2019-12-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
S har orsakat systemkollaps som Sd nu måste städa upp.

Jag har inte märkt av någon systemkollaps. Allting fungerar som vanligt. Hur ska högern som knappt skrapar ihop 40% (Ja, Kd är borträknade innan nästa val, de har heilverats på ett halvår) kunna förändra något?
2019-12-18, 14:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
S har orsakat systemkollaps som Sd nu måste städa upp.

Den är för djup och sluttningen är brant. Det kommer inte gå att vända detta utan vi kommer fortsätta ned i hög fart.
2019-12-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag har inte märkt av någon systemkollaps. Allting fungerar som vanligt. Hur ska högern som knappt skrapar ihop 40% (Ja, Kd är borträknade innan nästa val, de har heilverats på ett halvår) kunna förändra något?
Välfärden har i praktiken upphört eller är i kollaps.
Va fan får vi för pengarna?
2019-12-18, 16:04
Medlem
Citat:
Välfärden har i praktiken upphört eller är i kollaps.
Va fan får vi för pengarna?

Om de med pengar tvingades betala för sig skulle välfärden räcka åt alla som behövde den. Men nu tar alla för sig av det gemensamma som egentligen skulle gå till dem med sämst ekonomiska förutsättningar.
2019-12-18, 23:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Största förklaringen är att s garanterat en långvarig högkonjunktur. När folk klarar sig självs blir de själviska. När lågkonjunkturen kommer och politiken återigen blir en livsnödvändighet går väljarströmmarna tillbaka till vänster. Folket har ett konstigt sätt att tacka det statsbärande parti som i snart ett sekel blivit den enda garanten för fred och välstånd.

Nja, du har rätt i att det varit stora problem flera gånger som Borgarna styrt, t.ex. oljekriser på 70-talet, den tidiga 90-talets finanskris och krisen 2008. Därefter har väljarna valt att satsa på sossarna som innehaft regeringsmakten ett par mandatperioder. Därefter har de satsat på Borgarna igen, men en ny stor internationell kris har oftast inträffat. Frågan är om dessa kriser beror Borgarna då dessa varit internationella kriser. Dessutom har det i andra länder varit vänsterstyre under dessa tidpunkter.

Oavsett vems felen varit har S likväl halverat sitt stöd de senaste 50 åren. Speciellt de senaste åren har deras stöd fullständigt rasat. Och detta är något vi ser i nästa alla jämförbara länder. De svenska socialdemokraterna har faktiskt klarat sig ovanligt bra i jämförelse.

Hur framtiden kommer te sig vet förståss ingen med säkerhet. Visst växer inga träd till himlen och det kommer "alltid" motreaktioner. Men det finns mig veterligen inga tecken på att socialdemokratiska partiers tillbakagång stoppats, eller att de nationalistiska /höger populistiska/ konservativa partiernas framgångar avtar.

Jag tror det är lätt att blanda ihop vad man vill skall ske med vad man finner sannolikt baserat på tillgänglig information. Jag vill t.ex. att Sverige skall besegra USA i basket, men det finns inget som tyder på att så kommer ske. Men en dag sker det nog?
2019-12-19, 00:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Men in i det sista framställde en hel del engelska och svenska journalister att det var en jämn kamp mellan Tories och Labour när resultatet senare visade att Tories fick överlägsen majoritet.
Journalister hade inte uppfattat någonting av folket och det blev som en stor chock när resultatet bekräftades för journalister. Hur/varför är det möjligt?

Jag har faktiskt ingen aning. Jag har mer eller mindre givit upp att följa svenska journalisters politiska analyser så jag har inte läst det, men det förvånar mig inte en sekund att de trodde att valet skulle bli jämnt. Det är lätt att blanda ihop vad man hoppas skall ske och vad som är sannolikt.

