2019-12-16, 17:26
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Frågan är om det ens finns någon inom M som skulle kunna träda fram som ny partiledare, med styrka, pondus & trovärdighet? Jag kan inte komma på någon.
Lär ju bli Svantesson. Kvinna, hyffsat erfaren, ekonom, ok i media och inte så starka Reinfeldtband.
Där lägger jag min peng.
2019-12-16, 17:49
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att det är därför (SD) har så svårt att nå ut till mer högutbildade inom humaniora och samhällsvbetenskap. De anser sig vara bättre rustade att förstå samhället än Åkesson och klarar inte av att erkänna hur fel de haft.

Det kommer nog en dag när proppen går ur fullständigt och akademikerkåren ger upp och tar av sig skygglapparna men där är vi inte ännu.

Medhåll. Det skulle vara intressant att se var akademikerväljarna har sina sympatier mer än som gruppen akademiker. De är ju ingen homogen grupp. Man kan inom kategorin akademiker även särskilja män/kvinnor, ålder, socioekonomisk status och så vidare.
2019-12-16, 18:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
P.S. Lite Off Topic: Det var Deng Xiaoping som sa "Det spelar ingen roll om katten är svart eller vit så länge den fångar möss."
Off-Topic
Har du någon trovärdig länk till detta då jag googlade uttrycket själv och endast hittade anekdotiska källor. Flera av dessa tillskrev Deng citatet. Jag vill dock minnas att det var Mao som yttrade det i samband med kulturrevolutionen, men är inte definitivt inte säker på detta.
Vore tacksam för ett klargörande.
2019-12-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Off-Topic
Har du någon trovärdig länk till detta då jag googlade uttrycket själv och endast hittade anekdotiska källor. Flera av dessa tillskrev Deng citatet. Jag vill dock minnas att det var Mao som yttrade det i samband med kulturrevolutionen, men är inte definitivt inte säker på detta.
Nej, det syftar på Dengs byte av planekonomi till marknadsekonomi. Det viktiga var resultatet inte vilket ekonomiskt system man hade.
2019-12-16, 18:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet är ju att väljarna själva "inte såg det komma". Tänker man efter två sekunder så var det ju fullständigt självklart att det skulle gå så här åtminstone sedan 2010. Väljarna vill inte ha någon som påpekar det för dem eftersom de missat det själva. Då är det tryggare med en Statssvetsare som menar att ingen kunde förutsett utvecklingen.

I praktiken idiot-förklarar ju inte Åkesson enbart Löfven, Lööf, Björklund, Fridolin, etc, utan även stora delar av väljarkåren. För en lågutbildad LO-arbetare är det nog inget större problem men tänk dig en Docent vid ett större universitet med stort intresse av samhällsfrågor. Hur skall en sådan reagera när det börjar visa sig att rasisten som var för korkad för att ens ta examen haft helt rätt och man själv haft helt fel? Tror att skygglapparna, och lite extra radikalisering, ligger närmare till hands än att helt enkelt erkänna misstag.

Tror att det är därför (SD) har så svårt att nå ut till mer högutbildade inom humaniora och samhällsvbetenskap. De anser sig vara bättre rustade att förstå samhället än Åkesson och klarar inte av att erkänna hur fel de haft.

Det kommer nog en dag när proppen går ur fullständigt och akademikerkåren ger upp och tar av sig skygglapparna men där är vi inte ännu.

En korrekt beskrivning. Tror att vi kommer att få se otroligt många märkliga saker i samhällsdebatten och -utvecklingen allteftersom personer inom vissa grupper och yrken börjar vakna och ska rationalisera för sig själva (och andra) varför SD faktiskt har rätt (och har haft rätt). Detta kan bli riktigt intressant att beskåda i de fall det händer mer offentligt och öppet. Men många kommer säkert aldrig att erkänna, de kommer istället att bli än mer vänster- och liberalradikala.

