2019-12-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Jag uppfattade inte vad Markus advokat hette men han gjorde en bra presentation. Han menar att Markus bara slog ett enda slag precis när han kom in i köket efter att BO hade vänt sig mot honom med höjda nävar. Vidare menar han att Markus försökt avvärja misshandeln två gånger och efteråt försökt rädda BO med HLR. Hoppas att inte rätten köper det.

Mattias erkänner misshandel av normalgraden och förnekar att han tagit något strypgrepp.

Jimmy erkänner även han normal misshandel och förnekar att han skulle ha stampat på BO. Jimmys advokat vill få hela förloppet att ha skett under fem minuter och inte tio som åklagaren menar.

Tack för rapporten, superbra och sakligt! Detta var första av fem dagars rättsprocess, mycket återstår.

Har du fler lediga dagar denna vecka?
Citera
2019-12-17, 04:25
Medlem
Citat:
Jag uppfattade inte vad Markus advokat hette men han gjorde en bra presentation. Han menar att Markus bara slog ett enda slag precis när han kom in i köket efter att BO hade vänt sig mot honom med höjda nävar. Vidare menar han att Markus försökt avvärja misshandeln två gånger och efteråt försökt rädda BO med HLR. Hoppas att inte rätten köper det.

Mattias erkänner misshandel av normalgraden och förnekar att han tagit något strypgrepp.

Jimmy erkänner även han normal misshandel och förnekar att han skulle ha stampat på BO. Jimmys advokat vill få hela förloppet att ha skett under fem minuter och inte tio som åklagaren menar.

Återigen, tusen tack. Är tacksam om du fortsätter med små rapporteringar om du ska närvara igen?

Har jag uppfattat rätt att ingen av de åtalade har ändrat sina utsagor heller? De håller fast vid sina storys?
Men det kan ju iofs ändras lite när åklagaren kommer pressa dem med frågor.
Den 19 är sista dagen och jag kommer beställa ljudfilerna då så vi alla kan lyssna
Citera
2019-12-17, 09:06
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Återigen, tusen tack. Är tacksam om du fortsätter med små rapporteringar om du ska närvara igen?

Har jag uppfattat rätt att ingen av de åtalade har ändrat sina utsagor heller? De håller fast vid sina storys?
Men det kan ju iofs ändras lite när åklagaren kommer pressa dem med frågor.
Den 19 är sista dagen och jag kommer beställa ljudfilerna då så vi alla kan lyssna

Tack för rapporteringarna!

Ljudfilerna är tillgängliga först när dom kommit.
Citera
2019-12-17, 09:32
Medlem
henki420s avatar
I stort håller de fast vid vad de sagt i förhören. Jimmys advokat påpekade att det skriftliga erkännandet som Mattias gjort är en tillrättalagd historia efter att han fått ta del av polisens bevis.

Jag är nyfiken på hur målsägarbiträdet kommer att visa på hur Donna spelar en central roll i brottet och varför han driver det. Kanske för att flickvännen redan i förhören hävdat det och för att visa att alla var sammansvurna med motiv att misshandla BO? Jag har inte sett listan på kallade vittnen, men det är möjligt att hon dyker upp.

Tejpen avhandlades en del. Det är visat att den lindats runt halsen direkt mot huden, men den har inte varit en snara. Jimmy vet inte om han lyckades sätta dit den och inte heller om det var före eller efter BO var död. Den verkar inte vara central dödsorsak. Det är däremot allt blod och förhindrandet av luftvägar då näsan knäckts på flera ställen, strumpan i munnen och strypgreppet.

Tror jag kan närvara onsdag och torsdag.
Citera
2019-12-17, 10:25
Medlem
Här kan man följa rättegången. Nu förhör med J.L.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/chatt-parakkamordet-i-ratten-de-atalade-hors
Citera
2019-12-17, 11:05
Medlem
Citat:
I stort håller de fast vid vad de sagt i förhören. Jimmys advokat påpekade att det skriftliga erkännandet som Mattias gjort är en tillrättalagd historia efter att han fått ta del av polisens bevis.

Jag är nyfiken på hur målsägarbiträdet kommer att visa på hur Donna spelar en central roll i brottet och varför han driver det. Kanske för att flickvännen redan i förhören hävdat det och för att visa att alla var sammansvurna med motiv att misshandla BO? Jag har inte sett listan på kallade vittnen, men det är möjligt att hon dyker upp.

Tejpen avhandlades en del. Det är visat att den lindats runt halsen direkt mot huden, men den har inte varit en snara. Jimmy vet inte om han lyckades sätta dit den och inte heller om det var före eller efter BO var död. Den verkar inte vara central dödsorsak. Det är däremot allt blod och förhindrandet av luftvägar då näsan knäckts på flera ställen, strumpan i munnen och strypgreppet.

Tror jag kan närvara onsdag och torsdag.

Är det inte så att Donna inte behöver vittna eftersom hon är gift med M.S. Är inte säker men någon juridisk kunnig kanske kan svara på det?
Hon borde utretts mer. Hela FUPen handlar om henne.
Citera
2019-12-17, 11:13
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Är det inte så att Donna inte behöver vittna eftersom hon är gift med M.S. Är inte säker men någon juridisk kunnig kanske kan svara på det?
Hon borde utretts mer. Hela FUPen handlar om henne.

Precis, hon har nog en stor del i det hela..
Osäker på det juridiska, men var det inte så att de hade skiljt sig? kanske inte spelar någon roll.
Citera
2019-12-17, 11:34
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/chatt-parakkamordet-i-ratten-de-atalade-hors

Liverapportering. De intervjuar de misstänkta idag.
Citera
2019-12-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Osäker på det juridiska, men var det inte så att de hade skiljt sig? kanske inte spelar någon roll.

Jag är nästan säker på att skilsmässan inte har gått igenom. Inte när förundersökningen pågick. Kan läsa på lite. Men det känns som att polisen bara förbisett hennes roll i detta. Hon hade en relation med ALLA inblandade och ALLA på förhör nämner hennes namn! Anmärkningsvärt att hon bara lägger sig som en slöja över hela utredningen.
Men sedan såg man inget klart bevis på att något är beställt eller planerat.

Det där lånepappret är intressant!!
Citera
2019-12-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Som närstående och undantagen vittnesplikten räknas person man är/har varit gift med. Så hon får, men måste inte, vittna väljer hon ändå att vittna så får hon inte svära ed.
Detta gäller solkart gentemot den hon är/varit gift med, hur det är att vittna för/emot andra parter i målet är jag dock osäker på.
Citera
2019-12-17, 11:51
Medlem
Donna verkar inte vara gift med någon:

https://minfil.com/t33d31Gbn8/8BA79F26-9884-4DAE-AE4A-8C067BAAB543_jpeg
Citera
2019-12-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerad
Donna verkar inte vara gift med någon:

https://minfil.com/t33d31Gbn8/8BA79F26-9884-4DAE-AE4A-8C067BAAB543_jpeg

Stämmer det att uppgifterna på sidan uppdateras hela tiden? Isåfall kan skilsmässan gått igenom nyligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in