2019-12-16, 21:14
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Jag tror allt handlar om att droppen urholkar stenen. Länge hade folk i gemen kvar ett grundläggande förtroende för Löfven med anhang, man var trygga med att de skulle kunna lösa problemen. Det där förtroendet har till sist gått förlorat och väljarna strömmar i stora skaror till SD. Likt barn behöver väljarna någon vuxen att ty sig till och i allt högre grad verkar Åkesson vara den figuren. Vi såg idag att JÅ och EBT hyser störst förtroende av alla partiledarna. Det är inte bara ett kraftigt underbetyg för den politik som förts senaste decenniet eller mer, det är också tecken på ett fundamentalt skifte; svenskarna vänder sig mer och mer mot det förut bespottade alternativet för de tror inte längre på Löfvéns samhällsbygge. När väl förtroendet har tappats blir det oerhört svårt att återfå det. Om SD spelar sina kort rätt kan de mycket väl komma att överta S gamla position i svensk politik.
När Morgan och Svetsaren slår sig för sina kycklingbröst och orerar om skärpta lagar, pengar till polisen, etc. samtidigt som skjutningar, briserande bomber, grupprån, kravaller och attacker på blåljuspersonal står som spön i backen så dalar sossepamparnas stjärnor ned i dyn.
Och Svetsarens "vi såg det inte komma" samtidigt som Åkesson år efter år har varnat för detta och enbart fått höra om nasserötter som svar från svetsaren, då finns det inte mycket för Svetsaren att bygga väljarnas förtroende på.
2019-12-16, 21:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Man får hoppas att strategerna inom S gör som Aftonbladets ledarsida vill, då kommer SD fortsätta öka.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y30aER/akesson-borde-inte-vara-lo-mannens-val

Klart det inte har hjälpt att "prata" invandring så länge ingenting händer konkret. Här ser man hur den postmoderna verklighetssynen försöker förstå vad det är som händer. Att SD växer beror enligt denna tankemodell inte på att folk börjar uppleva invandringsproblemen i sin vardag utan att media och politiker "pratar" så mycket om invandringen.

Skulle S helt droppa försöken att framstå som tuffa inom invandringspolitiken kommer de förlora ytterligare 5-10%-enheter till SD innan 2020 är till ända, oavsett hur mycket Löfven säger sig satsa på välfärden.
Jag tror inte att S-pamparna verkligen tror som det beskrivs utan istället så handlar det om att hela PK-floskelmenageriet vet att om S verkligen skulle genomföra de förändringar som krävs, om S skulle återgå till ett traditionellt arbetarparti, så kommer en drös med allehanda aktivister i partiledningen att åka ut och ersättas av andra.
Det handlar helt enkelt om att få sitta kvar vid köttgrytan så länge som möjligt och då blir floskelmenageriets förklaringsmodeller både absurda och verklighetsfrämmande.
2019-12-16, 21:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ulf Adelsohns kommentar till dagens förtroendesiffror tycker jag är topic i tråden.
Så har åsiktskorridorens företrädare nått vägs ände. Vår nästan enade journalistkår har i många år brunmålat alla som visat ens den minsta förståelse för vad SD kan ha sagt. Ja även de som bara sagt att man kan tala med SD har ofta till och med utmålats som rasister.
Inför risken att utsättas för ett samlat drev från hart när hela presskåren har många tystnat, samtidigt som SD hela tiden ökat. Många opinionsbildare har hakat på för att få publicitet.
Nu är SD lika stora som S och förtroendet för Åkesson högst av partiledarna, till råga på allt också ihop med Ebba Busch, som varit en av dem som vågat äta lunch med Åkesson.
Översteprästen i åsiktskorridoren. Peter Wolodarski på DN är att gratulera. Han, mer än någon annan, symboliserar isoleringstaktiken och har inte vaknat än. Senast förfasade sig han, och hela DN, över att Ulf Kristersson druckit kaffe med Jimmie Åkesson.

Var skrev Adelsohn denna utmärkta text?

Edit: Hittade just Ulf Adelsohns text på hans Facebooksida.
https://www.facebook.com/ulf.adelsohn
Senast redigerad av Smoothman 2019-12-16 kl. 21:33. Anledning: Edit
2019-12-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
On topic: Vilka OU väntas denna vecka, den sista hela veckan innan julveckan?
Novus torsdag 06:30, Sentio whenever, Ipsos ordinarie krockar med juldagen så vi får se om det blir före eller efter.

Novus blir en ospännande repris på SCB plus lite till, Sentio kan spränga 30 vilket vore kul fast nonsens, Ipsos kan kanske eventuellt ge en procent till.
2019-12-16, 23:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Medhåll. Det skulle vara intressant att se var akademikerväljarna har sina sympatier mer än som gruppen akademiker. De är ju ingen homogen grupp. Man kan inom kategorin akademiker även särskilja män/kvinnor, ålder, socioekonomisk status och så vidare.

