2019-12-16, 16:28
Medlem
blagyltas avatar
Från P4 väst:

"Nu stryper polisen informationen om utredningen av mordet på Wilma Andersson ytterligare, även inom polishuset.

Utredningen är nu försedd med så kallat dubbelt åtkomstskydd vilket betyder att bara de poliser som jobbar med ärendet just nu har tillgång till materialet.

Anledningen till åtgärden är att man vill undvika att misstänkta får reda på detaljer som kan störa utredningen"

Lite sent med tanke på MGM 1&2 kanske. De måste väl medvetet eller omedvetet fått reda på allt de behöver vid det här laget. PK-polisen verkar däremot arbeta betydligt effektivare för att detta bestialiska mord, tillsammans med massvåldtäkter, rånmord och bombningar i massinvandringens spår sopas under mattan så fort som möjligt.
Senast redigerad av blagylta 2019-12-16 kl. 16:42.
Citera
2019-12-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Såg att det var felstavat men ingen anita finns där och ingen Tallstigen

Jo jag fick fram "Tallstigen, Lyse strand" när jag gick efter länken här och använde funktionen
"Vägbeskrivningar".
Ligger litet närmare vägen än scoutlägret.
Skriket måste ha hörts över vägen ned mot vattnet om det kom från vattnet.
Kan ha kommit från vägen (från en bil??) också ...

Namnet Anita kan ju finnas under makes efternamn osv.
Citera
2019-12-16, 16:36
Medlem
Citat:
Såg att det var felstavat men ingen anita finns där och ingen Tallstigen

Ok.. Jag ska inte driva på i frågan i och med att det inte är JAG som har hört något. Hon verkar vara en trovärdig person i medelåldern på fb (om man nu kan dra en sådan slutsats pga yrke, familj, vänner och fritidsintressen). Hon bor inte i Lysekil, men har en del incheckningar genom åren på olika platser i Lysekil. Senaste incheckningen överlag är dock gjord förra året. Kan därför anta att hon "bodde" tillfälligt i området pga att hon var på besök? Tallstigen kanske är nåt som hon bara har fått om bakfoten..?

Hur som helst, så släpper jag den tråden nu. Känns inte bra att jag kartlägger henne och hennes liv. Som jag sa, så undrade jag mer över platsen. Känns ju inte som att det kommer så mycket nytt i fallet och därav tänkte jag nämna hennes tips.
Bara ett i raden av mycket annat som klurats på. Pizzaugnar i lägenheter osv..
Citera
2019-12-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Från P4 väst:

"Nu stryper polisen informationen om utredningen av mordet på Wilma Andersson ytterligare, även inom polishuset.

Utredningen är nu försedd med så kallat dubbelt åtkomstskydd vilket betyder att bara de poliser som jobbar med ärendet just nu har tillgång till materialet.

Anledningen till åtgärden är att man vill undvika att misstänkta får reda på detaljer som kan störa utredningen"

Lite sent med tanke på MGM 1&2 kanske. De måste väl medvetet eller omedvetet fått reda på allt de behöver vid det här laget.
Jag tror att det kanske kommit mer bevis som styrker misstanke eller iaf något nytt som är viktigt.
Hoppas på det
Citera
2019-12-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jo jag fick fram "Tallstigen, Lyse strand" när jag gick efter länken här och använde funktionen
"Vägbeskrivningar".

Hon är inte bosatt där. Jag tror hon var på besök där.
Citera
2019-12-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
http://lysestrand.scout.se

??

"Vägbeskrivningar".
Först klickade jag på Scoutlägret och sedan på en karta över scoutlägret.
Sedan på Vägbeskrivningar.
Ligger litet närmare vägen än scoutlägret. Finns bilder med och allt. Sammanbyggda trähus.
Kan ha kommit från vägen (från en bil med W och T som bråkdel högljutt och med fönster öppet i bilen??)

Senast redigerad av Marielo 2019-12-16 kl. 16:45.
Citera
2019-12-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hon är inte bosatt där. Jag tror hon var på besök där.

Ah, OK.
Men när hördes skriket?
Kan det varit aktuell mordnatt?
Visst kan väl W och T passerat där ...
Senast redigerad av Marielo 2019-12-16 kl. 16:46.
Citera
2019-12-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
"Vägbeskrivningar".

Sökte på ratsit och ingen anita finns där, det ligger ca en mil från styvmamman och det finns mycket hus efter de vägarna
Citera
2019-12-16, 16:42
Medlem
Citat:
Det är 5 mil ca från Uddevalla ute i skogen, iaf lyse strand men det andra känner jag inte igen så har personen uppgett det stället verkar det mest va troll.

Men MGM och Wilma kan ha åkt förbi där med bil och grälat ...
Tallstigen ligger nära vägen.
Citera
2019-12-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Det är inte religionen som skapar hederskulturen utan det är klansamhällena, detta oavsett om man är religiös eller inte, och om man är kulturellt "kristen" eller "muslim". Därför är det inte speciellt relevant att leta efter julgranar eller andra tecken på någon religiös tillhörighet. Att muslimer och hedersbrott ofta kopplas samman beror på att det finns en stor överlappning där, men det är inte orsaken.
Citat:
Ursprungligen postat av ***

Om familjen ingår i en klan så är det det som är det relevanta, och det innebär att den trumfar vårt samhälle vad gäller regler och dess upprätthållande. Hedersbegreppet kommer in i två aspekter. Dels att hålla sin egen heder och position inom klanen, samt den egna klanens ställning gentemot andra klaner.

Om man då spekulerar om detta fallet och det finns klankopplingar så kan mordet (eller handlingarna efteråt) antingen handla om ställningen inom den egna klanen eller om klanens ställning. Om det är det förstnämnda så ligger lojaliteten inom en väldigt liten krets, dvs närmaste familjen i form av föräldrar och ev ett syskon. Är det det sistnämnda så är alla inom klanen inblandade på ett eller annat sätt.

Genom att se vilka som är inblandade kan man då eventuellt också lista ut ett tänkbart motiv, dvs om mordet kan ha varit en olycka och aktiviteterna är för att försöka dölja det, eller om det är ett aktivt mord där aktiviteterna efteråt "bara" är en konsekvens av det.

Det fetade: Det du skriver. Precis så har jag uppfattat det, efter att ha pratat med både klanmedlemmar som även är muslimer eller som är kristna. Eller t.o.m ateister. Klantänket går före allt annat.

Det är väldigt märkligt att man inte lösgör sig från konventionerna eller åtminstone försöker, när man har flyttat från det som tynger en gällande detta från det gamla hemlandet och man har flyttat hit - och nu har en chans att komma loss. Men det kan också vara farligt, särskilt för kvinnor. Det har vi alla upptäckt för länge sen genom alla mord på oliktänkande inom klanerna/familjerna när en kvinna vill skiljas.

Vore bra om någon i tråden som själva tyngs av skam-oket kan berätta, men jag misstänker att man i stället försvarar skam-kulturen.

Visst kan det vara något ur den sjuka kulturen (om man nu kan kalla sånt kultur) som blev Wilmas död. Eller nåt helt annat. Intressant det där med branden....
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-16 kl. 16:54.
Citera
Medlem
Top secret
Nu stryper polisen informationen om utredningen av mordet på Wilma Andersson ytterligare, även inom polishuset.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7368674
Citera
Medlem
Citat:
Finns ingen där med det namnet så det är troligast ett ”troll”
Lyse strand finns men ingen Tallstigen eller scot gård så det är nog därför E.S inte svarade vidare

Det finns dock en scoutgård Lysestrand som troligen menades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in