2019-12-18, 12:50
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Hur kommer det sig att ALLA undviker det vittnet som observerade GM mordplatsen bäst?
Mårelius vittnesmål tycks vara paria överallt. Varken ”privatspanare”, journalister eller polisen vågar beröra det han säger.
Den största anledningen till att hans vittnesmål ignoreras är att det slår sönder verklighetsbilden vi har haft i trettiotre år.

Frågan folk måste våga ställa sig är hur GM visste att OP skulle byta sida av Sveavägen....

Vad menar du skulle vara så uppseendeväckande med hans vittnesmål? Att han uppfattade att skytten stod och väntade vid hörnet Sveavägen/Tunnelgatan? För övrigt har väl hans vittnesmål diskuterats fram och tillbaka här på flashback och annorstädes.
Citera
2019-12-18, 13:50
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vad menar du skulle vara så uppseendeväckande med hans vittnesmål? Att han uppfattade att skytten stod och väntade vid hörnet Sveavägen/Tunnelgatan? För övrigt har väl hans vittnesmål diskuterats fram och tillbaka här på flashback och annorstädes.
Han säger att GM stod på plats i "minst fem minuter" och att GM kom gående till mordplatsen från norr, dvs motsatt håll från bion.
Jag förväntar mig att du vet att OP bytte sida på Sveavägen för att titta i ett skyltfönster ( enligt LP)
Förväntar mig även att du vet avståndet mellan skyltfönstret och mordplatsen.
Jag har faktiskt gått den vägen. När jag gick sakta och på till 30 sekunder för skyltfönstret ( LP så i förhör att hon enbart gick fram och tittade lite snabbt), då hamnade jag på 2.30.
Hur kunde GM veta att OP skulle dyka upp på den sidan av Sveavägen?
Citera
2019-12-18, 14:14
Medlem
Är det någon som känner till något om en eventuell koppling mellan Skandiamannen och EAP?
Vet man till exempel med säkerhet att Skandiamannen hjälpte EAP med en del material till EAP:s annonskampanjer?
Citera
2019-12-18, 14:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Han säger att GM stod på plats i "minst fem minuter" och att GM kom gående till mordplatsen från norr, dvs motsatt håll från bion.
Jag förväntar mig att du vet att OP bytte sida på Sveavägen för att titta i ett skyltfönster ( enligt LP)
Jag har faktiskt gått den vägen. När jag gick sakta och på till 30 sekunder för skyltfönstret ( LP så i förhör att hon enbart gick fram och tittade lite snabbt), då hamnade jag på 2.30.
Jag tror GM vet att de ska gå Sveavägen hem. Eftersom det är natt väljer GM det absolut mest upplysta stället på Sveavägen, förmodligen för att Palme inte ska bli rädd när GM kontaktar honom.

https://ibb.co/PjT4DsK

Morelius: "Som jag uppfattar det från där jag satt så tyckte jag att han mer eller mindre, om han tog på honom eller han tilltalade, för han vände sig om sakta så uppfattade jag, och så small det två skott" (FUP 360)

Björkman: "framför sig ser ett sällskap om 3 personer. Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sätt i bredd har liksom lagt armen om en person som går i mitten" (FUP 106)
Senast redigerad av 299792458 2019-12-18 kl. 14:50.
Citera
2019-12-18, 14:40
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

I uppföljande spaningsuppslag anges "3-4 minuter": http://www.itdemokrati.nu/36z/mpv383.png
Den mest intressanta uppgiften är kanske att han påstår att han ser skytten promenera söderut på Sveavägens östra sida för att sedan parkera sig vid Dekorima. Det innebär isf att han vill ha koll på var paret Palme tar vägen någonstans, ganska grundläggande övervakningstaktik tycker jag nog.
Att gå i förväg och välja ett upplyst område ser mindre misstänkt ut än att följa efter dem i skuggorna.

Samtliga förhör med Morelius och övriga vittnen samt placering av dessa på en karta: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Jag tror att Morelius vittnesmål är korrekt. Han har ingen anledning att ljuga, en vanlig medelsvensson, musiklärare och förmodligen inte påverkad av alkohol den kvällen som många andra vittnen eftersom han körde bil och dessutom bekräftas hans vittnesmål om den förmodade skytten av vittnet Zahir med sällskap som möter honom på David bagares gata.

Morelius iakttagelser av skyttens beteende direkt efter och i samband med dådet bekräftar ju också bilden av en van skytt och rimmar såklart illa med polisens teori om en förortspundare som Palmes mördare.
Senast redigerad av konstapel 2019-12-18 kl. 14:52.
Citera
2019-12-18, 15:38
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som känner till något om en eventuell koppling mellan Skandiamannen och EAP?
Vet man till exempel med säkerhet att Skandiamannen hjälpte EAP med en del material till EAP:s annonskampanjer?

Inte mer än att EAP använde ett på den tiden oberoende tryckeri på Åland som startades upp i samband med att tidningen Nya Åland grundades 1980. De tryckte även ett alster kallat Öriket, som var fientligt inställda till det finska språkets närvaro på Åland.

Skandiamannen skall tydligen enligt förhör överlämnat alster till nämnda tryckeri regelbundet.

En missuppfattning som florerat är att tryckeriet skulle vara drivet av EAP. Så var det inte, det var ett oberonde tryckeri som hade Nya Åland och Öriket som huvudkunder. EAP tillhörde bara kretsen yttre kunder.
Citera
2019-12-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Inte mer än att EAP använde ett på den tiden oberoende tryckeri på Åland som startades upp i samband med att tidningen Nya Åland grundades 1980. De tryckte även ett alster kallat Öriket, som var fientligt inställda till det finska språkets närvaro på Åland.

