2019-12-17, 21:27
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffisch
"lindrig" autism finns ej som diagnos. Menar du nivå 1?

Högfungerande kanske det heter.

Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Lycka till.

Men bered dig på att du inte alltid kommer vara på topp.

Hoppas det går väl för dig.

Tack så mycket Livet är väl upp och ner, det kan ju inte alltid vara topp.
Citera
2019-12-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Högfungerande kanske det heter.
Nope. HFA är inte, och har aldrig varit en diagnos heller. AS (Asperger) hette det förut, nu Autism nivå 1. Min blev omskriven från AS till nivå 1, 2018. Men skitsamma, det viktiga är att du ger upp alkoholen iaf. Va stark!
Citera
2019-12-17, 22:10
Medlem
Citat:
Har inte kommit så långt ännu. Men det kommer bli nån form av arbetsträning i framtiden. Vill inte leva på bidrag, vill jobba som "alla" andra.

Fick diagnosen första gången när jag var ett barn. Sen gjorde jag frivilligt en ny utredning(2016 tror jag) då fick jag diagnosen lindrig autism och alkoholbrukssyndrom.
Jag visste inte att autism räknas som allvarlig psykisk störning, trodde det krävdes mer än så typ psykotisk, schizofreni och sånt.
Citera
2019-12-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf96
Jag visste inte att autism räknas som allvarlig psykisk störning, trodde det krävdes mer än så typ psykotisk, schizofreni och sånt.
TS snackar skit, klart som fan man hamnar på rättpsyk för att man är psykiskt sjuk.
Inte för att man har autism eller är alkoholist.
Citera
2019-12-18, 00:14
Avslutad
• Får patienterna använda dator och mobil?
• Har patienterna ofta besök av anhöriga?
• Skulle du säga att det är en farlig arbetsplats för personalen?
• Vad gjorde ni på julen? Åkte typ alla på permission eller var det någon form av julfirande på avdelningen och vad gjorde ni i så fall?
• Satt du på Karsudden eller något av de andra?
• Blev du vän med andra intagna?
• Är det vanligt med självmord eller självmordsförsök inom rättspsykiatrin?
Senast redigerad av MidnightFlower 2019-12-18 kl. 00:16.
Citera
2019-12-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
TS snackar skit, klart som fan man hamnar på rättpsyk för att man är psykiskt sjuk.
Inte för att man har autism eller är alkoholist.
Allvarligt psykiskt störd/sjuk krävs för att få inlåsning a la DeLuxe ver. Dock uppfattar jag ej det som att TS menar att dennes autism varit anledningen till det.
Senast redigerad av Luffisch 2019-12-18 kl. 00:31.
Citera
2019-12-18, 01:46
Medlem
Citat:
Men jag behövde vård för mitt alkoholberoende. Det fick ta sin tid. Det finns vissa som sitter inlåst 10-tals år utan förändring(då det är olika vilken sorts problematik man har). Det kan handla om att personen är väldigt aggressiv och tex slår personal eller medpatienter och får indraget, eller att personen missköter sig på andra sätt. Många rymmer när de är på permission och tex tar återfall. Då får man komma tillbaka och i princip börja om. En del patienter åker ut och in i flertalet år för att de missköter sig med jämna mellanrum.
Om man sitter för tex mord, så har jag för mig att man också sitter längre tid eftersom det råder en osäkerhet i återfallsrisk i allvarlig brottslighet.

Jag hamnade på LSS-boende. Trivs bra.
Jag vet inte vad som händer om man vägrar undersökningen. Hörde av en annan patient som gjort precis det, och den personen blev dömd ändå med en psykiatrisk störning. Alltså utan nån utredning.

Sluta skylla på alkohol, du är uppenbar psykisk störd. Jag har haft problem med alkohol så det tog bara en vecka på avgiftningen innan jag kommer ut. 2år? Knappaste. Du var inlåst för du var störd, skyll inte på alkoholen.
Citera
2019-12-18, 03:08
Medlem
Autism kan orsaka psykos. kanske något sådant speciellt i kombination med alkohol.
Eller något ts vill behålla för sig själv.

