Citat:
Ursprungligen postat av
Manskahahusvagn
Största förklaringen är att s garanterat en långvarig högkonjunktur. När folk klarar sig självs blir de själviska. När lågkonjunkturen kommer och politiken återigen blir en livsnödvändighet går väljarströmmarna tillbaka till vänster. Folket har ett konstigt sätt att tacka det statsbärande parti som i snart ett sekel blivit den enda garanten för fred och välstånd.
Nja, du har rätt i att det varit stora problem flera gånger som Borgarna styrt, t.ex. oljekriser på 70-talet, den tidiga 90-talets finanskris och krisen 2008. Därefter har väljarna valt att satsa på sossarna som innehaft regeringsmakten ett par mandatperioder. Därefter har de satsat på Borgarna igen, men en ny stor internationell kris har oftast inträffat. Frågan är om dessa kriser beror Borgarna då dessa varit internationella kriser. Dessutom har det i andra länder varit vänsterstyre under dessa tidpunkter.
Oavsett vems felen varit har S likväl halverat sitt stöd de senaste 50 åren. Speciellt de senaste åren har deras stöd fullständigt rasat. Och detta är något vi ser i nästa alla jämförbara länder. De svenska socialdemokraterna har faktiskt klarat sig ovanligt bra i jämförelse.
Hur framtiden kommer te sig vet förståss ingen med säkerhet. Visst växer inga träd till himlen och det kommer "alltid" motreaktioner. Men det finns mig veterligen inga tecken på att socialdemokratiska partiers tillbakagång stoppats, eller att de nationalistiska /höger populistiska/ konservativa partiernas framgångar avtar.
Jag tror det är lätt att blanda ihop vad man vill skall ske med vad man finner sannolikt baserat på tillgänglig information. Jag vill t.ex. att Sverige skall besegra USA i basket, men det finns inget som tyder på att så kommer ske. Men en dag sker det nog?