2019-12-14, 03:01
Medlem
Pansarhyenas avatar
Det här börjar banne mig bli komiskt...

(Ni kommer också att se komiken i det så småningom, tro mig!)

Men okej då:

7. Att tänka på drycker kan hjälpa.
Citera
2019-12-14, 14:24
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Det här börjar banne mig bli komiskt...

(Ni kommer också att se komiken i det så småningom, tro mig!)

Men okej då:

7. Att tänka på drycker kan hjälpa.

Så enkelt som Wien då..
Citera
2019-12-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Så enkelt som Wien då..

Satan, du har nog rätt... jag var helt inställd på att Strindbergs misogyne influencer i ledtråd 6 var Nietzsche eller Rousseau men ingen av dem har bott i Wien. Inte heller Volta eller Carl von Linné som var den förste som beskrev darrålen Electrophorus electricus. Däremot bodde den misogyne ålamannen Freud ett tag i Wien...

Hajar fortfarande inget av Dehli, Berlin, änglar... I'm stunned... får bli brännwien till ålen på julbordet trots att jag än i dag minns hur farmor flådde ål och såg den slingra iväg utan skinn...

OT, kuriosa:
Nyligen upptäcktes en ny ful fan i Amazonas som momentant levererar 860 Watt (860V/1A) och fått klassificieringsnamnet Electrophorus Voltai.
https://www.sciencealert.com/a-newly-discovered-species-of-electric-eel-packs-a-record-breaking-shock
.
Senast redigerad av Sarcasmium 2019-12-14 kl. 22:27.
Citera
2019-12-15, 00:55
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Så enkelt som Wien då..

Klart det är Wien!

Efter att förra gången ha frågat efter en liten italiensk stad som inga andra än C. S. Lewis-entusiaster och vissa äventyrliga Italienresenärer ens hört talas om kände jag att jag nu verkligen borde ha en större stad som svar. Tänkte att det skulle bli lite enklare...

Och du fattade ju både Freud och Habsburgarna Bilingual, även om det ändå blev fel stad. (Freud kanske inte bedrev sin ålforskning i just Wien, men Wien var hans hemstad där han bodde större delen av sitt liv, från att han var tre år tills han 1938 tvingades fly undan nazisterna.)

Faktum är att även Gogge hade rätt om en ledtråd utan att för den skull komma fram till rätt svar. För det var verkligen Nikobarerna jag syftade på i min ledtråd om öar i Indiska oceanen. Öarna var under österrikisk kontroll 1778-1785.

Men vad syftar då ledtrådarna på?

1. Att betydelsefulla städer fått ge namn åt nya städer på andra kontinenter har ju inte varit ovanligt. Vi har därför New York och New Orleans i USA, Novo Hamburgo i Brasilien, Nieuw Amsterdam i Surinam... Att städer på samma sätt fått ge namn åt nya städer i sin omedelbara närhet är desto ovanligare. Spontant känner jag bara till två exempel på sådana nya städer: New Delhi och Wiener Neustadt. Den förra idag i praktiken sammanväxt med Delhi, den senare en stad med ca 45 000 invånare några mil söder om Wien.

2. Det finns egentligen mycket Berlin och Wien har gemensamt. I båda städerna talas tyska och båda har de varit huvudstad i ett kejsardöme. Men inget av detta gör dem förstås unikt kopplade till varandra, utan vad jag tänkte på var att båda städerna efter andra världskriget delades upp mellan segrarmakterna. Fast i Wien varade uppdelningen förstås bara till 1955, och utöver de sovjetiska, amerikanska, brittiska och franska zonerna fanns här i stadens centrum även en "internationell" zon där de olika segrarmakterna turades om att utöva kontrollen.

3. De änglalika varelser jag här syftar på var i själva verket högst mänskliga. Det är närmare bestämt de polska bevingade husarer som 1683 gick i spetsen för anfallet när Johan III Sobieskis undsättningsstyrka besegrade turkarna vilka i två månader belägrat Wien. (https://www.youtube.com/watch?v=F_ftYLvqPSQ)

4. Här var det alltså släkten Habsburg som jag tänkte på. Deras stamgods är Schloss Habsburg i Aargau i Schweiz. (Ursprungligen hette borgen Habichtsburg, vilket betyder "Duvhöksborgen".)

5. Nikobarerna som sagt. Vid sidan av ett par mindre besittningar i Indien den enda koloni Österrike-Ungern någonsin lyckades upprätta.

6. Ålforskaren är alltså Freud. Den misogyne tänkaren är Otto Weininger, vilken i boken Geschlecht und Charakter (1903) argumenterade för att alla människor består av en blandning av manlig och kvinnlig substans, där den manliga (dominerande hos män) står för i princip allt positivt.

