2019-12-14, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ingen brådska. Jag var bara nyfiken om du erinrar dig något på rak arm. Som sagts tidigare, knepigt att få fatt i en uppgift man tycker sig minnas när artiklar ofta låses efter ett tag.

Hundpatrull på onsdagen 16 maj-18 enligt nedanstående rapportering i AB.

Nu har jag lyssnat lite på videoinpelningarna från några av de tidigaste rapporteringarna och hittade det här:

Aftonbladet 17/5-18:
(min fetning)

"Polisen söker fortfarande efter den kvinna som försvann från sitt hem i Örebro på natten mot tisdagen. Under gårdagen (borde vara onsdagen 16/5, = min egen kommentar) så sökte polisen med hundar i ett skogsområde i dom nordvästra delarna av Örebro, men utan resultat alltså.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

Jag är alltid lite skeptisk till medias rapporteringar, ibland kan man hitta fel i efterhand om man följt fallet noga.
Citera
2019-12-14, 13:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hundpatrull på onsdagen 16 maj-18 enligt nedanstående rapportering i AB.

Nu har jag lyssnat lite på videoinpelningarna från några av de tidigaste rapporteringarna och hittade det här:

Aftonbladet 17/5-18:
(min fetning)

"Polisen söker fortfarande efter den kvinna som försvann från sitt hem i Örebro på natten mot tisdagen. Under gårdagen (borde vara onsdagen 16/5, = min egen kommentar) så sökte polisen med hundar i ett skogsområde i dom nordvästra delarna av Örebro, men utan resultat alltså.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

Jag är alltid lite skeptisk till medias rapporteringar, ibland kan man hitta fel i efterhand om man följt fallet noga.

Skogsområde nordvästra Örebro låter ju som Vivalla dungen väl?

Jo det är ofta fel eller hårt vinklat. Det var väl därför något antal skribenter i Lotta Rudholm tråden var manade att påpeka hennes egen del i den destruktiva relationen, eftersom media hade presenterat det som ett fall där kvinnan länge försökt fly den våldsamma mannen. Och FUPen visade att så var inte alls fallet.
Citera
2019-12-14, 14:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Någon intervju med en hundförare kan jag inte minnas. Dessutom misstänker jag (utan att veta) att man enbart överlät intervjuer till polisens presstalesman eller åklagare, då det var locket på redan från start.
Nja, att det skulle ha varit "locket på" här kan man väl inte direkt påstå. Det tog väl bara några dagar innan man började lämna ut sekretessbelagt material till media om de tidigare anmälningarna (inkl. de "hemliga" bilderna på bevismaterial), och det var väl redan här några poliser som lät sig intervjuas om bl.a. hur man hade upplevt att relationen mellan SD och LW såg ut vid den tiden. Sedan kom informationen (både från åklagaren och via läckor) om den tekniska bevisningen, och det kom också ut rätt ingående uppgifter om vilka vittnesiakttagelser som skulle ha gjorts under kvällen/natten. Sällan har man väl fått ta del av så mycket från en förundersökning redan innan åtal har väckts, och det var väl egentligen inte förrän nu i augusti 2019 (i samband med att man blev tvungna att ta hjälp av insatsstyrkan) som chefen meddelade att ingen polis längre får uttala sig:

Sedan dess har det bara kommit ut information lite mer sporadiskt. Bl.a. om åklagarens motivbild, vad SD skall ha sagt vid en läkarundersökning, och om den hemliga ljudinspelningen från ett telefonsamtal mellan LW och en annan person.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-14 kl. 14:18.
Citera
2019-12-14, 14:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vilket rötägg! Kände "vår" MGM och han varandra??

