2019-12-18, 21:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men....att de inte visste att det skulle rendera i noll bevisning kanske inte stod klart förrän

ÅK har sagt att:

* Den slutsammanställning de fick i augusti renderade i de gripanden som gjordes.

* I och med det gripandet och husrannsakningen etc så skickades det nytt material till NFC - och därefter har de inväntat dessa nya analyssvar.

* Så de har sedan gripandena i augusti väntat på en ny - och slutlig - slutsammanställning.

Och kanske de inte förrän denna kommit -har de helt och håller kunnat utesluta HD.

Summa summarum:
De visste kanske inte förrän när de slutliga analyssvaren kom den 10/12 att HD kunde avskrivas.

Vad är det som är så konstigt med det?

Du tycker inte det är märkligt att man menar sig hösta in "bevis" mer än ett år efter brottet, avseende en person som bort funnits på radarn från start (jag antar att de snabbt fått in vittnesuppgifter om triangeldramat)? Den husisen borde väl ha utförts långt tidigare och även om de fått något konkret tips eller uppgift från förhör med exempelvis SD som mer skulle specificera vad de nu letat efter kan man ju undra över om det var motiverat med det gripandet? Som sagt, hade det funnits någon bevisning så skulle ju ändå HD haft mer än ett år på sig att göra sig av med det om hon nu skulle varit medverkande eller ensam GM.
Annat vore om man dessförinnan hittat någon slags bevisning som man väntar sig kunna komplettera eller förstärka.
Sammanställningen i augusti lär ju inte visat någon bevisning som pekar mot HD med någon styrka, eftersom åklagaren sagt att det inte finns någon.

Edit:Jag vet inte om förfarandet granskas specifikt i samband med ersättningsanspråk hos JK eller om man i sådant fall även gör JO anmälan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-18 kl. 21:25.
Citera
2019-12-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
TR: 3 nämndemän, en tingsnotarie och en domare (= lagman, rådman, ordförande). Tingsnotarien är en jusrist i slutet av sin utbildning och sköter, förutom att även anteckna allt som sägs, även kameran som filmar alla rättegångar, ropar in vittnen och håller koll på tiderna. Gör ett stort jobb och är en mycket viktig person i en rättegång i TR.

Nämndemännen är politiskt tillsatta och ska representera svenska folket så mycket det är möjligt. Man försöker få till det så att de, så långt det är möjligt, är av olika kön, ålder och partier.

Om åklagare eller försvarare inte är nöjd med domen i TR så kan de överklaga till Hovrätten (HR). (Särskilt om någon i TR är skiljaktig.)

Hovrätten (HR) tittar då och lyssnar på de fiilm- och ljudupptagningar som TR har spelat in och de tar inte upp fall som inte har något nytt att tillföra, typ vittnen eller bevis i form av tekniska eller forensiska uppgifter som tillkommit.

Om ett mål avgjorts i Hovrätten (HR) men någon part ändå inte är nöjd med domen så kan de gå vidare till HD (=Högsta Domstolen) efter att ha fått PT (prövningstillstånd). Inte många mål tas upp där, men gällande mord och andra grova brott kan de göra det. Nu pratar jag om brottmål.

Ovanstående gällde iaf när jag satt som nämndeman 2003-2006. Det var även nån gång under de åren som man införde just kamera- och ljudupptagning i Tingsrätten.
-------
Nu hoppas jag att du begriper vad jag menar och har skrivit och inte försöker att maniskt leta fel hela tiden.

Det vi alla i tråden vill är väl främst att rätt gärningsperson ska fällas och dömas, men kanske du använder fb som din egen lilla arena för att gnälla och märka ord? Jag vet inte men det verkar så och jag kan undra varför du är så ilsken.

Punkt slut!

Du uttryckte dig slarvigt i ditt första inlägg. Varför kallade du sammansättningen i TR för "jury" när du själv nu varit nämndeman?
Citera
2019-12-18, 21:43
Medlem
Citat:
TR: 3 nämndemän, en tingsnotarie och en domare (= lagman, rådman, ordförande). Tingsnotarien är en jusrist i slutet av sin utbildning och sköter, förutom att även anteckna allt som sägs, även kameran som filmar alla rättegångar, ropar in vittnen och håller koll på tiderna. Gör ett stort jobb och är en mycket viktig person i en rättegång i TR.

