2019-12-17, 11:49
Medlem
Advokaten säger ”– Det har inte förändrats sig särskilt mycket som jag ser det i alla fall. Inte det som jag har fått information om. Men det kan ju vara så att det finns material som jag inte har sett.”

Och polisen har fler bevis än den misstänkte gärningsmannen känner till. Det säger utredningens förundersökningsledare, åklagare Jim Westerberg.
Citera
2019-12-17, 11:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det krävs något "extra" för att klara av att stycka en människokropp. Ingenting som en fullt frisk människa gör som "råkat" döda någon.
Håller helt med, det är ju därför det är så ovanligt att stycka någon efter ett mord, de allra flesta lämnar liket och sticker om de nu vill komma undan. Detta är en otroligt sjuk individ, som har noll respekt för alla människor utom sig själv! Man mår illa hur onda vissa är!
Citera
2019-12-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har läst alla inlägg och det jag minns om övervakningskameror på bensinstation är att en skribent här i tråden var inne på macken samtidigt som polisen och hörde då att de bad om övervakningsfilmen

TACK, det kan vara bl.a. det jag läste.
Och något i media. Kan varit TV också.
Citera
2019-12-17, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du argumenterar ungefär som Peter Madsen. 'Det råkade hända en olycka och jag ville inte ha en död kropp så jag styckade den'.
Nej så resonerar nog inte en normal person. Även om det finns en risk att man blir misstänkt för mord tror jag de allra flesta skulle föredra att ringa polisen framför att stycka och gömma liket.

Jag menar inte att normala personer resonerar så. Jag menar att personer som är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, har en ökad benägenhet att resonera så att styckning och gömmning av en död kropp är det bästa alternativet för dem själva.
Och eftersom det inte hör till vanligheten, att människor är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, så betraktar jag inte personer som är i en sådan situation som normala personer.
Som sagt, man förändras personlighetsmässigt när man är i en sådan situation, pga den starka ångesten man känner då, och pga alla tankar man tänker då, tex: "alla kanske kommer avsky mig och/eller undvika mig, om de får reda på att jag misstänks för att ha dödat en människa, även om jag frias från alla misstankar".

Och det går inte att föreställa sig korrekt hur en sådan situation verkligen skulle vara, om man inte har varit i en sådan situation tidigare, eftersom man då under föreställningen hela tiden har den lugnande känslan av att man inte är i en sådan situation.
Möjligen att man skulle kunna uppleva hur det är i en sådan situation på ett korrekt sätt i en dröm, så ni kan tänka tillbaka om ni har gjort något i en dröm någon gång som ni aldrig skulle kunna tänka er att göra i verkligheten. Man personlighetsförändras tillfälligt i drömmar.

Och ni kan också fundera på om ni skulle vara mer benägna att stycka och gömma undan en död kropp, om det fanns betydande risk att ni skulle bli misstänkta för mord, samtidigt som det är dödsstraff för mord i det landet ni befinner er i. Jag gissar att ni skulle vara det.
Och även om Sverige inte har dödsstraff, så är det kanske ändå relativt vanligt att bla invandrare från länder med dödsstraff (tex Tishko som kommer från Irak), förknippar polis och mordmisstankar med dödsstraff, och därför i en sådan situation fattar beslutet att stycka och gömma undan en död kropp, hellre än att ringa polisen.

Och jag diskuterar inte i första hand vad som är rätt eller fel att göra, utan vad som är möjligt att människor gör, framför allt när det gäller vad Tishko och hans eventuella medhjälpare kan ha gjort i det här fallet.
Och jag tror pga mitt resonemang ovan, att Tishko och eventuella medhjälpare, kan ha styckat och gömt undan Wilmas kropp, utan att vara varken psykopater eller drogpåverkade eller nåt sånt. Men det förutsätter förstås att de inte har orsakat hennes död på ett uppenbart psykopatiskt sätt.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-17 kl. 12:10.
Citera
2019-12-17, 12:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag menar inte att akutsjuksköterskor är mer benägna än andra att hantera döda kroppar på ett olagligt sätt, utan jag menar att om en akutsjuksköterska har fattat beslut om att hantera en död kropp på ett olagligt sätt, då är hen troligen mer benägen att stycka kroppen, än en person i samma situation som inte har någon erfarenhet alls av döda kroppar och blod mm.
Så du och andra akutsjuksköterskor (eller annan vårdpersonal), har alltså ingen anledning att känna er kränkta av det jag skrev, om ni inte anser att ni är mer benägna än andra människor att hantera en död kropp på ett olagligt sätt.
Kan inte hålla med mindre! Även de flesta onda människor som skiter i liket, upplever det obehagligt att stycka en människa, dessutom är det fysiskt krävande och för en normal individ med empati, dessutom psyktiskt omöjligt att stycka. Det är jag helt övertygad om!
Citera
2019-12-17, 12:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag menar inte att normala personer resonerar så. Jag menar att personer som är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, har en ökad benägenhet att resonera så att styckning och gömmning av en död kropp är det bästa alternativet för dem själva.
Och eftersom det inte hör till vanligheten, att människor är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, så betraktar jag inte personer som är i en sådan situation som normala personer.
Som sagt, man förändras personlighetsmässigt när man är i en sådan situation, pga den starka ångesten man känner då, och pga alla tankar man tänker då, tex: "alla kanske kommer avsky mig och/eller undvika mig, om de får reda på att jag misstänks för att ha dödat en människa, även om jag frias från alla misstankar".

