Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Jasså? Ja det får väl du/ni tro då. När det var upplopp precis där jag bor 2013 såg jag däremot exakt noll stöd för ligisterna. Ligisterna var ju allas fiende, det var de som förstörde, vandaliserade och gjorde det otryggare...
Invandrare anordnade däremot lokala protester och nattvandringar MOT ligisterna. Likaså såg jag inte heller att polisen och lokalinvånarna i allmänhet stod på olika sidor i detta, det var enbart ligisterna vs. polisen det handlade om.
Men både yttre vänstern och yttre högern (i media) verkade ju lika eniga om att man hade fel i min uppfattning där! Eniga på så sätt att båda sidor sa att de som var emot polisen representerade hur förortsborna såg på saken (fast i olika syften). Kul att agendorna är eniga om något och kan berätta för de som lever i verkligheten och ser på nära håll hur den ”egentligen ser ut :-)
Problemet med båda ytterkanter är att det inte finns någon som helst plats för fler nyanser än deras ensidiga beskrivningar. Där båda sidor klumpar ihop tusentals invånare och målar upp en bild som sedan ska representera ett helt område.
Men tur att man har agendorna som kan tala om vilken (enda) verklighet som existerar när man råkar se något helt annat med egna ögon :-)
Men folk på båda sidor får tro på sina egna sanningar om hur det ”egentligen är”, jag köper dock inte att 50 000 invånare som här stödjer det 50-tal som stod för vandaliseringen. Men visst, vi säger väl att hela bunten supportade att ens lokala närområde blev otryggare och att det vandaliserades.
För mig är det dock inte ett dugg märkligt att även ”svartskallar” är emot detta, för det var även deras bilar och butiker som vandaliserades. Och om man nu inte tror att några invandrare arbetar så har de väl också behov av att gå på apoteken och till mataffärerna som vandaliseras!?
Och vem sjutton driver alla butiker och äger bilarna i förorterna som vandaliseras där det nästan bara bor invandrare? Och vilka misshandlas och rånas egentligen där det nästan bara bor invandrare? (Förutom de enstaka gångerna journalister kommer på besök då). Vill invandrare i allmänhet utsättas för våld och bli rånade alltså?
Eftersom människor är polariserade inom sig kan de inte annat än polarisera allt i världen.
Därför leder mångkultur till konflikter.
Även fast boende på dessa orter givetvis inte vill bo i en krigszon, så kommer sådana här laglösa land uppstå i alla mångkulturer, eftersom människor endast klarar av att älska dem som de kan spegla sig i. Jag talar då generellt.
Om/när dessa kriminella försvinner kommer alltså nya kriminella uppstå, eftersom orten saknar homogenitet och människor söker sammanhang. Etnicitet tycks vara den starkaste faktorn för polarisering, där efter religion.