2019-12-15, 18:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Syns tydligt, för att aldrig mer synas igen... Min slutledningsförmåga säger mig då att det inte är någon kurva vi bevittnar från början.

Din övertygelse är orimlig.

Nej och det här här du ständigt havererar. Är du alldeles strax ovan ytan på en stor sfär så är det iprincip omöjligt för ögat att urskilja den lilla buktning ytan gör under en.

Står man däremot på sfären och ser längs med ytan, och det finns en lång rak konstruktion, så ser man hur den följer ytans form och försvinner bakom horisonten. Zoomar man in längs konstruktionen ser man den tydligare.

Det är inget som helst konstigt med detta. Släpp det nu.
Citera
2019-12-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej och det här här du ständigt havererar. Är du alldeles strax ovan ytan på en stor sfär så är det iprincip omöjligt för ögat att urskilja den lilla buktning ytan gör under en.

Står man däremot på sfären och ser längs med ytan, och det finns en lång rak konstruktion, så ser man hur den följer ytans form och försvinner bakom horisonten. Zoomar man in längs konstruktionen ser man den tydligare.

Det är inget som helst konstigt med detta. Släpp det nu.

Jag talar såklart om att titta längst med ytan, jag menar inte att du ska titta rätt ner och kunna urskilja en välvning. Du tittar mot horisonten, och ser ingenting som tyder på en välvning.
Citera
2019-12-15, 18:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag talar såklart om att titta längst med ytan, jag menar inte att du ska titta rätt ner och kunna urskilja en välvning. Du tittar mot horisonten, och ser ingenting som tyder på en välvning.
Tittar du mot horisonten så kan man se saker som ligger dolda under ytan till hälften. Detta tyder i högsta grad på en välvning. En platt yta döljer ingenting under ytan.
Citera
2019-12-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tittar du mot horisonten så kan man se saker som ligger dolda under ytan till hälften. Detta tyder i högsta grad på en välvning. En platt yta döljer ingenting under ytan.

Javisst kan man tyda det som en välvning. Det har jag aldrig sagt emot.
Citera
2019-12-15, 19:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Javisst kan man tyda det som en välvning. Det har jag aldrig sagt emot.
Däremot har ingen presenterat en trovärdig tes om vad det skulle kunna vara som döljer Toronto till hälften på en platt jord utan välvning. Finns enlig mig ingen annan rimlig förklaring till ett Toronto som är till hälften dolt under vattenytan än att vattenytan trotts allt har en välvning. Att den ser platt ut betyder nada om du inte kan visa platta bilder från tvåsiffrigt antal mil upp.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-12-15 kl. 19:14.
Citera
2019-12-15, 19:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den ser platt ut från alla höjder. Att se saker försvinna nerifrån och upp är inte att se en välvning.
Varken bron eller kraftledningen över sjön Pontchartrain ser platta ut.

Vi väntar med spänning på den alternativa förklaringen till varför saker skyms nedifrån och upp.

Vi väntar också på en förklaring till exempelvis:

Midnattssol på södra halvklotet.
Stjärnhimlens södra rotationscentrum.
Gravitationen.
Varför halvmånen är stående vid polerna och liggande vid ekvatorn.
Solens sken på molnens undersida.
GPS.
Polstjärnans höjd över horisonten.
Kartor baserade på en platt jord.
Kompassen (magnetiska sydpolen).
Foucaults pendel.
Eötvös- och Coriolis-effekten.
Gradienten i atmosfärstrycket.
Kometer, meteorer och meteoriter.
Citera
2019-12-16, 07:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Syns tydligt, för att aldrig mer synas igen... Min slutledningsförmåga säger mig då att det inte är någon kurva vi bevittnar från början.

Din övertygelse är orimlig.
Vadå aldrig mer att synas?
Prcis som den krokiga brädan, den är fortfarande krökt när man återgår till att titta längs med.
Dessutom syns den i sidled om man är tillräckligt högt upp (typ 30 mil), enligt globmodellen.
Dessutom ser man kurvan i sidled från marknivå om man komprimerar bilden i sidled.

