• 1
  • 2
2019-12-17, 15:12
Medlem
Ska köpa gammal obesiktad bil. Köra hem den ca 2 mil pratar vi. Om jag blir stoppad kan jag då hävda att jag är på väg till Opus Drive in för besiktning? Ställer på den och trafikförsäkrar innan givetvis.
Citera
2019-12-17, 15:13
Medlem
franges avatar
Har du bokat besiktningstid och kan bevisa detta? Annars är du kokt i bajs och kan lika gärna hävda att du snott bilen...
Citera
2019-12-17, 15:28
Medlem
Om du har bilen försäkrad och skattad(om den inte är skattebefriad) men obesiktad, eller fått en 2:a och "gått över tiden"(30 dagar) har du rätt att köra närmaste lämpliga väg till närmaste lämpliga bilprovning.
Ett tips är att ha beställt tid och skrivit ut den bekräftade tiden, så man kan visa upp för farbror blå, vid behov.
Har jag praktiserat - dock utan att farbror blå har stoppat mig.
Tillämpar jag varje år(sedan i år ) för att få en extra månad mellan varje besiktningstillfälle.
Besiktningsavgiften slås då ut på 15 i stället för 14 månader.
Besiktar således första dagen efter besiktningstiden gick ut.
Inte mycket pengar att tjäna/spara, men det är en sport att lagligt lura systemet(inte glasbanken).
Citera
2019-12-17, 15:32
Medlem
Jo ok. Problemet är att med opus måste man avboka 24h innan. Annars loosar jag 600 kr. Vill ju bara köra hem den och fixa upp den under vintern. Sen besiktiga i vår.

Svårt att köpa bil kl 10 på en måndag ochh vilja köra hem den med bokad tid på opus säg på tisdagen kl 15 ja? 😐
Citera
2019-12-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theeagle0173
Jo ok. Problemet är att med opus måste man avboka 24h innan. Annars loosar jag 600 kr. Vill ju bara köra hem den och fixa upp den under vintern. Sen besiktiga i vår.

Svårt att köpa bil kl 10 på en måndag ochh vilja köra hem den med bokad tid på opus säg på tisdagen kl 15 ja? 😐

Eftersom du inte hittar åkte du i god tid.
Citera
2019-12-17, 15:38
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du bokat besiktningstid och kan bevisa detta? Annars är du kokt i bajs och kan lika gärna hävda att du snott bilen...

Grejen med "Drive in" är ju just att inte boka någon tid i förväg...

Klart att TS kan hävda att han är på väg till en Drive-in besiktning... Sen om den eventuella polisen i den eventuella poliskontrollen tycker att TS ord låter ärliga... ja det är ju en annan femma...
Citera
2019-12-17, 15:38
Medlem
9797s avatar
Folk som tror att polisen har tid med fordonskontroller nu för tiden är ju helt bakom flötet.

Det skjuts, sprängs, misshandlas och våldtas varenda jävla dag och den typen av ärenden läggs på hög. Varenda polisbil man ser på gatorna är på väg för att hantera sådana ärenden. Större chans att vinna på lotto än att bli stoppad i trafiken om man framför sitt fordon på ett vettigt sätt. Kör hem bilen bara för fan.
Citera
2019-12-17, 15:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Folk som tror att polisen har tid med fordonskontroller nu för tiden är ju helt bakom flötet.

Det skjuts, sprängs, misshandlas och våldtas varenda jävla dag och den typen av ärenden läggs på hög. Varenda polisbil man ser på gatorna är på väg för att hantera sådana ärenden. Större chans att vinna på lotto än att bli stoppad i trafiken om man framför sitt fordon på ett vettigt sätt. Kör hem bilen bara för fan.

Tvärt om - det är precis raka motsatsen. Nu vill man dessutom putsa till statistiken innan året är slut (då den ser bedrövlig ut) och då är det jätteenkelt att lösa 50.000 enkla brott (dvs skriva ut fortkörningsböter där föraren erkänner på plats) så ser det bättre ut till nästa år.

Hellre 100 lösta fortkörningsbrott på en dag en 1st våldtäkt som har mindre än 2% chans att leda till dom.
Citera
2019-12-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Kokt i bajs.. ja.. jag vet inte. Varför skulle man hävda att man snott bilen??
Citera
2019-12-17, 16:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797

Citat:
Uppmanar i mejl

Aftonbladet har fått ta del av mejl som skickats från polisledningen till poliser i yttre tjänst där de får tydliga instruktioner om att satsa på ”snabbutredda ärenden”.

”Nedbrutet på varje lokalpolisområde behöver samtliga redovisa flera ärenden innan årets slut. Därav uppmuntrar vi nu alla yttre grupper inom vårt eget lokalpolisområde att hålla ögonen öppna efter snabbutredda ärenden”.

”Inga ’hitta på’ ärenden utan försök bara i ert vardagliga arbete identifiera ärenden som vi kan utreda på en ganska kort tid”, står det i ett av mejlen som Aftonbladet i dag publicerar.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...gar-statistik/
Citera
2019-12-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theeagle0173
Ska köpa gammal obesiktad bil. Köra hem den ca 2 mil pratar vi. Om jag blir stoppad kan jag då hävda att jag är på väg till Opus Drive in för besiktning? Ställer på den och trafikförsäkrar innan givetvis.

"Automatiskt körförbud" dvs utgånget besiktiningsintervall.

Utöver åka till besiktning får du även "köra till verkstad" "provköra i samband med reparation".

Verkstad = kanske t.o.m garaget hemma? Tror inte du behöver ange organisationr vid kontroll direkt...

Detta gäller inte om bilen fått körförbud vid kontrollbes. Då får du egentligen inte köra en meter...
Citera
2019-12-17, 17:58
Medlem
Tack för svar! Hittade firma med 2h avbokningspolicy så det löste sig 👍 Och ja, även om risken att bli stoppad är minimal så kan du ge dig fan på att det händer just den dagen 🤔🤔
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in