2019-11-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Antar att du åkte QF63 och den rutten har en märklig oförklarlig kurva (precis som alla länge rutter på södra halvklotet).

Så.. Istället för att flyga rakt på destination flyger de en märklig kurva som adderar 1/3 längd.

Makes no sense, särskilt när flygbranschen är den mest marginalpressade av alla. Skulle dom kunna flyga rakt på kartan så hade dom ökat sina vinster med 33%. Thats not the case...

Vad du uppenbarligen inte begriper är att den kortaste vägen över en sfär är en storcirkel.
Så vad du tycker är "en märklig oförklarlig kurva" är i själva verket ett bevis för att jorden är en sfär.
Citera
2019-11-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag finner det fascinerande att du inte begriper att de avstånd vi känner till endast passar på en sfär.
Det du efterfrågar är helt enkelt geometriskt omöjligt.

Har du aldrig använt dig av t.ex en GPS?
En GPS använder sig av en sfärisk karta: WGS84.
Och det roliga med det hela är att den sfäriska modellen WGS84 stämmer med verkligheten.

Om du tar din tredimensionella karta, och gör om den till en tvådimensionell karta, hur skulle den se ut?
Citera
2019-11-12, 10:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om du tar din tredimensionella karta, och gör om den till en tvådimensionell karta, hur skulle den se ut?

Om man projicerar den runda jorden på en tvådimensionell platt karta så kommer det alltid bli vissa fel. Ta till exempel den vanliga kartprojektionen Mercator så blir ju allt långt från ekvatorn uppförstorat. Notera hur extremt stort Grönland är i förhållande till Afrika på den kartan jämfört med jordgloben. Finns andra projektioner som anger storleksförhållandena mer rätt men då blir ländernas och kontinenternas form förvrängda istället. Alla platta kartor är förvrända på ett eller annat sätt eftersom man avbildar ett rund objekt på en platt karta.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-12 kl. 10:51.
Citera
2019-11-12, 10:59
Medlem
Citat:

Som ett tillplattat apelsinskal.
https://www.shutterstock.com/sv/image-photo/flat-orange-peel-smashed-on-gray-609141884

Det går inte att felfritt projicera en sfär på en platt yta, avstånd och vinklar blir jättefel.
Förstår du verkligen inte det? Eller trollar du bara?
Citera
2019-11-12, 11:01
Medlem
constants avatar
Citat:
När jag gick i skolan hade vi kartböcker. Inget du känner till?
Citera
2019-11-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om man projicerar den runda jorden på en tvådimensionell platt karta så kommer det alltid bli vissa fel. Ta till exempel den vanliga kartprojektionen Mercator så blir ju allt långt från ekvatorn uppförstorat. Notera hur extremt stort Grönland är i förhållande till Afrika på den kartan jämfört med jordgloben. Finns andra projektioner som anger storleksförhållandena mer rätt men då blir ländernas och kontinenternas form förvrängda istället. Alla platta kartor är förvrända på ett eller annat sätt eftersom man avbildar ett rund objekt på en platt karta.

Och om vi sen anpassar den tvådimensionella kartan för att passa de avstånd vi kan mäta i verkligheten? Hur skulle en sådan karta se ut?

Det jag försöker få fram är alltså en tvådimensionell karta som stämmer överens med de avstånd du håller fast vid. Det kan omöjligt vara en omöjlighet. Visst kanske kontinenterna skulle se förvrängda ut mot vad vi är vana att se dem på en karta men det skiter jag faktiskt i, så länge avstånden stämmer. Du förstår, jag har ingen fixerad idé om hur saker och ting ska se ut. Den enda idén jag håller fast vid är att jorden inte skulle vara rund. 👍
Citera
2019-11-12, 11:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har nog aldrig använt mig av en tredimensionell karta när jag ska hitta någonstans.

Jag vet inte om du gör dig dum, eller bara inte fattar vad så många försöker få igenom till dig.

När du navigerar efter en orienteringskarta, vägkarta eller en sjökort över kusten, så är utsnittet så litet att jordens krökning inte spelar någon roll. För att inte tala om att du lär vara tvungen att köra på vägar som redan är byggda om du du ska hitta till Borås eller Lissabon med bil.

