2019-12-15, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aubar
När jag fick dom uppgifterna la jag ut dom i tråden utan att lämna källa, vilket jag står fast vid, det är för nära för att röja, så varsågod! Jag bekräftade Cardgame som också fått samma uppgifter från säker källa.

Jag säger det bara en gång till,
Ahmed med familj och hela klanen är kurdiska muslimer och Ahmed ville att Wilma skulle konvertera till Islam.

Jag bryr mig inte om vad du tror eller inte men så är det.
Som både jag och Cardgame skrivit, det kommer att visa sig sedan, punkt.

Du behöver inte uppge källa, men du skulle kunna berätta lite mer om vad källan har sagt till dig, tex "källan har själv sett Tishko i en moské", eller "källan har själv hört Tishko säga att han ville att Wilma skulle bli muslim".
Jag vet ju inte vad du ser som en säker källa, och att du skriver att du är 100% säker på andrahandsuppgifter gör mig väldigt skeptisk.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-15 kl. 06:49.
Citera
2019-12-15, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det vore konstigt om polis och åklagare inte tänkt tanken på hederskultur.
Om åklagare 1 har "mycket att göra" ... kan det vara så att hon ersattes av åklagare 2 för att han
kan mer om ämnet?

I detta fall vore det snarare märkligt om utredarna kopplade detta till hederskultur.

Att det byts åklagare under pågående utredning är inget märkligt, då denne är endast talesperson för utredningen och inte ingår aktivt i den samma.
Citera
2019-12-15, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Har ingen statistik just nu.

Såklart att du inte har. Men kan du hänvisa till ett enda fall där någon har fått sin affärsverksamhet nedbränd där ägarna eller någon som har anknytning till dem har mördat en anhörig till de misstänkta pyromanerna?
Citera
2019-12-15, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Att det byts åklagare under pågående utredning är inget märkligt, då denne är endast talesperson för utredningen och inte ingår aktivt i den samma.

Nja, nog kan säkert en åklagares engagemang variera lite från fall till fall men något mer än bara ”talesperson” är nog trots allt den som är förundersökningsledare.
Får man väl iaf hoppas.
Citera
2019-12-15, 07:17
Medlem
Citat:
En sak som är viktig att tänka på när det gäller brottsutredningar och rättegångar, det är att polis, åklagare och domstol har rättighet men också skyldighet att häkta, väcka åtal, avskriva, fälla/fria mm, men bara om det finns tillräckliga skäl för det. Och i dessa tillräckliga skäl för tex häktning eller avskrivning, så får det aldrig ingå att åklagaren har en "stark känsla" av att personen är skyldig/oskyldig.
Och det får konsekvensen att i tex det här fallet, så kan i teorin både polis, åklagare och tingsrätt, vara övertygade om att Tishko Ahmed är oskyldig, men de måste ändå häkta honom på sannolika skäl misstänkt för mord på Wilma, pga att det finns tillräckliga skäl för det.
Och svårast är det antagligen för personerna i den dömande domstolen, att hantera en personlig övertygelse som går emot de bevis som talar för eller emot den åtalades skuld.
Men det är vad lagen säger, och jag gissar att framför allt poliser ändå går mycket på känsla, vilket förstås kan påverka den fortsatta utredningen och domen i fel riktning. Speciellt om polisen inriktar sig på invandrare, som oftare har ett kriminellt förflutet och därför ger sken av att vara skyldiga.
(Rätta mig gärna om jag har fel om något av ovan sagda.)

Sen när det gäller bråket i lägenheten, så måste jag be om källa på att polisen har bekräftat det. För polisen har ju inte velat kommentera så mycket om fallet, och när jag läser artiklar som den nedan, så får jag intrycket av att journalister har åkt ut själva och intervjuat Tishkos grannar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg3vrb/gripne-mannens-granne-horde-tunga-steg-i-trapphuset

Och om så är fallet, så innebär det att journalisterna kan ha ställt ledande frågor, som tex:

"Hörde du tunga steg i trappan kvällen den 14 november?"

