2019-11-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är geometriskt omöjligt att framställa en sådan karta.

Jo det är omöjligt. Hemst ledsen men du måste acceptera faktum.

Om du vill att jorden ska vara platt så måste du hävda att de avstånd vi känner till är felaktiga.

Oärligt skitsnack. Om du tillåter kartan att se ovan ut så går det att skapa.
Citera
2019-11-12, 11:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
[…]

Nej, jag tror inte att alla är "med" på konspirationen. Du sitter ju här och försöker övertyga mig om att jorden absolut är rund, men kan inte bevisa den kurva som krävs för att jorden skulle vara rund. Jag påstår inte att du tillhör Illuminati.

Du väljer konsekvent att ducka för det man säger.

Om jag inte var med i din påstådda konspiration så skulle jag väl säga att jorden egentligen är platt? Konspirationen går ju ut på att dölja för mänskligheten att jordens runda form är en lögn.

Alla som utbildar sig inom t ex astronomi, navigering, lantmäteri, byggnadsingenjörskap, mobilkommunikation måste ju tämligen snart märka att deras laborationer visar på att jorden är platt, men väljer att mangrant ansluta sig till konspirationen.

Ingen av de som lägger ut plattjordfilmer på YT har någon utbildning i ovan nämnda ämnen. Men du väljer ändå att tänka att det är filmmakarna som sitter på sanningen. Alla utbildade ljuger för oss. Borde inte det tända en liten varningslampa?
Citera
2019-11-12, 11:52
Medlem
Citat:
Nej det pekar inte på en platt jord av den enkla anledningen att observationerna även passar in på en sfärisk jord med radien 640 mil.

För övrigt ser den inte platt ut - vi kan ju tydligt se att saker försvinner ned under horisonten.
Och jo, vi kan betrakta en lutning genom att triangulera ett fixt objekt såsom t.ex polstjärnan.

Att se saker försvinna bakom horisonten är inte detsamma som att se en kurva. Varför går vi runt i cirklar kring detta?

Om du ska använda polstjärnan för att bevisa lutning, så måste du först berätta för mig vad polstjärnan är för något över en platt jord och hur den fungerar i förhållande till en platt jord.
Varsågod.
Citera
2019-11-12, 11:57
Medlem
Citat:
Att se saker försvinna bakom horisonten är inte detsamma som att se en kurva. Varför går vi runt i cirklar kring detta?

Om du ska använda polstjärnan för att bevisa lutning, så måste du först berätta för mig vad polstjärnan är för något över en platt jord och hur den fungerar i förhållande till en platt jord.
Varsågod.
För det första måste man ha kunskap om geometri vilket du visat att du inte har, så hur går det med den utbildningen?
Vet du vad en rätvinklig triangel är? Vet du hur många grader en triangels tre vinklar blir tillsammans?
Citera
2019-11-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du väljer konsekvent att ducka för det man säger.

Om jag inte var med i din påstådda konspiration så skulle jag väl säga att jorden egentligen är platt? Konspirationen går ju ut på att dölja för mänskligheten att jordens runda form är en lögn.

Alla som utbildar sig inom t ex astronomi, navigering, lantmäteri, byggnadsingenjörskap, mobilkommunikation måste ju tämligen snart märka att deras laborationer visar på att jorden är platt, men väljer att mangrant ansluta sig till konspirationen.

Ingen av de som lägger ut plattjordfilmer på YT har någon utbildning i ovan nämnda ämnen. Men du väljer ändå att tänka att det är filmmakarna som sitter på sanningen. Alla utbildade ljuger för oss. Borde inte det tända en liten varningslampa?

Konspirationen bottnar mer i att det tycks gå att övertyga människor om att saker som försvinner vid horisonten bevisar en kurva. Det handlar alltså om att din övertygelse om jordens runda form står på riktigt skakiga grunder. Det är vad som tänder varningslampor hos mig.

Det finns gott om utbildade människor som tror jorden är platt. Gott om dem.
Citera
2019-11-12, 11:59
Medlem
Citat:
Oärligt skitsnack. Om du tillåter kartan att se ovan ut så går det att skapa.

Oärligt skitsnack? På vilket sätt då?

Det är såklart fullständigt omöjligt att rita en karta där t.ex avståndet nordpolen - ekvatorn är 1000 mil och ekvatorn är 4000 mil. Och det är på samma sätt fullständigt omöjligt att rita en karta där meridianerna blir kortare ju längre söderut du kommer från ekvatorn.

Tragiskt att du inte begriper detta.
Citera
2019-11-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
För det första måste man ha kunskap om geometri vilket du visat att du inte har, så hur går det med den utbildningen?
Vet du vad en rätvinklig triangel är? Vet du hur många grader en triangels tre vinklar blir tillsammans?

Uppfattade du inte min fråga?
Citera
2019-11-12, 12:01
Medlem
Citat:

Därför att du envisas med att säga att du inte ser någon kurva så måste jag envisas med att jag ser en kurva. Tröttsamt? Absolut.

Citat:
Varsågod.

Polstjärnan är omöjlig på en platt jord.
Citera
2019-11-12, 12:03
Medlem
Citat:
Uppfattade du inte min fråga?
Jo, men det är meningslöst att ge en förklaring om du inte har kunskapen att förstå den.
Så:
Vad är det totala antalet grader i en triangels vinklar?
Vad är en rätvinklig triangel?
Citera
2019-11-12, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Konspirationen bottnar mer i att det tycks gå att övertyga människor om att saker som försvinner vid horisonten bevisar en kurva. Det handlar alltså om att din övertygelse om jordens runda form står på riktigt skakiga grunder. Det är vad som tänder varningslampor hos mig.

Då skulle jag vilja att du hittar några av dessa påstådda människor. Obs, de ska naturligtvis ha en utbildning i ett relevant ämne, kanske något av de jag räknade upp ovan.

De har du för länge sen kommit in på applikationer av sin verksamhet som ligger långt bortom att kurvar skymmer byggnader. De ska lägga flygrutter mellan kontinenter, de ska bygga hus som måste hålla för gravitationen, de ska få satellitpositionering att funka. Etc etc. De vars verksamhet direkt påverkas av jordens form men som tillhör plattjordrörelsen, var finns de?
Citera
2019-11-12, 12:05
Medlem
Citat:

Då tar vi det igen: Folk är inte inte övertygade om jordens form enbart för att det finns en synlig kurvatur. Vi har 99 andra observationer som alla visar att jorden är en sfär.

Citat:
... din övertygelse om jordens runda form står på riktigt skakiga grunder...

Du förstår uppenbarligen inte vilka enormt starka bevis vi har för jordens form. Fungerande kartor, gyrokompasser, pendlar, stjärnhimlen, fotografier, parabol-TV, avstånd till himlakroppar, tidvatten, årstider, solens position och storlek, månförmörkelse ...
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-11-12 kl. 12:11.
Citera
2019-11-12, 12:06
Medlem
Citat:
Därför att du envisas med att säga att du inte ser någon kurva så måste jag envisas med att jag ser en kurva. Tröttsamt? Absolut.

Polstjärnan är omöjlig på en platt jord.

Jag är den enda av oss som ärligt säger att det ej är en kurva vi bevittnar. Du är oärlig och säger att det är en kurva vi bevittnar.

Jaha, då vet du alltså vad en polstjärna är och hur den fungerar över en platt jord. Varsågod att förklara, vi inom FE-rörelsen lär uppskatta din kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in