Visst var det självklart redan 2010 att saker inte stod rätt till och att det kan komma att barka åt skogen ordentligt, men få visste (eller trodde) nog att det låg så relativt nära i tiden. Redan 2015-16 hade vi kaosartade scener för att därefter få en mer utdragen men stadig destruktion av samhället - som nu tycks accelerera för var dag som går, det räcker att se sig omkring och försöka ta in allt.

Delar också din uppfattningen om "proppen". Det lär dröja länge innan vissa specifika grupper kommer att ändra sig och ta av ögonbindeln (eller skygglapparna) beroende på hur avstängd eller instängd man varit.

Ska bli mycket intressant att följa Sverigedemokraterna under 2020, det känns som att det kan gå i två olika riktningar: 1.) antingen bromsas uppgången och stagnerar en tid eller 2.) fortsätter SD att rusa uppåt eftersom stora grupper verkligen fått nog av det mesta nu - proppen är kanske längre ute än vi anar? Att SD skulle börja backa ser jag som väldigt osannolikt, då måste de göra bort sig kolossalt.
2019-12-16, 18:32
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej, det syftar på Dengs byte av planekonomi till marknadsekonomi. Det viktiga var resultatet inte vilket ekonomiskt system man hade.
Tack!
Off-Topic:
Hittat en vettig länk:
https://www.theepochtimes.com/reflecting-on-deng-xiaopings-cat-theory-of-economic-reform_2173740.html
Citat:
Editor’s note: China’s rapid economic growth over the past three decades began with a privatization process pushed forward by former Chinese Communist Party leader Deng Xiaoping. Following the decade of extreme political oppression during the Cultural Revolution, Deng presented his famous “Cat Theory” to propagate his introduction of a capitalist market economy. The theory states: “It doesn’t matter if a cat is black or white; as long as it catches mice, it’s a good cat.” In essence, the “black cat” and “white cat” stands for “planned economy” and “market economy,” and Deng was saying that whichever one gets the job done will be adopted.
Senast redigerad av vanartad 2019-12-16 kl. 18:35.
2019-12-16, 18:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Off-Topic

Detta blir väldigt Off Topic för denna tråd. Moderatorn väljer om det kan vara kvar eller ej.

Citat:
"Deng Xiaoping famously said "It doesn't matter whether a cat is black or white, as long as it catches mice." This is taken to mean that as long as the economy works, it is a good economy. He spoke these words long before the reform and opening-up of China's economy, but they have become synonymous with that phenomenon."

Source: China Daily.

Citat:
"China’s rapid economic growth over the past three decades began with a privatization process pushed forward by former Chinese Communist Party leader Deng Xiaoping. Following the decade of extreme political oppression during the Cultural Revolution, Deng presented his famous “Cat Theory” to propagate his introduction of a capitalist market economy. The theory states: “It doesn’t matter if a cat is black or white; as long as it catches mice, it’s a good cat.” In essence, the “black cat” and “white cat” stands for “planned economy” and “market economy,” and Deng was saying that whichever one gets the job done will be adopted. However, more than 30 years after Deng’s proclamation, with China’s economy in the doldrums, massive government corruption, and extreme social inequality, many now question China’s economic model. The following blog article is an example."

Source: Theepochtimes.

Eftersom syftet med citatet handlade om det som senare skulle komma att bli införandet av marknadsekonomin, den kraftiga ekonomiska tillväxten i Kina och de fyra områdena för modernisering: 1. Jordbruket. 2. Industrin. 3. Teknologin. 4. Försvaret, så lär det knappast vara Mao som yttrat dessa ord. Han var ju inte direkt någon förespråkare för marknadsekonomi utan en som höll sig till planekonomin och femårsplaner.

https://www.youtube.com/watch?v=Bb6aI7o3nHY

Även kineserna själva tillskriver Deng Xiaoping detta katt-citat.

Det finns naturligtvis en möjlighet att Deng helt enkelt kan ha snott citatet från Mao, men det känns rätt märkligt med tanke på var Mao stod politiskt i jämförelse med det som Deng ville förändra och genomföra i Kina.
2019-12-16, 18:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Detta blir väldigt Off Topic för denna tråd. Moderatorn väljer om det kan vara kvar eller ej.

