En sak som är viktig att tänka på när det gäller brottsutredningar och rättegångar, det är att polis, åklagare och domstol har rättighet men också skyldighet att häkta, väcka åtal, avskriva, fälla/fria mm, men bara om det finns tillräckliga skäl för det. Och i dessa tillräckliga skäl för tex häktning eller avskrivning, så får det aldrig ingå att åklagaren har en "stark känsla" av att personen är skyldig/oskyldig.
Och det får konsekvensen att i tex det här fallet, så kan i teorin både polis, åklagare och tingsrätt, vara övertygade om att Tishko Ahmed är oskyldig, men de måste ändå häkta honom på sannolika skäl misstänkt för mord på Wilma, pga att det finns tillräckliga skäl för det.
Och svårast är det antagligen för personerna i den dömande domstolen, att hantera en personlig övertygelse som går emot de bevis som talar för eller emot den åtalades skuld.
Men det är vad lagen säger, och jag gissar att framför allt poliser ändå går mycket på känsla, vilket förstås kan påverka den fortsatta utredningen och domen i fel riktning. Speciellt om polisen inriktar sig på invandrare, som oftare har ett kriminellt förflutet och därför ger sken av att vara skyldiga.
(Rätta mig gärna om jag har fel om något av ovan sagda.)
Sen när det gäller bråket i lägenheten, så måste jag be om källa på att polisen har bekräftat det. För polisen har ju inte velat kommentera så mycket om fallet, och när jag läser artiklar som den nedan, så får jag intrycket av att journalister har åkt ut själva och intervjuat Tishkos grannar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg3vrb/gripne-mannens-granne-horde-tunga-steg-i-trapphuset
Och om så är fallet, så innebär det att journalisterna kan ha ställt ledande frågor, som tex:
"Hörde du tunga steg i trappan kvällen den 14 november?"
Och då är det mindre trovärdiga uppgifter, och det kan också påverka trovärdigheten på efterföljande polisförhör med personen.
När det gäller metod för 95% skuldsannolikhet, så har jag ingen sådan metod. Men om du tänker väldigt förenklat att det finns 6 bevis som talar för att en person är skyldig, och 4 bevis som talar för att hen är oskyldig, då hade det ju varit bättre om dessa 4 bevis inte fanns, eftersom de sänker sannolikheten för att personen är skyldig.
Och om sannolikheten för personens skuld sjunker för mycket, då är det inte rätt att fälla personen, även om åklagaren har "vunnit" när det gäller antal bevis.
Och i det här fallet kan jag nämna tex Twitter-spåret som en potentiellt sannolikhetssänkande faktor när det gäller Tishkos skuld, varför jag hoppas att det utreds ordentligt av polisen.