Det verkar som många journalister lever lite i en bubbla. Men det gäller nog faktiskt de flesta människor i någon mån. Baserar man sin uppfattning om väljarna t.ex. på det som skrivs på Flashback är det nog lätt att överskatta SD och andra nationalistiska och konservativa strömningar. Journalisterna hänger nog mer på Twitter och slutna Facebookgrupper och hör därför något helt annat.

I de amerikanska presidentvalen tycker jag mig genom åren sett att svensk media genomgående överskattat demokraternas presidentkandidater till förmån för republikanernas, liksom vilka frågor som präglar valet. När jag läser/tittar/lyssnar på svensk media och amerikansk media verkar det nästan vara två olika val de talar om.

Jag vet ej, men gissar, att det dessutom är lite svårare att göra säkra bedömningar av kommande valresultat i länder med enmansvalkretsar (som t.ex. Storbritannien och USA) än i länder med proportionerliga val (som t.ex. Sverige)?
2019-12-19, 06:34
Medlem
MrSokratess avatar
Opinionen enligt SVT/Novus mätning

Siffrorna visar väljarstöd i procent
med förändringen i procentenheter.

Vänsterpartiet 9,9 (+0,6)
Socialdemokraterna 23,7 (-2,3)
Miljöpartiet 5,0 (+0,2)
Centerpartiet 8,3 (+0,5)
Liberalerna 3,5 (+0,1)
Moderaterna 17,9 (-0,4)
Kristdemokraterna 6,2 (-0,9)
Sverigedemokraterna 24,0 (+2,5)
Övriga 1,5 (-0,3)

KD/M/SD 177 mandat och därmed riksdagsmajoritet.

3 994 slumpmässigt utvalda personer
bland röstberättigade har valt att
delta och svarat i undersökningen.
Senast redigerad av MrSokrates 2019-12-19 kl. 06:43.
2019-12-19, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates

Hoppas på panik i morgonstudion efter 7.00 nyheterna när siffrorna skall presenteras
2019-12-19, 07:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Miljöpartiet 5,0 (+0,2)
Centerpartiet 8,3 (+0,5)
Liberalerna 3,5 (+0,1)
Moderaterna 17,9 (-0,4)
Övriga 1,5 (-0,3)

Äntligen har det vänt på riktigt ut med rödingarna, rödingliberaler och centerrödingar.
2019-12-19, 07:12
Medlem
Rufoss avatar
Citat:

Miljöpartiet 5,0 (+0,2)
Centerpartiet 8,3 (+0,5)
Liberalerna 3,5 (+0,1)
Moderaterna 17,9 (-0,4)
Övriga 1,5 (-0,3)

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Äntligen har det vänt på riktigt ut med rödingarna, rödingliberaler och centerrödingar.
Glädjande! Men jag tror ändå att sossarna fortfarande ligger betydligt högre än SD. Detta eftersom att deras nya kärnväljare inte är den sorten som svarar på opinionsundersökningar eller ö.h.t deltar i det svenska samhället.
Senast redigerad av Rufos 2019-12-19 kl. 07:18.
2019-12-19, 07:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Glädjande! Men jag tror ändå att sossarna fortfarande ligger betydligt högre än SD. Detta eftersom att deras nya kärnväljare inte är den sorten som svarar på opinionsundersökningar eller ö.h.t deltar i det svenska samhället.
Var inte så säker på det:

Maria Hind Alias
@mariahindalias
Vi har levt i Sverige i 28 år, det har aldrig varit tal om att min mor ska rösta på något annat parti än S.

Anta min förvåning när jag får höra henne uttrycka:

”Oavsett vad så är vi inte värda detta land. Jag kommer nog inte rösta S nästa val.”

Det gör på riktigt ont att höra.
https://twitter.com/mariahindalias/status/1207041955412226048?s=20
2019-12-19, 07:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos

Dom röstar inte heller utan hjälp eller tillsägelse från imamen. Sossarna kommer att ha massiva kampanjer i utsatta förorter var så säker.
Men om Sd kommer att ha ett övertag på 6-8% om 2 år, då är det rökt för sossarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in