2019-12-15, 14:02
Avslutad
Ett par fantastiska sprintande jamaicaner:

Usain Bolt
Längd: 1,95
Vikt: 94 kg

Shelly-Ann Frazer Price
Längd: 1,52
Vikt: 57 kg

=>
Ideala manskroppen och ideala kvinnokroppen är helt olika. Män bör upp i längd och vikt, kvinnor bör ned.

Avvikelser finns (Merlene Ottey)

=>
Vi ser alltså samma tendens inom längdskidåkningen. Även om genetiken givetvis är helt olika för nordbor och västafrikaner (och deras amerikanska ättlingar).
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-12-15 kl. 14:06.
Citera
2019-12-15, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, att många kvinnor är korta är jag fullt medveten om. Så ser det ut i populationen. Lätt att glömma bort. Medellängden för svenska kvinnor födda 1990 är 167,7 cm, för män 181,5 cm.

https://www.expressen.se/halsoliv/studie-langden-ett-matt-pa-hur-vi-mar/

Ska du presentera statistik måste du först bestämma dig för ett urval, och sen räkna ut medelvärde.
Räknar man på 10-i-topp-listan i totala WC-cupen i år för kvinnor får man medellängden 167,1 cm. Motsvarande för män ger medellängden 183 cm, men där fattas Iversen och Valnes då jag inte hittade någon längd på dem. Visst kan man argumentera att säsongen knappt har startat, men jag är säker på att du får liknande resultat om du räknar på fjolårssäsongen. Kvinnliga skidåkare i världstoppen är alltså 6 mm kortare än medel medans männen är 15 mm längre. Utan att ha räknat på det skulle jag säga att avvikelsen från medel ligger inom den statistiska felmarginalen, i vart fall för kvinnor.
Ju längre ner i listorna man går, desto närmare medellängd kommer man. Och det är möjligt att redan topp 10 ger ett värde nära medel. Det beror också på hur populationen i stort ser ut. Dvs vi måste fråga oss hur många svenskor det finns i totalbefolkningen som t ex är 1,68 och hur många som är 1,62.

Sedan behöver det inte va en rätlinjig utveckling, utan det är möjligt att det bland kvinnor med längden 1,85 åter kan dyka upp storheter. De skulle i så fall åka mer "som män" på överkroppsstyrka. Dock lär de inte nå samma spännvidd "reach" som män med samma längd. Troligen är de för "rangliga". Men det återstår att se.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-12-15 kl. 14:25.
Citera
2019-12-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Jo det är nog en nyhet för många (t ex mig) att Johaug är så pass lätt som 46 kg och så pass kort som 1,62. Och varför är det en nyhet, jo därför att det inte pratas om dessa siffror i TV-sändningarna.

Kalla kom tia idag, och det tror jag är väldigt goda nyheter för henne, med de hjärtproblem hon haft. Hon bör helt enkelt inte bry sig om Johaug, och toppen, utan i stället satsa på platser kring tio-i-topp, alternativt avsluta sin fantastiska karriär, tycker jag.

Det är vi som tittar, som indirekt driver på skidåkningen vad gäller resultat, sponsorer och uppmärksamhet. Därför bör vi emellanåt fråga oss vad det är vi vill se, och ta ansvar för det.

Man ser ju med blotta ögat att Johaug är tunnare än de andra.

Det diskuteras sällan i TV vad olika atleter väger. Är väl bara i typ boxning och brottning man pratar om sånt.

Man kan ju inte göra så mycket åt att olika idrotter funkar bättre för vissa kroppstyper. Vad har TV-tittarna för ansvar för gymnasters, konståkares och långdistanslöpares kroppar?

Kalla behöver inte alls satsa på tiondeplatser. Hennes kapacitet är högre än så..
Citera
2019-12-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Ju längre ner i listorna man går, desto närmare medellängd kommer man. Och det är möjligt att redan topp 10 ger ett värde nära medel. Det beror också på hur populationen i stort ser ut. Dvs vi måste fråga oss hur många svenskor det finns i totalbefolkningen som t ex är 1,68 och hur många som är 1,62.

Sedan behöver det inte va en rätlinjig utveckling, utan det är möjligt att det bland kvinnor med längden 1,85 åter kan dyka upp storheter. De skulle i så fall åka mer "som män" på överkroppsstyrka. Dock lär de inte nå samma spännvidd "reach" som män med samma längd. Troligen är de för "rangliga". Men det återstår att se.

