2019-12-15, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag motiverade den delan jag kommenterade... Skillnaden mellan olika typer av poliser. Resten lämnade jag ifrån att kommentera.
Anser inte att jag vehöver motivera något mer än det jag redan gjort.

Men då blir det svårt för mig att förstå vad du menar.

Och det finns anledning att diskutera hur känslor påverkar polis och åklagare under brottsutredningar, inte minst eftersom åklagaren nu har dragit sig ur fallet, vilket i teorin kan ha berott på att hon kände att Tishko var oskyldig, trots att bevisningen räckte rent juridiskt för häktning.
I teorin kan också åklagaren och polisen varit oense när det gäller hedersmotiv, och det gjorde att hon drog sig ur eller fråntogs fallet.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-15 kl. 04:48.
Citera
2019-12-15, 04:35
Bannlyst
Citat:
Det vore intressant att ta reda på vad mgm 1,2 & 3 har haft för relation till matbutiken "Orienthallen" i Uddevalla. Var någon av dom ovän med butiksägaren? Hade butiksägaren gjort något som skadat mgm: s familj?
Det pratades lite lätt om att W visste något om branden (som sägs vara anlagd). En teori skulle kunna vara att den ör anlagd av just mgm: s familj eller släkt, och att W satt på information som inte fick komma ut. Ett effektivt sätt att få en människa att inte yppa viktig info är att mörda den.
Jag har inte Facebook och bor inte i Uddevalla. Finns det någon som har lust att forska lite i detta och se om det kan finnas en koppling mellan mgm 1,2,3 och butiksägaren?
(Kan ju också vara ett klassiskt föraäkringsbedrägeri, men datumet för branden är ju i tidslinje med mordet).

Hoppas inte detta drunknar i massa skitsnack om heder och kulturer...

Är det inte då mer troligt att Wilma blev offret för en hämndaktion mot MGM?
Citera
2019-12-15, 05:00
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Är det inte då mer troligt att Wilma blev offret för en hämndaktion mot MGM?

Nej, det är absolut inte mer troligt...
Citera
2019-12-15, 05:14
Bannlyst
Citat:
Nej, det är absolut inte mer troligt...

Varför inte?
Det är ju relativt vanligt att "familjer" hämnas genom att bränna ner, spränga och genom att mörda.
Det var ju du som skrev om branden, och om det är sant att den var anlagd av MGM:s familj, då öppnar det upp rejält för alternativa teorier än den som polisen och åklagaren verkar ha.
Citera
2019-12-15, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Magnus Ranstorp‏ @MagnusRanstorp
Polisen: Behövs mer forskning kring klansamhällen | SvD
https://twitter.com/MagnusRanstorp/status/1189755671669092352

Tack!

Mycket obehagligt att Sverige som resultat av många års galenskap nu måste nedgradera hela sitt civiliserade samhälle till 600eKr, Islam och klansamhällen. Dom vet inte vad dom gjort mer än att ha plockat in helvetet på jorden i vår svenska kultur.

Angående katb kitab.
Jag känner till svenska kvinnor som bor med troende muslimska män utan att ha behövt konvertera eller gifta sig.
Jag känner också till svenska kvinnor som gift sig med muslimska män utan att ha behövt konvertera till Islam. Dock inga kurder (eller somalier) jag nämner och inriktning Islam och familjer/klaners syn på det hela skiljer ju sig enormt världen över. Olika kultur/samma religion, ger resultatet, vilken galenskap som helst.

Själv tror jag inte att något katb kitab skett mellan Ahmed och Wilma eftersom Ahmed ville att Wilma skulle konvertera.
Möjligen att Ahmed ville att Wilma skulle konvertera inför ett ev bröllop, eller att dom varit tillsammans såpass länge att det enligt familjen tycktes vara "dags".
Hade dom ingått katb kitab så hade det förmodligen varit spritt vitt och brett över hela Uddevall i så fall, för det brukar vara "stort".

Fast det enda jag med 100% säkerhet vet är att Ahmed ville att Wilma skulle konvertera till Islam. Vilket jag också tidigare nämnt här.
Citera
2019-12-15, 05:37
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Varför inte?
Det är ju relativt vanligt att "familjer" hämnas genom att bränna ner, spränga och genom att mörda.
Det var ju du som skrev om branden, och om det är sant att den var anlagd av MGM:s familj, då öppnar det upp rejält för alternativa teorier än den som polisen och åklagaren verkar ha.

Visa mig statistik som visar på att det är vanligare att mörda som hämnd för annat än mord, än att mörda för att tysta ett vittne.
Fram tills dess hävdar jag bestämt att mörda för att tysta är en klart rimligare teori än att mörda för att hämnas. Framförallt eftersom det ryktas om att W hade info om vem som begått dådet (trådsanning).

Du som uppenbarligen hänger en hel del på google, och presenterar nyvunnen info som om det vore nyheter för alla, bör definitivt googla lite närmre på "Ockhams razor". Jag tror både du och dina teorier skulle lugna ner sig en smula om du tog till dig vad som står under den rubriken.
Citera
2019-12-15, 05:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aubar
Tack!

Mycket obehagligt att Sverige som resultat av många års galenskap nu måste nedgradera hela sitt civiliserade samhälle till 600eKr, Islam och klansamhällen. Dom vet inte vad dom gjort mer än att ha plockat in helvetet på jorden i vår svenska kultur.