Och då är det mindre trovärdiga uppgifter, och det kan också påverka trovärdigheten på efterföljande polisförhör med personen.

När det gäller metod för 95% skuldsannolikhet, så har jag ingen sådan metod. Men om du tänker väldigt förenklat att det finns 6 bevis som talar för att en person är skyldig, och 4 bevis som talar för att hen är oskyldig, då hade det ju varit bättre om dessa 4 bevis inte fanns, eftersom de sänker sannolikheten för att personen är skyldig.
Och om sannolikheten för personens skuld sjunker för mycket, då är det inte rätt att fälla personen, även om åklagaren har "vunnit" när det gäller antal bevis.
Och i det här fallet kan jag nämna tex Twitter-spåret som en potentiellt sannolikhetssänkande faktor när det gäller Tishkos skuld, varför jag hoppas att det utreds ordentligt av polisen.

Hur får du ihop texten jag fetade?
Citera
2019-12-15, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Såklart att du inte har. Men kan du hänvisa till ett enda fall där någon har fått sin affärsverksamhet nedbränd där ägarna eller någon som har anknytning till dem har mördat en anhörig till de misstänkta pyromanerna?

Nu är du för specifik. Det är lite som att jag skulle be dig hänvisa till ett enda fall där en kurdisk kille har mördat sin svenska flickvän för att hon vägrade konvertera till islam.
Om du istället ber mig hitta ett fall i Sverige där någon har fått sin egendom förstörd och sen mördat gärningsmannen eller en anhörig till hen, då skulle jag troligen hitta många sådana, eftersom människor mördar ofta pga bagateller, tex svartsjuka. Tyvärr är jag dålig på att leta upp brottsfall, men det här mordet på kvinnan med bebisen tidigare i år, det var nog inte en hämnd för mord, utan som jag förstår det en hämnd för "förstörd egendom" (rånbytet):

https://www.expressen.se/kvallsposten/lakaren-karolin-31-skots-till-dods-nar-barnet-var-med/
Senast redigerad av vemsa 2019-12-15 kl. 07:23.
Citera
2019-12-15, 07:36
Medlem
Citat:
Nu är du för specifik. Det är lite som att jag skulle be dig hänvisa till ett enda fall där en kurdisk kille har mördat sin svenska flickvän för att hon vägrade konvertera till islam.
Om du istället ber mig hitta ett fall i Sverige där någon har fått sin egendom förstörd och sen mördat gärningsmannen eller en anhörig till hen, då skulle jag troligen hitta många sådana, eftersom människor mördar ofta pga bagateller, tex svartsjuka. Tyvärr är jag dålig på att leta upp brottsfall, men det här mordet på kvinnan med bebisen tidigare i år, det var nog inte en hämnd för mord, utan som jag förstår det en hämnd för "förstörd egendom" (rånbytet):

https://www.expressen.se/kvallsposten/lakaren-karolin-31-skots-till-dods-nar-barnet-var-med/

När grovt kriminella blåser andra grovt kriminella på miljontals kronor så kommer det en hämnd av detta slag.

Möjligen är jag för specifik men du har ju hittat något helt annat. Men om du tycker att det är MER troligt att det är en hämndaktion från butiksägarna så borde du ju basera det på att det är vanligt förekommande(vilket du iofs inte gör) och då borde det rimligtvis finnas massor utav liknande fall.
Citera
2019-12-15, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hur får du ihop texten jag fetade?

