2019-12-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163Rinkeby
Spelar det någon roll om man gör sin mönstring tidigt eller sent på året? Fick senarelagd mönstring pga skada och har i januari. Finns det någon risk att de ”attraktiva”/populära platserna tar slut?

Ja.
Citera
2019-12-10, 08:36
Medlem
Är jägarutbildningen i Arvidsjaur 11 månader för alla värnpliktiga jägare?
Citera
2019-12-10, 14:40
Medlem
Frågor till Er som gått amfibie mekaniker alt. stridsbåtförare!

Går ni samma utbildning som en amfibieskyttesoldat i början efter GMU?
Alltså amfibie grundkurs på 20 veckor?
För att sedan rikta in sig teoretiskt och praktiskt på mekaniken/båten?
Har läst att alla på stridsbåten går övning amfibie och antar då att dessa även måste tränas ordentligt?

Har man även lika mycket vatten fys som mekaniker/förare som en amfibiesoldat?

Om inte, hur annars ser utbildningen ut?

Lite nyfiken på hur upplägget är kring dom två tjänsterna.
Citera
2019-12-11, 18:50
Medlem
Vad innehåller matpåsarna man äter i fält?

Någon som har insyn om cybersoldatutbildningen? Är den akademiskt tuff eller lär du dig bara trycka på knappar?
Citera
2019-12-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argasotaren
Vad innehåller matpåsarna man äter i fält?

https://www.24hmeal.se/sv/
Sådana påsar, men finns också andra märken.

Många brukar klaga på maten, men tycker själv att dom var ganska goda.
Citera
2019-12-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullshitsauce
https://www.24hmeal.se/sv/
Sådana påsar, men finns också andra märken.

Många brukar klaga på maten, men tycker själv att dom var ganska goda.

Schysst, hur mycket nötter äter man i fält?
Citera
2019-12-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argasotaren
Schysst, hur mycket nötter äter man i fält?

https://www.24hmeal.se/wp/jordn%C3%B6tter-salta En sådan förpackning per skalle.
Citera
2019-12-17, 12:27
Medlem
Escobaross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mag00
Frågor till Er som gått amfibie mekaniker alt. stridsbåtförare!

Går ni samma utbildning som en amfibieskyttesoldat i början efter GMU?
Alltså amfibie grundkurs på 20 veckor?
För att sedan rikta in sig teoretiskt och praktiskt på mekaniken/båten?
Har läst att alla på stridsbåten går övning amfibie och antar då att dessa även måste tränas ordentligt?

Har man även lika mycket vatten fys som mekaniker/förare som en amfibiesoldat?

Om inte, hur annars ser utbildningen ut?

Lite nyfiken på hur upplägget är kring dom två tjänsterna.

Alla som går på Amf1 blir amfibiesoldater. Alla går alltså övning amfibie och tränas för det. Mekaniker är en bra tjänst där du får fysiskt och teoretisk utmaning. Det som skiljer mot t.ex skyttet är att du inte är i fält lika mycket när du genomför utbildning och senare tjänst. Men i grunden är vi utbildade för att kunna utföra samma tjänst. Upplägg efter gu och fsu: måndag: Amfibiefys(stridshinderbana,snabbmarsch.) samt skjutpass.
Tisdag: Mekanikerutbildning
Onsdag: Mekanikerutbildning
Torsdag: Mekanikerutbildning
Fredag: Amfibiefys, fredagsrutin

Vi har lika mycket vattenfys, för att vara besättning på båt måste vattenvanan vara bra.

mvh
Citera
2019-12-19, 15:42
Medlem
Tjabba!
Jag har gjort frivillig ansökan till att göra GU, och har nu blivit uppringd av rekmynd för att "mönstra på."
De har föreslagit kompanibefäl, militärpolis, eldledningsgruppchef (?) och telekrig. Jag är absolut mest intresserad av telekrig, men min inskrivare sa att trots mina värden kan det komma att bli att jag blir nedpetad då de bara verkade ha 20 platser? Jag visste inte att det fungerade som så att jag tackar ja till att ev bli telekrig så kan det komma att bli att jag blir placerad på annan ort med annan befattning, dock mot gruppchefshållet och i linje med mina resultat.

Mina mönstringsresultat var;
9 styrka, 9 kondition, 7 i-test, 7 psykolog, 7 befälslämplighet, dock tjänstbarhet B pga pollenallergi.

Självklart svårt för någon att spekulera i hur det går, men skulle någon kunna typ gissa på hur det kommer gå för mig? Jag vill iofs väldigt gärna göra militärutbildningen, så egentligen kvittar det om det blir 11 eller 15 månader, MEN det vore kul att faktiskt få genomföra den GU man aktivt sökt.
Citera
2019-12-19, 20:40
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurakovich
Tjabba!
Jag har gjort frivillig ansökan till att göra GU, och har nu blivit uppringd av rekmynd för att "mönstra på."
De har föreslagit kompanibefäl, militärpolis, eldledningsgruppchef (?) och telekrig. Jag är absolut mest intresserad av telekrig, men min inskrivare sa att trots mina värden kan det komma att bli att jag blir nedpetad då de bara verkade ha 20 platser? Jag visste inte att det fungerade som så att jag tackar ja till att ev bli telekrig så kan det komma att bli att jag blir placerad på annan ort med annan befattning, dock mot gruppchefshållet och i linje med mina resultat.

Mina mönstringsresultat var;
9 styrka, 9 kondition, 7 i-test, 7 psykolog, 7 befälslämplighet, dock tjänstbarhet B pga pollenallergi.

Självklart svårt för någon att spekulera i hur det går, men skulle någon kunna typ gissa på hur det kommer gå för mig? Jag vill iofs väldigt gärna göra militärutbildningen, så egentligen kvittar det om det blir 11 eller 15 månader, MEN det vore kul att faktiskt få genomföra den GU man aktivt sökt.

Ja, det är ju en preliminär antagning och det kanske kommer någon med nior på allt innan dom låser de som blivit antagna ett tag innan inryck. Du får väl fundera på ett andra handsval?
Citera
2019-12-22, 09:38
Medlem
Kan man röka under gmun?
Citera
2019-12-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielMelin
Kan man röka under gmun?

Ja. Men vid vissa tillfällen så får du inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in