Citat:
Ursprungligen postat av
styrlund
Hur kommer det sig att ALLA undviker det vittnet som observerade GM mordplatsen bäst?
Mårelius vittnesmål tycks vara paria överallt. Varken ”privatspanare”, journalister eller polisen vågar beröra det han säger.
Den största anledningen till att hans vittnesmål ignoreras är att det slår sönder verklighetsbilden vi har haft i trettiotre år.
Frågan folk måste våga ställa sig är hur GM visste att OP skulle byta sida av Sveavägen....
Inge Morelius vittnesmål kan knappast sägas undvikas av alla. Även här i tråden har det han såg dryftats åtskilligt och i alla fall av mig tagits på allvar. Liksom den information vi har kunnat få av hans passagerares bankomatuttag.
Problemet med IM och hans vittnesmål är hur oerhört slarvigt det dokumenterades av PU. Hans första telefonkontakt vid niotiden på lördagsförmiddagen gav ett mycket sparsamt förhörsprotokoll där många väsentliga frågor aldrig ställdes. Redan där står klart att IM sett hela MOP-förloppet vid Dekorima och han borde plockats in för ett ordentligt förhör redan under lördagen.
Nu dröjer det till 14e mars innan han avhörs något mer noggrant och under dom två veckorna är det ofrånkomligt att IM påverkas av den massiva mediabevakningen med alla dess spekulationer. Även under lugnare omständigheter grumlas minnet av tid , vilket forskning visat. Vid nästa förhör i april har tidigare nämnda faktorer rimligen påverkat ännu mer vilket ökar osäkerhetsfaktorn.
Under sommar/höst samtalar han med journalisten/författaren
Thomas Kanger som ytterligare påverkar hans sinnebild av MOP. Vid rättegångarna är det uppenbart att IM verkligen försöker minnas och vill ”hjälpa till” , vilket han delar med flertalet vittnen. Att hans historia förändras i vissa detaljer minskar i mina ögon inte hans personliga trovärdighet, det är ett naturligt beteende hos ett vittne som hörs efter mycket lång tid, två och ett halvt år.
Sättet PU slarvade bort IMs vittnesmål är ett av många grova fel som PU begick under första tiden efter MOP. När hans utsaga nu bedöms gäller det att se dom stora dragen i berättelsen och vara försiktig med detaljerna. När jag går igenom vad han säger kommer känslan av att han sett GM , till och från, under några minuter. Detta har stöd av passagerarnas bankomatuttag.
Däremot tycker jag ex
Gunnar Wall drar väldigt långtgående slutsatser av IMs uttalande rörande annonspelaren . De kommer långt efter MOP och är så luddiga att det för mig är osannolikt att bygga en hel mordteori runt detta halmstrå. IM är ett centralt vittne vars iakttagelser bör beaktas, med svagheterna som nämnts i bakhuvudet . Att förespråkare för
Christer Pettersson och
Stig Engström som GM vill minimera IMs betydelse är förståeligt , då hans vittnesmål starkt ifrågasätter möjligheten i dessa teorier.