Citat:
https://www.na.se/artikel/hjarstamordet-advokaten-om-att-klienten-inte-langre-ar-misstankt-har-varit-en-stor-pafrestning
”Utredningen visar att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till varken brottsoffret eller brottsplatsen. Det finns därför inte något skäl att driva utredningen vidare mot personen. Vi har lagt ned förundersökningen, säger åklagare Åsa Hiding till NA på tisdagen.”
Iom att misstanke kvarstår gällande SD kan man då förutsätta att det där finns teknisk bevisning som binder honom till antingen brottsoffer, brottsplats eller både och? Eller?
”Utredningen visar att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till varken brottsoffret eller brottsplatsen. Det finns därför inte något skäl att driva utredningen vidare mot personen. Vi har lagt ned förundersökningen, säger åklagare Åsa Hiding till NA på tisdagen.”
Iom att misstanke kvarstår gällande SD kan man då förutsätta att det där finns teknisk bevisning som binder honom till antingen brottsoffer, brottsplats eller både och? Eller?
Jag kan tänka mig att man kanske inte kan göra exakt den kopplingen till åklagarens uttalande om HD nerlagda utredning och friskrivande från misstanken.
Det uttalandet kanske är anpassat mer för media och avvägningen med benämningarna brottsoffer och brottsplats är kanske för att tydligt visa att inga fynd har gjorts där.
Jag kan tänka mig att detta är visserligen till skillnad från SD, men där kanske det handlar om en mängd indicier och att de måste ses i ett sammanhängande sammanhang för att bli begripliga.
Med tanker på att SD inte kunde misstänkas initialt på sannolika, utan under 1,5 år fick gå under rubriceringen skäligen misstänkt, tror jag inte att han kunnat bindas tydligt och klart till varken brottsplatsen eller (vid den aktuella tidpunkten).
I hans fall har det behövts en gedigen utredning för att kunna få en hållbar indiciekedja. Jag misstänker att det stämmer med @Osamajs inlägg att man har hittat DNA från SD. Det svåra har varit att kunna visa att när i tid det har avsatts på L*ena. För det behövs en mängd andra uppgifter som kan visa att det kanske inte är särskilt troligt att L*ena och SD har haft närkontakt den närmaste tiden.
T ex genom att kolla deras uppkopplingar, förhör med vänner, förhöra barnen om L*ena duschat efter joggingpasset(tror ju inte att polisen kollade om hennes handduk var blöt tyvärr), verkade kläderna hon hade på sig nytvättade?
Finns det indicier på att SD varit på fyndplatsen vid andra tillfällen? Han kanske hävdar att de brukat ses där? Att han flera gånger sprungit hem via den förmodade flyktvägen för att HD inte skulle se honom?
Detta är bara vad jag tror/gissar.