2019-12-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SluttyPumpkin
Hört av folk som är bekanta med familjen att de gjort slamsugning i närheten av MGMs boende. Hittat mänskliga vävnader i avloppet.
Du är inte den första på sistone som kommit med spekulationen att slamsugningarna gav resultat.

Jag tror fortfarande att det är väldigt, väldigt osannolikt. Ett sådant företag vore tekniskt svårt att lyckas med, och i så fall lika tidsödande som det vore vidrigt.

Fy fan om det stämmer.
Citera
2019-12-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Slamsugningen var känd. Men va? Mänskliga vävnader? Nätet dras åt. I Expressen skrev man att man hade bevisning som INTE var känd av advokat och mördare än. Men att man skall delge dessa vid förhör i veckan. Detta blir riktigt rafflande. Sätt fanskapet på vatten och bröd samt skarp tänd lampa dygnet runt. Han kanske mjuknar av hunger och sömnbrist. Nä, jag vet att tortyr inte får ske i det här landet - men i detta fall är jag beredd att faktiskt tycka att lite lätt tortyr är på sin plats.

Håller helt med. Pratat med flera som känner till rätt mycket om fallet då de är bekanta med familjen. Fick höra tidigt att de hade pappan på film när han stal kanot i Uddevalla och bar runt på sopsäckar och därför sökte man runt roddklubben. Fick bekräftat tidigt att det var just huvudet de fann, på land och ej i vattnet. Tydligen skall killen vara ett äkta praktarsel mot tjejer och begått övergrepp mot Wilma tidigare. Mycket strul med hela Wilmas liv och sjukt tråkigt att hon aldrig fick en chans att reda upp det.

Frias han kommer folk ta hand om han utanför lagen.
Citera
2019-12-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jomen det är relevant, polisen har säkert kikat igenom vattenlåsen. Oavsett om mgm bara tvättat händerna/duschat så bör spår kunna säkras - om nu gärningen begåtts i lägenheten.

Jag antar att det är svårare att sia kring golven runtom i lägenheterna, är det exempelvis mycket parkett och plankor eller solitt material? Spår kan befinna sig i springor i trägolv, tex.

Förmodar att styckningen skett på en stor grön presenning från rusta eller ö o b.
Vore ju extremt korkat att skita ner golvet i onödan.

Tyvärr kommer det nog bli svårt det här brottet.

Inget mordvapen
Inga vittnen
Inget erkännande
Bara en bit av kroppen
Lång tid på sig att städat undan bevis
Citera
2019-12-17, 14:19
Medlem
Vad är slamsugning exakt?
Citera
2019-12-17, 14:21
Medlem
Citat:
Möjligen, men nu testade man emot sannolika.

Var det inte någon i tråden som skrev att det kan vara relativt enkelt att häkta skäliga misstänkta, att det kallas "utredningshäktning" och maximalt får leda till en veckas frihetsberövning (för fortsatt häktning måste misstankarna då ha uppgått i sannolika skäl). Jag har bara läst det i tråden, sen finns det säkert andra med koll.

Det är en helt korrekt uppfattning. Sedan om det är lätt eller inte kan diskuteras.

Juridiken är ingen exakt vetenskap utan bygger mer på tyckande och bedömning i enskilt fall. Om bevisen räckte i det ena fallet kanske liknande bevis inte räcker i ett annat fall.
Citera
2019-12-17, 14:23
Medlem
Citat:
Möjligen, men nu testade man emot sannolika.

Var det inte någon i tråden som skrev att det kan vara relativt enkelt att häkta skäliga misstänkta, att det kallas "utredningshäktning" och maximalt får leda till en veckas frihetsberövning (för fortsatt häktning måste misstankarna då ha uppgått i sannolika skäl). Jag har bara läst det i tråden, sen finns det säkert andra med koll.

Jag har fått för mig att ska man häkta någon så väljer man att begära på den högre för att då iaf kunna få igenom på den lägre i sämsta fall.
Att från början begära på skäligen då är det de eller inget. Domstolen kan inte häkta på den högre om man från början begärt den längre misstankegraden .
Citera
2019-12-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Det finns mycket skit nere i avlopp, bokstavligt och bildligt talat. En pump kan suga upp detta slam, vilket man sen går igenom. Jag vet inte exakt, men det är en mycket illaluktande uppgift kan man tänka sig
Senast redigerad av Olbars 2019-12-17 kl. 14:28.
Citera
2019-12-17, 14:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5

