2019-12-18, 22:31
Medlem
Aftonbladet: Ilskan i Kronogården i Trollhättan: ”Vi behandlas som apor – inte som människor”

Dessvärre har Aftonbladet precis gjort denna till betalartikel, men av artikeln intervjuas kommunpolisen Jack Lennartsson om Lamottes besök:
Citat:
Hade inte han varit där, så skulle det ha varit lugnt i torsdags.

Rimligt att polisen lastar lastar Lamotte för att det var stökigt på pltasen?

Anonyma medlemmar bland gänget på torget får uttala sig:
Citat:
Vi behandlas som apor på cirkus, inte som människor.

Det är inte synd om oss. Mitt brottsregister är typ lika långt som det här höghuset! säger han och pekar upp mot äldreboendet där vi står utanför porten.

– Men kör polisen hårt mot oss, då kör vi minst lika hårt tillbaka. Det spelar ingen roll om de hämtar hela Sveriges poliser, för vi är 100 stycken som känner varandra ut och in, vi håller ihop.

(cred till användaren Mindbusiness för delar av citaten ovan)

Vad säger ni om detta?

"Behandlas som apor" - kan det ha något att göra med att personerna beter sig som apor?
Citera
2019-12-18, 22:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Mitt brottsregister är typ lika långt som det här höghuset! säger han och pekar upp mot äldreboendet där vi står utanför porten.

Och enligt polisen så är problemet att en journalist som är kristik till utvecklinen besöker området. Inte att stället är fullt av livsstilskriminella. Inte undra på att Sverige har problem med kriminalitet med den typen av poliser.
Citera
2019-12-18, 22:41
Medlem
Zaedrewss avatar
De har brottsligt cv som ett höghus. Nej inte deras fel när någon kommer och frågor dom vad fan de gör. Det är den som kommer och frågar fel.
Citera
2019-12-18, 23:01
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Aftonbladet: Ilskan i Kronogården i Trollhättan: ”Vi behandlas som apor – inte som människor”

Dessvärre har Aftonbladet precis gjort denna till betalartikel, men av artikeln intervjuas kommunpolisen Jack Lennartsson om Lamottes besök:

Rimligt att polisen lastar lastar Lamotte för att det var stökigt på pltasen?

Anonyma medlemmar bland gänget på torget får uttala sig:

(cred till användaren Mindbusiness för delar av citaten ovan)

Vad säger ni om detta?

"Behandlas som apor" - kan det ha något att göra med att personerna beter sig som apor?

Ja vad säger man? Är det en våldtagen kvinnas fel om hon varit sexigt klädd? Det finns sedan länge en tendens att lägga skulden på offret i Sverige.

Samtidigt kan jag köpa resonemanget kring orsak/verkan för naturligtvis hade ju inte Lamotte lust att stå i mörkret och filma en tom gata. Han lever på att det blir bråk, och det är inget att hymla om, och där tycker jag att Aschberg hade en poäng även om den gick lite förlorad i andra resonemang.
Men man kan inte lägga skulden på Lamotte mer än man kan lägga skulden på en Jude som blir attackerad av Antisemiter.
Det blir snarare en nedåtgående spiral där Lamotte snarare fungerar som katalysator. Det är dock viktigt att aldrig hänfalla till självbedrägeri som bygger på att ungdomarna är oskyldiga eftersom de blir provocerade av andra. Vi kan inte landa i den fällan för den leder inte till något gott.
Det som gäller nu är att inte rädas konfrontation, utan snarare visa att gator och torg är platser där gemensamma spelregler gäller. Medborgarkontraktet står på spel.

Jag förstår dock att polisen är orolig, och det borde dom vara. Jag är tveksam till att dom klarar av att reda ut ett ordentligt upplopp, samtidigt som det är ofrånkomligt att en urladdning snart måste ske. Ju längre man väntar, ju svårare blir det att ta sig an vad som (för mig) ter sig som oundvikligt.
Citera
2019-12-18, 23:03
Medlem
Naturligtvis har den där snuten ingen rätt att öppna käften såhär, har de extra privilegier där?
Är det de som bestämmer vem som får röra sig där?
Är det deras land som de påstår?
När blev det så att folk från andra länder kunde bara ta för sig utav vårat land och säga att det är deras land?

Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Ironi på Flashback brukar sällan fungera bra , jag har flera gånger noterat att många läser inläggen väldigt bokstavligt.

Ironi funkar sällan i skrift, inte bara här på Fb.
Citera
2019-12-18, 23:21
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ja vad säger man? Är det en våldtagen kvinnas fel om hon varit sexigt klädd? Det finns sedan länge en tendens att lägga skulden på offret i Sverige.