Det har ju varit rykten om swingers i den
här tråden och är det även i tråden om
JJ.
Jag vet inte om det är ett rykte som
brukar komma upp i sådana här trådar
eller om det ligger något i det.
En hypotes har ju varit att LW visste om
att några var swingers och att hon
tänkte ”outa” dem och därför var
”tvungen att tystas”.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-14 kl. 14:18.
Citera
2019-12-14, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det syftar nog på skogsområdet. Det verkar som att du kan ha hört fel i Aftonbladets videoklipp här när du nu transkriberar det till "alldeles i närheten av den avspärrade villan". Det låter väl snarare som att reportern Isabel Nordström säger så här:
"...och igår eftermiddag [ohörbart] så var hundpatrull på plats och sökte i det här området, inte alls långt ifrån den här villan då som tekniker undersökt."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro
Däremot verkar det här stämma som du säger att man av någon anledning sökte med hundar i det här skogsområdet redan på torsdagen den 17/5. Men just det spännande föremålet hittades alltså enligt en annan artikel efter ett tips från allmänheten först på lördagen den 19/5:

Ja, det stämmer att "fyndet" hittades samma dag, tidigare på lördagen den 19/5, som L*ena hittades. Så det borde inte ha avgjort att sökandet riktades mot Vivallaskogen.

Jag uppfattar det som svårt att dra slutsatser om man sökt nära L*enas lägenhet eller inte av de rapporteringar som media gjort.

De bilder man ser från olika media och sök är tidigast från den 17 maj-18 och man referera till "den avspärrade villan" t ex vilket gör att det är svårt att veta vilket hus man pratar om, eftersom rapporteringen handlar om (rubrik i AB) "Hus avspärrat nära försvunna kvinnans bostad i Örebro". Det är ju SDs hus som media avser.

Här nedan ett stycke transkriptering (heter det så?) från AB och Isabelle Nordströms direktrapportering 18/5-18.
"Ja, vi har egentligen två nya uppgifter som är väldigt intressanta.
Dels så är det en annan villa i det här området som är avspärrad. Och igår eftermiddag (min egen kommentar= torsdag 17/5-18) så var polishundar, hundpatrull på plats och sökte i det här området, inte alls långt ifrån den här avspärrade villan som tekniker undersökt.
"
(Egen kommentar: ses bilder på hur hundförare går på stig i en skogsdunge med högt gräs)

[...]

"Så i övrigt har de inte gått ut med mer information om vad det är som pågår i utredningen nu. Igår såg vi hundpatruller (Läs torsdag 17/5-18, min egen kommentar) jobba och söka av skogen här i området. Men nu under morgonen har vi inte sett någon polis närvara här."

( I bakgrunden ses ett skogsområde med en vit villa med rött tak skymta bakom en talldunge = egen kommentar).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Från Expressen 19/5-18:
(direktrapportering, transkription)
"Hon har ju varit försvunnen sedan natten mellan måndag och tisdag och polisen har sedan dess sökt bl a faktiskt i den här skogsdungen där vi står nu. Där har polisen genomfört sökinsatser med hundpatrull och gått runt här. Enligt våra uppgifter så sent som idag.
Men däremot är det bara en hundpatrull som har sökt i området och vi har varit här hela dagen och inte sett några större sökinsatser. Det kan pågå på några andra ställen, men i all fall inte här.
"
(I bakgrunden ses en björkdunge med gräs och en liten gräsbeväxt slänt med enstaka björkar. = egen kommentar)

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/
Citera
2019-12-14, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det har ju varit rykten om swingers i den
här tråden och är det även i tråden om
JJ.
Jag vet inte om det är ett rykte som
brukar komma upp i sådana här trådar
eller om det ligger något i det.
En hypotes har ju varit att LW visste om
att några var swingers och att hon
tänkte ”outa” dem och därför var
”tvungen att tystas”.

Va?
Har det varit rykten om detta?

Det enda jag minns är att det spekulerades av en skribent (känner igen skribenten från försvinnandet av Patrik-tråden, så det kan vara någon lokalt boende Örebro;Hallsberg).

Men att L*ena skulle varit med i en swingerklubb, det har jag aldrig läst!!
Det tvivlar jag på i allra högsta grad att jag skulle ha missat.

