2019-12-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hej

Väntat ett tag på att få bli godkänd som medlem. Detta blir mitt första inlägg, så om det blir knasigt så ha tålamod med mig🙃.

Jag har följt tråden från allra första början och läst i princip alla inlägg dag efter dag.

Jag är inte från trakterna och har därför heller ingen egentlig uppfattning om staden och dess omnejd.

Jag har även följt forum på facebook och reagerade tidigt på ett inlägg i forumet som då hette "hitta Wilma" eller dyl. Nu är det en minnessida för W. "Vila i frid Wilma Andersson 17 år Uddevalla"

I vilket fall så var det en kvinna som skrev till Wilmas styvmamma. Hon frågade om hon var skriven hon henne. Jag kommer nu citera exakta ord med stavfel och allt:

ES: ja hos mig ät hon skriven❤
AF: Emm*eli S*eland*er hörde konstgt skrik utanför huset förrförra helgen halvfyra på morgonen bor i närheten av Lyse strand närheten av scot gård tallstigen.

Detta skulle i så fall ha varit i dagarna då W försvann. Styvmamman svarade inte vidare på kommentaren.

Jag hittar inte längre detta inlägg i forumet, men jag tog en skärmdump på det medan det fortfarande låg ute.
Om hon är troll eller inte vet jag inte. Konstiga skrik kan även vara rådjur (de kan låta otroligt kusliga och påminner om kvinnoskrik)..

Nåväl.. detta var mitt första inlägg.
Om det var av värde för någon vet jag inte🙂
Du kanske borde kontakta polisen istället för Flashback? Så får polisen avgöra om det är nån relevans i det hela eller ej.
Citera
2019-12-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du kanske borde kontakta polisen istället för Flashback? Så får polisen avgöra om det är nån relevans i det hela eller ej.

Jag tänkte nog att iom att meddelandet var direkt riktat till styvmamman och att hon svarade första gången, så har hon själv tagit del av denna "upplysning". Om jag inte missminner mig så var detta en kommentar på en efterlysning som E lagt ut på denna facebooksida.

Jag skrev ut detta här eftersom jag inte sett att det tagits upp tidigare.
Citera
2019-12-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontGetStuck
Såg dokumentären i huvudett på en mördare här om dagen.
Ser ut att detta fall mycket liknar Jonna Henriksson.

Du menar att i båda fallen handlar det om mord, med styckning efteråt? Verkar ju inte vara jättemycket annat som är liknande, av det vi vet. Bland annat skiljer de sig åt i dessa avseenden:

- Kön på GM
- Etnicitiet på GM
- Uppsåt(även om vi inte känner till det i detta fall ännu)
- Medhjälp vs. ensamagerande

Eller menar du att det finns andra saker som är lika?
Citera
2019-12-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranode
Är det mitt inlägg du syftar på?
https://www.flashback.org/sp69581476

"W får reda på detta och säger: -Du är ju tamefan sinnessjuk!! Det kommer ALDRIG bli vi två igen!"

W kan ju ha fått reda på att T startat branden via telefonsamtal med honom.. och sagt enligt ovan antingen direkt i telefonsamtalet eller nästa gång de träffas.

Innan hon träffar T kan hon då även ha sagt till vänner att hon vet vem som startat branden utan att nämna T's namn. Därav ryktet att hon visste vem som startade branden.

(obs obs obs - spekulationer - se orginalinlägget)

Nej. Du återgav ett möjligt händelseförlopp, förutsatt att ryktet är sant.

Det finns en annan virrpanna som tar varje rykte som finns och hävdar sen att det är sannolikare med en annan GM än MGM. I just detta fallet var ju det ENDA ryktet just det att W skulle ha haft kännedom om att MGM var inblandad i mordbranden. Om vi ser till det ryktet så är ju ditt händelseförlopp i så fall möjligt.

Men personen i fråga tog det enda ryktet och vände på det och tyckte att det inte alls var sannolikt att W kände till det eftersom det inte är sånt man pratar om över frukost. Denna person gör denna mentala akrobatik på vartenda rykte som dyker upp i tråden. Men i just detta fall var det extra komiskt då teorin som kom fram baserat på ryktet i slutändan sa tvärtemot originalryktet.

Visst ska man få spekulera. Men det kan lätt bli heltokigt när man börjar med ett rykte och sen svävar iväg och landar tvärtom. Då har man ju plötsligt en teori som inte baserar sig på någonting alls.
Citera
2019-12-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hej

Väntat ett tag på att få bli godkänd som medlem. Detta blir mitt första inlägg, så om det blir knasigt så ha tålamod med mig🙃.

Jag har följt tråden från allra första början och läst i princip alla inlägg dag efter dag.

Jag är inte från trakterna och har därför heller ingen egentlig uppfattning om staden och dess omnejd.

