2019-12-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Nej, i så fall hade han fått avgå innan två år hade gått. Den teoretiska längsta period är 10 år. Det gäller oftast om vice presidenten blir president, t ex Lyndon B. Johnson (kunde ha suttit en period till). I alla fall har jag förstått det så att 10 år är max.

Det ser ut som att du har rätt.

https://www.law.cornell.edu/constitution/amendmentxxii
Kod:
No person shall be elected to the office of the President more than twice, and no person who has held the office of President, or acted as President, for more than two years of a term to which some other person was elected President shall be elected to the office of the President more than once. But this article shall not apply to any person holding the office of President when this article was proposed by the Congress, and shall not prevent any person who may be holding the office of President, or acting as President, during the term within which this article becomes operative from holding the office of President or acting as President during the remainder of such term.

Tack för rättelsen!
Citera
2019-12-18, 18:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men då är ju det bra för dig, så varför dessa sorgsna inlägg?
För det låter positivt, men sen existerar inget positivt.
Hur kommer det sig?
Som vanligt så begriper jag inte vad du dillar om.

Jag är varken positiv eller sorgsen. Jag är bara en objektiv politisk analytiker.
Citera
2019-12-18, 20:49
Moderator
vfs avatar
Igen då, tråden ska handla om ett ev Official impeachment av President Trump

INTE, valet och/eller vem som är mest populär av presidentkandidaterna/Mod
Citera
2019-12-18, 21:58
Avstängd
Alltså jag förstår inte det här..
Det finns inga framlagda bevis på att Trump skulle påverkat Ukrainas pres.
Bara rykten. Demokraterna har ju aldrig juridiskt kunnat binda Trump till något brott.
Att han idag står inför riksrätt kan ju bara hända i USA.
Att demokraterna kan lägga så mycket energi på detta är ju inte klokt.
Speciellt när man ser hur mycket han lyckats genomföra på sin korta tid.
Nej, detta är mycket sorgligt, och jag hoppas karma drabbar demokraterna hårt..mycket hårt!
Citera
2019-12-18, 22:00
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Trump vet också att 23 GoP-senatorer är uppe för omval under 2020, motsvarande nummer för Dems är 12.

Som situationen verkar utveckla sig så är det potentiellt riskfyllt för många av de berörda senatorerna om de fortsätter skydda Trump till varje pris, dvs i det fall att opinionen för att ställa honom inför riksrätt fortsätter svänga till Trump´s nackdel.

Men vi får väl se hur många av dem som till sist faller på svärdet, dvs offrar sina politiska karriärer för Trump om det skiter sig rejält.....

Intressant "analys"! Tror du att den förfarande håller eller har du ändrat dig?

Idag ska det röstas i Rep.Huset och Moscow Mitch säger sig vilja få rösta om Impeachement Garbage ASAP.

Trumps senaste trollning:
“It’s a very sad thing for our country, but it seems to be very good for me politically!”

Moscow Mitch
"I'm not an impartial juror. This is a political process. There is not anything judicial about it. Impeachment is a political decision."
Citera
2019-12-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Bara rykten. Demokraterna har ju aldrig juridiskt kunnat binda Trump till något brott.
Nej, detta är mycket sorgligt, och jag hoppas karma drabbar demokraterna hårt..mycket hårt!

Rent juridiskt räcker det ju faktiskt med en förklaringsmodell som det inte har framkommit tvivel om. Vad finns det för bevis som får dig att tvivla på att Trump försökt påverka Ukrainas president i egen nytta (=slå mot politiska motståndare)?

Bevis som talar för är dels ”transcript” och sen en samstämmig vittneskår.
Citera
2019-12-18, 22:43
Medlem
Hursomhelstings avatar
Trumps brev var helt ok, även han äger rätten att föra fram sitt och det håller en betydligt högre nivå mot den shit storm som demokraterna har piskat upp och som enbart består av grova kränkningar av Trumps person, The Orange Baboon, att karln är sjuk och galen, uttalanden som är åtalbara.

Det ska bli spännande att se resultatet, åtalet kan gå igenom som konstitutionellt rätt o riktigt utfört men att en majoritet vanliga människor kommer i vilket fall inte att köpa åtalspunkterna och bevisen för att det finns inget att ta på.

Demokraterna har skadat USA:s anseende för årtionden framöver.
USA är inte längre ett exempel att följa utan ett varningens exempel på hur dekadens äter sig in likt cancer, skulle jag vilja göra affärer med en demokrat efter vad jag har hört o sett?
Dom förefaller ju att vara sinnesrubbade, typ som narkomaner, att dom flyger i ett annat universum och skrattar likt fiskmåsar!

USA det är som en tickande bomb gud nåde oss om vi får demokrater vid rodret.
Citera
2019-12-18, 22:46
Medlem
Tok-Franss avatar
Vad skulle hända om Rep röstar med Demokraterna i senaten. Finns det någon chans att Trump skulle bli fäld? Om inte vad skulle Trump kunna vinna på en sådan manöver?
Citera
2019-12-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vad skulle hända om Rep röstar med Demokraterna i senaten. Finns det någon chans att Trump skulle bli fäld? Om inte vad skulle Trump kunna vinna på en sådan manöver?

De enda republikanska senatorerna som möjligen skulle kunna tänka sig att rösta mot Trump skulle nog vara Mitt Romney och Susan Collins, och det skulle inte ens ge demokraterna en simpel majoritet. Nej, han blir inte fälld.
Citera
2019-12-18, 23:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Det är en fars. Dems är som små kränkta obstinata barn som inte kan komma över att de förlorade valet och troligtvis kommer att förlora nästa. Skådespelet är extra komiskt när de trummar mantrat No one is above the law. Han har inte ens brutit mot någon lag.
Citera
2019-12-18, 23:34
Medlem
Fantastiskt att Schumer nu vill kalla vittnen. Sorry Chuck, no can do. Mycket bra av Mcconell att be Schumer o dra åt skogen. Blir en underhållande vår.
Citera
2019-12-19, 00:23
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
https://twitter.com/KFILE/status/1207313493952802816

Och då Donald som bekant bara projicerar sina egna svagheter så förstår man hur stämningen är i Vita Huset:
https://twitter.com/Acosta/status/1204888256430641152

Ja? Jag skulle också bli förvånad om jag hämtade en kopp kaffe på jobbet, och sen blev åtalad för det. Trump snackar med presidenter och premiärministrar varje dag; i hans värld var samtalet med Ukrainas president lika uppseendeväckande som mitt kaffe, och ungefär lika brottsligt.

Stämningen lär vara frustration blandat med skadeglädje. Frustration för att impeachment är en distraktion, men samtidigt skadeglädje eftersom Dems nu sänker sig själva i allmänhetens ögon för årtionden framöver. Kortsiktig förlust, långsiktig brakvinst.

Men jag utgår från att du och Kung Klyban fortfarande lyckas hitta något teoretiskt scenario där Trump lämnar vita huset i handbojor och Demokraterna går mot supermajoritet i både kongress och senat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in