2019-12-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
De flesta vuxna män skulle nog klara av att såga av två ben iallafall, i syfte att kunna få ut en död kropp ur sin bostad. Och det är nog inte så trevligt att ha en död kropp i sin bostad.
Och jag gissar att tex akutsjuksköterskor skulle kunna göra det utan att må så dåligt, eftersom de är vana vid blod och döda människor.
Och Tishko hade väl iallafall nån form av vårdutbildning eftersom han väl jobbade i hemtjänsten?

Nej, nej och återigen nej.
Ingen frisk människa skulle komma på tanken att stycka en annan människa och dessutom inte ens må dåligt efteråt.
Citera
2019-12-16, 19:52
Medlem
Citat:
Löjligt att tro att man måste vara psykopat för att stycka. Det räcker att man kan fokusera på en uppgift som man har bestämt sig för är nödvändig.
Du kanske inte jobbar inom akutvården där man tvingas vänja sig vid att se människor dö och ta jobbiga beslut?

Är alla soldater psykopater när de dödar i krig?
Du sade själv att "någon form av vårdutbildning" räckte, han jobbar på hemtjänst sade du. Du blir emotsagd av någon med arbetslivserfarenhet - är det inte dags att acceptera att andra människor kanske har en poäng ibland? Du borde testa den taktiken, bara en gång.
Citera
2019-12-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"De flesta vuxna män" skulle inte ens komma på tanken att mörda en annan person, än mindre att stycka någon. Fatta att du är ute och cyklar i din fantasivärld. Glöm detta med sjukvårdspersonal och att de skulle ha lättare för att begå såna vidrigheter för att de, som du skriver, är vana att se blod.

Ursäkta, men du kan inte vara frisk. Sök hjälp.

De flesta skulle inte klara det, men å andra sidan skulle de flesta inte mörda heller.

Om man spekulerar så borde det vara troligt att det är stor korrelation mellan de som skulle mörda och de som fixar att stycka någon.
Citera
2019-12-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
De flesta skulle inte klara det, men å andra sidan skulle de flesta inte mörda heller.

Om man spekulerar så borde det vara troligt att det är stor korrelation mellan de som skulle mörda och de som fixar att stycka någon.
Ja de lär vara överrepresenterade och ingen har väl påstått annat. Din poäng?
Citera
2019-12-16, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Att de flesta män skulle vara kapabla att stycka en död människa vägrar jag tro på.
Att folk som jobbar inom vården, oavsett titel, skulle vara mer möjliga styckare tar jag som en rejäl förolämpning.

Den gemensamma nämnaren för alla som kan stycka en död människa är ett stukat psyke inget annat

Jag menar att de som är vana vid blod och döda kroppar, tex akutsjuksköterskor, lättare skulle klara av att stycka om de har mördat eller vållat någons död.
Och Tishko kanske stämmer in delvis på det, eftersom det händer att man hittar döda människor när man jobbar inom hemtjänsten, och man ser nog en hel del blod och annat äckligt.
Vissa här verkar ju ha svårt att tro att Tishko skulle ha styckat ensam, och det ifrågasätter jag därför.
Citera
2019-12-16, 20:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Löjligt att tro att man måste vara psykopat för att stycka. Det räcker att man kan fokusera på en uppgift som man har bestämt sig för är nödvändig.
Du kanske inte jobbar inom akutvården där man tvingas vänja sig vid att se människor dö och ta jobbiga beslut?

Nej, alla är inte psykoptaer.

Jonna Henningsson står inte ut med att hennes expojkvän har gått tillbaka till sin tidigare flickvän. Kallblodigt åker hon till pojkvännens bostad och slår sin kärleksrival med en hammare.

Dessutom sågade hon av tjejen i fråga med en vanlig handsåg.

Hon var ingen psykopat. Hon vara bara sjuk i skallen.

https://viaplay.se/serier/i-huvudet-pa-en-mordare
Citera
2019-12-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
"Den 22-årige man som sitter häktad på sannolika skäl för misstänkt mord på en 17-årig flicka i Uddevalla vill släppas på fri fot och bestrider en omhäktning.

– Han förnekar ju till alla anklagelserna och vill inte vara frihetsberövad, för han anser inte att det finns skäl till det. Han menar att han inte har gjort sig skyldig till det som påstås, säger mannens advokat Beatrice Rämsell till GT.

Mannen befinner sig nu på en rättspsykiatrisk enhet för att genomgå en undersökning.

Åklagaren Jim Westerberg har sagt att anklagelserna mot mannen har stärkts och har begärt omhäktning fram till den 3 januari.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3K4J5/haktad-man-i-uddevalla-vill-slappas-fri

Den misstänkte hamnade väldigt tidigt på Rättspsyk. Antagligen för att han mår fruktansvärt dåligt och bröt ihop.

Annars brukar det ta ett tag efter P7an = lilla sinnesundersökningen = en timmes samtal med en psykolog, innan det eventuellt blir tal om en RPU=rättspsykiatrisk undersökning.

