Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag är inte säker på vad du vill med inlägget. Jag tänker inte kolla de domar du räknar upp. Men jag vet att alla domar sker efter en huvudförhandling och möjligen efter en överklagan. Jag vet också att man går igenom allt från fall till fall. Jag känner igen flera av fallen du nämner - men har överhuvudtaget inte läst in mig på dem. Flera av dom känner jag spontant att det är för snälla domar.
Hur skall man kunna bevisa enbart misshandel och vållande när man inte ens har en kropp? Som man vet att den är styckad dessutom. Inget ovan, av de fallen du räknar upp, saknar kropp. Eller misstänks vara styckad. Vi vet inte vad man hittat eller fått för analyssvar på de hundratalet beslag man tagit in för analys. Jag brukar fria hellre än fälla tills jag har bevis. Det gjorde jag även i det här fallet. Men ju längre tiden gått, ju mer vi fått veta, när man hittade en kroppsdel - blod i en bil - blod i lägenhet.... Fram till att jag blir överbevisad så är han en mördare.
Min åsikt betyder nada varken här eller nån annanstans - men precis som vemsa slåss FÖR mördaren och känner att han behöver uttrycka detta, så känner jag att jag behöver uttrycka MIN mening. Och hoppas att jag får göra det. Men nu är det god natt.
Domarna behöver du inte kolla upp. Dom har vunnit laga och jag vet vad jag pratar om!
Dom flesta av sådana här domar (så även mina exempel med Trollhättan, Helsingborg och Tjörn) är oftast en knytnäve på fyllan, utan någon som helst avsikt eller uppsåt att döda. Som i 99 fall av 100 slutar med ett krossat näsben på sin höjd. Men där offret i detta fall olyckligtvis avlider.
Du får gärna tycka att dessa domar är för milda. Men jag kan säga att av dessa fall så var det endast Gica-fallet som överhuvudtaget hade ett Mord-yrkande (och då var det dessutom några andrahands-yrkanden, så det var knappt så åklagaren själv trodde på det). Så varken åklagare, advokater eller rätten har tyckt det varit för milt.
Hur man kan bevisa Misshandel och Vållande till annans död utan kropp?...Hmm, ja, det blir nog svårt!
I detta fallet kommer detta troligen inte ens komma upp på bordet. OM inte den misstänkte själv medger Misshandel och Vållande till annans död, vill säga.
Sedan har du ju helt rätt i att man inleder alltid en förundersökning om Mord (eller möjligtvis Dråp) när man misstänker att en person dödats. Hittar man dessutom personen styckad så är det självklart att man utreder detta som ett Mord, allt annat vore ju idiotiskt! Jag menar dom flesta människor som av misstag eller åtminstone utan uppsåt dödar en annan människa kryper ju till korset och ringer både ambulans och polis - Inte fan styckar/gömmer man kroppen!? Men när man kommer till en rättegång där det skall vara styrkt bortom rimligt tvivel spelar ju inte det någon roll, för där skall det ju vara bevisat att just ETT MORD skett. Vi har ju exemplet med Vatchareeya Bangsuan i Boden som dödades och styckades. Där drev åklagarna en Mord-utredning, åtalade för Mord, yrkade på Mord i Tingsrätten och fick rätt, yrkade på Mord i Hovrätten - Där Hovrätten sa att Mord inte var bevisat, utan dömde till Dråp.