Du suger upp i princip allt som finns i golvbrunn och rör. Oftast för att få bort stopp i rören. I samband med slamsugning blåser man oftast även rent rören med varmvatten - icke i detta fall, dock.
Citera
2019-12-17, 14:32
Medlem
MauricePs avatar
Att väldigt många utredningar som denna går i stå och blir "Cold cases" är inte ovanligt i Sverige.
Andelen olösta mord är skrämmande högt.
Detta beror på utredarnas okunskap om hur en utredning om brott sköts mest effektivt.
FBI, Poliskårer i USA, Scotland Yard, Tyska Polisen och många andra skrattar åt Svenska polisens arbets metoder.
Dom vet att svenska metoden är värdelös, därför har man högra procent av lösta fall i andra länder som dessa.
Ett distrikt i New York löser ett mordfall som bäst inom en dag.
I dom fall det blir Cold Cases i det distriktet så är det inte lokal befolkningen oftast som är inblandad i dom fallen.
Citera
2019-12-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SluttyPumpkin
Håller helt med. Pratat med flera som känner till rätt mycket om fallet då de är bekanta med familjen. Fick höra tidigt att de hade pappan på film när han stal kanot i Uddevalla och bar runt på sopsäckar och därför sökte man runt roddklubben. Fick bekräftat tidigt att det var just huvudet de fann, på land och ej i vattnet. Tydligen skall killen vara ett äkta praktarsel mot tjejer och begått övergrepp mot Wilma tidigare. Mycket strul med hela Wilmas liv och sjukt tråkigt att hon aldrig fick en chans att reda upp det.

Frias han kommer folk ta hand om han utanför lagen.
Jag säger inte att du har fel, men jag har svårt att bedöma sannolikheten i dina påståenden.

Men jag håller med om det fetade. Sen om det är hans släkt eller några helt andra får framtiden utvisa, men jag vill tro att Tishko är mer eller mindre körd.
Citera
2019-12-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Att väldigt många utredningar som denna går i stå och blir "Cold cases" är inte ovanligt i Sverige.
Andelen olösta mord är skrämmande högt.
Detta beror på utredarnas okunskap om hur en utredning om brott sköts mest effektivt.
FBI, Poliskårer i USA, Scotland Yard, Tyska Polisen och många andra skrattar åt Svenska polisens arbets metoder.
Dom vet att svenska metoden är värdelös, därför har man högra procent av lösta fall i andra länder som dessa.
Ett distrikt i New York löser ett mordfall som bäst inom en dag.
I dom fall det blir Cold Cases i det distriktet så är det inte lokal befolkningen oftast som är inblandad i dom fallen.
Håller inte med dig. Detta är inte något fall som hamnar på kalla fall. Det är ofta spaningsmord som gör det. Här har man en gärningsman som man bara samlar bevis emot. Aldrig i livet att detta hamnar på hyllan och att man släpper fanskapet. No way. Han är omhäktad, dessutom på fyra veckor. Då krävs massor av bevis. De har ännu inte hela kroppen, och idioten är tyst. Men han kommer sys in på livstid. Det handlar bara om tid. Och tid får det ta. Tro mig - han fälls.
Citera
2019-12-17, 14:38
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag menar inte att normala personer resonerar så. Jag menar att personer som är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, har en ökad benägenhet att resonera så att styckning och gömmning av en död kropp är det bästa alternativet för dem själva.
Och eftersom det inte hör till vanligheten, att människor är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, så betraktar jag inte personer som är i en sådan situation som normala personer.
Som sagt, man förändras personlighetsmässigt när man är i en sådan situation, pga den starka ångesten man känner då, och pga alla tankar man tänker då, tex: "alla kanske kommer avsky mig och/eller undvika mig, om de får reda på att jag misstänks för att ha dödat en människa, även om jag frias från alla misstankar".

Och det går inte att föreställa sig korrekt hur en sådan situation verkligen skulle vara, om man inte har varit i en sådan situation tidigare, eftersom man då under föreställningen hela tiden har den lugnande känslan av att man inte är i en sådan situation.
Möjligen att man skulle kunna uppleva hur det är i en sådan situation på ett korrekt sätt i en dröm, så ni kan tänka tillbaka om ni har gjort något i en dröm någon gång som ni aldrig skulle kunna tänka er att göra i verkligheten. Man personlighetsförändras tillfälligt i drömmar.

Och ni kan också fundera på om ni skulle vara mer benägna att stycka och gömma undan en död kropp, om det fanns betydande risk att ni skulle bli misstänkta för mord, samtidigt som det är dödsstraff för mord i det landet ni befinner er i. Jag gissar att ni skulle vara det.
Och även om Sverige inte har dödsstraff, så är det kanske ändå relativt vanligt att bla invandrare från länder med dödsstraff (tex Tishko som kommer från Irak), förknippar polis och mordmisstankar med dödsstraff, och därför i en sådan situation fattar beslutet att stycka och gömma undan en död kropp, hellre än att ringa polisen.

Och jag diskuterar inte i första hand vad som är rätt eller fel att göra, utan vad som är möjligt att människor gör, framför allt när det gäller vad Tishko och hans eventuella medhjälpare kan ha gjort i det här fallet.
Och jag tror pga mitt resonemang ovan, att Tishko och eventuella medhjälpare, kan ha styckat och gömt undan Wilmas kropp, utan att vara varken psykopater eller drogpåverkade eller nåt sånt. Men det förutsätter förstås att de inte har orsakat hennes död på ett uppenbart psykopatiskt sätt.

Du snackar som om du har erfarenhet av att stycka en människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in