Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Men det är vad Hiding måste säga för att kunna få bort MGK ur ekvationen, då frågar ju åtminstone jag mig hur svaga var misstankarna egentligen när hon tog in MGK?
Om Hiding har tänkt sig att vinna det här indiciemålet så får hon inte ha någon joker i leken likt MGK, det är ju självklart att Hiding försöker tona ner vad som fick henne att hämta in MGK men kan någon ta gift på att det verkligen är sant?
Här är min teori: Genom att ha HD misstänkt ett tag uppnåddes kanske en del för "utredningen" positiva effekter. T.ex. kan ju åklagaren lättare undgå kritiken för att ha varit alltför ensidigt inriktad på SD. På det här sättet kunde man nu få SD att framstå som än mer misstänkt, detta eftersom alternativa gärningsmän nu har kunnat uteslutas. Nu kan alla spekulationer om HD läggas ner, och fokus kan återigen helt riktas mot den nu
ende misstänkte. Ett viktigt genombrott och ännu en ny framgång för utredningen. Misstankarna mot SD har alltså idag "stärkts", och han är nu i vanlig ordning mer misstänkt än någonsin.
HD var kanske perfekt att använda för den här manövern, och en viktig förutsättning för att det här skulle fungera var väl just att hon sedan skulle kunna avskrivas från alla misstankar för att inte skapa rimligt tvivel kring SD. Man kände kanske hela tiden till det som Schazz tydligen hade hört något om, dvs. att HD i själva verket har ett rätt bra alibi.