Skandiamannen skall tydligen enligt förhör överlämnat alster till nämnda tryckeri regelbundet.

En missuppfattning som florerat är att tryckeriet skulle vara drivet av EAP. Så var det inte, det var ett oberonde tryckeri som hade Nya Åland och Öriket som huvudkunder. EAP tillhörde bara kretsen yttre kunder.

Tack för svaret.
Citera
2019-12-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frisläppta uppgifter bidrar inte sällan till klarhet . I detta förhör med polisman Anders Pettersson i rb 1170 berättas att han fått ordern att strax efter midnatt åka till makarna Palmes bostad och ”hämta vissa papper”. När 1170 kommer till platsen har detta ombesörjts av en annan patrull .

Detta måste vara Rysen/Berntsson som kör Mårten Palme/Ingrid Klering och den mystiske tredje mannen till Sabbatsberg. Det är detta som ses på den smått klassiska bild med en kvinna och två män som går ur en polisbil på Sabb.

https://drive.google.com/file/d/1cjEa6EKHjSX5J-86hSywLNymTVXSXlMk/view

Därmed blir MP/IKs brådstörtade färd från hennes bostad på vanadisvägen till Västerlånggatan i viss mån förklarad . Vad det är för papper som hämtats blir ännu mer intressant, liksom vem den andre mannen, MPs följeslagare är.
Detta förhör var nytt för mig.

”Hämta vissa papper” kan ju få en att fundera på vilka papper som var så viktiga vid den tidpunkten, och på order av vem?
Hur tusan hade de tänkt sig att komma in i lägenheten för att sedan leta upp dessa papper när inte ens Mårten tycks haft nyckel, utan lånade den av Janken Myrdal.
Ytterligare en fråga är ju hur en vanlig polisassistent kunde ges ett sådant förtroende.
Det riktiga borde ha varit att ordern gällde att hämta upp Mårten som i sin tur befann sig i bostaden för att hämta dessa papper, vilket han tydligen också gjort innan bevakningen av lägenheten började 00.15 enl Rysén.

Hur hann han dit så fort, om samtalet från Lisbeth gick fram 00.06 till Vanadisvägen?
Någon som räknat fel på tiderna, eller ligger något annat fishy bakom?

http://runeberg.org/palmenytt/2000/0074.html
Citera
2019-12-18, 17:06
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Detta förhör var nytt för mig.

”Hämta vissa papper” kan ju få en att fundera på vilka papper som var så viktiga vid den tidpunkten, och på order av vem?

//

Formuleringen "vissa papper" är i förhörsprotokollet en eufemism för att det är sekretessbelagt vilka papper det rörde sig om.
Med tanke på att det var fråga om en simpel polisassistent i en patrullbil så lär det knappast röra sig om några hemliga statspapper.
Fritt spekulerat så kan det röra sig om medicinsk dokumentation om OP som personal på sabb inte hade tillgång till, detta var långt innan landstingen blev digitaliserade.
Citera
2019-12-18, 17:18
Medlem
Det är något som inge stämmer med
den del av denna artikel som handlar om ett vittne som skulle befunnit sig på Åland.
Dels dementerar Skandiamannen att han befunnit sig på Åland dagarna efter mordet, och sedan undrar man vad den barnlöse Skandiamannen skulle ha gjort där tillsammans med en kvinna och ett barn.
Inte heller liknar skandiamannen mördaren ”så som Lisbeth Palme beskrev honom”.

Historien påstås handla om Skandiamannen, men verkar egentligen handla om någon helt annan.
Troligen en helt oskyldig person med blå halvlång täckjacka som inte ens befann sig på mordplatsen.
En historia som vuxit fram i huvudet på en nipprig kärring?

https://www.nyan.ax/nyheter/lokalt/25-ar-sedan-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2019-12-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vilket trams, du och din kompis heheho verkar leva i en fantasivärld. De har självklart inte gjort någon utredning av MOP eftersom polisiärt utredningsarbete inte ingår i deras myndighetsuppdrag.
Här har du fel! GrK har skrivit: "Den militära säkerhetstjänsten fick i mitten av 1986 av
PU i uppdrag att undersöka om det fanns misstankar mot officerare". Svaret härpå lydde
"att några sådana indikationer inte förelåg". I övrigt var och är denna utredning totalt
hemligstämplad. Detta har kommenterats av Borgnäs m fl.
Att PU frågade indikerar att man kände till någon militärövning på mordkvällen. Varför
skulle annars officerare som yrkesgrupp vara extra misstänkta? Och hur kommer det sig att
det inte nämns andra från FMs ansvarsområde som inte var officerare?
Citera
2019-12-18, 17:36
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Här har du fel! GrK har skrivit: "Den militära säkerhetstjänsten fick i mitten av 1986 av
PU i uppdrag att undersöka om det fanns misstankar mot officerare". Svaret härpå lydde
"att några sådana indikationer inte förelåg". I övrigt var och är denna utredning totalt
hemligstämplad. Detta har kommenterats av Borgnäs m fl.
Att PU frågade indikerar att man kände till någon militärövning på mordkvällen. Varför
skulle annars officerare som yrkesgrupp vara extra misstänkta? Och hur kommer det sig att
det inte nämns andra från FMs ansvarsområde som inte var officerare?

En undersökning på en förfrågan och en regelrätt utredning är inte samma sak. Att SSI/KSI skulle ha bedrivit en brottsutredning är inte troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in