2019-12-17, 20:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Precis mina tankar. Åkl var tvungen att droppa HD som MT för att inte åtalet mot SD ska äventyras. Mums för advokaten.

Hiding hade ju målat in sig i ett hörn i och med att hon blandade in MGK i ärendet, nu måste ju hon antingen ta med MGK i åtalet eller släppa misstankarna helt för MGK, hade ju blivit omöjligt att åtala MGM med en "skäligen misstänkt" hängandes löst i periferin, Hiding,s lösning blev ju att deklarera att MGK är oskyldig som ett litet lamm men vilken försvarsadvokat tar en åklagares ord för den absoluta sanningen?

Jag tror att Hiding kan få lite problem i och med att hon slog på stora trumman för MGK, lite svårt att komma senare och hävda att det var ett rent misstag från åklagarens sida, dumt att väcka en björn som sov.
Citera
2019-12-17, 21:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hiding hade ju målat in sig i ett hörn i och med att hon blandade in MGK i ärendet, nu måste ju hon antingen ta med MGK i åtalet eller släppa misstankarna helt för MGK, hade ju blivit omöjligt att åtala MGM med en "skäligen misstänkt" hängandes löst i periferin, Hiding,s lösning blev ju att deklarera att MGK är oskyldig som ett litet lamm men vilken försvarsadvokat tar en åklagares ord för den absoluta sanningen?

Jag tror att Hiding kan få lite problem i och med att hon slog på stora trumman för MGK, lite svårt att komma senare och hävda att det var ett rent misstag från åklagarens sida, dumt att väcka en björn som sov.
Precis hävdar Åkl att HD är helt ren så medger hon misstaget att häkta henne som skäligen. Hävdar hon inte att HD är ren så sår hon tvivel om GMs roll. Knepigt för Åkl.
Inte svårt att se framför sig hur försvaret spinner vidare på misstanken som tvärdog.
Citera
2019-12-17, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Åklagaren kanske inte hade något val?

Kanske det fanns något som lutade åt att HD var inblandad på något plan?
Vittnen som berättade att HD sagt saker? Att hon önskade att LW inte fanns, eller att hon önskade att LW var död, eller bara att hon hatade henne?
Eller att HD sagt något när de var övervakade?
Kanske ett vittne som berättade att hon hade vaknat vid det aktuella tillfället mordnatten inte var säker på om hon sett en ljushårig kvinna eller en mörkhårig kvinna?

Då vet åklagaren att det minsta tvivel om att HD kommer att vara inblandad måste redas ut innan åtalet. Det grundligt.

Annars kommer försvaret att använda detta.
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-17 kl. 21:25.
Citera
2019-12-17, 21:27
Medlem
Citat:

Tyckte ÅK klantade sig direkt när hon tog in HD som misstänkt för mord.
Utredningsmässigt hade ÅK inte förlorat något om hon nöjt sig med
"skyddande av brottsling, grovt brott", men det gjorde hon inte, hon ville
slå på stora trumman direkt, förmodligen va det beslutet inte helt genomtänkt.

Som jag ser det har hon öppnat upp för försvaret med en "alternativ gärningsman".
Det borde då ge en möjlighet till "rimligt tvivel", annars va väl ÅKs misstankar
mot HD orimliga

Det är ju möjligt att FÖRSV inte spelar det här kortet i TR utan avvaktar och ser
vad ÅK har att komma med och hur TR ser på det.
I andra rundan i HovR kan det bli annat.

Har ÅK på fötterna och gedigen bevisning mot SD faller allt jag skrivit.
Finns dock inget som tyder på det, mittåt tycker jag.
Citera
2019-12-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, jag skrev att åklagaren aldrig verkar ha uttryckt några planer på att väcka åtal. Det enda jag har sett henne uttala sig om var något om att SD minsann kunde få vara misstänkt tills brottet preskriberas.

Polisens protokoll är hos försvaret för genomgång.

Vad gör du för tolkning av det?
Citera
2019-12-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Polisens protokoll är hos försvaret för genomgång.

Vad gör du för tolkning av det?

Menar du något speciellt där, eller FU rakt av bara?
Citera
2019-12-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låter som lite Carl-Janne?

Mja, kanske, känner inte igen det riktigt.

Däremot så skrev jag om dalaans skriklarm att dom lata jävlarna
satt väl och spelade poker i stället för att åka ut.
Ännu värre blev det när det kom fram att dom troligen fick ett larm till
inom några minuter, syftar på bärgaren då.
Citera
2019-12-17, 22:12
Medlem
https://www.na.se/artikel/hjarstamordet-advokaten-om-att-klienten-inte-langre-ar-misstankt-har-varit-en-stor-pafrestning

Utredningen visar att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till varken brottsoffret eller brottsplatsen. Det finns därför inte något skäl att driva utredningen vidare mot personen. Vi har lagt ned förundersökningen, säger åklagare Åsa Hiding till NA på tisdagen.”

Iom att misstanke kvarstår gällande SD kan man då förutsätta att det där finns teknisk bevisning som binder honom till antingen brottsoffer, brottsplats eller både och? Eller?
Senast redigerad av Zymbal 2019-12-17 kl. 22:17.
Citera
2019-12-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
https://www.na.se/artikel/hjarstamordet-advokaten-om-att-klienten-inte-langre-ar-misstankt-har-varit-en-stor-pafrestning

”Utredningen visar att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till varken brottsoffret eller brottsplatsen. Det finns därför inte något skäl att driva utredningen vidare mot personen.”

Iom att misstanke kvarstår gällande SD kan man då förutsätta att det där finns teknisk bevisning som binder honom till antingen brottsoffer, brottsplats eller både och? Eller?

Det är nog inte helt lätt å hitta ett svar på den frågan.
ÅK har av något skäl haft SD som misstänkt sen dag ett.

Om det främst beror på LWs och SDs historik så, tja fan vet.
Citera
2019-12-17, 22:29
Medlem
Är det SD som är släppt och utredningen läggs ner? Misstankarna avskrivna?

Är HD kvar? Är hon fortfarande misstänkt för mord?
Citera
2019-12-17, 22:30
Medlem
Nu kom han undan med mord iskall snubbe, bara att beklaga men psyk
kopater är duktig på att manipulera och örebropolisen har ju ökända för att vara inkompetenta att driva mordutredning.
Grattis Stef×an Davifss×n du har just förstört en massa människoliv o kommit undan med det. Bedrövligt du lär ju få en halv miljon i skadestånd med fin julklapp
Citera
2019-12-17, 22:30
Medlem
Haloumis avatar
Så kvinnan är släppt men mannen (SD?) sitter alltjämt som misstänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in