Jag tvivlar också på att det skulle ligga något som helst i ett sådant rykte.
Citera
2019-12-14, 14:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Va?
Har det varit rykten om detta?

Det enda jag minns är att det spekulerades av en skribent (känner igen skribenten från försvinnandet av Patrik-tråden, så det kan vara någon lokalt boende Örebro;Hallsberg).

Men att L*ena skulle varit med i en swingerklubb, det har jag aldrig läst!!
Det tvivlar jag på i allra högsta grad att jag skulle ha missat.

Jag tvivlar också på att det skulle ligga något som helst i ett sådant rykte.

Givetvis! Det skulle väl störa helgonbilden?

Det har varit spekulationer om att SD och
HD är swingers.
LW behöver inte ha varit det själv. SD kan
ha varit det och berättat för LW. Hon kan
ha använt den infon till att försöka
utpressa honom.
T.ex. för att tvinga honom att välja henne
och lämna HD.
Citera
2019-12-14, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det syftar nog på skogsområdet. Det verkar som att du kan ha hört fel i Aftonbladets videoklipp här när du nu transkriberar det till "alldeles i närheten av den avspärrade villan". Det låter väl snarare som att reportern Isabel Nordström säger så här:
"...och igår eftermiddag [ohörbart] så var hundpatrull på plats och sökte i det här området, inte alls långt ifrån den här villan då som tekniker undersökt."
Däremot verkar det här stämma som du säger att man av någon anledning sökte med hundar i det här skogsområdet redan på torsdagen den 17/5. Men just det spännande föremålet hittades alltså enligt en annan artikel efter ett tips från allmänheten först på lördagen den 19/5:

Citerar dig igen för att påminna oss lite om tidpunkten för fyndet.

Så fyndet gjordes vid 11.30-tiden och kroppen hittades vid 14-30-tiden samma dag, lördagen den 19 maj-18.

"Och på lördagsförmiddagen, vid 11:30-tiden, var polisen återigen på plats i närområdet kring Lena Wesströms radhus i Hjärsta, Örebro.

Detta efter att en person från allmänheten ringt in om att hen anträffat ett föremål i skogen.

– Vi har anträffat ett föremål i skogen som vi är intresserade av. Vi tror eventuellt att det har med försvinnandet att göra, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl.

Vad får er att tro det?

– Fyndets dignitet. Men jag vill inte gå in på vad det är vad vi har anträffat.

Vid lunchtid spärrades ett stort område kring fyndet av och det togs med in för teknisk undersökning.
"
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/
Citera
2019-12-14, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

HD är swingers.
utpressa honom.
och lämna HD.

Men du skrev rykten!

Har det alltså gått rykten om att L*ena var med i en swingerklubb???

Vänligen länka till källa!

Jag tror noll på detta.
Hon behöver inte vara helgon för att jag inte tror på att hon var med i en swingerklubb????
Citera
2019-12-14, 14:51
Medlem
Citat:
Jag tänker mer på en våldtäkt och att hon
sedan tystades eftersom polisen visste
att hon skulle anmäla.

Eller om hon kände till något och var
”tvungen att tystas”.

Eller om de hade ett förhållande och hon
hotade att berätta för hans fru

Men det är ingen hejd på dina konspirationsteorier. Nu får du väl ändå ge dig
Citera
2019-12-14, 14:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men du skrev rykten!

Har det alltså gått rykten om att L*ena var med i en swingerklubb???

Vänligen länka till källa!

Jag tror noll på detta.
Hon behöver inte vara helgon för att jag inte tror på att hon var med i en swingerklubb????

Måste man inte ha en partner för att vara med i swingersklubbar? Om aktiviteten är partnerbyte?
Citera
2019-12-14, 15:01
Medlem
Citat:

HD är swingers.
utpressa honom.
och lämna HD.

Det här är bara dina egna fantasier. Ju snaskigare du kan hitta på desto bättre verkar du må.
Vilka fantasier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in