2019-12-16, 10:53
Medlem
E.Morses avatar
Jag tycker det är häpnadsväckande hur mycket uppmärksamhet detta brott fortfarande får. Detta är ett typiskt brott i nära relationer. Grundtipset är att den misstänkta och offer, som ju är ett par, bråkat, därom finns ju praktiskt nog uppgifter som starkt talar för den saken. Det händer vid ett antal tillfällen med brott i nära relationer att man bråkar, känslorna rinner över och man tar död på sin respektive. Det är inget ovanligt och har ingenting med hederskultur eller invandring att göra, det handlar om att det brunnit i proppskåpet på gärningsmannen. Om här inte förelegat ett försvinnande med stor sökinsats och den misstänkta gärningsmannen inte varit av utländsk härkomst, allt annat lika, så hade detta renderat en ensidig tråd.

Styckningen är förmodligen en klassisk transportstyckning och heller inget märkligt om man vet hur det ser ut i omgivningen kring misstänkt brottsplats. Där är svårt att bära ut en kropp utan att bli sedd och då är det betydligt mer praktiskt att dela upp kroppen och paketera den på lämpligt sätt.

Tyvärr tror jag inte hela kroppen kommer återfinnas, särskilt inte om den ligger i vatten, vilket det finns skäl att anta att i alla fall delar av den gör. Frågan är om man kommer kunna bevisa dödsorsaken. Den kroppsdel som hittats visar i varje fall inga spår av dödsorsak. Detta riskerar att bli en Mats Alm-historia där man inte kan döma för mord alternativt dråp. Brott mot griftefriden är vi överens om, men den andra biten kan bli knepig om man inte kan fastställa dödsorsaken.
Citera
2019-12-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Jag tycker det är häpnadsväckande hur mycket uppmärksamhet detta brott fortfarande får. Detta är ett typiskt brott i nära relationer. Grundtipset är att den misstänkta och offer, som ju är ett par, bråkat, därom finns ju praktiskt nog uppgifter som starkt talar för den saken. Det händer vid ett antal tillfällen med brott i nära relationer att man bråkar, känslorna rinner över och man tar död på sin respektive. Det är inget ovanligt och har ingenting med hederskultur eller invandring att göra, det handlar om att det brunnit i proppskåpet på gärningsmannen. Om här inte förelegat ett försvinnande med stor sökinsats och den misstänkta gärningsmannen inte varit av utländsk härkomst, allt annat lika, så hade detta renderat en ensidig tråd.

Styckningen är förmodligen en klassisk transportstyckning och heller inget märkligt om man vet hur det ser ut i omgivningen kring misstänkt brottsplats. Där är svårt att bära ut en kropp utan att bli sedd och då är det betydligt mer praktiskt att dela upp kroppen och paketera den på lämpligt sätt.

Tyvärr tror jag inte hela kroppen kommer återfinnas, särskilt inte om den ligger i vatten, vilket det finns skäl att anta att i alla fall delar av den gör. Frågan är om man kommer kunna bevisa dödsorsaken. Den kroppsdel som hittats visar i varje fall inga spår av dödsorsak. Detta riskerar att bli en Mats Alm-historia där man inte kan döma för mord alternativt dråp. Brott mot griftefriden är vi överens om, men den andra biten kan bli knepig om man inte kan fastställa dödsorsaken.
Misstankarna om att släktingar hjälpt till att utföra illdådet innebär ju att risken är påtaglig att fallet handlar om något annat - det sticker i vart fall ut. Det finns andra märkligheter i det här fallet, bland annat det faktum att radiotystnad råder från utredningen. Klart folk spekulerar.

Beträffande resterande spådomar håller jag nog med dig om att fallet riskerar bli svårlöst. Fruktansvärt.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-16 kl. 11:11.
Citera
2019-12-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den jämförelsen med barnvåldtäckt var ju haltande då inget mord eller dråp begåtts som leder till att en del tycker att styckning är nödvändig.