Du lyckas inte visa på att en lite kortare kroppslängd innebära att man blir bättre på längdåkning. Vad hände när Skari (173) Neumanova (175) eller Nilsson (176) dominerade längdåkningen? Kroppslängd har betydelse i vissa idrotter, men verkar inte vara särskilt viktigt i längdåkning?.
Citera
2019-12-15, 14:48
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Du lyckas inte visa på att en lite kortare kroppslängd innebära att man blir bättre på längdåkning. Vad hände när Skari (173) Neumanova (175) eller Nilsson (176) dominerade längdåkningen? Kroppslängd har betydelse i vissa idrotter, men verkar inte vara särskilt viktigt i längdåkning?.
Framför allt så är väl längd den enskilda faktor som bäst korrelerar med kroppsvikt? Så längden kan ju vara ett symptom på en sådan utveckling, med backarna och en cykelsportifiering av sporten osv, givet att det går att tala om en sådan utveckling då.
Citera
2019-12-15, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Kvinnors längd följer rimligen en normalfördelningskurva, vilket innebär att en stor del av alla kvinnor ligger nära medel. Låt oss anta att 90% (?) av de som föddes 1990 är 168 cm +/- 5cm. Då är det klart att det dyker upp toppåkare bland dessa. Men det är också därför som det sticker ut med så många framgångsrika åkare ner mot 160 cm, i synnerhet bland de allra bästa.

Sedan beror det ju på hur banorna ser ut, det vet vi. Kalla har inte en susning till chans att hänga med Johaug upp i slalombacken i Tour de Ski, men på slätåkning på hårt underlag är de ganska jämna.
Citera
2019-12-15, 16:11
Medlem
-tramS-s avatar
Tillbaka till ämnet. Någon som kan läsa och berätta vad som stod i DN igår?

https://www.dn.se/sport/johan-croneman-skidforbundet-borde-tala-ur-skagget-om-frida-karlsson/
Citera
2019-12-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Precis. Om det bara handlat om att man behöver få i sig mer energi så hade detta varit enkelt att korrigera i god tid. När det nu gått så långt att man stoppas från att tävla så är det nog tyvärr allvarligare än så.
Vet du hur mycket Frida tränar och hur mycket energi hon förbrukar?
Vet du hur mycket hon måste stoppa i sig för kunna få i sig motsvarande mängd energi + att hon måste få i sig andra "nyttigheter"?

EDIT.

Måste passa på att säga att Norska skidförbundet har skött sin del betydligt bättre än den tillförordnade Svenska chefen har gjort, iaf vad man kunnat få fram via svensk media.
Senast redigerad av smokieknife 2019-12-15 kl. 16:45.
Citera
2019-12-17, 09:54
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja Frida är smal av naturen. Vissa människor är det vet du. Det har med genetiska förutsättningar att göra. Du vill förbjuda smala människor att utöva elitidrott? Varför då? För att du ska låtsas oroa dig över deras hälsa? Det är tur att inte du är landslagsläkare.
Vadådå, det skulle ju få samma resultat som det fått nu.
Citera
2019-12-17, 11:55
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Det är ju svårt att bedöma som tv-tittare, men nog är det den mest sannolika orsaken till startförbudet? Behöver dock inte betyda särskilt mycket.

Men jag måste ställa mig lite undrande till hennes mentale tränare, Stig Wiklund. Bidrar han positivt till Fridas utveckling? Är generellt skeptisk mot dylika coacher, men ändå lite extra anmärkningsvärd herre detta. Var (är?) mental coach till Henriksson och sa så här i Expressen 2014:

Jag har sagt det till henne: Hon ska dominera OS 2022. [...] Vi fann varandra väldigt snabbt. Det är en klämkäck tjej, hon är härlig! Glad och positiv. Men hon har också lite prestationsångest, vilket många unga idrottare har.

Är det en vis sak att säga till någon med prestationsångest?
Ja, jag måste hålla med. Sofia borta pga ätstörningar med efterföljande stressfrakturer och nu Fridas avstängning. Förstör Stig istället för att göra nytta?
Citera
2019-12-17, 15:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, jag måste hålla med. Sofia borta pga ätstörningar med efterföljande stressfrakturer och nu Fridas avstängning. Förstör Stig istället för att göra nytta?

Det är för tidigt att avgöra. Frida har väl haft Stig som mental tränare sedan 16 års åldern.
Han har nog en ganska stor del i att Frida kunde ta tre medaljer som 19-åring i ett senior-VM.
Citera
2019-12-17, 17:46
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Vadådå, det skulle ju få samma resultat som det fått nu.

Vadå, att Frida hade haft tre VM-medaljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in