2019-12-14, 00:08
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Beta & Gamma Characters and Hybrids: Alternatives to Alphas Part 9: The Sensitive, Adaptive Outlaw Gamma Character – Angus MacGyver

Vad fan är en gamma karaktär?

Jag vet inte vad det är för sammanhang, men förmodligen en som står under beta i hierarkin. Gamma är ju den tredje bokstaven i det grekiska alfabetet.
Citera
2019-12-14, 17:37
Medlem
Run3s avatar
Vad betyder tuttibalutti?
Citera
2019-12-14, 18:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad betyder tuttibalutti?

Låtsasspråk med ungefärlig betydelse: alltihop, hela klabbet, sammantaget...osv.

Få träffar på nätet och således inget att bry sig om. Du kan lika gärna hitta på egna nonsensord.
Citera
2019-12-14, 22:54
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Låtsasspråk med ungefärlig betydelse: alltihop, hela klabbet, sammantaget...osv.

Få träffar på nätet och således inget att bry sig om. Du kan lika gärna hitta på egna nonsensord.
Ok, tänkte att det kanske var något etablerat slang.
Citera
2019-12-15, 12:30
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ok, tänkte att det kanske var något etablerat slang.
Det är nog en skojsam nybildning av ‘hela baletten’.
Citera
2019-12-17, 15:09
Medlem
Neth.2.0s avatar
Jag håller på att läsa Kappan av Gogol. När skräddaren Petrovitsch introduceras kan man läsa följande:

Vad menas med "världens barn"? Jag greppar lite ur sammanhang men vad menas mer konkret? "Tyska" antar jag har att göra med hur man såg på tyskar i Ryssland.
Citera
2019-12-17, 17:18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth.2.0
Jag håller på att läsa Kappan av Gogol. När skräddaren Petrovitsch introduceras kan man läsa följande:

Vad menas med "världens barn"? Jag greppar lite ur sammanhang men vad menas mer konkret? "Tyska" antar jag har att göra med hur man såg på tyskar i Ryssland.

Han kritiserar henne för att vara en världslig människa, d v s bristande i religiositet och andliga värden.
Citera
2019-12-18, 22:52
Medlem
Skulle vilja veta om jag fullkomligt förstått användningen av uttrycken "om än" och "aldrig så X" i en mening.

Meningen är denna:

"Man får inte glömma att ordförrådet bara är en del av språkfärdigheten, om än aldrig så viktig".

Min omtolkning och förståelse: fastän hur viktig ordförrådet än är, så är det bara en del av språkfärdigheten. Med andra ord: även om ordförrådet skulle kunna anses vara en hur viktig del som helst av språkfärdigheten, så vill man påpeka att det även finns andra delar av språkfärdigheten av betydlig vikt.

Har jag förstått uttrycken och meningen rätt? Har nyligen kommit i kontakt med dessa uttryck och är därför inte jättevan vid att läsa dem ty de blir lätt bryderier för mig.
Citera
2019-12-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evanescent
Skulle vilja veta om jag fullkomligt förstått användningen av uttrycken "om än" och "aldrig så X" i en mening.

Meningen är denna:

"Man får inte glömma att ordförrådet bara är en del av språkfärdigheten, om än aldrig så viktig".

Min omtolkning och förståelse: fastän hur viktig ordförrådet än är, så är det bara en del av språkfärdigheten. Med andra ord: även om ordförrådet skulle kunna anses vara en hur viktig del som helst av språkfärdigheten, så vill man påpeka att det även finns andra delar av språkfärdigheten av betydlig vikt.

Har jag förstått uttrycken och meningen rätt? Har nyligen kommit i kontakt med dessa uttryck och är därför inte jättevan vid att läsa dem ty de blir lätt bryderier för mig.

Ja, rätt uppfattat. Tillkrånglad stående uttryck som man kanske inte skall analysera alltför noga, det är lätt att gå vilse. Det gäller helt enkelt att veta vad som menas.
Citera
2019-12-20, 02:05
Medlem
"Det gick tyvärr inte att öppna den fil du använde på min dator"

Meningen ovan känns fel när jag skriver den. Jag menar att jag inte kunde öppna personens fil på min dator. Frasen den fil du använde på min dator tycks dock snarare mena att personen använde filen på min dator. Kan man ändå skriva så där eller rör det sig om ett grammatiskt snedsteg?

Jag omformulerade sedan till "Den fil du använde gick tyvärr inte att [...]".
Senast redigerad av Lenk 2019-12-20 kl. 02:07.
Citera
2019-12-20, 08:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk

Meningen ovan känns fel när jag skriver den. Jag menar att jag inte kunde öppna personens fil på min dator. Frasen den fil du använde på min dator tycks dock snarare mena att personen använde filen på min dator. Kan man ändå skriva så där eller rör det sig om ett grammatiskt snedsteg?

Ja, helt rätt blev det ju inte, men förstås väl av sammanhanget. Jag skulle ha skrivit "jag kunde inte öppna din fil" helt enkelt, eller "...filen som du skickade"
Citera
2019-12-20, 09:47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk

Det är ju inte fel strikt grammatiskt, men det är olämpligt att använda formuleringar som är tvetydiga om man nu inte har någon särskild, diabolisk avsikt med det. Men strängt taget var det väl inte en fil som användes, utan ett filformat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in