2019-12-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Så luft väger inget?
Och trycket i vatten är samma på ytan som på 1000 meter?

I slutna system...

Hur det funkar i den riktiga världen har jag koll på.
Däremot så är jag nyfiken på hur det fungerar på en platt jord.

Vad är vikt och tyngd på en platt jord? Och hur uppstår lufttryck?

Inom den riktiga fysiken så är tyngd något som uppstår i ett gravitationsfält och tryck är kraft per area. Lufttryck uppstår genom att tyngdkraften (gravitationen) drar luften nedåt - luften har en tyngd och det är den tyngden/kraften som ger upphov till trycket.

Eftersom tyngd och tyngdkraft inte kan existera på den platta jorden måste det finnas en annan förklaring till hur lufttryck uppstår. Är tryck samma sak som kraft per area? Och vilken är kraften i så fall och hur uppstår den kraften?

Citat:
I slutna system...

Ja i ett slutet system är trycket konstant.
Och eftersom lufttrycket minskar med stigande höjd vet vi att det inte finns någon barriär.
Citera
2019-12-15, 13:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Står man två meter över vatten ska man kunna se 5 km (ca 5km till horisont). Om vattnet är stilla.

Med de nya kamerorna ser folk ibland 50 mil. Förstår ni problemet? Objekt ska vara gömda med upp till 2 mil. Ett berg måste vara minst 2 mil högt för att man ska se yttersta toppen.

Här är länk till en film med flera exempel och filmen länkar till ytterligare filmer.
Länkar även till en earthcalkulator.

https://www.youtube.com/watch?v=A4bzFI4Snbg
https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=500&h0=2&unit=metric

Alltså det där klippet... Menar du seriöst att den där pixelanhopningen är något uttydbart? Och, om det var den där ön norr om Korsika man ser, varför ser du inte resten av ön söder om pixelklustret? Korsikas västkust ligger ju dessutom betydligt närmare än den påstådda observationen, och borde med filmens logik bde synas och vara betydligt skarpare.

Nej, ingen ser 50 mil, skärp dig.
Citera
2019-12-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja i ett slutet system är trycket konstant.
Och eftersom lufttrycket minskar med stigande höjd vet vi att det inte finns någon barriär.

I vatten er trykket högre lengst ner.
Hvorfor skulle ikke det samme skje i luft/gass?
Citera
2019-12-15, 13:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeeeemil
I vatten er trykket högre lengst ner.
Hvorfor skulle ikke det samme skje i luft/gass?

Just det, precis som med atmosfären: högst tryck längst ner. Och det beror på vikten av allt vatten/luft som befinner sig ovanpå. Vikten du vet... gravitationen.
Citera
2019-12-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilket stämmer med globmodellen. Rakt uppifrån ser det platt ut tills man kommer tillräckligt högt (som ISS) för att se kurvaturen i sidled. Inget inkonsekvent här.

Med andra ord så fantiserar du ihop en kurva där dina sinnen säger dig att det är platt.
Citera
2019-12-15, 15:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Med andra ord så fantiserar du ihop en kurva där dina sinnen säger dig att det är platt.
Nej, mina sinnen säger att det är en kurva när jag tittar längs med. Att en kurva skulle försvinna när man tittar från ett annat håll, det är fantasi.
Citera
2019-12-15, 16:32
Medlem
Citat:
Slutledningsförmåga skulle jag kalla det.
Citera
2019-12-15, 17:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
En platt jord skulle se platt ut från alla höjder och skulle inte dölja höga byggnader nerifrån och upp.
Citera
2019-12-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En platt jord skulle se platt ut från alla höjder och skulle inte dölja höga byggnader nerifrån och upp.

Den ser platt ut från alla höjder. Att se saker försvinna nerifrån och upp är inte att se en välvning.
Citera
2019-12-15, 17:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Den ser platt ut från alla höjder. Att se saker försvinna nerifrån och upp är inte att se en välvning.
Välvningen syns tydligt om man zoomar. En platt yta är platt oavsett zoom. En platt yta döljer inte saker ”Bottom-upp” heller.
Citera
2019-12-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Välvningen syns tydligt om man zoomar. En platt yta är platt oavsett zoom. En platt yta döljer inte saker ”Bottom-upp” heller.

Syns tydligt, för att aldrig mer synas igen... Min slutledningsförmåga säger mig då att det inte är någon kurva vi bevittnar från början.

Din övertygelse är orimlig.
Citera
2019-12-15, 18:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Syns tydligt, för att aldrig mer synas igen... Min slutledningsförmåga säger mig då att det inte är någon kurva vi bevittnar från början.

Din övertygelse är orimlig.
Jag tycker att din övertygelse om att en platt jord skulle kunna dölja objekt ”Bottom-up” är helt orimlig faktiskt. Min övertygelse säger mig att en platt yta döljer ingenting och skulle vara platt oavsett zoom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in