Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-12-16, 23:40
Medlem
Nixters avatar
Läser så mycket nonsens här. Publicerar därför en synnerligen bra video som på ett lättfattligt sätt sammanfattar den dårskap och/eller pengadriv som driver vissa idag. Mycket lärorik, våga se hela halvtimmen.

The Delingpod presents:
https://youtu.be/gLzcz_l391w
Citera
2019-12-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Läser så mycket nonsens här. Publicerar därför en synnerligen bra video som på ett lättfattligt sätt sammanfattar den dårskap och/eller pengadriv som driver vissa idag. Mycket lärorik, våga se hela halvtimmen.
Två personer som inte vet något om klimatvetenskap sitter och spekulerar. Låter ju seriöst.
Citera
2019-12-17, 09:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

The Delingpod presents:

Då är det betydligt bättre att se reprisen av Klimatkrisen med David Attenborough i svt2 18:30 ikväll. Massor av fakta och flera forskare deltar.
Citera
2019-12-17, 12:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det skulle ju kunna bero på att de som livnär sig på att forska och publicera får forskningspengar ifall de väljer ämnen som handlar om AGW, vilket också formar deras åsikter. Medan väderpresentatörer är mer fria i sina åsikter eftersom att de avlönas ändå.
Jag har tidigare påpekat att det bör finnas väldigt mycket pengar för att bedriva forskning som visar att kol-, olje- och gasindustrin inte är orsak till uppvärmningen och jag gör det igen.

Min gissning är att man faktiskt kan få hur mycket pengar som helst om man har ett bra forskningsprojekt som kan förväntas visa att förbränning av fossila bränslen inte är orsak till den globala uppvärmningen.

Något att fundera på är varför sådan forskning inte finns?
Citera
2019-12-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Två personer som inte vet något om klimatvetenskap sitter och spekulerar. Låter ju seriöst.

Den intervjun handlade mest om politik tyckte jag.

Här är en annan med William Happer som var mer i min smak, mindre politik. Han verkar kunna en del om klimat och speciellt om koldioxid.
https://youtu.be/U-9UlF8hkhs?t=138

När han är inne på koldioxid verkar han dra en referens till en debatt mellan Svante Arrhenius och Knut Ångström från år 1900. Där Ångström ska ha menat att koldioxidens effekt i atmosfären är mättad, medan Arrhenius inte alls tyckte detsamma.
Citera
2019-12-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har tidigare påpekat att det bör finnas väldigt mycket pengar för att bedriva forskning som visar att kol-, olje- och gasindustrin inte är orsak till uppvärmningen och jag gör det igen.

Min gissning är att man faktiskt kan få hur mycket pengar som helst om man har ett bra forskningsprojekt som kan förväntas visa att förbränning av fossila bränslen inte är orsak till den globala uppvärmningen.

Något att fundera på är varför sådan forskning inte finns?

Sådan forskning finns ju, till exempel Svensmark. Som tydligen håller till på CERN i denna stund (eller i alla fall nyligen).

Men det är en bra fråga. Oljeindustrin borde ju vilja investera i sådana forskningsprojekt, flygindustrin, Kina, o.s.v.
Citera
2019-12-17, 12:38
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Då är det betydligt bättre att se reprisen av Klimatkrisen med David Attenborough i svt2 18:30 ikväll. Massor av fakta och flera forskare deltar.

Attenborough är ju numera totalsågad, bla för inslaget med alla valrossar som inte för pga klimatet utan plats!

Det som är fantastiskt i en kapitalistisk värld är att all får bilda sig sin egen uppfattning.

William Harper har ju jobbat för Busch senior, Al Gore och nu Trump. Han har hyffsat på fötterna.
Citera
2019-12-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Här är en annan med William Happer som var mer i min smak, mindre politik. Han verkar kunna en del om klimat och speciellt om koldioxid.
Mitt intryck är det motsatta, men jag orkar inte se varenda video folk länkar till.
Citat:
När han är inne på koldioxid verkar han dra en referens till en debatt mellan Svante Arrhenius och Knut Ångström från år 1900. Där Ångström ska ha menat att koldioxidens effekt i atmosfären är mättad, medan Arrhenius inte alls tyckte detsamma.
Vid den tiden mätte man absorptionslinjer bara vid väldigt lågt tryck och då är de väldigt smala så att bara få våglängder kan absorberas men dessa gör det desto mer effektivt. Lite senare insåg man att om man utsätter gaser för högre tryck som i vår atmosfär så breddas absorptionslinjerna och fler våglängder kan absorberas, men då lite svagare så det behövs mer CO2 för att mätta. Dessutom tror jag inte man insett att det inte bara handlar om huruvida en foton kan ta sig direkt från markytan ut i rymden, utan även om hur långt upp i atmosfären denna är i huvudsak ogenomskinlig för IR.

Om Happer drar upp en så gammal debatt som någon sorts bevis så är det klart tecken på att han inte satt sig in i problemet. Bara för att man kan spektroskopi som Happer utan tvivel kan innebär det inte att man automatiskt förstår sig på alla praktiska situationer där strålning är inblandad. Happer ar mer ideolog än forskare i detta sammanhang med uttalanden som "demonization of carbon dioxide is just like the demonization of the poor Jews under Hitler." Han skriver debattartiklar, inte forskningsartiklar.
Citera
2019-12-17, 12:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Attenborough är ju numera totalsågad, bla för inslaget med alla valrossar som inte för pga klimatet utan plats!

Det som är fantastiskt i en kapitalistisk värld är att all får bilda sig sin egen uppfattning.

William Harper har ju jobbat för Busch senior, Al Gore och nu Trump. Han har hyffsat på fötterna.
Du lever i en annan värld, Attenborough är inte det minsta sågad. Titta på dokumentären 18.30 i svt2 så lär du dig. Klimatkrisen är så allvarlig att det är allas skyldighet att sätta sig in i fakta så gott vi kan.
Citera
2019-12-17, 13:29
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du lever i en annan värld, Attenborough är inte det minsta sågad. Titta på dokumentären 18.30 i svt2 så lär du dig. Klimatkrisen är så allvarlig att det är allas skyldighet att sätta sig in i fakta så gott vi kan.

..eller så lever jag i den verkliga världen. Har inget emot Attenboroughs tidigare naturfilmer men här är den gamle mannen helt i klorna på aktivister, som SVT.

Cliff falling Walruses false made climate icons:
https://youtu.be/IatVKZZcPG0
Senast redigerad av Nixter 2019-12-17 kl. 13:32.
Citera
2019-12-17, 13:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
..eller så lever jag i den verkliga världen. Har inget emot Attenboroughs tidigare naturfilmer men här är den gamle mannen helt i klorna på aktivister, som SVT.

Cliff falling Walruses false made climate icons:
https://youtu.be/IatVKZZcPG0
Jag råkar ha sett dokumentären, vilket du uppenbart inte har. För då hade du inte påstått att Attenborough är i händerna på aktivister. Han är förvånansvärt väl insatt i klimatforskningen, den gamle mannen!
Citera
2019-12-17, 14:33
Medlem
https://www.independent.co.uk/environment/australia-heatwave-weather-forecast-warnings-climate-crisis-scott-morrison-a9248376.html

Den som säger att global uppvärmning inte är politisk är inte ärlig med sig själv.

Australien har upplevt liknande värmeböljor förut, men aldrig under en period då liberala värderingar trott sig ha monopol på vetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in