2019-12-16, 01:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den jämförelsen med barnvåldtäckt var ju haltande då inget mord eller dråp begåtts som leder till att en del tycker att styckning är nödvändig.

Jag anser att styckning är en handling som bör stoppas snälla vän. Mord och dråp är svårt att få bort men styckning av människor är det möjligt att minimera med hjälp av hårdare straff. Man behöver ju inte kalla det mord om det är det du hänger upp det på. Som det blir nu kan ju fler mördare få för sig att det är en god idé i strafflindrande syfte om dom bara har nerver till det. Om någon annan gör det åt någon så ska det ändå straffas hårt för det är en bisarr syssla som inte hör hemma i en civiliserad värld enligt mig. Genomför man en styckning av en människa som är död och själv inte är baneman så ställer man sig på dennes sida och anser att döden var rättvis samt att lag och rätt inte ska råda. Sen finns ju fall där människor säger att det var en olycka och dom tyckte det var en bra idé att stycka, panik eller inte. Jag tycker det är en bra idé att låsa in dessa mycket länge med då olyckan blir svår att bevisa. Samma här, tanken ska infalla, styckar jag blir det jämställt med mord i lagens mening och inte en olycka. Sen finns det många andra sätt att förstöra en kropp som att bränna upp den, köra genom en flismaskin eller spränga sönder med dynamit och döden före var knappast naturlig och något någon ville dölja, det bör vara hårda straff här med. Allt detta är ju inget man råkar göra eller en lust man har för då måste man döda först. Det är en aktiv beräknande handling handling i syfte att dölja brottet medans mord eller dråp kan vara i stundens hetta. Gravskändning är en annan sak.

Du och jag har olika åsikter om straff och vi kan låta det vara nu, lagstiftarna får istället fundera vad som bör göras om något.

Men hade det varit ett lika hårt straff som för mord att stycka så hade nog inte Wilma blivit det. Troligen hade den som gjorde det tänkt till och kommit fram till att det vore bättre att låta bli så alternativen dråp eller olycka ändå är kvar.
ska berätta en sak som hände mig här på fb.
För ca 2 år sedan var det ett fall i Stockholm där mannen styckade frun. Jag skrev ett lååååångt inlägg i den tråden där jag förordade styckning borde vara jämställt med mord i straffskalan. Det inlägget raderades av moderatorn vilket jag inte kunde förstå. Jag fick snällt acceptera att inlägget togs bort.
Jag stängde av datorn förbannad!. Jag gick och satte mig och slog på text-tv:n istället. VAD SER JAG DÄR riksdagsmannen Ygeman skrev att han ville ha styckning jämställt med mord. En ändring i straffskalan. Så i mitt fall ansåg tydligen moderatorn att han visste bättre än Ygeman. Jag ifrågasätte sedan inlägget till moderatorn med att till och med Ygeman tyckte som jag. Jag fick inget svar!

Edit: Har man sett! inlägget från Ygeman fanns kvar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kritik-over-lagt-straff-for-styckning-av-fru
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-12-16 kl. 02:01.
Citera
2019-12-16, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkainen
Insiktsuppsåt = Du har inte avsikt att döda men du är medveten om att det blir resultatet.
Om du ska döda en person i en folkmassa och du kör igenom med en bil så har du inte avsikt att döda alla andra runt om, men du är medveten att de kommer att dö av dina handlingar.

Ah, tackar.
Har aldrig varit med om just den definitionen, allt jag känt till i den vägen har handlat om "uppsåt" men det har heller inte handlat om
händelser som den här utan ett annat område, där jag var verksam en tid (extra arbete).
Bra att det finns benämning för olika uppsåt.
Citera
2019-12-16, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag håller inte med dig alls, det är snarare du och andra som får Wilmas anhöriga att må dåligt, genom att belysa hur fruktansvärt hemskt Wilma måste ha blivit behandlad både före och efter hon dog. Jag försöker istället öppna dörren för att det kanske inte gick till så fruktansvärt hemskt som ni tror.
Det kan ha varit en tragisk olycka, något dåligt beslut av Tishko ensam om att stycka kroppen, han ångrar sig jättemycket efteråt men klarar inte av att erkänna, sen bryter han ihop psykiskt och det ser utredarna och skickar honom till psykundersökning.
Ni verkar faktiskt vilja att det ska ha gått riktigt hemskt till, antagligen för att det gynnar era politiska åsikter att en invandrare begår ett hemskt styckmord.
Det är ni som borde skämmas!
Alltså nej nej!
Åter NEJ!! Styckning är vidrigt
Oavsett hudfärg på offer eller förövare så dra inte upp fördomar mot invandrare!
Citera
2019-12-16, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkainen
Insiktsuppsåt = Du har inte avsikt att döda men du är medveten om att det blir resultatet.
Om du ska döda en person i en folkmassa och du kör igenom med en bil så har du inte avsikt att döda alla andra runt om, men du är medveten att de kommer att dö av dina handlingar.