(Jag kan förresten rekommendera boken Otto Weininger: Sex, science, and self in imperial Vienna av Chandak Sengoopta om man vill veta mer om denne udda tänkare, om vilken Wittgenstein skrev: "It isn't necessary or rather not possible to agree with him but the greatness lies in that with which we disagree. It is his enormous mistake which is great.")

7. Vin är ju en dryck som lätt för tankarna till Wien på grund av själva ljudlikheten. Men även kaffe kan förstås föra tankarna rätt eftersom Wien är en stad känd för sin kafékultur.
Citera
2019-12-15, 13:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Sorry för OT-dravel men måste ändå få säga; snyggt plockad, och knepig men cred för kul fråga!
Citera
2019-12-15, 14:40
Medlem
Tackar! Vi reser vidare..vart ska vi nu?

1) Jerusalem.

2) James Bond.

3) Hålfoten.
Citera
2019-12-15, 16:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tackar! Vi reser vidare..vart ska vi nu?

1) Jerusalem.

2) James Bond.

3) Hålfoten.

Ingen aning om trean. Gibsons "Jesusfilm" (i vars skugga t o m NT inte ter sig antisemitiskt... ) spelades in - vilket även gäller nya Bondrullen - i Matera??? Dock högoddsare...
Citera
2019-12-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ingen aning om trean. Gibsons "Jesusfilm" (i vars skugga t o m NT inte ter sig antisemitiskt... ) spelades in - vilket även gäller nya Bondrullen - i Matera??? Dock högoddsare...

Helt rätt! En hel drös filmer har spelats in där, inklusive nya ”No Time to Die” (lite töntigt namn på en modern Bondrulle). En flaska Bollinger, ett par italienska stövlar och frågan över till dig!

Edit: Hålfoten syftade på att Matera ligger ungefär där, sett till den italienska stöveln.
Citera
2019-12-15, 17:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Helt rätt! En hel drös filmer har spelats in där, inklusive nya ”No Time to Die” (lite töntigt namn på en modern Bondrulle). En flaska Bollinger, ett par italienska stövlar och frågan över till dig!

Edit: Hålfoten syftade på att Matera ligger ungefär där, sett till den italienska stöveln.

Grazie! Självfallet... "hålfoten" alltså... kan asbergers bryta ut efter 40??? Snart på jobbet; "kan du hålla i dörren" "aaaa" (med öppen mun dessutom ).

Let´s move on!

1) Berömt museum uppfört med s a s mecenatpengar, vilket framgår av dess namn.

2) Liten stad, nja.... ...allt är relativt men mindre än Uppsala ivf.

....och den obligatoriska sportledtråden...

3) Trots sin relativa litenhet mitten-nästan-topplag i högsta divisionen i landets nationalsport. Här regerade tidigare svensk på planen, började som offensiv mittfältare, slutade som libero, lagkapten dessutom, och det under en period när ligan tveklöst var den bästa i världen. (Han bor kvar i staden förresten).
Citera
2019-12-16, 01:30
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Grazie! Självfallet... "hålfoten" alltså... kan asbergers bryta ut efter 40??? Snart på jobbet; "kan du hålla i dörren" "aaaa" (med öppen mun dessutom ).

Let´s move on!

1) Berömt museum uppfört med s a s mecenatpengar, vilket framgår av dess namn.

2) Liten stad, nja.... ...allt är relativt men mindre än Uppsala ivf.

....och den obligatoriska sportledtråden...

3) Trots sin relativa litenhet mitten-nästan-topplag i högsta divisionen i landets nationalsport. Här regerade tidigare svensk på planen, började som offensiv mittfältare, slutade som libero, lagkapten dessutom, och det under en period när ligan tveklöst var den bästa i världen. (Han bor kvar i staden förresten).

Jag är inte särskilt intresserad av idrott i allmänhet, men väl av fotboll. Så bara utifrån tredje ledtråden: Bergamo? (I vilket fall klubben förstås är Atalanta och fotbollsspelaren Glenn Strömberg.)
Citera
2019-12-16, 09:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag är inte särskilt intresserad av idrott i allmänhet, men väl av fotboll. Så bara utifrån tredje ledtråden: Bergamo? (I vilket fall klubben förstås är Atalanta och fotbollsspelaren Glenn Strömberg.)

Visst är det så, snyggt! Valfri prdukt (det är en del... ) Strömberg satt sitt namn på alt gjort reklam för - samt frågan så klart!
Citera
2019-12-16, 10:38
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Visst är det så, snyggt! Valfri prdukt (det är en del... ) Strömberg satt sitt namn på alt gjort reklam för - samt frågan så klart!
Vilket museum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in