Polisen och åklagaren är skyldiga att anhålla och väcka åtal mm, om det finns tillräckliga skäl för det. Och om de hittar bevis som tydligt pekar på en viss person, då får de inte ignorera dessa bevis enbart för att de själva känner på sig eller är övertygade om att personen är oskyldig. Orsaken till en sådan känsla eller övertygelse kan vara lite vad som helst, tex personlig kännedom om personen, eller alltför svag bevisning om att personen är utsatt för en komplott.
Man kan jämföra denna skyldighet lite grann med barnmorskor som av religiösa skäl inte vill utföra abort, men tvingas göra det för att behålla sitt jobb.
Citera
2019-12-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, nog kan säkert en åklagares engagemang variera lite från fall till fall men något mer än bara ”talesperson” är nog trots allt den som är förundersökningsledare.
Får man väl iaf hoppas.

En förundersökning drivs alltid av polisen. En åklagare handhar den juridiska delen så som husis, anhållan och ev kontakter med rätten.

Eftersom det är bra att ha en Åk knuten till utredningen och då denne inte ingår i utredningen, är den enda roll som med glädje överläts är som förundersökningsledare. Åk blir då talesperson för utredningen utan att själv ha någon aktiv roll i densamma.
Citera
2019-12-15, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
När grovt kriminella blåser andra grovt kriminella på miljontals kronor så kommer det en hämnd av detta slag.

Möjligen är jag för specifik men du har ju hittat något helt annat. Men om du tycker att det är MER troligt att det är en hämndaktion från butiksägarna så borde du ju basera det på att det är vanligt förekommande(vilket du iofs inte gör) och då borde det rimligtvis finnas massor utav liknande fall.

Jag ställde en fråga om det inte är mer troligt att det är en hämndaktion mot Tishko som har drabbat Wilma. Sen utvidgade jag det till att även vara en eventuell skrämselaktion som gått snett.
Jag kände att det verkade mer troligt att det var en hämndaktion/skrämselaktion, och man kan ju fråga sig hur Wilma skulle ha fått reda på den anlagda branden. Det är knappast något man berättar om vid frukostbordet. Så det känns lite osannolikt att hon mördades för att hon visste för mycket.
Citera
2019-12-15, 08:01
Medlem
Citat:
Jag ställde en fråga om det inte är mer troligt att det är en hämndaktion mot Tishko som har drabbat Wilma. Sen utvidgade jag det till att även vara en eventuell skrämselaktion som gått snett.
Jag kände att det verkade mer troligt att det var en hämndaktion/skrämselaktion, och man kan ju fråga sig hur Wilma skulle ha fått reda på den anlagda branden. Det är knappast något man berättar om vid frukostbordet. Så det känns lite osannolikt att hon mördades för att hon visste för mycket.

Så det är troligare att ägaren till affären visste att det var MGM som anlagt branden än att W, som bodde med MGM, visste det?

Det känns inte troligt att det har med affären att göra alls. Men varje sak och spekulation som tillkommer i tråden slutar alltid med att du tycker att det betyder att det är troligare att det är någon annan än MGM som är skyldig.
Citera
2019-12-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Din gissning är så god som min, det är såklart svårt att veta säkert vad som påverkar. Men rent spontant, det är lätt att skylla på arbetsbördan när man inte vill avslöja allt man tror sig veta. Utgår ifrån att hon var medietränad
Frågan var också vart spekulationerna härinne kom ifrån. Trådsanning eller ej, så gav det lite bränsle till diskussionen.

Spekulationer och trådsanningar, Nej Då! Informationen kom från mig och information är precis vad det är. Jag gav er informationen via denna artikel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/qGEv1/tva-av-171-fall-av-misstankta-tvangsaktenskap-har-lett-till-atal

Jim Westerberg arbetar som kammaråklagare och ansvarig handläggare för bland annat äktenskapstvång och hedersrelaterad brottslighet på Utvecklingscentrum Göteborg, Åklagarmyndigheten. Vidare håller han seminarium och går att finna som sakkunnig i många examensarbeten över nätet.

Arbetar! Inte arbetat!

Det är bara att ta in, för tramset som pågick igår att folk inte får prata om hedersvåld är patetiskt. Högst relevant ämne just p g a val av åklagare. Den som sen väljer att tro valet är en slump är mer än lovligt dum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in