Tack så mycket. Bra beskrivet!
Citera
2019-12-16, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Häpnadsväckande påstående, igen. Jag tror tvärtom att Flashback inte alls speglar rättssystemet särskilt väl. Sen förekommer det säkerligen att vissa inom rättsväsendet - framförallt lekmän i tingsrätterna - har dunkla motiv och tvivelaktiga värderingar, vilket bland annat visat sig i turerna kring Solna Tingsrätt. Men det finns mig veterligen inga belägg för att olika missförhållanden skulle vara normativa.

Tillägg: Sen får du naturligtvis tycka exakt vad du vill om vårt rättssystem. Men jag förstår verkligen inte kopplingen till de nättroll som figurerar härinne.

Jag motsäga dig inte, Olbars .. Men det är verkligen så att inte bara lekmän kan ha skumma avsikter
och konstiga tankegångar i förhandlingar ...
Det finns riktiga "knäppgökar" till domare (bl.andra) också (som jag vet om).
Ja helt perversa sådana och man får hoppas bara, att de är avskedade.
Vad gäller ren kunskap så är det absolut så att lekmän saknar stora delar av det -
och det är väl tänkt och utformat så att de ska ha det - som en komplettering
till sakkunskapen.
Men därför är de inte alltid svagt begåvade, tvärtom.
Och de blir valda till nämndemän, det är också bra.

Har man någon självinsikt som nämndeman så är det jättebra, och juristerna kan ägna sig
åt sakkunskapen, termerna och strukturerna.

Nu tog jag några ord av dig ur sitt sammanhang, åter till ämnet!
Citera
2019-12-16, 05:33
Medlem
En sak som jag tänkt på är den händelsen med en gående man på eller vid Uddevalla bron sent den 14 november.
Nu är den varningen helt borta från sidan som skrev det.
Citera
2019-12-16, 07:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
En sak som jag tänkt på är den händelsen med en gående man på eller vid Uddevalla bron sent den 14 november.
Nu är den varningen helt borta från sidan som skrev det.

Har också tänkt på den varningen. De skrev inte i varningen att det var en man utan en person klädd i mörka kläder.
Varningen skrevs ca kl 22.00 och flera satte samband med den varningen och efterlysningen av Wilma.

Kanske togs varningen bort för att det inte skall diskuteras brott i rescue Uddevalla
Citera
2019-12-16, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har också tänkt på den varningen. De skrev inte i varningen att det var en man utan en person klädd i mörka kläder.
Varningen skrevs ca kl 22.00 och flera satte samband med den varningen och efterlysningen av Wilma.

Kanske togs varningen bort för att det inte skall diskuteras brott i rescue Uddevalla
Just så var det ja.
Ja det kan nog va orsaken
Citera
2019-12-16, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Ja det stämmer nog. Minns att jag letade upp den och någon hade kommenterat "W?". Vad som hände sen vet jag inte.
Citera
2019-12-16, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag har inte sagt att andrahandsuppgifter inte väger tungt, jag sa att jag blir skeptisk när någon säger sig vara 100% säker på andrahandsuppgifter, och jag vill gärna veta mer om hur personen definierar "säker källa".

Jag har inte sagt att det är ologiskt att Tishko ville att Wilma skulle konvertera till Islam, men för att det ska vara logiskt så krävs att Tishko var muslim, och det var det jag ville försöka få verifierat av Aubar. Den verifieringen har ännu inte lyckats.

Och sen om muslimska män får gifta sig med kristna kvinnor, varför skulle det då vara så viktigt att Wilma konverterade till Islam?

Du vänder konstigt på det för att uppgiften om att Ahmed ville att Wilma skulle konvertera till Islam, ger automatiskt svar på att Ahmed är muslim.
Citera
2019-12-16, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag motsäga dig inte, Olbars .. Men det är verkligen så att inte bara lekmän kan ha skumma avsikter
och konstiga tankegångar i förhandlingar ...
Det finns riktiga "knäppgökar" till domare (bl.andra) också (som jag vet om).
Ja helt perversa sådana och man får hoppas bara, att de är avskedade.
Vad gäller ren kunskap så är det absolut så att lekmän saknar stora delar av det -
och det är väl tänkt och utformat så att de ska ha det - som en komplettering
till sakkunskapen.
Men därför är de inte alltid svagt begåvade, tvärtom.
Och de blir valda till nämndemän, det är också bra.

Har man någon självinsikt som nämndeman så är det jättebra, och juristerna kan ägna sig
åt sakkunskapen, termerna och strukturerna.

Nu tog jag några ord av dig ur sitt sammanhang, åter till ämnet!

PS)
Rättelse: Jag menade att det är tänkt och utformat så att nämndemän ska vara lekmannadomare
och komplettera de mer sakkunniga.
Inte att "de ska ha det" (samma kunskap). DS)
Citera
2019-12-16, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aubar
Du vänder konstigt på det för att uppgiften om att Ahmed ville att Wilma skulle konvertera till Islam, ger automatiskt svar på att Ahmed är muslim.

Ja ...
Och det är inte konstigt om T ville att W skulle konvertera, om han (enligt uppgift)var otrygg med och svartsjuk gentemot W. och ville att hon skulle leva mer efter samma värderingar som hans familj, som han var van vid sedan barndomen. Med andra ord, ville stabilisera relationen mer på hans villkor.
Han tyckte kanske att hon redan levde för mycket efter egna villkor ...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in