Nämndemännen är politiskt tillsatta och ska representera svenska folket så mycket det är möjligt. Man försöker få till det så att de, så långt det är möjligt, är av olika kön, ålder och partier.

Om åklagare eller försvarare inte är nöjd med domen i TR så kan de överklaga till Hovrätten (HR). (Särskilt om någon i TR är skiljaktig.)

Hovrätten (HR) tittar då och lyssnar på de fiilm- och ljudupptagningar som TR har spelat in och de tar inte upp fall som inte har något nytt att tillföra, typ vittnen eller bevis i form av tekniska eller forensiska uppgifter som tillkommit.

Om ett mål avgjorts i Hovrätten (HR) men någon part ändå inte är nöjd med domen så kan de gå vidare till HD (=Högsta Domstolen) efter att ha fått PT (prövningstillstånd). Inte många mål tas upp där, men gällande mord och andra grova brott kan de göra det. Nu pratar jag om brottmål.

Ovanstående gällde iaf när jag satt som nämndeman 2003-2006. Det var även nån gång under de åren som man införde just kamera- och ljudupptagning i Tingsrätten.
-------
Nu hoppas jag att du begriper vad jag menar och har skrivit och inte försöker att maniskt leta fel hela tiden.

Det vi alla i tråden vill är väl främst att rätt gärningsperson ska fällas och dömas, men kanske du använder fb som din egen lilla arena för att gnälla och märka ord? Jag vet inte men det verkar så och jag kan undra varför du är så ilsken.

Punkt slut!

Det fetade: OM de får prövningstillstånd, ska det stå. (Att få PT är inte lätt och ges bara i undantagsfall).
Citera
2019-12-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du uttryckte dig slarvigt i ditt första inlägg. Varför kallade du sammansättningen i TR för "jury" när du själv nu varit nämndeman?

För att vår (våra) domare kallade oss så. Enbart av den anledningen. Men "rätten" ska det heta, ja.

Under överläggningen tar domaren fram lagtexten och läser den för nämndemännen. Hen talar även om ifall det finns något prejudikat (liknande fall som har gjort nåt litet avsteg från lagen av vissa orsaker, såsom att "tiden har gått" sen lagen skrevs eller av andra orsaker. Läs själv om prejudikat). Domaren berättar även om straffsatserna för brottet.

Utifrån detta domaren har delgivit nämndemännen diskuterar man sen vidare om själva brottet och de bevis som finns.
............
Om man fortfarande inte begriper vad jag har skrivit och vad jag menar så kan jag bara beklaga.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-18 kl. 22:34.
Citera
2019-12-19, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, kanske han sagt så. Han kanske har pratat med HD om detta och bett henne ändra sin historia? Allt för att han vet att han kommer att vara nummer ett misstänkt och att det ser ju konstigt ut att han var ute och promenerade i helt oskyldiga ärenden (hans version till HD) och nu har han något att förklara (varför han varit nära fyndplatsen så nära i tid till mordet). Och plötsligt ser hon misstänkt ut?

Jag är glad för HDs och barnens skull. Jag hoppas att hon inte varit inblandad på något vis och att hon nu kan få tillgång till både bostad och barn.
Menar Du att HD inte haft tillgång till bostad och barn? Har jag missat något?
Citera
2019-12-19, 07:19
Medlem
Citat:
För att vår (våra) domare kallade oss så. Enbart av den anledningen. Men "rätten" ska det heta, ja.

Under överläggningen tar domaren fram lagtexten och läser den för nämndemännen. Hen talar även om ifall det finns något prejudikat (liknande fall som har gjort nåt litet avsteg från lagen av vissa orsaker, såsom att "tiden har gått" sen lagen skrevs eller av andra orsaker. Läs själv om prejudikat). Domaren berättar även om straffsatserna för brottet.

Utifrån detta domaren har delgivit nämndemännen diskuterar man sen vidare om själva brottet och de bevis som finns.
............
Om man fortfarande inte begriper vad jag har skrivit och vad jag menar så kan jag bara beklaga.

En postare frågade vad/hur saker sker för att denne antagligen uppriktigt undrar då kan man bemöda sig om rätt svar med korrekt terminologi, annars lär du ut felaktigheter. Och då får man onödiga diskussioner då någon har fel förutsättning. Punkt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-19 kl. 07:22.
Citera
2019-12-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Meddelande från Polisen

"Förundersökning om mord läggs ner
Åklagare Åsa Hiding har idag beslutat att lägga ner förundersökningen mot den person som satt frihetsberövad under perioden 28 augusti till 6 september 2019.