Det är din övertygelse om att något blir rakt när man slutar att titta på krökningen, som är orimlig.
Citera
2019-12-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
tider 13:12 och 14:10 justera så fåglarna hamnar exakt lika.

Sorry tänkte inte på att det var en kortare version länkad. Här är hela filmen. https://youtu.be/TaVdgNI0os4
Tiderna stämmer med detta klipp. Du får pausa klippen när fåglarna är på samma ställe exakt innan "siktet" så ser du att allt är exakt likadant förutom helikoptern. Fåglar, krusningarna i vattnet.

Filmen är gjord för att folk ska se att den är skum och ifrågasätta Glob jorden, det är min teori om saken.

Jag sprider inga lögner, inte medvetet i alla fall. om jag säger något som inte stämmer så får du tillrättavisa mig precis som du gjorde nu med klippet.

Det ser onekligen ut som att helikoptern är inklippt. Jag tog två skärmdumpar från videon och alternerar mellan dem i denna gif: https://im6.ezgif.com/tmp/ezgif-6-95c31d918803.gif

Har inte gjort annat än skärmklippa och kollat så de är exakt likadant beskurna.

Vill betona att jag inte på något sätt tror jorden är platt. Men intressant ändå att helikoptern ser inklippt ut!
Citera
2019-12-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleclasse
Det ser onekligen ut som att helikoptern är inklippt. Jag tog två skärmdumpar från videon och alternerar mellan dem i denna gif: https://im6.ezgif.com/tmp/ezgif-6-95c31d918803.gif

Har inte gjort annat än skärmklippa och kollat så de är exakt likadant beskurna.

Vill betona att jag inte på något sätt tror jorden är platt. Men intressant ändå att helikoptern ser inklippt ut!

Hoppsan, länken funkade inte. Ny länk: https://i.imgur.com/9jSiaoX.gif
Citera
2019-12-16, 12:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleclasse

Hur lång tid är det mellan bilderna?
Vad jag mins så panorerade kameran fram och tillbaka när de letade efter helikoptern. Om det är bara några sekunder mellan bilderna är det inte orimligt att fåglarna är på samma ställe. Tar man då två frames från filmen, när fåglarna är på samma plats, då blir det som i GIF:en, utan att helikoptern är inklippt. Det syns ju inga andra tecken på att helikoptern är inklippt. Däremot så ser man skillnad på vattenytan mellan de två bilderna.
Citera
2019-12-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad jag mins så panorerade kameran fram och tillbaka när de letade efter helikoptern. Om det är bara några sekunder mellan bilderna är det inte orimligt att fåglarna är på samma ställe. Tar man då två frames från filmen, när fåglarna är på samma plats, då blir det som i GIF:en, utan att helikoptern är inklippt. Det syns ju inga andra tecken på att helikoptern är inklippt. Däremot så ser man skillnad på vattenytan mellan de två bilderna.

Du ser tidmakeringarna nere i bild.

Det ser verkligen ut som precis samma videosekvens, fast den ena inte har någon helikopter. Hur fåglarna flyger och hur vattnet rör sig. Att själva vattenytan skiljer sig (väldigt lite) mellan de två bilderna är nog att jag inte var pixelperfekt i mitt pausande.

Jag misstänker att det är filmmakarna som latat sig och tagit en genväg genom att klippa in en helikopter istället för att filma den. Men rena spekulationer förstås!
Citera
2019-12-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Här är två nya gifar, jämför vattenytan (och fåglarna) i dem. Den första gifen är från två olika sekvenser (13:12 och 14:09). Den andra gifen är från en och samma sekvens med cirka en halv sekund mellan bilderna (13:11 och 13:12). https://imgur.com/a/UC5k90n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in