Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Jag kan skilja mellan HR och HD. Kan du? Om du kan, varför skriver du då HR när du menar HD?
Och varför ljuger du hela tiden om att du har skrivit HD när du genomgående bara har skrivit HR?
Detta skrev du, var nämner du HD?
”Är juryn i TR inte enig så är det klart att det går vidare till HR. Både åklagaren och/eller försvaret kan överklaga domen. Men vad som helst kan hända. Gällande HR så måste något nytt ha tillkommit för att de ska ta upp fallet. Vid överklagande från TR till HR så tittar HR på videoinspelningarna från rättegången och utgår från det. Inget nytt utöver det = HR tar inte upp fallet.”
Och kan du inte också vara så snäll och redogöra för hur juryn i TR är sammansatt, när du ändå håller på?
Är DU läskunnig?

TR: 3 nämndemän, en tingsnotarie och en domare (= lagman, rådman, ordförande). Tingsnotarien är en jusrist i slutet av sin utbildning och sköter, förutom att även anteckna allt som sägs, även kameran som filmar alla rättegångar, ropar in vittnen och håller koll på tiderna. Gör ett stort jobb och är en mycket viktig person i en rättegång i TR.
Nämndemännen är politiskt tillsatta och ska representera svenska folket så mycket det är möjligt. Man försöker få till det så att de, så långt det är möjligt, är av olika kön, ålder och partier.
Om åklagare eller försvarare inte är nöjd med domen i TR så kan de överklaga till Hovrätten (HR). (Särskilt om någon i TR är skiljaktig.)
Hovrätten (HR) tittar då och lyssnar på de fiilm- och ljudupptagningar som TR har spelat in och de tar inte upp fall som inte har något nytt att tillföra, typ vittnen eller bevis i form av tekniska eller forensiska uppgifter som tillkommit.
Om ett mål avgjorts i Hovrätten (HR) men någon part ändå inte är nöjd med domen så kan de gå vidare till HD (=Högsta Domstolen) efter att ha fått PT (prövningstillstånd). Inte många mål tas upp där, men gällande mord och andra grova brott kan de göra det. Nu pratar jag om brottmål.
Ovanstående gällde iaf när jag satt som nämndeman 2003-2006. Det var även nån gång under de åren som man införde just kamera- och ljudupptagning i Tingsrätten.
-------
Nu hoppas jag att du begriper vad jag menar och har skrivit och inte försöker att maniskt leta fel hela tiden.
Det vi alla i tråden vill är väl främst att rätt gärningsperson ska fällas och dömas, men kanske du använder fb som din egen lilla arena för att gnälla och märka ord? Jag vet inte men det verkar så och jag kan undra varför du är så ilsken.
Punkt slut!