2019-12-15, 03:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Råder Greta igen, att i efterhand ta emot prispengarna från Nordiska rådet, det är fullt möjligt!
Visar det sig att det blir pengar över från priset, går det ju alltid att skänka dessa till något välgörande.
2019-12-15, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Visar det sig att det blir pengar över från priset, går det ju alltid att skänka dessa till något välgörande.

Önskar att Greta också kunde unna sig lite mer till sig själv. I katamaranbåten låg en fin gitarr, som Greta sannolikt fick låna, när hon ville.

Är det som så, att Greta nu vill på sin ledig tid också börja spela gitarr, hoppas jag att hon kan unna sig att köpa en bra gitarr och gärna lite mer vinterkläder också. Förra vintern frös ju Greta mycket.

Vet ej ännu om Greta bara fick låna de extremt varma, men mycket dyra expeditionsvinterkläder, som hon hade på sig under sin glaciärvandring tillsammans med forskare långt in i Canada, eller om hon köpte dem, eller fick dem. Det visar sig!

Tidigare har Greta ju spelat en hel del piano, och hennes mamma sa, att hon var verkligt bra på att spela piano.
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-15 kl. 04:36.
2019-12-15, 05:28
Medlem
Citat:
Det verkar som om Gretas hundar också är veganer. Fick veta ikväll att det just lanserats ett tyskt veganskt fullvärdesfoder, som heter Greta Big Bag.

Greta behöver tydligen lite reklampengar nu, när hon tackade Nej till Nordiska rådets stora miljöpris fast hon och FFF verkligen behövde/behöver en halv miljon till.

Greta fattade beslutet att tacka Nej till Nordiska rådets stora miljöpris väldigt snabbt nästan eller helt utan samråd, och för detta framförde jag en hel del kritik till Greta! Så även om jag sätter Greta högt, som någon skrev i den här tråden, så tror jag inte alls på att hon är felfri. Ibland tittar tonåringen i Greta fram!

Greta behöver lära sig att ha mer is i magen, förankra mera och fundera mera, innan hon tar viktiga beslut. Naturligtvis motsäger Gretas sannolikt första reklamövetenskommelse det vilda talet, om att hon badar i bidragspengar, då skulle hon inte behöva några reklampengar!
Greta är ett nordeuropeiskt namn och företag behöver inte betala till Greta för att få använda det i produktnamn. Om de inte anspelar på något som direkt måste associeras med henne. Någon bild eller så.
2019-12-15, 05:50
Medlem
Yesterday I said we must hold our leaders accountable and unfortunately said “put them against the wall”. That’s Swenglish: “att ställa någon mot väggen” (to put someone against the wall) means to hold someone accountable.
That’s what happens when you... (1/2), Greta
2019-12-15, 05:53
Medlem
... improvise speeches in a second language.
But of course I apologise if anyone misunderstood this. I can not enough express the fact that I - as well as the entire school strike movement- are against any possible form of violence. It goes without saying but I say it anyway. Greta
2019-12-15, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Greta är ett nordeuropeiskt namn och företag behöver inte betala till Greta för att få använda det i produktnamn. Om de inte anspelar på något som direkt måste associeras med henne. Någon bild eller så.
Greta får nu granska saken! Vi vet ännu inte säkert, vad det rör sig om. Vi får avvakta Gretas svar, som dock antagligen dröjer lite!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-15 kl. 06:16.
2019-12-15, 07:52
Medlem
arbetets avatar
Antifa-Greta är igång. Nu ska politiker som inte rättar sig efter hennes krav avrättas:

Greta Thunberg tells cheering crowd 'we will make sure we put world leaders against the wall' if they do not tackle global warming as she attends climate protest in Turin
/.../She said: 'Unfortunately, we probably already know the outcome. World leaders are still trying to run away from their responsibilities but we have to make sure they cannot do that.

'We will make sure that we put them against the wall and they will have to do their job to protect our futures.'
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7789463/Greta-Thunberg-arrives-Turin-Italy-star-turn-huge-climate-change-demonstration.html?ito=social-twitt er_mailonline

Dags att jobba lite med dina aggressionsproblem, Greta?:

2019-12-15, 07:58
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Nej, jag skrev att det fanns åtminstone 5 cm snö under 90 talet gentemot nu när det finns ingen snö alls? Och som har varit fallet dom senaste 5 åren för mig. Vilket är fallet! Det snöade under 90 talet, tack för du bekräftade det åt mig. Och det har fallit mindre snö dom senaste 10 åren. Men specifikt har jag inte haft någon snö som jag beskrev i texten dom senaste 5 åren där vädret för mig har varit väldigt labilt som jag också beskrev.

Jag tycker bara det är otroligt lustigt hur du försöker motbevisa någonting som är 100% baserat ur personlig erfarenhet som falskt hahahah.

http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/sasongsnederbord/vinter/

Detta handlar om snöfall, det kan ha snöat en dag och sedan blivit slask som jag också beskrev. Man behöver data som visar mängden dagar snöfall samt hur länge sagda snö har hållit sig i liv med hjälp av temperatur. Det jag beskrev i min text handlar om hur det finns mindre snö i relation med temperaturen. Det snöar men blir slask riktigt fort därav frågan om andra också har märkt mängden mindre snö eller mer direkt hur vintern har bokstavligen försvunnit? För det finns ingen snö och vi är 15 dagar in på december månaden samt ingen speciell mängd snö under november. Har andra upplevt dom senaste vintrarna likadant? För dom senaste 5 åren för mig har varit väldigt snöfria i relation med hur vintrarna var under 90 talet-2010/2015. Sedan är det fråga om temperatur som flera personer redan länkat, högre temperatur = ingen snö

Så när du säger att det är kallare går du emot dig själv för om det är kallare kan snö hålla sig vid liv. Det snöade men eftersom det är så varm smältes allt bort! :O Visste du om detta?