Angående katb kitab.
Jag känner till svenska kvinnor som bor med troende muslimska män utan att ha behövt konvertera eller gifta sig.
Jag känner också till svenska kvinnor som gift sig med muslimska män utan att ha behövt konvertera till Islam. Dock inga kurder (eller somalier) jag nämner och inriktning Islam och familjer/klaners syn på det hela skiljer ju sig enormt världen över. Olika kultur/samma religion, ger resultatet, vilken galenskap som helst.

Själv tror jag inte att något katb kitab skett mellan Ahmed och Wilma eftersom Ahmed ville att Wilma skulle konvertera.
Möjligen att Ahmed ville att Wilma skulle konvertera inför ett ev bröllop, eller att dom varit tillsammans såpass länge att det enligt familjen tycktes vara "dags".
Hade dom ingått katb kitab så hade det förmodligen varit spritt vitt och brett över hela Uddevall i så fall, för det brukar vara "stort".

Fast det enda jag med 100% säkerhet vet är att Ahmed ville att Wilma skulle konvertera till Islam. Vilket jag också tidigare nämnt här.

Källa på det fetstilta tack!
Det senaste jag hörde var nämligen att Tishkos familj var/är kristna, har dock ingen källa, ska leta. Samma minns jag att Fadimes syster sa i en intervju i SVT från USA där systern bodde, att hennes familj var kristna (minns för övrigt också att de zoomade in kranen i diskhon som stod och droppade). Och hennes familj var också kurder, och mordet anses hedersrelaterat.
Och om Tishko och hans familj är kristna, så är ju fokuset på islam helt felaktigt.

Edit: Hittar ingen tillförlitlig källa varken på att Tishko eller hans familj är vare sig kristna eller muslimer. Leta gärna ni.
Däremot finns det att läsa om religion i kurdistan tex här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Kurdistan
Senast redigerad av vemsa 2019-12-15 kl. 06:22.
Citera
2019-12-15, 05:55
Bannlyst
Citat:
Visa mig statistik som visar på att det är vanligare att mörda som hämnd för annat än mord, än att mörda för att tysta ett vittne.
Fram tills dess hävdar jag bestämt att mörda för att tysta är en klart rimligare teori än att mörda för att hämnas. Framförallt eftersom det ryktas om att W hade info om vem som begått dådet (trådsanning).

Du som uppenbarligen hänger en hel del på google, och presenterar nyvunnen info som om det vore nyheter för alla, bör definitivt googla lite närmre på "Ockhams razor". Jag tror både du och dina teorier skulle lugna ner sig en smula om du tog till dig vad som står under den rubriken.

Har ingen statistik just nu.
Men det finns en anledning att det kallas mordbrand, nämligen att det hotar människors liv. Och även om ingen dog i branden, så kan det räcka att risken för dödsfall fanns för att någon på ägarens sida ska känna sig tvungen att gå till motattack.
Men det behöver inte vara så att ägaren själv är inblandad, och det behöver inte heller vara så att det var planerat som ett mord eller ens hämnd, kanske bara en skrämselaktion som gick snett.

Det mesta av det jag skriver tänker jag ut, alltså inte kopierar från Google.
Citera
2019-12-15, 06:02
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen måste ändå göra en utredning för att fastställa att "uppgifter som ligger till grund" är korrekta för att vara giltiga i domstol. Vad är märkligt med det? Eftersom du inte lämnar mer information, är det omöjligt att svara mer.
Polisens arbete har aldrig för avsikt att säkerställa att uppgifter har bäring i domstol, var har du fått den villfarelsen ifrån?
Citera
2019-12-15, 06:02
Medlem
Citat:
Det senaste jag hörde var nämligen att Tishkos familj var/är kristna, har dock ingen källa, ska leta. Samma minns jag att Fadimes syster sa i en intervju i SVT från USA där systern bodde, att hennes familj var kristna (minns för övrigt också att de zoomade in kranen i diskhon som stod och droppade). Och hennes familj var också kurder, och mordet anses hedersrelaterat.
Och om jag har rätt så är ju fokuset på islam helt felaktigt.

Om han hört det av bekanta eller så så blir det ju lite svårt att ge källa, man vill ju inte outa sig själv för att någon på fb ska bli nöjd
Citera
2019-12-15, 06:20
Medlem
Citat:
Och om jag har rätt så är ju fokuset på islam helt felaktigt.

När jag fick dom uppgifterna la jag ut dom i tråden utan att lämna källa, vilket jag står fast vid, det är för nära för att röja, så varsågod! Jag bekräftade Cardgame som också fått samma uppgifter från säker källa.

Jag säger det bara en gång till,
Ahmed med familj och hela klanen är kurdiska muslimer och Ahmed ville att Wilma skulle konvertera till Islam.

Jag bryr mig inte om vad du tror eller inte men så är det.
Som både jag och Cardgame skrivit, det kommer att visa sig sedan, punkt.
Citera
2019-12-15, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilly2001
Om han hört det av bekanta eller så så blir det ju lite svårt att ge källa, man vill ju inte outa sig själv för att någon på fb ska bli nöjd

Precis! Och nejnejnej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in