2019-12-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett erkännande är inte en förutsättning för ett åtal.

Det underlättar om MGM berättar sanningen, dock konfronteras MGM med bevisning där så är lämpligt, och får en chans att berätta och förklara.

MGM kan åtalas utan ett erkännande om åklagaren anser att bevisningen håller.

Äntligen sa någon annan det.
Ett erkännande är inte en förutsättning för åtal.
Citera
2019-12-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Ja precis, vi andra är upprörda och kan inte tänka ut olika scenarion med kallsinnet i behåll.
Precis. Hela samhället går mot ett moralisk synesätt. Vi kan skatteplanera men väljer att inte utnyttja kryphål i skattelagstiftningen i sin skattepolicy. Vi kan flyga men väljer att åka tåg. Vi väljer att återbruka. Men vi styckar ingen människa och har ingen förståelse för dem som gör det. Jag har två unga flickebarn och kan inte tänka mig att någon skulle ha förståelse eller på något sätt förstå någon som styckat dem.
Citera
2019-12-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man kör med utnötningstaktik.

Litet skillnad på taktik och metod dock ...
Citera
2019-12-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Precis. Hela samhället går mot ett moralisk synesätt. Vi kan skatteplanera men väljer att inte utnyttja kryphål i skattelagstiftningen i sin skattepolicy. Vi kan flyga men väljer att åka tåg. Vi väljer att återbruka. Men vi styckar ingen människa och har ingen förståelse för dem som gör det. Jag har två unga flickebarn och kan inte tänka mig att någon skulle ha förståelse eller på något sätt förstå någon som styckat dem.

Precis så .. Man är ju med/människa.
Man kanske teoretiskt kan förstå vinkeln med transport ... som kan bli enklare då.
Men inte i praktiken!
Därtill med en som står en nära ...nej, det orkar man bara absolut inte.
Det är att famla efter kommunikation som gäller, om man råkat döda någon,
det slutar rätt fort hos polisen.
Man borde ju känna sig obeskrivligt ensam också ... och behöva social kontakt.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-16 kl. 23:34.
Citera
2019-12-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ett resolut beslut - i all tragik... en enda, sista spik. Hon är död.

Eller: " ...det gick inte att hejda just då ..."
Citera
2019-12-16, 23:38
Medlem
Jahopp, kan det vara så att mgm mår bättre nu eftersom polisen planerar konfrontera honom med nya uppgifter och bevis?
Tror det blir svårt med ett erkännande, även om han skulle vilja. Han vill ju inte riskera mgm2 och mgm3 dras med och kanske ännu fler inblandade.
Ja, och är han oskyldig lär ju det visa sig så småningom.
Citera
2019-12-16, 23:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Eller: " ...det gick inte att hejda just då ..."

Precis. Det finns säkerligen en förhistoria som andas tveksamheter, skuld och förbittran.
Om möjligt får vi veta varför, kanske var och när det hela gick snett förutom den ödestigra dagen då W lämnade oss.
Jag väntar på FUP.
Citera
2019-12-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ja åkte han till Ljungskile för att köpa verktyg av något slag innan hon dog, tyder det på planerat mord.
Har verkligen försökt komma ihåg ...Jag tror det handlar om klockslag ...snarare än datum.
och att det är därför jag inte minns.
Man måste veta vilket klockslag hon dog... var han där före eller efter (samma dag som man antar det skedde)? Det framkom inte där jag läste. Det stod här att läsa och det stod något i media någonstans, mer kortfattat. I början av utredningen.
Hittade den här artikeln. Anledningen till att polisen sökte av vissa områden verkar ha baserats på "iakttagelser"

https://www.expressen.se/gt/krim/polisen-soker-med-hundar-i-omradet-dar-jacka-hittades/

"En person som bor inom det sökområdet i Ljungskile, berättar att hen tagit kontakt med polisen.
– Jag gjorde en iakttagelse mellan lördag och söndag natt. Jag har meddelat polisen."

I samma sökområde bodde kvinnan med hunden som vaknade av aktivitet runt sjön natten Wilma försvann, enligt artikeln.

Hittade också belägg för att mannen sagt saker i förhör som lett till Ljungskile-söken. Här står också att flertal platser runt Ljungskile söktes av, åtminstone tre områden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70oXaB/nu-inleds-nya-sokningar-efter-wilma-andersson

"Enligt uppgifter till GT ändrade polisen sökområdet till Ljungskile efter uppgifter som den misstänkte mannen lämnat i förhör."