OBS: Jag påstår inte heller att slask ej fanns under 90 talet till 2010/2015. Det fanns, men inte lika frekvent som numera och snön höll sig i liv mycket längre

Vad dillar du om ? När man mäter snön är det snö som ligger på marken, har snön smält bort mäts den ej då den inte finns.

Går du in på länken ser du med mätdatan från Observatorielunden du selekterar där år 1990-2000 då ser du att det inte finns ett år över snittåret vad avser snömängd. Hela 1990-talet ligger under snittet dvs mycket snöfattigt.

Går du därefter in och selekterar valfri period på 2000 talet finns ett stort antal år med mer snö än snittet. Många år på 2000-talet har varit över snittet.

1990-2000
http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/arsvarden/?custom=true&start=1990&end=2000

2000-2018
http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/arsvarden/?custom=true&start=2000&end=2018

Summerat: det har funnits mer snö på marken i Stockholm år för år på 2000-talet än på 1990-talet. Du kan dessutom välja vilken period som helst under 2000-talet, 5,10 eller 18-år det finns alltid mer snö än under 90-talet.

Jag förstår att detta är svårt att acceptera att din barndom var snöfattigare än nu, allt blir bara varmare, eller hur ? Ställ nu dig frågan vilka andra lögner har du köpt med hull och hår ?
Senast redigerad av Nixter 2019-12-15 kl. 08:08.
2019-12-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antifa-Greta är igång. Nu ska politiker som inte rättar sig efter hennes krav avrättas:

Greta Thunberg tells cheering crowd 'we will make sure we put world leaders against the wall' if they do not tackle global warming as she attends climate protest in Turin
/.../She said: 'Unfortunately, we probably already know the outcome. World leaders are still trying to run away from their responsibilities but we have to make sure they cannot do that.

'We will make sure that we put them against the wall and they will have to do their job to protect our futures.'
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7789463/Greta-Thunberg-arrives-Turin-Italy-star-turn-huge-climate-change-demonstration.html?ito=social-twitt er_mailonline

Dags att jobba lite med dina aggressionsproblem, Greta?:

Greta har redan förklarat sitt lilla misstag, se ovan länkar från henne. När hon talade improviserat i sitt senaste tal i Italien, så direktöversatte hon från svenska till engelska uttrycket och då blev det lite fel.

Greta talar oftast en verkligt bra engelska, men någon gång kan även hon göra fel, särskilt om hon som nu var trött. Ändå var det ett mycket engagerat tal med ett i övrigt gott framförande.

Det är säkrare även för Greta att tala från manus, utan manus gör även mycket erfarna talare lätt sådana här smärre syftningsfel. De flesta politiska ledare undviker därför att tala utan manus.

Håller man som Greta nu gjorde ett tal inför många TV-kameror, är det klokast att läsa upp ett skrivet tal, som andra bör ha korrekturläst.

Det är svårare att upptäcka felen i en text, som man själv skrivit! TV-inspelningarna visar noga varje litet misstag som man gör, och många journalister är tyvärr mer intresserade av att hitta småfel i ett tal än vad talet säger! Så Greta får tänka sig för mera, när hon talar!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-15 kl. 08:42.
2019-12-15, 08:28
Medlem
Citat:
Yesterday I said we must hold our leaders accountable and unfortunately said “put them against the wall”. That’s Swenglish: “att ställa någon mot väggen” (to put someone against the wall) means to hold someone accountable.
That’s what happens when you... (1/2), Greta
Citat:
... improvise speeches in a second language.
But of course I apologise if anyone misunderstood this. I can not enough express the fact that I - as well as the entire school strike movement- are against any possible form of violence. It goes without saying but I say it anyway. Greta
Att ställa någon mot väggen, är idiomatiskt på svenska men mer bokstavligt på engelska. Självklart kommer formuleringen att utlösa hyckelkramp hos vissa.
2019-12-15, 08:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Greta har redan förklarat sitt lilla misstag, se ovan länkar från henne. När hon talade improviserat i sitt senaste tal i Italien, så direktöversatte hon från svenska till engelska uttrycket och då blev det lite fel.

Greta talar oftast en verkligt bra engelska, men någon gång kan även hon göra fel, särskilt om hon som nu var trött.

Det är säkrare även för Greta att tala från manus, utan manus gör även mycket erfarna talare lätt sådana här smärre syftningsfel. De flesta politiska ledare undviker därför att tala utan manus.

Håller man som Greta nu gjorde ett tal inför många TV-kameror, är det klokast att läsa upp ett skrivet tal, som andra bör ha korrekturläst.

Det är svårare att upptäcka felen i en text man själv skrivit! Tv-inspelningarna visar noga varje litet misstag, och många journalister är tyvärr mer intresserad av att hitta småfel i ett tal än vad talet säger! Så Greta får tänka sig för mera!
Freudian slip, säger jag.
2019-12-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Freudian slip, säger jag.
Att ställa någon mot väggen! (dvs utkräva ansvar)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in