Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Du argumenterar ungefär som Peter Madsen. 'Det råkade hända en olycka och jag ville inte ha en död kropp så jag styckade den'.
Nej så resonerar nog inte en normal person. Även om det finns en risk att man blir misstänkt för mord tror jag de allra flesta skulle föredra att ringa polisen framför att stycka och gömma liket.
Jag menar inte att normala personer resonerar så. Jag menar att personer som är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, har en ökad benägenhet att resonera så att styckning och gömmning av en död kropp är det bästa alternativet för dem själva.
Och eftersom det inte hör till vanligheten, att människor är i en sådan situation där det finns betydande risk att de blir misstänkta för mord, så betraktar jag inte personer som är i en sådan situation som normala personer.
Som sagt, man förändras personlighetsmässigt när man är i en sådan situation, pga den starka ångesten man känner då, och pga alla tankar man tänker då, tex: "alla kanske kommer avsky mig och/eller undvika mig, om de får reda på att jag misstänks för att ha dödat en människa, även om jag frias från alla misstankar".
Och det går inte att föreställa sig korrekt hur en sådan situation verkligen skulle vara, om man inte har varit i en sådan situation tidigare, eftersom man då under föreställningen hela tiden har den lugnande känslan av att man inte är i en sådan situation.
Möjligen att man skulle kunna uppleva hur det är i en sådan situation på ett korrekt sätt i en dröm, så ni kan tänka tillbaka om ni har gjort något i en dröm någon gång som ni aldrig skulle kunna tänka er att göra i verkligheten. Man personlighetsförändras tillfälligt i drömmar.
Och ni kan också fundera på om ni skulle vara mer benägna att stycka och gömma undan en död kropp, om det fanns betydande risk att ni skulle bli misstänkta för mord, samtidigt som det är dödsstraff för mord i det landet ni befinner er i. Jag gissar att ni skulle vara det.
Och även om Sverige inte har dödsstraff, så är det kanske ändå relativt vanligt att bla invandrare från länder med dödsstraff (tex Tishko som kommer från Irak), förknippar polis och mordmisstankar med dödsstraff, och därför i en sådan situation fattar beslutet att stycka och gömma undan en död kropp, hellre än att ringa polisen.
Och jag diskuterar inte i första hand vad som är rätt eller fel att göra, utan vad som är möjligt att människor gör, framför allt när det gäller vad Tishko och hans eventuella medhjälpare kan ha gjort i det här fallet.
Och jag tror pga mitt resonemang ovan, att Tishko och eventuella medhjälpare, kan ha styckat och gömt undan Wilmas kropp, utan att vara varken psykopater eller drogpåverkade eller nåt sånt. Men det förutsätter förstås att de inte har orsakat hennes död på ett uppenbart psykopatiskt sätt.