Jag anser att styckning är en handling som bör stoppas snälla vän. Mord och dråp är svårt att få bort men styckning av människor är det möjligt att minimera med hjälp av hårdare straff. Man behöver ju inte kalla det mord om det är det du hänger upp det på. Som det blir nu kan ju fler mördare få för sig att det är en god idé i strafflindrande syfte om dom bara har nerver till det. Om någon annan gör det åt någon så ska det ändå straffas hårt för det är en bisarr syssla som inte hör hemma i en civiliserad värld enligt mig. Genomför man en styckning av en människa som är död och själv inte är baneman så ställer man sig på dennes sida och anser att döden var rättvis samt att lag och rätt inte ska råda. Sen finns ju fall där människor säger att det var en olycka och dom tyckte det var en bra idé att stycka, panik eller inte. Jag tycker det är en bra idé att låsa in dessa mycket länge med då olyckan blir svår att bevisa. Samma här, tanken ska infalla, styckar jag blir det jämställt med mord i lagens mening och inte en olycka. Sen finns det många andra sätt att förstöra en kropp som att bränna upp den, köra genom en flismaskin eller spränga sönder med dynamit och döden före var knappast naturlig och något någon ville dölja, det bör vara hårda straff här med. Allt detta är ju inget man råkar göra eller en lust man har för då måste man döda först. Det är en aktiv beräknande handling handling i syfte att dölja brottet medans mord eller dråp kan vara i stundens hetta. Gravskändning är en annan sak.

Du och jag har olika åsikter om straff och vi kan låta det vara nu, lagstiftarna får istället fundera vad som bör göras om något.

Men hade det varit ett lika hårt straff som för mord att stycka så hade nog inte Wilma blivit det. Troligen hade den som gjorde det tänkt till och kommit fram till att det vore bättre att låta bli så alternativen dråp eller olycka ändå är kvar.

Jag vet inte riktigt vart jag skall börja...
1. En glädjande nyhet för dig är att om A mördat X och B hjälper till att stycka kroppen, för att sedan kunna transportera ut kroppen ur lägenheten och sedan gömma kroppsdelarna, så är detta tillräckligt för att B skall ha gjort sig skyldig till Skyddande av brottsling (grovt brott), vilket har en högre straffskala än Brott mot griftefriden (dvs styckningen i ditt fall).

2. Givetvis tycker även jag att högst 2 års fängelse (om man inte tar brottet Skyddande av brottsling i biaktning vill säga) för att stycka en kropp är helt sjukt. Här hade en högre straffskala alt. en variant av "Grovt brott mot griftefriden" varit önskvärt. Men lagstiftaren hade nog aldrig i tanke att folk kan vara så dumma så man styckar en kropp, när Brott mot griftefriden skrevs in i lagen.

3. Ditt förslag om att en styckning skall jämställas med ett Mord rent straffmässigt är ju helt skevt.
Högsta Domstolen har genom praxis tydligt gjort klart att det enda brottet man skall kunna få livstids fängelse för är Mord (och systerbrotten Medhjälp till mord och Anstiftan till mord), då det värsta man i lagens mening kan göra är att ta en annan människas liv. Det finns också tydlig praxis i den s k straffreduktionen, alltså att ett klart lindrigare brott aldrig skall kunna komma upp i ett klart grövre brotts straffvärde. T ex så skall du inte kunna få 18 års fängelse för massa inbrott. Detta då straffet för Mord kan ge 18 års fängelse. Här menar lagstiftaren att inbrott ALDRIG kan jämställas med mord/att beröva en annan människa livet.
Hur hemskt och vidrigt styckning än är så kan du väl inte påstå att det skulle vara lika illa att "stycka en kropp som redan är död" som att t ex "skjuta någon till döds". Det är vi väl överens om?

4. Att regleringen om "hårt straff för styckning" eller "lika hårt straff för styckning som för Mord" skulle påverka personen som utfört Mordet tror jag absolut inte. Jag menar har det gått så långt så du mördat en annan människa, så struntar du nog i hur straffskalan för styckning ser ut eller vad konsekvenserna för detta kan bli. Skulle du dessutom gjort ett Mord som motsvarar livstids fängelse spelar det ju absolut ingen roll om du styckar kroppen, för du kan ju inte få två livstidsstraff...

/Så du får nog revidera detta och återkomma :-)
Citera
2019-12-16, 11:08
Medlem
Såg dokumentären i huvudett på en mördare här om dagen.
Ser ut att detta fall mycket liknar Jonna Henriksson.
Citera
2019-12-16, 11:09
Medlem
Citat:

Nog finns det intressanta aspekter i detta fall, exempelvis att flickan (trots den unga åldern) tilläts flytta in hos MGM.

