2019-12-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
spara och investera är två olika saker ur min synvinkel.

läste en kommentar som fick mig reagera, drog alla över en kam men ändå.

Många säger spara fast dom menar investera, och självklart ska man investera det mesta man sparar. Själv sparar/investerar jag ca 10k i månaden och satsar på ekonomiskt oberoende vid 40, absolut senast vid 50.
Citera
2019-12-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Många säger spara fast dom menar investera, och självklart ska man investera det mesta man sparar. Själv sparar/investerar jag ca 10k i månaden och satsar på ekonomiskt oberoende vid 40, absolut senast vid 50.

Och sen 🙂?
Citera
2019-12-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obezer
Sök bara på sjuksköterska här på Flashback så förklarar jag allt i frågetråden . Som stafett-ssk tjänar man så mycket
Har du 50 tusen netto som en sketen sköterska så lär du jobba dag och natt och massor av övertid... och då är det inte värt det.. man lever bara en gång.
Citera
2019-12-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Och sen 🙂?
Och sen när han är ekonomiskt oberoende så kan han skratta åt dig som fortsatt sitter fast i ekorrhjulet, att han dessutom har levt gott fram tills dagen han blev ekonomisktoberoende gör det ännu roligare att se dig slita i ditt anletes svett för att få det att gå ihop 😂
Citera
2019-12-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och sen när han är ekonomiskt oberoende så kan han skratta åt dig som fortsatt sitter fast i ekorrhjulet, att han dessutom har levt gott fram tills dagen han blev ekonomisktoberoende gör det ännu roligare att se dig slita i ditt anletes svett för att få det att gå ihop 😂

Du är nog en större idiot än jag trodde. Det kan inte vara så att det finns individer som inte suttit fast i ekorrhjulet tidigare. Dvs levt ett fritt liv utan barn, rest, och festat och sen den sista perioden i livet är mer eller mindre i ekorrhjulet eftersom man har barn och prioriterar trygghet mera.

Jag sliter förövrigt inte utan jobbar 8 dagar i månaden. Resten av tiden använder jag till familjen, resor och hobbies. Trots detta sparar jag mellan 7.5-10k i månaden. Eftersom jag levt ett liv utan att sitta fast i ett ekorrhjul är det ingen målsättning att bli ekonomiskt oberoende eftersom jag redan (nästan) gjort och gör det jag velat.
Citera
2019-12-14, 22:51
Medlem
Citat:
Du är nog en större idiot än jag trodde. Det kan inte vara så att det finns individer som inte suttit fast i ekorrhjulet tidigare. Dvs levt ett fritt liv utan barn, rest, och festat och sen den sista perioden i livet är mer eller mindre i ekorrhjulet eftersom man har barn och prioriterar trygghet mera.

Jag sliter förövrigt inte utan jobbar 8 dagar i månaden. Resten av tiden använder jag till familjen, resor och hobbies. Trots detta sparar jag mellan 7.5-10k i månaden. Eftersom jag levt ett liv utan att sitta fast i ett ekorrhjul är det ingen målsättning att bli ekonomiskt oberoende eftersom jag redan (nästan) gjort och gör det jag velat.
Tro kan du göra i kyrkan.
Personligen låter jag mina drömmar slå in.
Citera
2019-12-14, 22:59
Medlem
Citat:
Tro kan du göra i kyrkan.
Personligen låter jag mina drömmar slå in.

Tro gör man i kyrkan mycket riktigt. Men utifrån den dynga du sprider samt behov av att trycka ner andra och dI grandiosa självbild ger du bilden av en idiot. I alla fall för mig.
Citera
2019-12-14, 23:05
Medlem
Citat:
Tro gör man i kyrkan mycket riktigt. Men utifrån den dynga du sprider samt behov av att trycka ner andra och dI grandiosa självbild ger du bilden av en idiot. I alla fall för mig.
Är inte att ha grandios självbild bara för att man lyckas med det man företar sig.
Att du känner dig nedtryckt av att andra lyckas nå sina mål är nog nåt du får be en psykolog att hjälpa dig med. Dålig självkänsla får man om man blivit mobbad, slagen som ung eller om man växt upp med föräldrar som tryckt ned en.

Så sluta sprid dynga över de som gör det de vill med sina liv och skaffa dig ett liv som du trivs med istället.
Citera
2019-12-14, 23:25
Medlem
Citat:
Är inte att ha grandios självbild bara för att man lyckas med det man företar sig.
Att du känner dig nedtryckt av att andra lyckas nå sina mål är nog nåt du får be en psykolog att hjälpa dig med. Dålig självkänsla får man om man blivit mobbad, slagen som ung eller om man växt upp med föräldrar som tryckt ned en.

Så sluta sprid dynga över de som gör det de vill med sina liv och skaffa dig ett liv som du trivs med istället.

Tror gör man bara i kyrkan sa du. Vad grundar du dina påståenden på egentligen? Var har jag skrivit att känner mig nedtryckt av dig? Och var skriver jag dynga över dom som gör det de vill?

Jag är helt enkelt nyfiken på hur andra tänker kring ekonomisk oberoende. För mig personligen skulle det vara helt otänkbart att leva sparsamt och jobba övertid i 30 år för att sedan vara ekonomiskt oberoende. Utan jag vill leva här och nu och kunna unna mig att tex fylla på vinkällaren för någon tusenlapp av och till eller köpa senaste iPhone. Jag är livsnjutare. Detta innebär inte att jag inte sparar/investerar och amorterar på sommarstugan.

Min drivkraft är nyfikenhet. Jag respekterar andras val men är helt enkelt nyfiken på hur man ser på livet och vilka prioriteringar man gör.

Min drivkraft är inte att framhäva hur bra jag är och klanka ner på andra.
Senast redigerad av bombayduck1 2019-12-14 kl. 23:32.
Citera
2019-12-15, 06:52
Medlem
Citat:
Har du 50 tusen netto som en sketen sköterska så lär du jobba dag och natt och massor av övertid... och då är det inte värt det.. man lever bara en gång.

Nejdå, bara 140-160h/månad som alla andra
Citera
2019-12-15, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
spara och investera är två olika saker ur min synvinkel.

läste en kommentar som fick mig reagera, drog alla över en kam men ändå.
Vad definierar du att betala av CSN lån som? Sparande eller investering eller något annat?
Citera
2019-12-15, 08:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Vad definierar du att betala av CSN lån som? Sparande eller investering eller något annat?

CSN lånet i sig ser jag som en investering, förutsatt att det har använts till en stark utbildning.

Att betalas av mer än man måste på det ser jag att det endast som dumdristigt så de pengarna kan ”och bör” användas bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in