Jag har även följt forum på facebook och reagerade tidigt på ett inlägg i forumet som då hette "hitta Wilma" eller dyl. Nu är det en minnessida för W. "Vila i frid Wilma Andersson 17 år Uddevalla"

I vilket fall så var det en kvinna som skrev till Wilmas styvmamma. Hon frågade om hon var skriven hon henne. Jag kommer nu citera exakta ord med stavfel och allt:

ES: ja hos mig ät hon skriven❤
AF: Emm*eli S*eland*er hörde konstgt skrik utanför huset förrförra helgen halvfyra på morgonen bor i närheten av Lyse strand närheten av scot gård tallstigen.

Detta skulle i så fall ha varit i dagarna då W försvann. Styvmamman svarade inte vidare på kommentaren.

Jag hittar inte längre detta inlägg i forumet, men jag tog en skärmdump på det medan det fortfarande låg ute.
Om hon är troll eller inte vet jag inte. Konstiga skrik kan även vara rådjur (de kan låta otroligt kusliga och påminner om kvinnoskrik)..

Nåväl.. detta var mitt första inlägg.
Om det var av värde för någon vet jag inte🙂

menar du att styvmamma är kanske GM ?
Citera
2019-12-16, 14:01
Medlem
MauricePs avatar
Viktigt är att få reda på om någon sett någon av dessa bilar på onsdags natten mellan 01:00 och 05:00, dvs egentligen torsdags morgon?
Alla som vet någon som kör tidningsbil eller börjar tidigt på morgonen eller någon person som sett sin granne med nån av dessa bilar åka iväg eller komma tillbaka vid detta tid spannet?
Speciellt på 44:an in mot Uddevalla öster ifrån och då i närheten av Gångbron (Edingsvägen 1) eller första bron vid Fjällbacka motet. Även kring Edingsvägen 1 bort Dynamitbacken, samt E6 mot Hogstorp och i Hogstorp.
Alla tips om detta är oerhört viktiga i utredningen.
Detta för att kunna fast ställa tidslinjen.
Citera
2019-12-16, 14:11
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag tror inte att de måste vara "anhängare" av muslimsk kultur och dess seder för att bete sig eller (åtminstone delvis)värdera som en muslim.
Jag tror att det finns med i deras arv ändå. Även om de visar upp en svensk sida.
Som sagt, rötterna kommer man nog aldrig helt ifrån.
Det är inte religionen som skapar hederskulturen utan det är klansamhällena, detta oavsett om man är religiös eller inte, och om man är kulturellt "kristen" eller "muslim". Därför är det inte speciellt relevant att leta efter julgranar eller andra tecken på någon religiös tillhörighet. Att muslimer och hedersbrott ofta kopplas samman beror på att det finns en stor överlappning där, men det är inte orsaken.

Om familjen ingår i en klan så är det det som är det relevanta, och det innebär att den trumfar vårt samhälle vad gäller regler och dess upprätthållande. Hedersbegreppet kommer in i två aspekter. Dels att hålla sin egen heder och position inom klanen, samt den egna klanens ställning gentemot andra klaner.

Om man då spekulerar om detta fallet och det finns klankopplingar så kan mordet (eller handlingarna efteråt) antingen handla om ställningen inom den egna klanen eller om klanens ställning. Om det är det förstnämnda så ligger lojaliteten inom en väldigt liten krets, dvs närmaste familjen i form av föräldrar och ev ett syskon. Är det det sistnämnda så är alla inom klanen inblandade på ett eller annat sätt.

Genom att se vilka som är inblandade kan man då eventuellt också lista ut ett tänkbart motiv, dvs om mordet kan ha varit en olycka och aktiviteterna är för att försöka dölja det, eller om det är ett aktivt mord där aktiviteterna efteråt "bara" är en konsekvens av det.
Citera
2019-12-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHmn
menar du att styvmamma är kanske GM ?

Nej, nej... Undrar väl mer om området i sig är intressant?
Citera
2019-12-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Viktigt är att få reda på om någon sett någon av dessa bilar på onsdags natten mellan 01:00 och 05:00, dvs egentligen torsdags morgon?
Alla som vet någon som kör tidningsbil eller börjar tidigt på morgonen eller någon person som sett sin granne med nån av dessa bilar åka iväg eller komma tillbaka vid detta tid spannet?
Speciellt på 44:an in mot Uddevalla öster ifrån och då i närheten av Gångbron (Edingsvägen 1) eller första bron vid Fjällbacka motet. Även kring Edingsvägen 1 bort Dynamitbacken, samt E6 mot Hogstorp och i Hogstorp.
Alla tips om detta är oerhört viktiga i utredningen.
Detta för att kunna fast ställa tidslinjen.

