2019-12-16, 11:10
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Vilket museum?

Accademia Carrara skulle jag tro, har varit där, mycket trevligt. Giacomo Carrara donerade mycket.
Citera
2019-12-16, 20:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Accademia Carrara skulle jag tro, har varit där, mycket trevligt. Giacomo Carrara donerade mycket.

Stämmer bra det, instämmer!

OK, man ska systematiskt gå igenom leadsen men tänkte att det skulle ta erp.b eller annan mindre tid att googla än för mig att skriva, intensiv tentarättningsperiod just nu.

Huruvida Bergamo är mindre än Uppsala? Den sköt jag från höften men visade sig lyckligtvis stämma, där kan du antingen googla erp.b or just take my word for it...
Citera
2019-12-17, 01:26
Medlem
Pansarhyenas avatar
Okej, då kör vi nästa stad:

1. Huvudstad.

2. Har namn som delas med olika städer i alla befolkade världsdelar utom Afrika och Oceanien.

3. Har grannstad som delar namn med stor turiststad i samma land.
Citera
2019-12-17, 22:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Okej, då kör vi nästa stad:

1. Huvudstad.

2. Har namn som delas med olika städer i alla befolkade världsdelar utom Afrika och Oceanien.

3. Har grannstad som delar namn med stor turiststad i samma land.

Skjuter en högoddsare från höften; ...San José..? (faller väl iofs inte minst på tvåan...klurigt detta...)
Citera
2019-12-18, 23:10
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Skjuter en högoddsare från höften; ...San José..? (faller väl iofs inte minst på tvåan...klurigt detta...)

Nä, inte San José. Så fler ledtrådar:

4. Den äldsta huvudstaden av sitt slag (och då syftande på själva stadens ålder, inte på hur länge den haft status som huvudstad).

5. Känd som konstnärligt centrum, med ovanligt många museer och konstgallerier för en stad av sin storlek. Dessutom genom åren hem för åtskilliga framstående författare.
Citera
2019-12-20, 18:08
Medlem
Pansarhyenas avatar
6. Historisk transportled kan föra dig till rätt stad.

7. Legendarisk plats för vapentillverkning återfinns i stadens närhet.
Citera
2019-12-20, 19:08
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
6. Historisk transportled kan föra dig till rätt stad.

7. Legendarisk plats för vapentillverkning återfinns i stadens närhet.

Får gissa på något för en ny ledtråd Izjevsk? Kalasjnikov, möjligen sidenvägen. Men skulle vilja ha det det någon liten nation med behagligt klimat och palmer..
Citera
2019-12-20, 19:43
Medlem
Pansarhyenas avatar
8. En stad vars speciella färgskala smälter väl in i omgivningarna.

9. Ingen SÅDAN huvudstad, utan huvudstad på en något lägre nivå.
Citera
2019-12-23, 16:24
Medlem
Pansarhyenas avatar
10. Namnet har stark religiös koppling.

11. Känd fantasyförfattare har donerat stora pengar till kulturlivet i staden.
Citera
2019-12-25, 09:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
10. Namnet har stark religiös koppling.

11. Känd fantasyförfattare har donerat stora pengar till kulturlivet i staden.

Sorry för OT - enär har ingen gissning (too bloody drunk) men - om inte minsta gemensamma nämnare - så tar ju oss kombon "federal stat", ev Tolkien, oss till Sydafrika, and there ends my attention span... men ett tips!
Citera
2019-12-26, 02:31
Medlem
Pansarhyenas avatar
12. Jag hade ju tänkt att den som först kunde säga vilken stad jag är ute efter inte bara skulle få äran att ställa nästa fråga utan även skulle få en målning av en mycket framstående amerikansk blomstermålarinna som levde sina sista år i staden och där har fått ett eget museum, men nu är vi uppe i så många ledtrådar att det kan ni fan glömma!

13. Staden grundades ursprungligen som La Villa Real de la [stadens nuvarande namn] de San Francisco de Asís.
Senast redigerad av Pansarhyena 2019-12-26 kl. 02:36.
Citera
2019-12-26, 02:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
12. Jag hade ju tänkt att den som först kunde säga vilken stad jag är ute efter inte bara skulle få äran att ställa nästa fråga utan även skulle få en målning av en mycket framstående amerikansk blomstermålarinna som levde sina sista år i staden, men nu är vi uppe i så många ledtrådar att det kan ni fan glömma!

13. Staden grundades ursprungligen som La Villa Real de la [stadens nuvarande namn] de San Francisco de Asís.

Santa Fe.

"Namnet har stark religiös koppling" och "Historisk transportled kan föra dig till rätt stad" tog jag i så fall det på.
Senast redigerad av GormDenGamle 2019-12-26 kl. 03:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in