon väg tillbaka så det spelar ingen roll hur många bakslag man drabbas av. C fäller inte regeringen.

Chansen för nyval ligger nog snarare i att S inte klarar mer nedgång i opinionen och själva väljer att kasta in handduken. Jag gissar att smärtgränsen ligger vid 20 procent. Under det så kan det bli full panik. Men osvuret är bäst. De som känner Löfven säger att hans mest utpräglade karaktärsdrag är att ”avtal ska hållas”, och än så länge ser man inga tecken alls på att han överväger att spräcka Jöken och gå till nyval.

20% kan vi nog nå i slutet av våren 2020. Frågan är om det inte är för sent för Extra val då? Däremot om ett extra val blir av borde man försöka ändra grundlagen så att vi får rullande mandatperioder istället. Då blir det enklare att utnyttja Nyval för att lösa upp krångliga parlamentariska lägen i framtiden...
2019-12-19, 11:06
Medlem
Citat:

Min tro är att ett extraval kommer att bli konsekvensen av något som vi inte kan förutse idag. Men det kommer.

Den springande punkten är att inget parti har, eller kommer att, tjäna på JÖKen. Möjligtvis undantaget V. Och enda orsaken var att utestänga SD. Som S gör idag med gängsamtal och höghastighetståg. Där enda följden blir att SD fortsätter att växa i hög hastighet. Alltså är hela överenskommelsen ett stort misslyckande för de ingående partierna. Vilket även väljarna verkar tycka enligt OU.

Det finns de som hävdar att det inte kommer att bli ett extraval. Eftersom enbart SD vill ha ett. Precis som att 7K senare kan undvika ett ordinarie val via den manövern. Och att det skulle gå bättre 2022. När verkligheten och sanningen fått ännu mer genomslag än idag.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-19 kl. 11:11.
2019-12-19, 11:08
Medlem
Citat:

Om man tror att S "kastar in handduken" så har man inte förstått hur socialdemokraterna fungerar. Det kommer helt enkelt aldrig att hända. Det är bara parti-illojala egoister som Fredrik Reinfeldt som kastar in handduken och frivilligt lämnar Rosenbad, trots att valresultatet 2014 inte innebar någon förändring av maktförhållandena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in