Även det faktum att den del av kroppen (huvudet?) som dödsorsaken kan utrönas ifrån saknas, gör fallet intressant.

Försöken att vilseleda polisen (eldningen av ägodelar i skogen) är också av intresse, då syftet uppenbarligen är att försöka leda bort intresset från MGM mot en okänd gärningsman.

Slutligen så är även den troliga inblandningen av MGMs föräldrar av intresse.

Visst finns det saker som gör fallet intressant.
Citera
2019-12-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag ger dig rätt. Det är viktigt att använda rätt terminologi när det blir allvar, ja även innan.
Alla kan inte alla nyanser i uttryck som du.
Det tre uppsåten visste faktiskt inte jag. Undrar vad "insiktsuppsåt" är?
Någon som är sjuk som man "hjälper"? En gissning.

Insiktsuppsåt (eller indirekt uppsåt, som man också säger) kan t ex vara:
"A kastar in en skarp handgranat in i en folkmassa för att döda B. A ”vet” att även andra personer kommer att dö i folkmassan. A har avsiktsuppsåt att döda B, och insiktsuppsåt att döda andra personer i folkmassan". Läs/lyssna mer: https://advokatmassi.se/2019/05/20/vad-ar-uppsat-egentligen/

I vissa fall kan insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt vara väldigt lika, och nästan "gå in i varandra"
Citera
2019-12-16, 11:22
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Misstankarna om att släktingar hjälpt till att utföra illdådet innebär ju att risken är påtaglig att fallet handlar om något annat - det sticker i vart fall ut. Det finns andra märkligheter i det här fallet, bland annat det faktum att radiotystnad råder från utredningen. Klart folk spekulerar.

Beträffande resterande spådomar håller jag nog med dig om att fallet riskerar bli svårlöst. Fruktansvärt.
Såvitt jag vet, men jag har haft fel förr, har inga släktingar hjälpt till med själva ihjälslagandet, så att säga. Styckningen däremot. Det är visserligen ovanligt, men inte unikt, att anhöriga hjälper till att städa undan. Det håller jag med om är en intressant detalj, men jag tror inte det har bäring på själva ursprungsbrottet.

Att polisen håller tyst är bra, äntligen har man insett att det är otaktiskt att läcka information i tid och otid. Tycker snarare utredningen är ett bra exempel på att hålla någorlunda tätt. Förmodligen beror tystnaden på att man vill bygga ett solitt åtal, med tanke på svårigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nog finns det intressanta aspekter i detta fall, exempelvis att flickan (trots den unga åldern) tilläts flytta in hos MGM.

Även det faktum att den del av kroppen (huvudet?) som dödsorsaken kan utrönas ifrån saknas, gör fallet intressant.

Försöken att vilseleda polisen (eldningen av ägodelar i skogen) är också av intresse, då syftet uppenbarligen är att försöka leda bort intresset från MGM mot en okänd gärningsman.

Slutligen så är även den troliga inblandningen av MGMs föräldrar av intresse.

Visst finns det saker som gör fallet intressant.
Jag vet inte, om det är huvudet som hittats, som vid denna tidpunkt är spekulationer med visserligen stark grund, så är det inte särskilt anmärkningsvärt att det inte påvisar dödsorsak. Exempelvis stick-/huggskador med kniv, kvävning med kudde (vilket är osannolikt) och liknande våld skulle inte synas på huvudet.

Jag säger inte att ärendet inte är intressant, det är det absolut. Bara noterar att själva grundbrottet sannolikt är av ganska ordinär karaktär och utan dessa omständigheter runtom, tänker nu på styckning med extern inblandning och lite villospår, så hade det varit ett ganska vanligt våldsbrott i nära relationer. Men intressant är det, sett till dumpningsförfarande och så vidare.
Citera
2019-12-16, 11:33
Medlem
Citat:
Jag säger inte att ärendet inte är intressant, det är det absolut. Bara noterar att själva grundbrottet sannolikt är av ganska ordinär karaktär och utan dessa omständigheter runtom, tänker nu på styckning med extern inblandning och lite villospår, så hade det varit ett ganska vanligt våldsbrott i nära relationer. Men intressant är det, sett till dumpningsförfarande och så vidare.

Då är vi väldigt överens, det är inte brottet som sådant som är särskilt intressant, det är allt runtom som väcker intresse.

