Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Aftonbladet:
Ilskan i Kronogården i Trollhättan: ”Vi behandlas som apor – inte som människor”
Dessvärre har Aftonbladet precis gjort denna till betalartikel, men av artikeln intervjuas kommunpolisen Jack Lennartsson om Lamottes besök:
Rimligt att polisen lastar lastar Lamotte för att det var stökigt på pltasen?
Anonyma medlemmar bland gänget på torget får uttala sig:
(cred till användaren Mindbusiness för delar av
citaten ovan)
Vad säger ni om detta?
"Behandlas som apor" - kan det ha något att göra med att personerna beter sig som apor?
Ja vad säger man? Är det en våldtagen kvinnas fel om hon varit sexigt klädd? Det finns sedan länge en tendens att lägga skulden på offret i Sverige.
Samtidigt kan jag köpa resonemanget kring orsak/verkan för naturligtvis hade ju inte Lamotte lust att stå i mörkret och filma en tom gata. Han lever på att det blir bråk, och det är inget att hymla om, och där tycker jag att Aschberg hade en poäng även om den gick lite förlorad i andra resonemang.
Men man kan inte lägga skulden på Lamotte mer än man kan lägga skulden på en Jude som blir attackerad av Antisemiter.
Det blir snarare en nedåtgående spiral där Lamotte snarare fungerar som katalysator. Det är dock viktigt att aldrig hänfalla till självbedrägeri som bygger på att ungdomarna är oskyldiga eftersom de blir provocerade av andra. Vi kan inte landa i den fällan för den leder inte till något gott.
Det som gäller nu är att inte rädas konfrontation, utan snarare visa att gator och torg är platser där gemensamma spelregler gäller. Medborgarkontraktet står på spel.
Jag förstår dock att polisen är orolig, och det borde dom vara. Jag är tveksam till att dom klarar av att reda ut ett ordentligt upplopp, samtidigt som det är ofrånkomligt att en urladdning snart måste ske. Ju längre man väntar, ju svårare blir det att ta sig an vad som (för mig) ter sig som oundvikligt.