Source: China Daily.

Source: Theepochtimes.

Eftersom syftet med citatet handlade om det som senare skulle komma att bli införandet av marknadsekonomin, den kraftiga ekonomiska tillväxten i Kina och de fyra områdena för modernisering: 1. Jordbruket. 2. Industrin. 3. Teknologin. 4. Försvaret, så lär det knappast vara Mao som yttrat dessa ord. Han var ju inte direkt någon förespråkare för marknadsekonomi utan en som höll sig till planekonomin och femårsplaner.

https://www.youtube.com/watch?v=Bb6aI7o3nHY

Även kineserna själva tillskriver Deng Xiaoping detta katt-citat.

Det finns naturligtvis en möjlighet att Deng helt enkelt kan ha snott citatet från Mao, men det känns rätt märkligt med tanke på var Mao stod politiskt i jämförelse med det som Deng ville förändra och genomföra i Kina.
Tack för hjälpen! Hittade dock till slut en vettig källa själv.
Jag erkänner mig besegrad. Deng verkar vara pappan till mitt felciterade citat.
2019-12-16, 19:35
Medlem
Ulf Adelsohns kommentar till dagens förtroendesiffror tycker jag är topic i tråden.
Så har åsiktskorridorens företrädare nått vägs ände. Vår nästan enade journalistkår har i många år brunmålat alla som visat ens den minsta förståelse för vad SD kan ha sagt. Ja även de som bara sagt att man kan tala med SD har ofta till och med utmålats som rasister.
Inför risken att utsättas för ett samlat drev från hart när hela presskåren har många tystnat, samtidigt som SD hela tiden ökat. Många opinionsbildare har hakat på för att få publicitet.
Nu är SD lika stora som S och förtroendet för Åkesson högst av partiledarna, till råga på allt också ihop med Ebba Busch, som varit en av dem som vågat äta lunch med Åkesson.
Översteprästen i åsiktskorridoren. Peter Wolodarski på DN är att gratulera. Han, mer än någon annan, symboliserar isoleringstaktiken och har inte vaknat än. Senast förfasade sig han, och hela DN, över att Ulf Kristersson druckit kaffe med Jimmie Åkesson.
2019-12-16, 20:04
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.tv4play.se/program/12516204/12516204

UTMANING: Kolla på detta klipp utan att fälla en tår. Lögnare kommer säga att de inte gjorde det.

Det händer så jävla mycket skit nu så jag funderar på om någon form av systemkollaps som många på FB har förutspått börjar initieras, det eskalerar fort nu.

Att folk kan rösta S med gott samvete efter att ha sett det klippet jag länkat går inte att tro. Många Socialdemokrater komma lämna till SD nu. Folk har fått nog och ett folk som inte har något att förlora är ett radikalt folk.

Räkna med fortsatt uppgång för SD i opinionen framöver.
2019-12-16, 20:17
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ulf Adelsohns kommentar till dagens förtroendesiffror tycker jag är topic i tråden.

Befriande klartext av herr Ulf Adelsohn, en av ytterst få vettiga inom Moderaterna under alla år som de sedan herr Ynkve Holmbergs namnbyte på partiet det röda året 1968 kallat sig för.

Befriande även, att han pekar ut DN:s chefredaktör herr PW som den Överstepräst för De Sverigehatande Globalistiskt Liberalröda (vår definition) som han varit under så många år.

On topic: Vilka OU väntas denna vecka, den sista hela veckan innan julveckan?
2019-12-16, 20:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
På några månader går de från att vara ursossar som är kritiska mot partiet till att börja gilla Åkesson, börja läsa alternativmedia, följa Lamotte på Facebook och sedan säga SD i en OU.
Socialdemokratin är så illa ställd att det går att "gilla Åkesson" OCH förbli en ursosse.
Ursossar anser nog att Svetsaren prostituerat sig för Fjamåt.

Åkessons politik ligger nog närmare ursossens knegarsjäl vid en jämförelse med Fjamåts dito?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in