Det är när du ska färdas långa sträckor och behöver bestämma din egen färdriktning som du behöven ta hänsyn till krökningen.
Citera
2019-11-12, 11:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Visst kanske kontinenterna skulle se förvrängda ut mot vad vi är vana att se dem på en karta men det skiter jag faktiskt i, så länge avstånden stämmer.
*s*

Varför skulle något se förvrängt ut om avstånden stämde?
Citera
2019-11-12, 11:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…] Du förstår, jag har ingen fixerad idé om hur saker och ting ska se ut. Den enda idén jag håller fast vid är att jorden inte skulle vara rund. 👍

Jo, det är ju precis vad du har: en fix idé.

Du menar att du inte kan

a. se jordens välvning när du sitter i ett flygplan på 12 000m höjd, du tycker dig endast se en plan yta.

b. du kan inte se höga byggnader luta från dig på långa avstånd.

Dessa två upplevda faktorer gör att du låser dig totalt. Du bortser från att ingen kunnat konstruera en fungerande karta eller dokumentation från kanten/ostkupan.

Du väljer att föreslå att solen och stjärnorna inte är objekt, för att få det att funka med vad du tycker dig se.

Du väljer även tro att alla människor som når en viss nivå av utbildning till 100% ansluter sig till en konspiration, i alla länder under mer än 2000 år av utbildning. Att exakt alla männiksor som är utbildade ljuger för dig.

Och då försöker vi ändå få dig att inse att på den lilla yta du kan observera så går det inte att med blotta ögat se en rundning om du ser den ovanifrån eller att toppen av TT är en halvmeter längre bort än mitten av huset.
Citera
2019-11-12, 11:20
Medlem
Citat:
Och om vi sen anpassar den tvådimensionella kartan för att passa de avstånd vi kan mäta i verkligheten? Hur skulle en sådan karta se ut?

Det är geometriskt omöjligt att framställa en sådan karta.

Citat:
Det jag försöker få fram är alltså en tvådimensionell karta som stämmer överens med de avstånd du håller fast vid. Det kan omöjligt vara en omöjlighet. Visst kanske kontinenterna skulle se förvrängda ut mot vad vi är vana att se dem på en karta men det skiter jag faktiskt i, så länge avstånden stämmer. Du förstår, jag har ingen fixerad idé om hur saker och ting ska se ut. Den enda idén jag håller fast vid är att jorden inte skulle vara rund. 👍

Jo det är omöjligt. Hemst ledsen men du måste acceptera faktum.

Om du vill att jorden ska vara platt så måste du hävda att de avstånd vi känner till är felaktiga.
Citera
2019-11-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo, det är ju precis vad du har: en fix idé.

Du menar att du inte kan

a. se jordens välvning när du sitter i ett flygplan på 12 000m höjd, du tycker dig endast se en plan yta.

b. du kan inte se höga byggnader luta från dig på långa avstånd.

Dessa två upplevda faktorer gör att du låser dig totalt. Du bortser från att ingen kunnat konstruera en fungerande karta eller dokumentation från kanten/ostkupan.

Du väljer att föreslå att solen och stjärnorna inte är objekt, för att få det att funka med vad du tycker dig se.

Du väljer även tro att alla människor som når en viss nivå av utbildning till 100% ansluter sig till en konspiration, i alla länder under mer än 2000 år av utbildning. Att exakt alla männiksor som är utbildade ljuger för dig.

Och då försöker vi ändå få dig att inse att på den lilla yta du kan observera så går det inte att med blotta ögat se en rundning om du ser den ovanifrån eller att toppen av TT är en halvmeter längre bort än mitten av huset.

a: Det stämmer, det ser helt platt ut.

b: Det stämmer, ingen lutning går att betrakta.

Dessa två faktorer pekar på en platt jord. Att jorden då omöjligt kan vara platt är ett märkligt påstående.

Yes, jag säger inte att det är en omöjlighet att sakerna vi ser ovan oss ej är fysiska objekt.

Nej, jag tror inte att alla är "med" på konspirationen. Du sitter ju här och försöker övertyga mig om att jorden absolut är rund, men kan inte bevisa den kurva som krävs för att jorden skulle vara rund. Jag påstår inte att du tillhör Illuminati.
Citera
2019-11-12, 11:45
Medlem
Citat:
a: Det stämmer, det ser helt platt ut.

b: Det stämmer, ingen lutning går att betrakta.

Dessa två faktorer pekar på en platt jord.

Nej det pekar inte på en platt jord av den enkla anledningen att observationerna även passar in på en sfärisk jord med radien 640 mil.

För övrigt ser den inte platt ut - vi kan ju tydligt se att saker försvinner ned under horisonten.
Och jo, vi kan betrakta en lutning genom att triangulera ett fixt objekt såsom t.ex polstjärnan.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-11-12 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in