Och det går inte att föreställa sig korrekt hur en sådan situation verkligen skulle vara, om man inte har varit i en sådan situation tidigare, eftersom man då under föreställningen hela tiden har den lugnande känslan av att man inte är i en sådan situation.
Möjligen att man skulle kunna uppleva hur det är i en sådan situation på ett korrekt sätt i en dröm, så ni kan tänka tillbaka om ni har gjort något i en dröm någon gång som ni aldrig skulle kunna tänka er att göra i verkligheten. Man personlighetsförändras tillfälligt i drömmar.

Och ni kan också fundera på om ni skulle vara mer benägna att stycka och gömma undan en död kropp, om det fanns betydande risk att ni skulle bli misstänkta för mord, samtidigt som det är dödsstraff för mord i det landet ni befinner er i. Jag gissar att ni skulle vara det.
Och även om Sverige inte har dödsstraff, så är det kanske ändå relativt vanligt att bla invandrare från länder med dödsstraff (tex Tishko som kommer från Irak), förknippar polis och mordmisstankar med dödsstraff, och därför i en sådan situation fattar beslutet att stycka och gömma undan en död kropp, hellre än att ringa polisen.

Och jag diskuterar inte i första hand vad som är rätt eller fel att göra, utan vad som är möjligt att människor gör, framför allt när det gäller vad Tishko och hans eventuella medhjälpare kan ha gjort.
Och jag tror pga mitt resonemang ovan, att Tishko och eventuella medhjälpare, kan ha styckat och gömt undan Wilmas kropp, utan att vara varken psykopater eller drogpåverkade eller nåt sånt. Men det förutsätter förstås att de inte har orsakat hennes död på ett uppenbart psykopatiskt sätt.
Att stycka en annan människa efter mord är tur nog ovanligt!
Citera
2019-12-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Kan inte hålla med mindre! Även de flesta onda människor som skiter i liket, upplever det obehagligt att stycka en människa, dessutom är det fysiskt krävande och för en normal individ med empati, dessutom psyktiskt omöjligt att stycka. Det är jag helt övertygad om!
T o m Martin Jonsson valde att ringa 112.
Citera
2019-12-17, 12:05
Medlem
Citat:

Och jag diskuterar inte i första hand vad som är rätt eller fel att göra, utan vad som är möjligt att människor gör, framför allt när det gäller vad Tishko och hans eventuella medhjälpare kan ha gjort.
Men med det resonemanget skulle fler mördare stycka sina offer för ingen vill väl bli misstänkt eller hatad?
Finns inga förmildrade omständigheter i ett sådant fall och det du skrivit tidigare om att stycka någon man lakar/älskat så har nog den känslan ändrats till hat om man kan utföra det.
När inte ens det är vanligt att mördare gör så med offer de inte har någon koppling till.
Citera
2019-12-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Önskar det fanns en 👍 knapp här men skriver tummen upp ist 👍 du satte orden perfekt
Citera
2019-12-17, 12:10
Medlem
Pågår fortfarande sök?

Hoppas snart att dom skyldiga för detta brott sitter på livstid x10.
Citera
2019-12-17, 12:13
Medlem
Citat:

Och även om Sverige inte har dödsstraff, så är det kanske ändå relativt vanligt att bla invandrare från länder med dödsstraff (tex Tishko som kommer från Irak), förknippar polis och mordmisstankar med dödsstraff, och därför i en sådan situation fattar beslutet att stycka och gömma undan en död kropp, hellre än att ringa polis
en.[b][b]

Det fetstilade, vad jag sett och läst är INTE styckning överpresentarat när det gäller mördare som är invandrare men med din teori borde det ske oftare.
Det finns ju flera från Irak som mördat men inte velat åka fast.
Senast redigerad av sugerbra 2019-12-17 kl. 12:18. Anledning: Fel
Citera
2019-12-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Det fetstilade, vad jag sett och läst är INTE styckning överpresentarat när det gäller mördare som är invandrare men med din teori borde det ske oftare.
Det finns ju flera från Irak som mördat men inte velat åka fast.
Nej, visst är det så. De flesta kan döda under vissa omständigheter, men inte stycka. Det kräver nerver av stål, noll empati, under en lång stund. Det är ett våldsamt sätt att göra sig av med en människa. Dessutom en människa som man, i detta fall, haft en kärleksfull relation till. Nej, vemsa är ute och cyklar. Om nu inte vemsa själv är en person som klarar ett sådant hantverk på en död person och därför har lätt att sätta sig in i situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in