Men hur var dom andra patienterna som var där? Var det mycket psykisk sjukdom typ symtom som manier, hallucinationer eller annat? fick du reda på vad andra patienter gjort för brott? Behöver man vara orolig för folk som suttit inne för rpv? Tänker typ att folk blir rehabiliterad och får ordning på alla problem psykisk ohälsa/sjukdom kan ställa till med?

Citat:
Ursprungligen postat av 07dec41
Sluta skylla på alkohol, du är uppenbar psykisk störd. Jag har haft problem med alkohol så det tog bara en vecka på avgiftningen innan jag kommer ut. 2år? Knappaste. Du var inlåst för du var störd, skyll inte på alkoholen.
Citera
2019-12-18, 08:47
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidnightFlower
• Får patienterna använda dator och mobil?
• Har patienterna ofta besök av anhöriga?
• Skulle du säga att det är en farlig arbetsplats för personalen?
• Vad gjorde ni på julen? Åkte typ alla på permission eller var det någon form av julfirande på avdelningen och vad gjorde ni i så fall?
• Satt du på Karsudden eller något av de andra?
• Blev du vän med andra intagna?
• Är det vanligt med självmord eller självmordsförsök inom rättspsykiatrin?

Besök av anhöriga fick jag, men det var inte så jätteofta.
Nej, skulle inte säga att det är en farlig arbetsplats. Personalen har hyffsad koll på allt och dom är aldrig ensamma, jobbar alltid flera stycken samtidigt.
Vi fick julmat som lagades där på avdelningen.
Jag blev vän med några stycken intagna.
Vet inte om det är vanligt med självmord där. Hörde bara om ett självmordsförsök precis innan jag kom till avdelningen. Har även hört om en som tog livet av sig för några år sedan då personal inte hade tillsyn. Efter den händelsen så kör dom med tillsyn, alltså att dom går in på rummen för att se om patienten lever/mår bra.

Citat:
Ursprungligen postat av 07dec41

Blev psykiskt störd av alkoholen. När jag begick mitt brott så hade jag nån form av alkoholpsykos.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Men hur var dom andra patienterna som var där? Var det mycket psykisk sjukdom typ symtom som manier, hallucinationer eller annat? fick du reda på vad andra patienter gjort för brott? Behöver man vara orolig för folk som suttit inne för rpv? Tänker typ att folk blir rehabiliterad och får ordning på alla problem psykisk ohälsa/sjukdom kan ställa till med?

Det man märkte på vissa patienter var typ vanföreställningar. Hallucinationer kanske förekom på nån enstaka.
Dom flesta sitter där för våldsbrott. Mord var det bara en som satt för. Man behöver inte vara orolig för patienterna, det är inte så farligt som man kan tro. Det är rätt så lugnt där. Det händer väl ibland att nån får ett utbrott men det är ofta skrik och smällar i dörrar. Väldigt sällan våld.
Citera
2019-12-18, 10:04
Medlem
Fanns det några liknelser med Gökboet?
Citera
2019-12-18, 11:41
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Man är så jäklia motiverad i början och allt känns så jäkla bra. Men den motivation kommer lägga sig efter ett tag och sen kommer vardag.
Jag var inte beredd på att det skulle vara så tråkigt. Alltså jag menar verkligen helt stilla..
Var i princip ensam dom 2 första åren.
Träffa öppenpsykiatrin och kommun kuratorn var i princip det roligaste jag hade i vardagen.

Tog väl 4-5 återfall under den tiden men bröt de direkt efter helgen.

Städat liv är inte helt lätt alltså

Nu förstår jag varför du är som du är. Förstår vilka västar du pratar om. Du är ju psykiskt vrickad.
Citera
2019-12-18, 15:36
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Nu förstår jag varför du är som du är. Förstår vilka västar du pratar om. Du är ju psykiskt vrickad.

Kommer från pedofilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in