Och skulle man få familjemedlemmar fällda för det de misstänks för så skulle detta vara ett väldigt intressant inlägg i integrationsdebatten.
Citera
2019-12-16, 12:00
Medlem
Citat:
Såvitt jag vet, men jag har haft fel förr, har inga släktingar hjälpt till med själva ihjälslagandet, så att säga. Styckningen däremot. Det är visserligen ovanligt, men inte unikt, att anhöriga hjälper till att städa undan. Det håller jag med om är en intressant detalj, men jag tror inte det har bäring på själva ursprungsbrottet.

Att polisen håller tyst är bra, äntligen har man insett att det är otaktiskt att läcka information i tid och otid. Tycker snarare utredningen är ett bra exempel på att hålla någorlunda tätt. Förmodligen beror tystnaden på att man vill bygga ett solitt åtal, med tanke på svårigheterna.

Jag vet inte, om det är huvudet som hittats, som vid denna tidpunkt är spekulationer med visserligen stark grund, så är det inte särskilt anmärkningsvärt att det inte påvisar dödsorsak. Exempelvis stick-/huggskador med kniv, kvävning med kudde (vilket är osannolikt) och liknande våld skulle inte synas på huvudet.

Du för välbalanserade resonemang i ditt inlägg Jag håller med om att tystnaden är av godo, kanske rentav nödvändig - däremot är det onekligen en smula annorlunda, vilket åtminstone får mig att tro att de gärningar som utreds också de är ovanliga. (I grund och botten handlar det förstås också om att hålla brottsmisstänkta personer kvar i mörkret).

Hursomhelst, angående att fallet fortfarande diskuteras, menar jag att i brist på fakta från polisen fylls det "vakuumet" av spekulationer, som kan fortsätta i evigheter då folk söker svar.
Citera
2019-12-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Insiktsuppsåt (eller indirekt uppsåt, som man också säger) kan t ex vara:
"A kastar in en skarp handgranat in i en folkmassa för att döda B. A ”vet” att även andra personer kommer att dö i folkmassan. A har avsiktsuppsåt att döda B, och insiktsuppsåt att döda andra personer i folkmassan". Läs/lyssna mer: https://advokatmassi.se/2019/05/20/vad-ar-uppsat-egentligen/

I vissa fall kan insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt vara väldigt lika, och nästan "gå in i varandra"

Tack, intressant!
Bra att de finns.
Citera
2019-12-16, 12:25
Medlem
Citat:

Att det ser så överdrivet uppmärksammat ut här inne beror bl a på antalet personer och de olika synpunkter som uppstått kring MGM:s härkomst.
Det kan mycket väl ha en roll i sammanhanget att han har muslimskt påbrå - särskilt om familjen hjälpt till att städa undan.
Man har då inte sagt "Vi måste ringa polisen" till sonen.
Olika vinklingar av detta hos så många gör ämnet större än det kanske behöver vara.
Citera
2019-12-16, 12:46
Medlem
Hej

Väntat ett tag på att få bli godkänd som medlem. Detta blir mitt första inlägg, så om det blir knasigt så ha tålamod med mig🙃.

Jag har följt tråden från allra första början och läst i princip alla inlägg dag efter dag.

Jag är inte från trakterna och har därför heller ingen egentlig uppfattning om staden och dess omnejd.

Jag har även följt forum på facebook och reagerade tidigt på ett inlägg i forumet som då hette "hitta Wilma" eller dyl. Nu är det en minnessida för W. "Vila i frid Wilma Andersson 17 år Uddevalla"

I vilket fall så var det en kvinna som skrev till Wilmas styvmamma. Hon frågade om hon var skriven hon henne. Jag kommer nu citera exakta ord med stavfel och allt:

ES: ja hos mig ät hon skriven❤
AF: Emm*eli S*eland*er hörde konstgt skrik utanför huset förrförra helgen halvfyra på morgonen bor i närheten av Lyse strand närheten av scot gård tallstigen.

Detta skulle i så fall ha varit i dagarna då W försvann. Styvmamman svarade inte vidare på kommentaren.

Jag hittar inte längre detta inlägg i forumet, men jag tog en skärmdump på det medan det fortfarande låg ute.
Om hon är troll eller inte vet jag inte. Konstiga skrik kan även vara rådjur (de kan låta otroligt kusliga och påminner om kvinnoskrik)..

Nåväl.. detta var mitt första inlägg.
Om det var av värde för någon vet jag inte🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in