Personen var skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström.

Misstanken har nu sjunkit ytterligare och förundersökningen läggs därför ner. Det finns inte längre anledning att anta att personen varit delaktig i brottet. Utredningen har bland annat visat att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till brottsplatsen eller brottsoffret.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas i frågan.

Nyhet från
RMC Bergslagen

Text Åklagarmyndigheten
Publicerad 17 december 2019 22:07"
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/nerlagd-forundersokning-mord/
Vad betyder "det finns inte längre anledning att anta att personen varit delaktig i brottet"?

Kan HD fortfarande vara misstänkt för typ "skyddande" eller annat som är lindrigare i straffskalan?
Citera
2019-12-19, 08:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad betyder "det finns inte längre anledning att anta att personen varit delaktig i brottet"?

Kan HD fortfarande vara misstänkt för typ "skyddande" eller annat som är lindrigare i straffskalan?

Som jag fattar det är hon helt avskriven alla misstankar och förundersökningen är därför nerlagd.

""– Jag kan inte säga så mycket mer om detta. Personen är inte längre misstänkt för mord och det finns inte heller några andra misstankar, säger Åsa Hiding.""

https://www.na.se/logga-in/misstanktes-for-inblandning-i-hjarstamordet-nu-laggs-utredningen-ner-finns-inga-bevis
Citera
2019-12-19, 08:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu har jag nog flängt lite för mycket mellan julstök och tråd.
Jag får nog be om hjälp här (önskar att Ozzie kunde vara behjälplig?)

Barnen har jaginte hört något om att hon inte skulle ha hand om, så det var en dålig formulering av mig. Det jag har för mig (och här vet jag alltså inte varifrån jag har fått det plötsligt) är att både SDs och HDs hus har varit avspärrade tills nu.

Är det "inside" informtation?
Gräver i mitt minne, så känns det som att @sommarljum eller @flixa har berättat det för tråden. Men jag kan ha fel här.

Då har min tanke varit att HD bott hos föräldrarna och att även barnen har bott där.

Men bara för att HD är helt avförd (som jag förstått det), behöver det inte betyda att hennes bostad är tillgänglig för henne. Om jag fattat det rätt med juridiken, kan man om det är nödvändigt för en mordutredning (straffskalan) göra husrannsakan om man misstänker att det kan finnas bevis där som har med mordet att göra.

Rätta mig om jag har fel.

Jag får föröka hitta uppgifterna på om HDs lägenhet ännu är avspärrad.

Tillägg:
Hittade inga uppgifter om avspärrning på HDs hus från vare sig Flixa eller sommarljum. Letar vidare.
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-19 kl. 08:47.
Citera
2019-12-19, 09:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Här hittade jag uppgiften om avspärrning av HDs lägenhet.

10/12-19:
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Enligt en källa så är både SD:s och HD:s bostäder avspärrade. Stämmer verkligen detta?

Citat:
Förlåt, men din egen källa eller menar du källa från tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
En egen källa.

Sedan vet jag ju inte om detta stämde. Zissela verkar själv undrande, men jag har inte sett något svar.

Jag hoppas att de får fira jul tillsammans i sitt hem.
Citera
2019-12-19, 09:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag tycker synd om HD.
Först behandlar LW och SD henne som
skit i en massa år.
Sedan detta helvete för henne att leva i
efter att LW blivit mördad.
Hur har hon orkat?

Om SD brytt sig det minsta om henne
så kunde han ha erkänt (om han är
skyldig) så att HD sluppit bli misstänkliggjord.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-19 kl. 09:17.
Citera
2019-12-19, 09:17
Medlem
Citat:
Här hittade jag uppgiften om avspärrning av HDs lägenhet.

10/12-19:

Sedan vet jag ju inte om detta stämde. Zissela verkar själv undrande, men jag har inte sett något svar.

Jag hoppas att de får fira jul tillsammans i sitt hem.

Jag fattade det som att HD var hemma med döttrarna när hennes morsa hörde av sig och de gav sig iväg för att ta en FTF för några dagar sen. Alltså, ingen avspärrning.

Zissela kanske fiskade efter att få reda på vilka ts som kan se HD:s hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in