Samtidigt kan jag köpa resonemanget kring orsak/verkan för naturligtvis hade ju inte Lamotte lust att stå i mörkret och filma en tom gata. Han lever på att det blir bråk, och det är inget att hymla om, och där tycker jag att Aschberg hade en poäng även om den gick lite förlorad i andra resonemang.
Men man kan inte lägga skulden på Lamotte mer än man kan lägga skulden på en Jude som blir attackerad av Antisemiter.
Det blir snarare en nedåtgående spiral där Lamotte snarare fungerar som katalysator. Det är dock viktigt att aldrig hänfalla till självbedrägeri som bygger på att ungdomarna är oskyldiga eftersom de blir provocerade av andra. Vi kan inte landa i den fällan för den leder inte till något gott.
Det som gäller nu är att inte rädas konfrontation, utan snarare visa att gator och torg är platser där gemensamma spelregler gäller. Medborgarkontraktet står på spel.

Jag förstår dock att polisen är orolig, och det borde dom vara. Jag är tveksam till att dom klarar av att reda ut ett ordentligt upplopp, samtidigt som det är ofrånkomligt att en urladdning snart måste ske. Ju längre man väntar, ju svårare blir det att ta sig an vad som (för mig) ter sig som oundvikligt.

Ja, tolkar situationen som att polisledningen är livrädd för att relativt små upplopp som dessa skall eskalera till mer fullskaligt upplopp som Husby så de måste in med massiva resurser eller militär. Själv tror jag inte på den strategin i längden, ungdomarna flyttar nu bara fram positionerna, handlingar blir värre och respekten för människor mindre, samt det sprids sakta men säkert, för folk skall vara värst gangsta. Det måste bli grova konsekvenser direkt när det kaosas. Vi får se vad som händer..
Citera
2019-12-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, tolkar situationen som att polisledningen är livrädd för att relativt små upplopp som dessa skall eskalera till mer fullskaligt upplopp som Husby så de måste in med massiva resurser eller militär. Själv tror jag inte på den strategin i längden, ungdomarna flyttar nu bara fram positionerna, handlingar blir värre och respekten för människor mindre, samt det sprids sakta men säkert, för folk skall vara värst gangsta. Det måste bli grova konsekvenser direkt när det kaosas. Vi får se vad som händer..

De som framförallt lider, är den majoritet i området, vanliga boende, som inte begår brott. Det är ett hån från samhället att ledande makthavare - som uteslutande inte bor i "utsatta områden", uttalar sig om mjuka satsningar mot grovt kriminella.
Citera
2019-12-18, 23:42
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Positionerna flyttas fram varje dag. Jag börjar faktiskt bli lite orolig för var detta ska ta vägen.
Citera
2019-12-18, 23:45
Medlem
Sooks avatar
Det var det jag anade att polisen inte var så jäkla impade av Lamottes närvaro. Men inte trodde jag att de tänkte säga det offentligt.
Citera
2019-12-18, 23:51
Medlem
Det går inte att tala om "stökighet" och "bråkigt".
Detta är maffiaterritorium.
Lugn är det värsta som kan hända, i ett område där maffian har befäst sig.
Det kan ge anledning för politiker att påstå att det inte finns problem.

Maffian, en fiende till Sverige och svenskarna, ska rökas ut, krossas helt enkelt.
Lösningen är inte att "skjutningarna", "våldet" och "sprängningarna" ska minska. Det är en bara konsekvens av att maffian krossas.

Och helt självklart kommer det att initialt bli mycket värre kaos - men då tar vi det och låter polisens våldsmonopol hantera detta kraftfullt och beslutsamt, eftersom alternativet är outhärdligt: låta maffian fortsätta rota sig in i samhället.

Åter igen: politikerna i regeringen har ingen lösning, de förstår inte ens problemet, vill inte förstå det.
Senast redigerad av pjabas 2019-12-18 kl. 23:54.
Citera
2019-12-18, 23:54
Medlem
estetiks avatar
Citat:

Lamotte lever inte alls på att det blir bråk!

Vad som utmärker Lamottes journalistik är att han genomgående runtom i Sverige pratar med vanligt folk och lyssnar på hur deras vardag ser ut.
Citera
2019-12-18, 23:54
Medlem
Centipedes avatar
Citat:

Han var där för att höra vad vanliga svenskar tycker om upploppen men denna gången var det bara två svenska systrar som hade vågat sig dit men när han började intervjua dom började ligisterna ju lysa honom i ansiktet med sina mobiltelefon ficklampor så intervjun blev avbruten.

Alla andra gånger så här det ju kommit massa med folk till torgen som han intervjuat och sedan i slutet har han gått och frågat ligisterna själva om dom vill uttala sig men då har dom ju alltid tackat nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in