Det är säkert många SD inom tekniska inriktningar, men även en del historiker, religionshistoriker och arkeologer. Totalt SD-hat bland socionomer. Psykologerna analyserar alla andras reaktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
En korrekt beskrivning. Tror att vi kommer att få se otroligt många märkliga saker i samhällsdebatten och -utvecklingen allteftersom personer inom vissa grupper och yrken börjar vakna och ska rationalisera för sig själva (och andra) varför SD faktiskt har rätt (och har haft rätt). Detta kan bli riktigt intressant att beskåda i de fall det händer mer offentligt och öppet. Men många kommer säkert aldrig att erkänna, de kommer istället att bli än mer vänster- och liberalradikala.
Visst var det självklart redan 2010 att saker inte stod rätt till och att det kan komma att barka åt skogen ordentligt, men få visste (eller trodde) nog att det låg så relativt nära i tiden. Redan 2015-16 hade vi kaosartade scener för att därefter få en mer utdragen men stadig destruktion av samhället - som nu tycks accelerera för var dag som går, det räcker att se sig omkring och försöka ta in allt.
Delar också din uppfattningen om "proppen". Det lär dröja länge innan vissa specifika grupper kommer att ändra sig och ta av ögonbindeln (eller skygglapparna) beroende på hur avstängd eller instängd man varit.
Ska bli mycket intressant att följa Sverigedemokraterna under 2020, det känns som att det kan gå i två olika riktningar: 1.) antingen bromsas uppgången och stagnerar en tid eller 2.) fortsätter SD att rusa uppåt eftersom stora grupper verkligen fått nog av det mesta nu - proppen är kanske längre ute än vi anar? Att SD skulle börja backa ser jag som väldigt osannolikt, då måste de göra bort sig kolossalt.

Den där proppen är svår. Kanske är det den vi ser just nu. Just utvecklingen bland kvinnor och äldre i SCB tyder på det. Åldern 65 - 75 har sympatierna för SD fördubblats på ett (1) år.

Jag tror SD kan stabiliseras men få ytterligare en uppgång om några månader om regeringen inte kan hejda anarkin i landet.
2019-12-17, 00:04
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttat till:
(FB) Faktorer och händelser som kan påverka SD opinionsmässigt

// mod
2019-12-17, 00:21
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Medhåll. Det skulle vara intressant att se var akademikerväljarna har sina sympatier mer än som gruppen akademiker. De är ju ingen homogen grupp. Man kan inom kategorin akademiker även särskilja män/kvinnor, ålder, socioekonomisk status och så vidare.
Om ni bara hade anat hur det låter mellan skål och vägg på universiteten…
De flesta akademiker är inte idioter; de är dock måna om sin försörjning, då dödsknarkarnazism är ett garanterat karriärhaveri.
Jag och många av mina kollegor röstade på SD när ett sådant agerande innebar att man med säkerhet var en Hitlerdyrkande nazist som tillverkade Zyklon B i källaren i väntan på raskriget.

Tro fan att man höll masken…
2019-12-17, 00:21
Medlem
Håller med om mycket av det som skrivs här. SD går starkt framåt i undersökningarna. Samtidigt har EBT det starkaste stödet tillsammans med Åkesson bland väljarna.

2022 har vi en kvinnlig statsminister, EBT, med SD & M som stödpartier. Dessa tre får egen majoritet. Landet lagom kan således äntligen se ljuset i tunneln under dessa fyra år, och INGEN vänsterpajas kan klaga då vi har en kvinnlig statsminister. Allt annat vore ju kvinnofientligt, eller?
2019-12-17, 00:31
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wimbledun
Håller med om mycket av det som skrivs här. SD går starkt framåt i undersökningarna. Samtidigt har EBT det starkaste stödet tillsammans med Åkesson bland väljarna.

2022 har vi en kvinnlig statsminister, EBT, med SD & M som stödpartier. Dessa tre får egen majoritet. Landet lagom kan således äntligen se ljuset i tunneln under dessa fyra år, och INGEN vänsterpajas kan klaga då vi har en kvinnlig statsminister. Allt annat vore ju kvinnofientligt, eller?

Om inte Åkesson får statsministerposten vid ett SD på 25%+ blir i alla fall jag besviken. Visst EBT är charmig men Åkesson förtjänar det.

Sen är ju som Åkesson alltid säger det politiska innehållet det viktiga i slutändan.
2019-12-17, 00:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om inte Åkesson får statsministerposten vid ett SD på 25%+ blir i alla fall jag besviken. Visst EBT är charmig men Åkesson förtjänar det.

Sen är ju som Åkesson alltid säger det politiska innehållet det viktiga i slutändan.
Rent strategiskt är det betydligt smartare att låta EBT få stå vid rodret, då hon skulle utgöra en vågbrytare mot en del av alla de attacker som en sådan regering skulle få utstå.
Hur det än är så inbillar jag mig att feminister skulle uppleva en viss kognitiv dissonans om de försökte utmåla Sveriges första kvinnliga statsminister som antikrists återkomst…
2019-12-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Jag håller med dig, vill självklart att Åkesson ska bli statsminister. Dock har vi alldeles för många IDIOTER ute i samhället, som blir mer tillfredsställda med EBT som statsminister. Tänker att det är det som ger det konservativa blocket majoritet. Åkesson som statsministerkandidat = 47% av rösterna, EBT = 54%, då är det mer värt.
2019-12-17, 01:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Rent strategiskt är det betydligt smartare att låta EBT få stå vid rodret, då hon skulle utgöra en vågbrytare mot en del av alla de attacker som en sådan regering skulle få utstå.
Hur det än är så inbillar jag mig att feminister skulle uppleva en viss kognitiv dissonans om de försökte utmåla Sveriges första kvinnliga statsminister som antikrists återkomst…

Nja radikalfeminister tror numera på intersektionalitet så en muslimsk svart man smäller högre än en vit konservativ kvinna (Tror du de gillar Margaret Thatcher?).

Men SD behöver inte statsministerposten, de skall ha justitieminister, migrationsminister, integrationsminister, inrikesminister, utbildningsminister, kulturminister. M kan få utrikesminister och finansminister som har hög status.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in