Den i sin tur tar 4-5 veckor och patienten övervakas av psykolog, psykiatriker, socionom, sjuksköterska och mentalskötarna på avdelningen. Fördjupade samtal med den intagne.

Sista veckan görs en sammanställning av observationerna av patienten innan resultatet ges vidare till rättsvårdande myndighet.

Läs mer om det här: https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/
Citera
2019-12-16, 20:04
Medlem
Citat:

Men du skrev nyss att Tishko har någon form av vårdutbildning i och med att han är i hemtjänsten.
Och kan därmed ha lättare för att stycka en död människa?
Det är väldigt långsökt.
I hemtjänsten hanterar han inte döda människor över huvud taget.
Och jag känner läkare som mår dåligt av att närvara vid vissa kirurgiska operationer
(i egenskap av medassistenter, inte huvudsaklig kirurg, som ju måste genomföra det), jag skrev "vissa".
Dt finns läkare som under AT-tjänst svimmat under obduktioner.

Att döda i krig är inte riktigt jämförbart. Man står då inte en bra stund och sågar i en människa,
del efter del.
Man ser folk stupa, ramla ihop och fortsätter ... det är dessutom ett kollektivt deltagande,
det sker på krigsorder, man kan till och med vända bort huvudet när folk dör och skynda vidare.

Man har inte en nära relation med dem man skjuter eller råkar skjuta.
Och:
Det torde vara svårare att stycka någon man känner, det är allmänt omvittnat.
Tänk dig själv: svårare stycka din pappa, man, än en främling?
Oavsett varför du gör det.

Vad jag finner mest anmärkningsvät i allt du skrivit är att "W inte alls måste ha blivit illa behandlad före eller efter döden". "Inte alls så hemskt som vi tror"..
För min del häpnadsväckande ord och tankegångar!

I ett läge då man inte vet, måste man ta det säkra före det osäkra och utgå från att hon blev
illa behandlad, alldeles särskilt under den tid man letade efter henne och det var bråttom , för
att ev finna henne vid liv.
I hur många mordutredningar utgår man ifrån att "offret inte blev illa behandlat"?
Citera
2019-12-16, 20:08
Medlem
Citat:

Jag blir fruktansvärt obehagad av de här långtgående försöken från din sida att rationalisera och relativisera det brutala illdåd som en oskyldig flicka, 17-årige W*lma A*dersson utsatts för.

Det är inte bara osmakligt utan också sanslöst och vansinnigt.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-16 kl. 20:11.
Citera
2019-12-16, 20:09
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Jag menar att de som är vana vid blod och döda kroppar, tex akutsjuksköterskor, lättare skulle klara av att stycka om de har mördat eller vållat någons död.
Och Tishko kanske stämmer in delvis på det, eftersom det händer att man hittar döda människor när man jobbar inom hemtjänsten, och man ser nog en hel del blod och annat äckligt.
Vissa här verkar ju ha svårt att tro att Tishko skulle ha styckat ensam, och det ifrågasätter jag därför.
Off topicTro mig Jag har jobbat många år inom vården och sett många trauma patienter.
Kan garantera att vare sig jag eller någon av mina kollegor skulle kunna stycka en död kropp!!

Ursäkta att jag gör detta inlägg men jag blir upprörd över ett sådant påstående
Citera
2019-12-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nej, alla är inte psykoptaer.

Jonna Henningsson står inte ut med att hennes expojkvän har gått tillbaka till sin tidigare flickvän. Kallblodigt åker hon till pojkvännens bostad och slår sin kärleksrival med en hammare.

Dessutom sågade hon av tjejen i fråga med en vanlig handsåg.

Hon var ingen psykopat. Hon vara bara sjuk i skallen.

https://viaplay.se/serier/i-huvudet-pa-en-mordare

Precis! Men i lagens mening var hon inte sjuk i huvudet i.o.m att hon kunde planera och genomföra det hon gjorde. Hon visste precis vad hon gjorde. Troligen hade hon en borderline personlighetsstörning och låg empati.

Tyvärr är det många som tror att alla som mördar är psykopater och att psykopati har med psykos att göra, vilket är helt fel.
Citera
2019-12-16, 20:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
De flesta vuxna män skulle nog klara av att såga av två ben iallafall, i syfte att kunna få ut en död kropp ur sin bostad. Och det är nog inte så trevligt att ha en död kropp i sin bostad.
Och jag gissar att tex akutsjuksköterskor skulle kunna göra det utan att må så dåligt, eftersom de är vana vid blod och döda människor.
Och Tishko hade väl iallafall nån form av vårdutbildning eftersom han väl jobbade i hemtjänsten?

Men för helvete ge dig snart. Dina tankar och resonemang är bortom allt normalt tänkande.
På fullaste allvar tror du verkligen att de flesta män klarar av att börja dela en död människa?
Vad är det för jämförelser du gör bara för att akutsjuksköterskor är vana att se blod så skulle de utan att må dåligt kunna stycka en död människa.
Jämför inte styckning med obduktion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in