Frågor om ytterligare gärningsmän dök upp tidigt, här i GP:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/polisen-l%C3%A4mnar-ljungskile-flyttar-s%C3%B6kinsatsen-till-uddevalla-1.20572674

På frågan om det kan finnas fler personer som kan bli misstänkta för brott svarar åklagaren:
– Det är inget jag kommenterar, vi bedriver en förundersökningen med öppna ögon och undersöker både platser och gods och håller förhör med personer, det är allt jag kan kommentera.

Dessvärre hittar jag ingenting om kameror eller bensinmackar, trots att jag lagt en stund på att gå igenom artiklar. Jag skulle tro att polisen gått på de uppgifter T lämnat i förhör, och sedan preciserat sökområdena runt Ljungskile via dessa "iakttagelser" som inkommit från olika privatpersoner.

Mig veterligen finns det inget som offentliggjorts som bevisar att Tishko överhuvudtaget besökt Ljungskile - bortsett möjligen hans egna utsagor. Jag frågar mig därför om detta inte är en trådsanning, trots allt.

Förmodligen finns det dock många härinne som är överlägsna mig när det gäller grävandet, och de får mycket gärna motbevisa mig om den saken är möjlig.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-16 kl. 23:48.
Citera
2019-12-16, 23:49
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Låst artikel.
Kan du kopiera det viktigaste och lägga ut det här?

skärmdump

https://ibb.co/qd43drR
Citera
2019-12-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
skärmdump

https://ibb.co/qd43drR
Intressant, tack för det.

Jag blir nyfiken på vilka uppgifter de åsyftar, som läckt ut i media. Det finns ju inte så värst många att välja på, menar jag. Vilka uppgifter har rapporterats kring med orden "enligt källor till oss..."?
Senast redigerad av Olbars 2019-12-16 kl. 23:56.
Citera
2019-12-16, 23:55
Medlem
Jag har hört rykten att man dammsuger dagvattensystemet i Uddevalla efter delar på W och genomsöker "slammet" och detta verkar ha gett resultat. Men detta är lösa obekräftade rykten på 3.de led.
Citera
2019-12-17, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hittade den här artikeln. Anledningen till att polisen sökte av vissa områden verkar ha baserats på "iakttagelser"

https://www.expressen.se/gt/krim/polisen-soker-med-hundar-i-omradet-dar-jacka-hittades/

"En person som bor inom det sökområdet i Ljungskile, berättar att hen tagit kontakt med polisen.
– Jag gjorde en iakttagelse mellan lördag och söndag natt. Jag har meddelat polisen."

I samma sökområde bodde kvinnan med hunden som vaknade av aktivitet runt sjön natten Wilma försvann, enligt artikeln.

Hittade också belägg för att mannen sagt saker i förhör som lett till Ljungskile-söken. Här står också att flertal platser runt Ljungskile söktes av, åtminstone tre områden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70oXaB/nu-inleds-nya-sokningar-efter-wilma-andersson

"Enligt uppgifter till GT ändrade polisen sökområdet till Ljungskile efter uppgifter som den misstänkte mannen lämnat i förhör."

Frågor om ytterligare gärningsmän dök upp tidigt, här i GP:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/polisen-l%C3%A4mnar-ljungskile-flyttar-s%C3%B6kinsatsen-till-uddevalla-1.20572674

På frågan om det kan finnas fler personer som kan bli misstänkta för brott svarar åklagaren:
– Det är inget jag kommenterar, vi bedriver en förundersökningen med öppna ögon och undersöker både platser och gods och håller förhör med personer, det är allt jag kan kommentera.

Dessvärre hittar jag ingenting om kameror eller bensinmackar, trots att jag lagt en stund på att gå igenom artiklar. Jag skulle tro att polisen gått på de uppgifter T lämnat i förhör, och sedan preciserat sökområdena runt Ljungskile via dessa "iakttagelser" som inkommit från olika privatpersoner.

Mig veterligen finns det inget som offentliggjorts som bevisar att Tishko överhuvudtaget besökt Ljungskile - bortsett möjligen hans egna utsagor. Jag frågar mig därför om detta inte är en trådsanning, trots allt.

Förmodligen finns det dock många härinne som är överlägsna mig när det gäller grävandet, och de får mycket gärna motbevisa mig om den saken är möjlig.
Bra jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in