Eller natten till fredagen, för den sista tidsangivelsen som Wilma sågs sägs vara torsdag såvitt jag förstår.
Citera
2019-12-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Det är inte religionen som skapar hederskulturen utan det är klansamhällena, detta oavsett om man är religiös eller inte, och om man är kulturellt "kristen" eller "muslim". Därför är det inte speciellt relevant att leta efter julgranar eller andra tecken på någon religiös tillhörighet. Att muslimer och hedersbrott ofta kopplas samman beror på att det finns en stor överlappning där, men det är inte orsaken.

Om familjen ingår i en klan så är det det som är det relevanta, och det innebär att den trumfar vårt samhälle vad gäller regler och dess upprätthållande. Hedersbegreppet kommer in i två aspekter. Dels att hålla sin egen heder och position inom klanen, samt den egna klanens ställning gentemot andra klaner.

Om man då spekulerar om detta fallet och det finns klankopplingar så kan mordet (eller handlingarna efteråt) antingen handla om ställningen inom den egna klanen eller om klanens ställning. Om det är det förstnämnda så ligger lojaliteten inom en väldigt liten krets, dvs närmaste familjen i form av föräldrar och ev ett syskon. Är det det sistnämnda så är alla inom klanen inblandade på ett eller annat sätt.

Genom att se vilka som är inblandade kan man då eventuellt också lista ut ett tänkbart motiv, dvs om mordet kan ha varit en olycka och aktiviteterna är för att försöka dölja det, eller om det är ett aktivt mord där aktiviteterna efteråt "bara" är en konsekvens av det.

Du har säkert helt rätt vad gäller klan-definitionen. Tack för att du reder ut begreppen!
Har läst i Facebook kring W, en av hennes bekanta skriver till hennes styvmor att man ska se upp med "bedjande muslimer" ..(som en varning alltså, och inte låta sina döttrar umgås med dem utan eftertanke).
Vad jag var inne på är att om mordet (om det var ett mord) hade privat, personlig karaktär och GM upplever det så, det ändå kan påverka honom i handling, att han har annat i arvet än vi infödda i Sverige.
Jag själv påverkas av olika grupper, religiösa eller andra i någon grad, därför att de finns i mitt land, även om jag inte deltar eller röstar som de gör.
Man får en viss "förståelse" för det man hör talas om som barn och vidare i livet.

En överkänslig och lättsårad GM som gått för långt kan stödja sig på arv och tradition även om han eller hans familj inte är aktiva, som ett självförsvar.
Han har säkert funderat på det, kanske både för och emot, då han borde hört talas om begreppen inom hans kulturella ramar.
MGM ville att Wilma skulle konvertera - och hon sa nej. Detta enligt hennes vänner som skrev här häromdagen och som i alla fall jag bedömer vara riktiga inlägg, dvs ingen trådsanning.
Kort därefter var hon död.
Klart man funderar.
Jag letar ju inte religiöst symboliska tecken hos MGM:s familj, som f.ö, anses vara avsevärt svensktillvända., utåt sett, vad jag läst mig till.
Men man vet inte allt.
Jag har en granne som tillhör en religiöst samfund som ingen i hela grannskapet känner till utom jag och två till (en är den andra i paret)- trots att personen bott här i 30 år.

Har aldrig sagt att "det här är ett hedersbrott". Men små signaler finns ju, att det kan ha funnits påverkan av sådan kultur.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-16 kl. 15:39.
Citera
2019-12-16, 15:25
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Eller natten till fredagen, för den sista tidsangivelsen som Wilma sågs sägs vara torsdag såvitt jag förstår.

Det hänger på en persons uppgift från Missing People dom tar också tar emot tips.
Endast denna uppgift sätter W "nere i Walkesborg" på torsdagen. Är uppgiften Säkrad?
Om den inte är bekräftad så kan man inte utesluta att personen tagit fel på dag tex mycket vanligt med det tyvärr, värre blir det med mer exakta timmar.
Så just nu kan man inte lägga in den i tidslinjen som säkrad uppgift.
Det behövs fler vittnen från onsdags natten som har sett Wilma i Uddevalla?
Citera
2019-12-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Insiktsuppsåt (eller indirekt uppsåt, som man också säger) kan t ex vara:
"A kastar in en skarp handgranat in i en folkmassa för att döda B. A ”vet” att även andra personer kommer att dö i folkmassan. A har avsiktsuppsåt att döda B, och insiktsuppsåt att döda andra personer i folkmassan". Läs/lyssna mer: https://advokatmassi.se/2019/05/20/vad-ar-uppsat-egentligen/

I vissa fall kan insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt vara väldigt lika, och nästan "gå in i varandra"

Tack...
Man är medveten om risken men bortser från den ...

Hur de här varianterna kan ha värde för straff kan man ju fundera över. Ju mer planerad och medveten en brottslig handling är, desto mindre förmildrande ..(=Avsiktsuppsåt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in